Mindervärdeskomplex bygger vänstern och vice versa

Moderator: Moderatorgruppen

J R Auk

Inläggav J R Auk » 30 okt 2008 03:10

Får jag fråga dig, har du någon gång frapperat dig i besuttna sällskap?

Jag menar där har du traditionellt sätt hittat konservativa värderingar. Just för att de måste rättfärdiga sitt arv. Och det görs genom traditionen osv osv.

Jag undrar detta eftersom du påstår att det inte finns några konservativa kvar samt att totalt förnekar att det finns materiella orsaker till varför folk tex inte kan bygga sig hem och göra investeringar så att framtiden blir ljus.

Jag får det nämligen inte att gå ihop.

I det ena fallet så känns det som om du aldrig har träffat några andra än en priviligerad grupp, men i det andra fallet känns det som du aldrig har träffat en priviligerad grupp.

Så hur är det? Kan du tänka dig att utveckla detta så att jag kan förstå din mening?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk

Inläggav J R Auk » 30 okt 2008 04:42

Det är detta förtryckartänk som gör att människor blir ondskefulla. All ondska i historien har handlat om hur en grupp kallat sig för förtryckta och därigenom legitimerat en slags vedergällning, oavsett om det var nödvändigt eller inte, oavsett om det var realistiskt eller inte. Hitler skyllde på Judarna (och i bordsdiskussionerna på religion), Lenin och Stalin skyllde på Judarna, de Kristna och kapitalisterna. Omkring 100 miljoner Kristna mördades under kommunismen.

Antar att vi här ser rättfärdigandet av alla militära kampanjer som inte anger något "förtryckarskäl" till sin attack? Blind blodslust, helt ok. Dominans, imperialism, ja allt som avser att attacker den som är mindre värd är då inte ont?

Att enbart döda av lust, eller bara av infall är då inte ont?

Att offra någon för makt är inte ont?

För visst har det skett. Om än inte på den stora skala som du omtalar i dina exempel.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Återgå till "Psykologi"