Usch! (och salvia, m.m.)

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 06 aug 2004 12:38

hovnarr,

En bra sida för de flesta substanser är http://www.erowid.org/ kolla upp Salvia där. Jag har provat salviaextrakt i flytande form (under tungan), men bröt aldrig igenom, så jag kan personligen inte ge så mycket råd. Har provat att röka torkade blad också, men ve och fasa (tycker menthol light är irriterande). Det jag har hört av andra, även av en vän, är att det är väldigt svårbearbetat och oförklarligt. Även att det är färgat och inte lika rent i upplevelsen som t.ex LSD. LSD är nog det bästa terapeutiska verktyget av de psykedeliska substanserna. Om man nu har gett sig dän på att använda sig av psykedelier i sitt utforskande av sig själv och världen så är det naturligtvis synd att de bästa är förbjudna.

Det viktigaste tipset jag kan ge dig är att försöka hitta erfarna människor med en liknande psykologi och livsinställning som dig. Det är aldrig bra att vara ensam, eller tillsammans med människor som inte är invigda. Under kraftfulla sessioner är det livsfarligt att vara ensam. Det är alltid bra att någon stoppar dig om du vill ta livet av dig eller något liknande. Under min första svamptripp var det nära, då alla förträngda demoner vällde fram ifrån mitt undermedvetna. Ändå hade jag mediterat regelbundet i flera år, och var rätt så säker på att jag städat i mina garderober. Jag trodde också att jag hade en bra uppfattning om hur livet förhöll sig, men det visade sig att det bara var teori. Första gången är vanligen värst, sedan när man vet vad som händer kan man slappna av mer och utforska skeendet. Det innebär inte att obehagligheterna är över, men man kan möta dem bättre och bättre. Det som blomstrar i utrymmet mellan demonerna och som lyser upp dem, är allt annat än obehagligt. Det är som om drogen är ett objektivt redskap som nollställer våran verklighetsuppfattning. Allt vi förstorat upp eller förminskat neutraliseras, och föreställningar som inte överensstämmer med ett skeende ses som just en föreställning. Hela vår personlighet neutraliseras och vi kan se att vårt jag egentligen endast är denna kollektion av föreställningar.

Läs Stanislav Grof.

Johan

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 06 aug 2004 13:44

Tack än en gång Johan för att delar med dig av dina erfaranheter. Fortsätt gärna med det :D

Jag spanade in erowid.org. Det visade sig att jag genom sökningar på Google redan hittat de rapporter som fanns där. Intet nytt vad gäller säkerheten alltså. Fann dock en intressant notis ang. lagstiftning betr. salvia i världen där signaturen LM påstod att "Salvia divinorum is legal in Sweden and sold in plant shops". Kan det vara så lätt som att gå över gatan till blomsteraffären? Jag ska börja undersöka saken, jag känner några trevliga florister.

Rökning av salvia skulle inte bli aktuellt för mig. Jag tänker mig närmast att framställa ett harts genom extraktion i organiskt lösningsmedel och torkning i vanlig hushållsugn. När du säger att du inte "bröt igenom", är det då facktermen för att du inte blev påverkad av drogen? Den effektiva dosen verkar nämligen vara ganska individuell för salvia (och givetvis kraftigt beroende på administreringsformen).

Vad menar du med "svårbearbetat och oförklarligt"? Är det hallucinationerna som är det? Menar du att du detta är ett allmänt omdöme från flera personer, som alla jämfört drogen med hallucinationer de fått av andra droger (som alltså varit mer lättbegripliga). Är det inte en fördel om en hallucination är riktigt oförklarlig - måste inte sinnet växa mer då? Jag är inte så insatt i hallucinationer, så jag ber om ursäkt om mina frågor känns banala. Utveckla gärna.

Förutsatt att jag faktiskt får tag på den satans örten så ska jag givetvis ha någon form av "barnvakt" när jag intar den i hemmets lugna vrå. Jag känner en god vän som jag tror skulle ställa upp. Men jag undrar hur min flickvän kommer att förhålla sig till det. Hon skulle nog känna sig oinvigd om jag i efterhand sa "och förresten så provade jag en hallucinogen drog i helgen". Samtidigt skulle hon nog uppleva det obehagligt om hon såg mig genomgå en okontrollerad förändring likt den Janssen beskriver. Att hon skulle vara där själv med mig är otänkbart - hon är fysiskt oförmögen att stoppa mig och jag skulle aldrig stå ut med att ha skadat henne. Men att hon skulle dela den bisarra upplevelsen med en vän till mig känns också mycket konstigt. Har du några tips? Kanske bäst att bara prata med henne: "Duuuu, har du någonsin funderat på att ta droger? Alltså lagliga droger menar jag, som nästan inte är skadliga alls?" Hmm... det kanske går bättre än jag tror. Men hon brukar oroa sig mycket för saker och ting.

