Vad gör lidande till komedi?

Moderator: Moderatorgruppen

Makterna

Inläggav Makterna » 20 feb 2008 12:20

Dr. Avantgardet skrev:Ett ondskefullt sinnelag gör lidandet till komedi.  Jag skrattar redan åt erat obehag inför denna sanning.

Jaha, så om man typ är satanist då skrattar man åt alla holocaust-skämt även om man inte ser nån komisk poäng i dem, och omvänt, Gandhi skulle aldrig kunna skratta åt skämt av den typen? Eller?

Allt är inte vad det verkar vara. Man behöver inte vara "elak" (enligt din uppfattning) bara för att man skrattar åt skämt som enligt din uppfattning är osympatiska. Elakhet är inget intricit och sammanhängande. Människor kan agera på ett sätt som kan tyckas elakt, vid ett tillfälle, men annorlunda vid nästa. Vad elakhet är, är egentligen subjektivt, även om det går att hitta destruktiva saker som är elaka enligt nästan allas moral & värderingar.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 20 feb 2008 16:29

Jag skrattar inte alls när folk gör sig illa, bara när de gör bort sig.

Användarvisningsbild
Åkes granne
Kontakt:

Inläggav Åkes granne » 20 feb 2008 16:38

Det finns folk som gör det, det vet vi ju..

Uppgift: Definera sadism?

Sceptisk

Inläggav Sceptisk » 20 feb 2008 16:48

Den del av oss som söker omedelbar tillfredställelse tycker att det är roligt när andra gör bort sig eller skadar sig. För att det tolkas som en personlig vinst när det går på tok för andra och att man själv inte drabbades.
Vi har en delad natur, dels söker vi på ett plan omedelbar egocentrisk tillfredställelse och är helt omedvetna om andras känslor och behov. Därefter på ett annat plan söker vi tillfredställelse som bara går att nå genom att följa sociala konventioner för att vi förstår att reglerna gagnar en själv genom att de gagnar alla. Och på det tredje stadiet får vi tillfredställelse i att kunna vara generösa och medkännande, vi skapar djupare relationer till varandra och högre integritet och ju mer vi befinner oss på det stadiet desto roligare är det att se att det går väl för andra och desto mindre roligt är det att se hur det går illa för andra.

Sadism är driften att vinna något helt på andras bekostnad och är helt antisocial. Därför finns det en nedre gräns för hur sadistisk humorn i ett socialt umgänge kan vara.

Makterna

Inläggav Makterna » 21 feb 2008 16:31

Skogsälvan, menar du att du aldrig skrattar åt saker som inbegriper att en människa skadas?
Själv skrattar jag ibland åt sånt, ibland inte. Själva det faktum att någon skadas är irrelevant för komiken, däremot kan ju en människa falla på ett sätt som blir komiskt, t.ex. om fallet sker på ett ovanligt eller spektakulärt sätt. Det faktum att någon skadas ska väl inte behöva lägga sorti på komiken, nån måtta får det väl vara med empatin? Visst är det dåligt om folk skadas, men om de nu skadas, gör det väl inget om folk råkar se en komik i det inträffade. Vidare kan man inte rå för sina preferenser, varken när det gäller komik eller annat, så inte ska man behöva skämmas om man ser komik i något som samtidigt är allvarligt.

Jag undrar också om du alltid skrattar när folk gör bort sig. Jag ser själv ingen automatisk komisk poäng i att folk gör bort sig. Men omvänt så utesluter jag inte att händelser där folk gjort bort sig, samtidigt kan innehålla andra faktorer som gör dem komiska.

Vidare är jag skeptisk mot det som Sceptisk skriver:
Den del av oss som söker omedelbar tillfredställelse tycker att det är roligt när andra gör bort sig eller skadar sig.

Alla är inte så bitchiga att de ser en omedelbar tillfredsställelse i att andra allmänt gör bort sig eller skadar sig. Men många, jag skulle gissa på 40-90%. Jag är iallafall inte sån. Men rör det en person jag ogillar, ser jag det förstås som en fördel om den personen skadas. Det behöver inte handla om komik.

De flesta verkar ha dålig kontakt mellan känslan i maggropen och den där ängeln på axeln, vilket leder till att de skäms över vem de är, hur de reagerar på saker och ting, etc... Världen skulle bli lyckligare av mer tänkande människor men framför allt mer fritänkande människor. Som ser verkligheten snarare än att anamma gamla fördomar och normer, typ jante-lagen.

Sadism är driften att vinna något helt på andras bekostnad och är helt antisocial.

