Irritation

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 25 mar 2011 17:47

Jag förstår verkligen hur du menar Sceptisk. Men. Jag har faktiskt ingen lust att leva om det inte finns omhändertagande. Det skulle vara en för rå miljö för mig och då kan ni väl äta upp mig i så fall så kirrar det sig.

Sceptisk

Inläggav Sceptisk » 25 mar 2011 18:02

Skogsälvan

Det är ditt val. Men jag hoppas du förstår vilken makt du har bara i din förmåga att kunna välja - oavsett vad du än väljer. För du kan aldrig ge bort din vilja. Då du väljer att tro att du måste bli omhändertagen så ger du hela världen en möjlighet att kunna använda sig av dig precis som den vill. Inte för att du är maktlös, tvärtom. Men om du tror att det är en råhet i att göra egna val, vänta tills att världen får ett grepp om dig, då kommer du att få känna på råhet och smärta. Varför? För att världen kan inte förstå dig. Bara du vet vad du behöver.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 25 mar 2011 18:04

Jag kan välja tillit. Det kan gå åt helvete, men då har jag iallafall försökt nå vad jag vill åstadkomma.

Användarvisningsbild
eleonor

Re: Irritation

Inläggav eleonor » 04 apr 2011 09:56

Sceptisk skrev:En frisk och fridfull själ bråkar inte med någon, söker inga argument, bryr sig inte om fördömanden, är inte rädd för andra människor, känner inget hat mot andra, är inte bitter eller fylld av ångest och skräck. För dom är fortfarande friska och levande själar som bara inte behöver dessa saker och därför söker dom sig inte heller till sådant som kan skada dom.

Menar du nu att en frisk själ aldrig känner irritation?

För min del skulle jag snarare säga att en frisk själ använder verktyget irritation till att känna igen när den upplever något som är fel och behöver rättas till eller undvikas. Som ett sätt att känna igen fara skulle man kunna säga. Ett alarmsystem.

Att sluta känna vissa känslor tycker inte jag känns som vägen till lycka och sundhet direkt. Att kunna hantera dem på ett bra sätt när man känner dem, gör det däremot.

Återgå till "Psykologi"