Hur mycket är din självkänsla påverkad av ris och ros?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 30 aug 2010 18:45

Cosmic philosopher skrev:Självklart krävs en omgivning som man "spegla sig i" för att se sig själv, sina positiva sidor och sina fel och brister. Det är ju bara positivt att få respons från omgivningen på något sett för sin egen självkännedom. Så man vet vad man behöver jobba med.Jag menar att det här är vår självkänslas förhållande till smicker och klander som det handlar om.  Får kritik att stoppa oss mot våra mål? Tenderar vi att bli vår egna avgudar så vi blåser upp oss när allt går så bra i karriären med titlar,status,anseende,priser,diplom och gillanden? Vad driver oss i våra projekt? Dessa frågor vill jag ställa.

Vet inte vem det var som skiljde på självförtroende och självkänsla. Där självkänslan verkligen innebär att känna sig själv, inte att vara någon j-a högpresterare. Och precis som du skriver så behöver vi andra för att hitta oss själva. Få feedback. Själv är man som ett rö för vinden utan referens. Tror det är därför katastrofer säljer lösnummer, bland annat.

Men. Även om det kanske inte är bra att det är så, så tror jag att vi hittar vi vår plats i förhållande till andra. Vi får en roll som vi anammar, baserat på vad vi får oss berättat. Tror att själva basen för det vi ser som oss själva är något vi får oss påprackat, baserat på den miljö man växer upp i och hur ens egenskaper bedöms av andra.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
freddemalte

Re: Hur mycket är din självkänsla påverkad av ris och ros?

Inläggav freddemalte » 30 aug 2010 21:23

Cosmic philosopher skrev:I hur stor grad anser du att din självkänsla är påverkad av andra människors smicker och klander? Får beröm dig lätt att övervärdera dig själv? Får kritik dig att lätt nedvärdera dig själv?

Oj, cool och intressant fråga! Det där med självintrospektion, dvs att reda ut hur man själv fungerar rent psykiskt samt vad man har för tankar om sina tankar etc känns (för mig) som ett väldigt knepigt ämne! Har man tolkningsföreträdet vad gäller sitt eget psyke eller kan det faktiskt finnas de (nära vänner, föräldrar, barn, sambo eller välutbildade och erfarna psykologer etc) som faktiskt har bättre koll på ens inre än man själv har?

Ok, låt mig för en stund anta att jag åtminstone har lite koll på hur jag själv fungerar vad avser din fråga!

Följande påverkar utfallet:

1. Är smickret och klandret (SK) motiverat?
2. Vem är det som ger SK?
3. Hur ofta ges SK?
4. På vilket sätt ges SK?
5. Känns SK äkta?
6. Kommer samma SK från flera oberoende källor?
7. Mot vad riktas SK (t.ex. personliga egenskaper eller resultatet av handlingar)?
8. Hur värderar jag det SK är riktat mot? (gäller det hur jag brer min macka eller vilken utbildning jag har valt?)
9. Sker SK privat eller publikt?

Om SK känns (1) väldigt motiverat, (2) ges av någon som jag har en stark relation till, (3) ges ofta av denna på ett (4) mycket tydligt sätt som (5) känns äkta och vilket jag även (6) får höra från annat håll (7) riktat mot något som jag själv värderar högt och som (8 ) jag upplever som rörande min person, och (9) sker inför massor av folk, ja då är nog detta avgörande för min självbild. Om det motsatta sker så går det nog förbi utan större notis och allt annat är väl en gradient av detta, dvs beror av vilka parametrar som gäller för punkt 1 till 9.

Allmänt kan jag tänka mig att responsen från omgivningen är en av de viktigaste faktorerna för hur ens självbild successivt byggs upp under ens liv.

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 07 sep 2010 18:20

ifall man tror som jag på relativ frivilja, men inte absolut frivilja

då kan man ju hata sig själv relativt, men älska sig själv absolut

mormors sugarbeten är de bästa!
Allt lov o pris tillkommer Gud, den allsmäktige, den som inget kan liknas vid,
den som enbart vill väl hela sin skapelse, som allt beror utav, men som själv är oberoende allt.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 10 sep 2010 16:26

nuddle skrev:ifall man tror som jag på relativ frivilja, men inte absolut frivilja

då kan man ju hata sig själv relativt, men älska sig själv absolut

mormors sugarbeten är de bästa!

Utan löständer?

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
mullback

Inläggav mullback » 15 nov 2010 16:55

människor och djur vill bli strykna medhårs - att påstå något annat är osant.
Människan är en tid och sen blir hon gräs och frid.
Nils Ferlin

Användarvisningsbild
CarpeDiem

Inläggav CarpeDiem » 15 nov 2010 17:14

mullback skrev:människor och djur vill bli strykna medhårs - att påstå något annat är osant.
klyftigt. har du löst den stora gåtan nu.
"Curiosity kills the cat"

Återgå till "Psykologi"