Jag är verkligen inte experten Johan, men kan man ärligt säga att LSD är den bästa av hallucinogena droger? Det finns ändå en betydande (storleksordningen 10%) risk för snedtändning med risk för bestående psykiska men. Det terapeutiska fönstret för drogen (toxisk dos minus effektiv dos) verkar vara obefintligt. Med den bakgrund jag har blir detta fönster centralt vid bedömningen av ett terapeutiskt medel, även om jag sannerligen inte är kompetent att bedöma sådana proffesionellt.

Slutligen, vem är Stanislav Graf? Har han skrivit flera böcker, vilken ska jag börja med och vad handlar den om? :D

Tack för ditt stöd! /Stefan

J R Auk

Inläggav J R Auk » 06 aug 2004 20:39

En sommardag står jag i köket hos min vän rullandes en boll av toapapper, innehållandes en svamp kallad cubensis. Det är jävligt äckligt har jag fått veta, det är därför vi "bombar" dom, lindar in det i små bollar av toalettpapper (helst bara ena lagret) för att sen svälja "bomben" hel.
Jag måste erkänna att det är lite nervöst, skolans skräckexempel kan väl inte vara helt felaktiga?
Men allt ska väl prövs iallafall en gång, eller kanske inte riktigt, men det här bör nog prövas.
Det svåra är förväntningen, vad kommer hända? Kommer min verklighetsuppfattning vändas upp och ner? Kommer min Jekyl träda fram och kräva upprättelse för alla år i skymundan?

Det står på påsen, som svampen kom i, att man helst bör söka sig ut i naturen och undan från okända människor.
Jag antar att det har med säkerhetskänslan, ok det är lagligt, men jag kommer ändo bli skjutsad till någon stans om polisen skulle få nys om mina aktiviteter.
-Jag är bara lite full, lär inte räcka som förklaring om man ska tro alla historier, om effekten, som man hört.
Men vi har en bra plats, nere vid en äng, ute i solen. Och jag ska inte ta så mycket heller.

Nu ligger jag i gräset, smaken kände jag inte alls. Och det var förvånantsvärt lätt att svälja "bomben". Den såg inte så aptitlig ut.
Hur lång tid tar det innan det verkar? Har det börjt verka?
Frågan är om samtalet, som idag är väldigt interessant, om livet, universum och oss här på jorden, är en produkt av substansen vi svalt eller friheten genom vetskapen att man ska bli lite konstig av det här.

Skönt är det, solen skiner, omsluter mig, värmer på ett sätt som jg känner igen men har saknat. Det är tryggheten av världens vänlighet i denna stund, det mjuka gräset som madrass, solen som värmer, molnens inspirerande dans, vindens svalkande smekning.
Nu är jag "väck" det måste jag vara. Det ironiska är att jag är inte i ett tillstånd jag skulle vilja benämna väck. Jag ser bättre än jag någonsin gjort, detaljer träder fram och färger luminiserar allt jag ser. Tankarna är här, just nu. Klara inte bara för mig själv utan för oss alla tre.
En underlig gemenskap har uppstått. Inget ont kan någonsin hända.

Jag leker akrobatiska lekar i gräset, hoppar över papperskorgar och svingar mig i gungorna som barnen övergett.
Energin flyter genom mig, jag blir inte andfådd, konstigt.
Är det så att jag klarar sådant jag inte trodede mig kapabel till? Eller inbillar jag mig?

Nu är det över lika fort som det började, eller inte. 4 timmar har gått.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk

Inläggav J R Auk » 06 aug 2004 20:59

Det är en kortfattad redogörelse för första gången jag prövade psykadeliska droger.

Inga hallucinationer, jag tog en försiktig dos (3 pers delade vi på 2 doser). Men det var en upplevelse jag unnar alla.
Värt att nämna är att det var bra förhållanden. Jag var med vänner som jag kännt länge. Det var behagligt väder. Och på en trygg plats.

Det är vad jag tror är de viktigaste kriterierna för en lyckad "tripp".

