Varför?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
havre
Kontakt:

Inläggav havre » 04 mar 2007 18:36

deep skrev:hej Havre

Jag tycker du ställer en intressant fråga.

Nämligen varför vi blir så påverkade av det som finns runtomkring oss.
-Vad anser du man kan göra för att skyda dig från andra människors inflytande och påverkan?

Det  som kanske behövs är en stark vilja och att man tänker efter innan man gör något och frågar sig själv om man verkligen vill göra det.

Det är vad jag tror.

Wintran

Re: Varför?

Inläggav Wintran » 04 mar 2007 23:23

Ja, att tänka efter tror jag är nyckeln. Inte bara följa mängden och haka på, utan sätta sig själv i lugn och ro och tänka igenom det som sagts. Att tänka självständigt och inte enbart fatta beslut tillsammans med andra.

Vi människor är djupt beroende av sociala relationer. Det är lättare att hålla med en som står oss nära än den totala främlingen. En socialt eller sexuellt attraktiv person får automatiskt mer inflytande över andra, för alla vill ha bra kontakt med den.

Så länge vi är medvetna om hur lättpåverkade vi är kan vi också påminna oss själva om att tänka efter innan vi blint följer omgivningen.
Jag ger samtliga rätten att fritt använda eller bygga vidare på allt eller delar av det jag skriver i mina foruminlägg, utan krav på att ange mig som upphovsman eller fråga mig om lov.

orm

Inläggav orm » 17 mar 2007 20:47

J R Auk skrev:Det är svaghet att följa andra. Vi måste hävda oss för att leva.

Om vi levde i en miljö utan sociala konflikter, skulle vi fortfarande kunna "leva" då, eller skulle vi bli frustrerade och behöva skapa konflikter?

Wintran

Inläggav Wintran » 18 mar 2007 14:49

orm skrev:Om vi levde i en miljö utan sociala konflikter, skulle vi fortfarande kunna "leva" då, eller skulle vi bli frustrerade och behöva skapa konflikter?

Det beror på vad du menar med "konflikter". Folks intressen och smak kommer alltid gå isär i diverse sammanhang, och folk kommer alltid ha olika mycket förståelse och insikt över saker. Däremot tror jag absolut vi skulle kunna leva ihop utan att ge oss in i konflikter dramatiskt genom krig och våld, och utan att skapa onödiga konflikter. Bara folks insikter ökar genom positiva trender, och världen/samhället blir avsevärt mycket bättre strukturerat.
Jag ger samtliga rätten att fritt använda eller bygga vidare på allt eller delar av det jag skriver i mina foruminlägg, utan krav på att ange mig som upphovsman eller fråga mig om lov.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 18 mar 2007 15:09

orm skrev:
J R Auk skrev:Det är svaghet att följa andra. Vi måste hävda oss för att leva.

Om vi levde i en miljö utan sociala konflikter, skulle vi fortfarande kunna "leva" då, eller skulle vi bli frustrerade och behöva skapa konflikter?

Vi skapar konflikter för att skapa kamp. Vi vill ha kamp för att ha mening. Vi skapar motståndare för att definiera oss själva.

Psykologiskt sett kommer vi nog, många iallafall, skapa konflikter om vi levde i ett samhälle utan konflikter.

Men det finns skäl att anta att vi kan ställa oss över sådant beteende och det finns skäl att anta att vi bör ställa oss över sådant beteende.

En annan människas ord är värt väldigt lite, men ändå låter vi oss skadas och förargas av dem titt som tätt, låter dem leda oss. När ett avskalat betraktande av auktoriteter och deras inverkan och ofrånkomlighet infinner sig så försvinner anledningen att ge makten för ens humör, eller attityd, till andra än en själv.

Ansvaret kan inte flys, det är det första att inse.

När vi inte längre erkänner motståndare så erkänner vi inte längre den ursäkten. Vi har närmat oss det som är vår ofrånkomliga situation.

Två människor kan inte stå i konflikt, det behövs något yttre som deras relaterande kanaliseras genom och som skänker mening till konflikten. Annars kämpar minst en av de två emot spöken av egen konstruktion.

Och man kan fråga sig, huruvida detta yttre är så unikt att kampen måste stå kring det. Eller om det bara är fåfänga och illusorisk hävd som ger oss skäl att söka konflikten.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Återgå till "Psykologi"