kärlek måste vara kort

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 03 jul 2007 11:33

Angelina skrev:
Algotezza skrev:
Angelina skrev:Men det går alltid att lida MER! ](*,)

Och poängen är? Förbli deppig fjortis?

A

Kallar du mig fjortis? Din smickrare. Poängen är att konsten kräver lidandet, desto mer desto bättre. Men för säkerhets skull- ironi-

Lidandet krävs för att på sikt (under flera inkarnationer) utveckla oss; det har instrumentellt värde i vår andligt-moraliska utveckling, men det har inget egenvärde för mig. Kortsiktigt, under en viss inkarnation,  kan lidandet ibland kännas onödigt, meningslöst, obegripligt och orättvist.

Att vara fjortis här  är att ge lidandet ett egenvärde, man lider för lidandets skull.

A
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 03 jul 2007 11:44

Algotezza skrev:Har du fortfarande tandvärk? Ser att du sitter uppe och joxar med detta forum större delen av natten...
A

Svar ja. Tack för omtanken, har varit hos tandläkaren, men skall dit igen om två veckor. Tills dess får jag stå ut. Värken leder till sömnsvårigheter och ändrad dygnsrytm. Men, precis som kärleken är den kort och intensiv,
en övergående natur som gör sig bäst så.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

En liten utvikning

Inläggav Algotezza » 03 jul 2007 12:12

Zokrates skrev:
Algotezza skrev:Har du fortfarande tandvärk? Ser att du sitter uppe och joxar med detta forum större delen av natten...
A

Svar ja. Tack för omtanken, har varit hos tandläkaren, men skall dit igen om två veckor. Tills dess får jag stå ut. Värken leder till sömnsvårigheter och ändrad dygnsrytm. Men, precis som kärleken är den kort och intensiv,
en övergående natur som gör sig bäst så.

Det märkliga med mina tänder är att jag nästan aldrig haft tandvärk före mina tandläkarbesök men inte sällan efteråt. Ibland när jag kommit dit har tandläkaren undrat om jag inte har haft tandvärk för hon/han har tyckt att jag borde haft det. Plomber och delar av tänder har jag bitit av när jag käkat godis, men det har inte orsakat värk för det. Jag har lagt av med sega kolor...

Jag använder själv ofta musik och skrivande för att skingra diverse vardags- och helgdagsplågor...

A
Algotezza aka Algotezza

Angelina

Inläggav Angelina » 04 jul 2007 01:35

Algotezza skrev:Lidandet krävs för att på sikt (under flera inkarnationer) utveckla oss; det har instrumentellt värde i vår andligt-moraliska utveckling, men det har inget egenvärde för mig. Kortsiktigt, under en viss inkarnation,  kan lidandet ibland kännas onödigt, meningslöst, obegripligt och orättvist.

Att vara fjortis här  är att ge lidandet ett egenvärde, man lider för lidandets skull.

A

Vilket excellent exempel på torrbollism, Algot. Känner man sig som en guru nu? Ja, det är skönt, sitta där uppe och titta ner, veta allt.

Varför i hela friden skulle lidandet inte kunna ha ett egenvärde? Det var det DUMMASTE! Det är klart du känner att det är "onödigt, meningslöst, obegripligt och orättvist", om du inte har velat SE dess värde. Men öppna ögonen då, gubbe! Allting har ett egenvärde, annars vore det inte ett ting.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 04 jul 2007 16:44

Angelina skrev:
Algotezza skrev:Lidandet krävs för att på sikt (under flera inkarnationer) utveckla oss; det har instrumentellt värde i vår andligt-moraliska utveckling, men det har inget egenvärde för mig. Kortsiktigt, under en viss inkarnation,  kan lidandet ibland kännas onödigt, meningslöst, obegripligt och orättvist.

A

Vilket excellent exempel på torrbollism, Algot. Känner man sig som en guru nu? Ja, det är skönt, sitta där uppe och titta ner, veta allt.

Varför i hela friden skulle lidandet inte kunna ha ett egenvärde? Det var det DUMMASTE! Det är klart du känner att det är "onödigt, meningslöst, obegripligt och orättvist", om du inte har velat SE dess värde. Men öppna ögonen då, gubbe! Allting har ett egenvärde, annars vore det inte ett ting.

Torrbollism och gubbighet har väl också ett egenvärde? Att du kallar mig guru tar jag som en komplimang (stryker ironin). Jag förnekar inte min gubbighet då jag är gubbe. En riktig gubbe har alltid mer eller mindre kärring i sig.

Förklara gärna hur lidandet har ett egenvärde. Så jag fattar.

Vad menar du med att jag sitter där uppe och titter ner?  

Hade förintelsen ett egenvärde? Har Irakkriget ett egenvärde? Tsunamin?

Överlägsen attityd underifrån, smart drag, Angelina. Vem kan då kritisera dig?

A
Algotezza aka Algotezza

Justin Case

Inläggav Justin Case » 23 jul 2007 22:10

Det där med att riktigt stark passion bara kan vara i en begränsad tid, kan snart vara ett felaktigt påstående:

www.singularity.nu

och

www.hedweb.com

Om vi bara ser till att överleva tillräckligt länge, kommer det förr eller senare teknologi som kommer att göra det möjligt för oss att uppleva starkare passion än Romeo och Julia någonsin kunde drömma om - och det ständigt, kanske rentav i evighet. Och dessutom utan att behöva någon partner att känna passionen tillsammans med (även om vi naturligtvis kan göra det tillsammans med en partner om vi nu prompt måste vara så gammalmodiga den dag då det finns teknologi som onödiggör det).

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 24 jul 2007 00:54

"Kärlek måste vara kort" ?

Det är skillnad på kärlek och på att vara kär/förälskad. Det blir man i början av ett förhållande, sedan svalnar det krafitgt av. Man börjar efter en tid bli oense om saker men man måste ändå jobba på kärleken. Varje dag. Livet ut.  

Förälskelsen är kort men kärleken kan vara för evigt.

Haha,. det lät väldigt speciellt och märkvärdigt men jag är allvarlig.

Mvh

Skyline

Angelina

Inläggav Angelina » 24 jul 2007 00:57

Skyline skrev:Varje dag. Livet ut.  

Måste ett förhållande se ut så?

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 24 jul 2007 01:03

Angelina skrev:
Skyline skrev:Varje dag. Livet ut.  

Måste ett förhållande se ut så?

Hm... Vilken fråga.. Förstod inte riktigt tror jag. Menar du om man måste vara tillsammans hela livet? Off course not :D

/Skyline

Angelina

Inläggav Angelina » 24 jul 2007 01:21

Ja, eller varför ens dagligen? Kanske i kortare perioder, eller längre för de som uthärdar. Ett förhållande ändrar form genom åren. Det traditionella har sina anhängare. Personligen känner jag mig klar med den erfarenheten.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 24 jul 2007 14:39

Kärleken är evig men skiftar ständigt objekt/föremål.

En relation varar tills man uppnått mental/social/sexuell mättnad. Då går man vidare.  Man har inte för evigt samma "favoriträtt".

A
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Psykologi"