Självklart var det många tankar som cirkulerade, men det var inte det påtagliga. Den påtagligaste känslan var ett välkommnande av världen, som jag sällan känt. Upplevelsen av min litenhet där under himmlen, men också upplevelsen av att det var min plats på jorden. Ödmjukheten inför min egen ringhet men också stoltheten av min unikhet, av min förmåga att skapa mig min egen lycka. Dualiteten hos allt, hos helheten. Det fantstiska i skapelsen. Gräset, molnen, bladen på blomman, luftens smak, näsans känsel, sinnets kraft.

Och sen dess har jag varit lyckligare :)
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Viola
Avslutat konto

Hysterisk kättja

Inläggav Viola » 07 aug 2004 07:55

Var hamnar vi om vi är så "kåta" på en massa känslor så vi måste
använda droger eller slå varandra eller hänga upp varandra i
köttkrokar för att bli nöjda? Och inte blir man väl nöjd - risken finns
väl att man vill ha allt häftigare effekter.....

Kan det inte ligga en utmaning att finna sina känslor på mer naturliga
vägar, sånt som inte är livsfarligt om man råkar göra misstag??
Eller helt enkelt vara nöjd med de små vardagsnära känslorna?
Själv skulle jag knappast för mig själv godkänna känslor som jag
fått av droger - så det skulle inte ge mig ett dugg på sikt.

Nej - en filosofisida där webmaster själv uppmuntrar sånt här tänkande
kanske jag inte borde vara med i - man ska välja sitt sällskap.......

Dagens tabu är att sätta gränser - att vara "intolerant".
Jag tror inte på det gränslösa.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 07 aug 2004 19:18

agnostica,

Det är väl bättre att diskutera ämnet än att lägga locket på. Sedan tycker inte jag att jag uppmuntrar, snarare informerar. Det är viktigt för att i så stor utsträckning som möjligt undvika destruktiva resultat. Att ljuga för andra människor är inte min modell. Jag är inte ens drogliberal då jag anser att psykedeliska substanser ska vara förbjudna, eftersom all djuplodande psykoterapi är farlig om det inte utförs professionellt.

Det är tydligt att du inte har en aning om vad du pratar om när du talar om att någon är "kåta på känslor". Vi talar om psykedeliska substanser i terapeutiskt syfte, och inte om några stimulanter.

Johan

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 08 aug 2004 22:40

J R Auk: Tack för din beskrivning. Det var intressant att läsa, även om administreringsformen kändes lite obehaglig :wink: Och roligt att läsa att du tyckte att upplevelse gjort dig lyckligare även på sikt.

Agnostica: Jag hade inte tänkt hänga upp någon på några köttkrokar, men i ditt fall ska jag göra ett undantag! Visst skulle jag kunna nöja mig. Det är jag bra på, jag har gjort det i 22 år. Nu tänkte jag prova vad som händer om jag inte gör det utan gör ett ärligt försök att skaffa mig vad jag verkligen vill ha med alla de medel som står till buds. Välj du ditt sällskap, så väljer jag mitt, och så har vi båda underbara liv, tycker jag.

Johan Ågren: Vid tillfälle får du gärna besvara mina undringar i mitt lite längre inlägg ovan. Hej hopp! /Stefan

J R Auk

Inläggav J R Auk » 09 aug 2004 09:53

Oj oj.
Starka ord Agnostica.
Dessa droger som du fördömmer gör inget som inte sker naturligt. För att vi ska kunna tillgodgöra oss dom så krävs att våra hjärna är mottaglig, dvs har receptorer för dom substanser som tillförs direkt eller indirekt.

Du verkar ha lagt in för mycket värde i "droger" då bland den starkaste formen av drog är själsuggestion.

Att ta en psykadelisk drog är att utestänga omvärlden och se till sig själv och sin uppfattning.
Lät det som om jag blev farlig för min omgivning i mitt rus?

Jag accepterar om du inte vill beblanda dig med droger, men (jag ursäktar i förväg mitt kraftfulla utryck) men varför i helvete ska du med begränsad erfarenhet, blind för mitt seende, begränsa och förbjuda mig?

Jag skulle kunna säga att jag vill förbjuda all form av religion, men oj vad okorrekt det skulle vara. En liten obehaglig typ med siktet på likformighet, skulle bli min benämning.
Men betänk att det många människor upplever under påverkan av tex LSD är starkt religösa upplevelser. All shamankultur innefattar droganvändnig för dom "visa".

I lögnernas högborg ska dom lyckliga frapperas av profetens löften.

