En fråga som jag tycker är mer intressant är: hur kan man ha RÄTT att skaffa barn?
Jag tänker nu inte på överbefolkningen, även om det också kanske är en viktig fråga.
Man har ju inte rätt att göra så att någon tvingas utstå stora mängder lidande, bara för att man känner för det. Man har moraliskt sett inte ens rätt att gå fram till någon på stan och såra vederbörande, bara för att man känner för det.
Att skaffa ett barn är en handling som gör att någon tvingas utstå en enorm massa lidande - sammanlagt, på sikt. Någon som inte hade behövt utstå något lidande om man inte utfört handlingen i fråga. Det barn man skaffar kommer garanterat att bli sårat av ett stort antal personer under sitt liv, det blir alla människor. Massor av lidande, som barnet aldrig bett om.
Om man svarar att barnet får ju en massa lycka också, kan man undra om det vore rätt att såra folk ute på stan så länge man kompenserar det genom att ge dem en massa lycka emellanåt. Det vore väl inte rätt. Varför skulle då barnaskaffande vara rätt?
Anta att någon svarar att barnaskaffande inte ska dömas med samma måttstock som andra handlingar eftersom det inte är en handling mot någon som existerar, eftersom barnet ännu inte existerar vid tidpunkten för handlingen att skaffa barn.
Då undrar jag varför man faktiskt anser det fel att skaffa barn som man vet kommer att konstant lida svårt och aldrig få någon lycka. Jag tänker på ovanliga fall, där föräldern bär på någon allvarlig sjukdom som skapar extremt och konstant lidande och som alltid förs över genetiskt från förälder till barn. För sådana barn anser man det väl ändå vara fel att skaffa?
Allt det ovanstående sammantaget tycker jag gör att det är svårt att förstå hur man kan moraliskt försvara handlingen att skaffa barn överhuvudtaget, utifrån den moral som råder i vår del av världen idag.
Varför barn?
Moderator: Moderatorgruppen
-
What Gives?
-
Justin Case
What Gives? skrev:Justin Case skrev:Den genetiska fortplantningsdriften gör att folk har sex och skaffar barn. Det är den enda förklaring som behövs.
Jag känner nog inte en enda förälder som ger detta som förklaring till sitt barnalstrande. Gör du?
Nej, men det är ändå det som gör att de skaffar barn. Det de uppger som skäl är mellanledet lycka. De föreställer sig att de kommer att bli lyckliga av att ha barn. Men denna föreställning beror på i sin tur på fortplantningsdriften. Därmed kan man säga att fortplantningsdriften får dem att skaffa barn.
-
What Gives?
-
What Gives?
Re: Varför barn?
Algotezza skrev:Det var det mest onödiga och för den här tråden ovidkommande inlägg jag läst.
Du menar ungefär som det här inlägget?
http://www.filosofiforum.com/forum/vie ... 7815#67815
Algotezza skrev:Jag skulle aldrig sänka mig till den nivån. Skärpning!
A (Messerschmidt)
Hehe.
Re: Varför barn?
What Gives? skrev:Algotezza skrev:Det var det mest onödiga och för den här tråden ovidkommande inlägg jag läst.
Du menar ungefär som det här inlägget?
http://www.filosofiforum.com/forum/vie ... 7815#67815
Ja, jag skriver många ovidkommande inlägg och kommentarer - det medges. Det roar mig. Sanningen finns ofta i det ovidkommande. Den schizofrene ser "den ovidkommande sanningen", det som den normale finner irrelevant.
A
Algotezza aka Algotezza