Existentiell ångest.

Moderator: Moderatorgruppen

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 12 dec 2011 00:58

Margit skrev:
Marko skrev:Mening är allt som sker,
alla våra tankar och vad som sker är mening och meningsfullt.
Det finns en mening, och det är nog existensen.

Det kan ju vara som så att vi inte njuter av meningen,
vi väljer att göra den meningslös.

Du har så rätt! Tror du att människor i låt säga Sverige, fokuserar på andra saker än själva livet och därför mår dåligt?

Mvh

Jag tror att vi för ofta glömmer bort känslorna och när vi inte förstår så förnekar eller så försöker vi glömma.
Orden kan förvilla oss. Du skriver tex att du inte känner någon mening med livet.
Jag tror du menar att du inte känner någon lust i att leva och försöker hitta ord som att de är meningslöst.
men du kanske bara inte orkar känna efter vad som är fel. Det kan vara att du alltid gör som andra säger,
du följer livets ström och inte orkar påverka och säger tyst för dig själv att det spelar ingen roll.
Det du isåfall gör är att du bygger din egen meningslöshet, din egen sorg och din egen ilska men vill förneka att du är dessa och skapar meningslösheten.

man får vara arg, ledsen, apatisk, sjuk, frisk, ledsen, glad, hatisk, ångestfylld, barnslig, vuxen och precis vad man vill.
det är inget fel och meningslöst med några av dessa tillstånd. det är tom okej att göra bort sig på Internet och det är okej att skämmas. även om du känner att andras ord som de jag skriver kan vara rätt eller fel och gör dig lite glad, så kommer du att må dåligt snart igen, och tycker mina eller andras ord är meningslösa, och det är okej det med. finns en mening med det. men förneka inte att orden du läste som meningslösa, bli istället arg över orden och svär över dess omogenhet. så där funkar inte mitt liv!!!! eller ad du nu känner,  dölj och maskera bara inte det med meningslöshet som ursäkt.

vad vet jag, men någonstans där tror jag problem kan uppstå, kommunikationsproblem mellan känslan och de ord vi använder. även tomheten har sin mening.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 12 dec 2011 09:48

Margit skrev:
Harald Davidsson skrev:Existentiell ångest är det samma som evolution.

Skulle du kunna förklara detta mer djupgående hur du menar?

Mvh

ångest kommer ifrån att fjärde chakrat
vars medvetande är själen sänder ett
meddelande till vederbörandes Ego

att försöka börja dö bort från objektet
och föra över sin libido till subjektet,

att lusten ska upplevas i subjektet inne i kroppen,
inte ute i världen i objektet.

Sceptisk

Re: Existentiell ångest.

Inläggav Sceptisk » 12 dec 2011 15:23

Hej Margit och välkommen till forumet!

Det finns mycket litteratur att läsa för att förstå mer. Är det några ämnen eller frågor som du är särskilt intresserad av?

Mvh

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 12 dec 2011 18:42

Ja, hjärtligt välkommen, Margit  :) !
De goda nyheterna är att jag inte uppfattar, på din kortfattade beskrivning, att du skulle lida av existentiell ångest. (Det är som Skriet av Munch ungefär.) Av det jag har hört verkar du lida av anknytningssvårigheter och det är inte samma sak. Det är möjligt att jag missuppfattat dig, men jag hade endast det du skrev att gå på. Anknytningssvårigheter antas vetenskapligt etableras i barndomen. Du behöver inte svara - men hur var din kontakt med din familj när du växte upp?
"Det är inte volten som skadar dig, utan amperen." (Kompis)

Margit

Inläggav Margit » 12 dec 2011 20:32

Sceptisk skrev:Hej Margit och välkommen till forumet!

Det finns mycket litteratur att läsa för att förstå mer. Är det några ämnen eller frågor som du är särskilt intresserad av?

Mvh

Hej!

Tack så mycket! Jag är främst intresserad av socialpsykologi, men jag tycker alltid att det är svårt att sätta mig själv in  i olika situationer. Har någon litteratur att rekommendera som berör trådens ämne?

Mvh

Margit

Inläggav Margit » 12 dec 2011 20:32

Sceptisk skrev:Hej Margit och välkommen till forumet!

Mvh

Hej!

Tack så mycket! Jag är främst intresserad av socialpsykologi, men jag tycker alltid att det är svårt att sätta mig själv in  i olika situationer. Har du någon litteratur att rekommendera som berör trådens ämne?

Mvh

Sceptisk

Inläggav Sceptisk » 13 dec 2011 07:53

Margit

Socialpsykologi och existentiella frågor är väldigt stora ämnesområden. Har du någon specifik fråga som du vill diskutera?

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 13 dec 2011 09:35

är det implicita en ordning och har det struktur ?
om inte en implicit ordning och medvetenhet existerar, kan då en explict ordning existera ?

hur förhåller jag mig till andras explicita,
kan jag förstå andras omedvetenheten ?

har tanken skapat ordning, eller existerar ordning naturligt runtomkring oss ?

Finns det en mening ?, finns det en ordning ?

jag tror att det är så naturen fungerar, och att det är så människan fungerar, det finns former och det finns mönster och det finns lagar utanför som innanför människor.

ångest, en bruten kedja mellan det implicita och explicita, Bilden går inte ihop.
var ska jag finna svaret ?, i mig eller i min omgivning ? i mitt beteende eller i andras beteende ?
var finns felet ?

Julen närmar sig, jag har ångest över det.
Det kan inte vara mitt fel att jag känner så ?
Ska bli skönt när julen är över, och jag kan gå ut på en promenad,  och bara andas ut.

Annicken

Inläggav Annicken » 13 dec 2011 22:41

Hej Margit!
Precis som Marko anser jag att det är jätteviktigt att bejaka de känslor man har, och att inte på något sätt skyla över eller låtsas att de inte finns. Att ta upp frågan om hur du ser på livets meningslöshet tyder på ett stort mod, tycker jag. Att dölja känslor och tankar hjälper inte, de måste upp till ytan, precis som du gör nu.

Sitt gärna och titta på grenar, träd som vajar eller vatten som slår mot en strand, om du gillar det. Sitt så länge du vill, och kanske finner du en kraft i det. Naturen är helande och lugnande, till skillnad mot det eviga mediabruset som omger oss och som jag tror är en del av mångas vilsenhet idag. Vi saknar lugna och fasta punkter.

Låt inte andras tankar om dig och hur du ska vara påverka dig. Ur en synpunkt blir vi till i samspel med andra, men än viktigare är att vi bejakar oss själva och accepterar oss som vi är. Ingen annan kan eller ska bestämma vem du är och vad som är viktigt för dig. Det tar tid att hitta sig själv, och livets resa är lång. Ibland möter man människor som ger en pusselbitar till livet, så går man vidare och upptäcker nya saker i nya möten. Det finns inga enkla lösningar, ingen patentmedicin. Men jag tror på att följa sitt hjärtas röst, alltså lyssna på sitt inre och följa sin egen väg. Vi hittar oss själva inom oss själva, om vi bara vågar titta och lyssna ...

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 14 dec 2011 09:08

Boktips:

Inger Edelfeldts Hur jag lärde mig älska mina värsta känslor.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Psykologi"