J R Auk

Re: Hysterisk kättja

Inläggav J R Auk » 09 aug 2004 09:59

agnostica skrev:Var hamnar vi om vi är så "kåta" på en massa känslor så vi måste använda droger eller slå varandra eller hänga upp varandra i
köttkrokar för att bli nöjda?

Vilka känslor pratar du om? :?

agnostica skrev:Kan det inte ligga en utmaning att finna sina känslor på mer naturliga
vägar, sånt som inte är livsfarligt om man råkar göra misstag??
Eller helt enkelt vara nöjd med de små vardagsnära känslorna?
Själv skulle jag knappast för mig själv godkänna känslor som jag
fått av droger - så det skulle inte ge mig ett dugg på sikt.

Vilka vägar är mer naturliga?
Och vilka har dött av psykadelier? Mig veteligen ingen.
Vardagsnära känslor som att betrakta skönheten i lövets textur?
Eller pratar du om vardagsnära känslor som belöningen av att ha hävdat sig i den hierarkiska strukturen vi skapar kring oss?
Vilka känslor godkänner du, och hur uppstår dom? Är det alltså skillnad på känslan av en drog och känslan av hjärnans droger? Det är samma substanser vettu.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Re: Hysterisk kättja

Inläggav hovnarr » 09 aug 2004 13:17

J R Auk skrev: Är det alltså skillnad på känslan av en drog och känslan av hjärnans droger? Det är samma substanser vettu.

Mja, strikt taget är det inte samma substanser, men substanserna påverkar samma receptorer. Två olika sorters nycklar som förmår öppna samma lås, vettu. :wink: Receptorers interaktion med kemiska substanser är grunden för många, många läkemedel. Peppar och liknande substanser binder till värmereceptorer i munhålan och vi får en känsla av att det bränner. Mentol binder till köldreceptorer och vi får en känsla av kyla. Det finns otaliga exempel.

Det onaturliga som jag misstänker att Agnostica känner avsmak för kommer nog ändå inte av att substanserna skiljer sig i molekylär struktur, utan av att ett sinnestillstånd framkallas som inte hör till vardagen. Ungefär som att den kylande effekten av mentol inte kommer av "riktig" kyla (en sänkning av temperaturen).

Jag tror att vi är så avtrubbade inför vardagen därför att det är lättare att leva och arbeta så. "Bredbandet" och "processorn" i hjärnan är liksom inte så anpassade att de kan ta in allt i lika stor utsträckning. Det skulle vara olämpligt om jag häpnade över bladstrukturen hos ampelliljan på mitt skrivbord i sådan grad att jag inte kunde koncentrera mig på arbetet. Men det är samtidigt förståeligt att jag någon gång vid rätt tillfälle skulle vilja uppnå ett sådant medvetandetillstånd.

Och här står de hallucinogena drogerna till förfogande. Än en gång kan man likna det vid att vi skulle vara avtrubbade för kyla av någon praktisk orsak, men ändå är intresserade av att använda mentol för att få uppleva kyla. Jag förstår att det kan uppfattas som onaturligt, men det är svårt att hitta ett alternativ, om man nu är ute efter den känslan. Jag kan tänka mig att det är lika svårt att övertyga sig själv om hur fantastiskt intressant en bladstruktur är och verkligen uppleva något i den övertygelsen, som det är att övertyga sig själv om att man verkligen fryser fastän det är varmt och faktiskt frysa rent fysiskt.

/En stor behaglig typ med siktet inställt på ett öppet sinne

P.S. Vad menas egentligen med rubriken "Hysterisk kättja"? D.S.

Viola
Avslutat konto

Inläggav Viola » 10 aug 2004 08:07

Johan Ågren skrev:agnostica,

Jag är inte ens drogliberal då jag anser att psykedeliska substanser ska vara förbjudna, eftersom all djuplodande psykoterapi är farlig om det inte utförs professionellt.

Det är tydligt att du inte har en aning om vad du pratar om när du talar om att någon är "kåta på känslor". Vi talar om psykedeliska substanser i terapeutiskt syfte, och inte om några stimulanter.

Johan

Är det verkligen ett "djup" man uppnår med psykedeliska substanser?

På vilket sätt fungerar dessa droger teraputiskt menar du?
Går inte terapi ut på att lära sig hantera sitt liv - går det med
sådana genvägar? Vad spelar det för roll i vardagslivet det man
känt och upplevt under drogpåverkan?
Varför skulle känslor under ett rus vara något att sätta sin
tilltro till?

kan man styra vilka känslor som ska komma upp?