Skitsnack. En sadist kan bli tillfredsställd enbart av att någon annan skadas, dvs helt utan att han själv direkt tjänat något på kuppen. Ditt tänkande visar människans urgamla och primitiva tendens att förlägga den moraliska skulden på allt ont, på egoism och individualism. För att de själva innerst inne är fyllda av skuldkänsleångest.

Därför finns det en nedre gräns för hur sadistisk humorn i ett socialt umgänge kan vara.

Menar du att det inte finns någon annan gräns för människans sadism, än hurpass mycket av sin sadism hon vågar avslöja inför omgivningen? Ursäkta om jag blir personlig nu, men jag måste fråga om du talar av egen erfarenhet?

Den som har sadistiska böjelser ska inte skämmas för det, för ingen kan hjälpa vem den är eller vad den gillar. Men mitt fasta råd är att kanalisera för dessa drifter på ett sunt sätt, så att tryckkokaren ventileras, för annars kan det explodera okontrollerat på nån fylla eller liknande.

magicadehex

Inläggav magicadehex » 21 feb 2008 23:52

Makterna skrev:Skogsälvan, menar du att du aldrig skrattar åt saker som inbegriper att en människa skadas?
Själv skrattar jag ibland åt sånt, ibland inte.

Jag håller med Skogsälvan.. jag skrattar aldrig när någon människa gör illa sig, eller drattar omkull, halkar eller liknande, inte när de gör bort sig heller. Faktum är att det hugger till i mitt hjärta var gång jag ser en annan människa skada sig, ramla eller liknande. Kan för mitt liv inte finna någon som helst humor i sånt.

Användarvisningsbild
Dr. Avantgardet

Inläggav Dr. Avantgardet » 22 feb 2008 01:54

Alltså är det dödskul.
meta(mor)for/s

Makterna

Inläggav Makterna » 22 feb 2008 12:34

magicadehex skrev:
Makterna skrev:Skogsälvan, menar du att du aldrig skrattar åt saker som inbegriper att en människa skadas?

Jag håller med Skogsälvan.. jag skrattar aldrig när någon människa gör illa sig, eller drattar omkull, halkar eller liknande, inte när de gör bort sig heller. Faktum är att det hugger till i mitt hjärta var gång jag ser en annan människa skada sig, ramla eller liknande. Kan för mitt liv inte finna någon som helst humor i sånt.

Var går gränsen för hur liten skadan måste vara innan man kan skratta, då? Lite obetydlig värk i 5 sekunder, t.ex?

Humor sitter i maggropen! Därför har den ingen moral.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 22 feb 2008 12:56

Finns väl inget kuligare än att skratta åt andras olycka?
Skadeglädjen är den enda äkta glädjen. Kan inte hjälpas men så billig är jag.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 22 feb 2008 13:11

magicadehex skrev:

Först vill jag kolla av om de gjorde sig illa ,fysiskt elller psykiskt, innan jag  tycker att situationen är lustig och skrattet kommer. Men jag är stenbock, vi är väl inte alltför kända för vår humor. Jag gillar mr Bean. Känner ofta igen mig i honom  :)

Användarvisningsbild
Ling

Inläggav Ling » 22 feb 2008 13:22

[quote="Skogsälvan
Först vill jag kolla av om de gjorde sig illa ,fysiskt elller psykiskt, innan jag  tycker att situationen är lustig och skrattet kommer. Men jag är stenbock, vi är väl inte alltför kända för vår humor. Jag gillar mr Bean. Känner ofta igen mig i honom  :)[/quote]

Jag kan inte låta bli att skratta när jag ser på folk som ramlar och gör bort sig. Snuttar som de visar på tv kan få mig att vrida mig i soffan av skratt. Jag vet att andra anser det hemskt, att skratta åt andras olycka, men jag kan inte hjälpa det.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 22 feb 2008 13:30

Äsch då Ling, du är antagligen mer lättroad än mig och det är ju bra  :)

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 22 feb 2008 13:32

Cynism och sarkasm tycker jag kan vara himla roligt också.

Herr Kantarell

Inläggav Herr Kantarell » 22 feb 2008 19:16

Men Stenbocken kan vara väldigt humoristisk på ett sätt.
Jag har råkat ut för en Stenbocks humor

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 22 feb 2008 19:22

Herr Kantarell skrev:Men Stenbocken kan vara väldigt humoristisk på ett sätt.
Jag har råkat ut för en Stenbocks humor

Hur yttrade det sig :)?

Återgå till "Psykologi"