Jag tror i viss mån på suggestionsterapi om man medvetet försöker
åstadkomma en påverkan i något som terapeut och klient är
överrens om men då försöker man styra in på något som man tror
på är relevant.

Agnostica

Viola
Avslutat konto

Inläggav Viola » 10 aug 2004 08:26

J R Auk skrev:Oj oj.
Starka ord Agnostica.
Dessa droger som du fördömmer gör inget som inte sker naturligt. För att vi ska kunna tillgodgöra oss dom så krävs att våra hjärna är mottaglig, dvs har receptorer för dom substanser som tillförs direkt eller indirekt.

Du verkar ha lagt in för mycket värde i "droger" då bland den starkaste formen av drog är själsuggestion.

Att ta en psykadelisk drog är att utestänga omvärlden och se till sig själv och sin uppfattning.
Lät det som om jag blev farlig för min omgivning i mitt rus?

Nej, inte verkade du farlig i ditt rus, men kan man tillföra
förprogrammerade droger så de tillför "rätt" reaktion?
Men du kan använda självsuggestionen på ett målinriktat sätt, du
kan ta makten över den och veta vad du tillför.

Jag accepterar om du inte vill beblanda dig med droger, men (jag ursäktar i förväg mitt kraftfulla utryck) men varför i helvete ska du med begränsad erfarenhet, blind för mitt seende, begränsa och förbjuda mig?

Så du tror att jag genom att tillföra ett kritiskt inlägg här kan förbjuda
dig något? Jag inbillar mig inte det i varje fall.

Jag skulle kunna säga att jag vill förbjuda all form av religion, men oj vad okorrekt det skulle vara. En liten obehaglig typ med siktet på likformighet, skulle bli min benämning.
Men betänk att det många människor upplever under påverkan av tex LSD är starkt religösa upplevelser. All shamankultur innefattar droganvändnig för dom "visa".

Det är väl oftast religionen som försöker skapa likformighet men jag
tror inte på att förbjuda sådan även om det finns en period i mitt liv,
som jag på grund av mina bittra erfarenheter, tänkte att det nog var
en bra ide att som i forna Sovjet bura in religiösa på mentalsjukhus.
(Men då skulle de ju ha burat in sig själva också eftersom det finns
många paralleller att dra mellan religionen och marxismen.)

Visst är jag medveten om att det finns droger bakom en hel del
religiösa upplevelser och vad är skillnaden i det som har beskrivits
här?

Agnostica

Viola
Avslutat konto

Inläggav Viola » 10 aug 2004 08:41

hovnarr skrev:J
Agnostica: Jag hade inte tänkt hänga upp någon på några köttkrokar, men i ditt fall ska jag göra ett undantag! Visst skulle jag kunna nöja mig. Det är jag bra på, jag har gjort det i 22 år. Nu tänkte jag prova vad som händer om jag inte gör det utan gör ett ärligt försök att skaffa mig vad jag verkligen vill ha med alla de medel som står till buds. Välj du ditt sällskap, så väljer jag mitt, och så har vi båda underbara liv, tycker jag.

Nej - för i h-e! Ont kan jag ha ändå - så jag behöver inga köttkrokar :-)
Vad är det du verkligen vill ha?

Vilka känslor pratar du om?

Tja - inte vet jag? Men vad annat än känslor kan det vara man är ute
efter? Frid? Glädje? Meningsfullhet?

Vilka känslor godkänner du, och hur uppstår dom? Är det alltså skillnad på känslan av en drog och känslan av hjärnans droger? Det är samma substanser vettu.

Jag godkänner alla känslor och jag vet vad det vill säga att människor
moraliserar över ens känslor.
Men jag tror inte på kemisk manipulation.

Agnostica

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 10 aug 2004 10:25

agnostica,

Psykedeliska substanser brukar man inte som de substanser du verkar ha referenser till. Det är inte drogen som är upphov till känslorna och upplevelserna, de är helt och hållet dina egna. Drogen endast löser upp gränserna i ditt eget medvetande och öppnar upp för blockeringar och spänningar. Ibland kan det räcka med en behandling för att en människa ska få rätsida och förståelse för sitt liv. Man kan bland annat lösa de spänningar som är upphov till olika skadliga drogmissbruk. Ibland innebär en session att så pass jobbiga saker kommer upp att personen för svårigheter med att hantera det. Det är detta som är faran med så här pass explosiva behandlingar. En sådan person kan hamna i en psykos som kan ta lång tid att lösa. Den psykosen beror då inte på drogen i sig utan den psykologiska konflikt som uppstår i personens medvetande.

Den främsta orsaken till att en person mår dåligt i sitt liv beror på olösta konflikter i personens undermedvetna. Genom meditation eller psykedelisk terapi (eller andra terapiformer) kan en person närma sig dessa olösta och osynliga konflikter. Den psykedeliska substansen medför obönhörligt att gränsen till en persons undermedvetna och andra områden i hjärnan (och din omvärld) rämnar. Dessa gränser återupprättas sedan när substansen ersätts av de vanliga (enkelledande) signalsubstanserna i hjärnan, men förståelsen finns kvar. Med den nya förståelsen kan du ändra på de destruktiva beteendena i ditt liv eftersom du sett orsaken till dem. Det är naturligtvis en stegvis process, men med en autentisk förståelse för din egen psykologiska dynamik så är en föränding mycket lättare än om ditt medvetande är oförståligt och höljt i dunkel.

Här är en enkel och trevligt skriven introduktion: http://forskning.magiskamolekyler.org/bok/bokindex.html

Jag anser att psykedeliskt verksamma substanser ska vara olagliga så länge inte sessioner kan genomföras på ett kunnigt sätt. Psykedelisk forskning behövs och terapeuter behöver utbildning. Det är säkert många som tycker att jag har fel; att var och en själva bestämmer vad de får och inte får göra med sin kropp, men jag anser inte att det går att upphöja det här till allmän lag i dagens samhälle utan att ett destruktivt kaos uppstår. Då måste jag även själv som individ underkasta mig denna lag. Det fungerar inte med att vissa får och inte andra. Jag är dock glad att jag har dessa snart tio år gamla erfarenheter.

Agnostica, om psykedeliska substanser är "onaturliga" så är även en psykolog som rotar i ditt medvetande onaturligt. Det är samma sak, fast de psykedeliska substanserna är obönhörliga kirurgiska instrument som skär i ditt medvetande, medan en psykolog inte "når in" och kan göra det han vill göra. Första gången trode jag att jag hade intagit en DROG och att jag nu skulle få uppleva ett drogat tillstånd ungefär som den alkohol jag tidigare intagit. I själva verket fick jag uppleva mig själv i alla riktningar, rent psykologiskt. Visst fanns "hallucinationerna" där också i form av att allt jag observerade zoomades in, då min tidigare automatiska selektivitet var underordnad min uppmärksamhet. Läs här: http://www.transhumanism.se/Projekt/Tex ... amhet.html Men inte finns det några rosa elefanter inte, då måste man ta riktiga hallucinogener som spikklubba, bolmört, flugsvamp ETC. Därför kallar man bäst psykedelier för psykedelier.

hovnarr,

jag återkommer till dina funderingar, har inte missat.

Johan

J R Auk

Inläggav J R Auk » 10 aug 2004 10:34

agnostica skrev:
Men jag tror inte på kemisk manipulation.

Så du håller dig borta från socker, kaffe, the och johannesört för att nämna några påverkande medel? Och du dricker väl definitivt inte alkohol? :shock:

Visst Agnostica ska vi vara petiga så kan du inte göra något alls åt mitt brukande eller ickebrukande, men det är förutfattade meningar som dina som gör att det är olagligt med en mängd substanser.
Varför ska jag klassas som brottslig för att jag uppskattar cannabis mer nu än vad jag uppskattar alkohol?
Det är inte sällan som dom största motståndarna till droger (enligt mina erfarenheter) är dom som regelbundet super till för att lätta på stämningen.
Men alkohol är kanske ingen drog? :o

Hur många är det inte som springer runt bubblandes av glädje p.g.a de piller doktorn ordinerar. Piller som det har cirkulerat illasinnande rykten om, att läkaren erhåller provision för distribuering av.
Men igen så är det ju säkert så att det finns en skillnad mellan preparaten som är lagliga och dom som klassas som olagliga. Någon har tänkt efter och bedömt risker o liknande?

Nej allvarligt talat, besitter du överhuvud taget någon form av kunskap i området?
Eller spottar du ut klyschor som den svenska förmyndaröverheten lagt i din mun?

Tyvärr Agnostica jag vill inte döma för fort, men nu tror jag har gjort det. Det är hela den mentalitet som inte tar ansvar för att inta en ställning av visshet innan fördömandet, som skapar mycket av distanseringen oss emellan.

Återgå till "Psykologi"