Inläggav förstår mig själv » 14 maj 2012 15:21
Bra rubrik. Det man GÖR är vad som sker i naturen. Nödvändigt att det sker. Förstå varför det sker dvs förstå naturen så förstår man varför.
ta tex KBT som används främst mot RÄDD som uppstår av föreställningen om något. Tex mörker, spindlar, isar, flygplan.
Föreställningen/teorin om vad som kan hända ger RÄDD. Kanske funderar man över spöken, djävulen, spinoza, eller annat i mörkret(ett sinne bort=förstå verkligheten sämre alltså, fantasier uppstår).
Om man GÖR i "verkligheten" det man är rädd för tittar efter och upplever vad som händer i "verkligheten" så märker man att fantasin var "fel. dvs föreställningen var en fantasi". Spindeln gjorde inte som jag föreställde mig, det kom ingen jävul i mörkret, planet störtade inte osv..Viljan är ju inte fri och vi uppfattrar det som händer(det som är viktigt går in vi kan inte välja, viljan är inte fri) detta gör att fantasin/föreställnineen/teorin om naturen ändras lite och vi blir mindre RÄDD. Och GÖR lite annorlunda. Kanske klarar vi mörkret bättre, är/GÖR/FINNS lite oftare i mörker. Ser lite fler spindlar dvs GÖR/RÖR oss annorlunda. Kanske går vi lite oftare på is(GÖR annorlunda) kan flyga lite oftare.
Så här fungerar vi med allt. får vi rätt inputt kommer vi RÖRA OSS/GÖRA lite annorlunda. Verkligheten förändras lite. Vi har förstått lite mer om den och blivit lite friare.
Allt är rent empiriskt och kan naturligtvis testas på sedvanligt vetenskapligt sätt. Man har en teori om hur människan(något i naturen alltså) RÖRsig och varför(RÄDD pga föreställningsvariant). Botar och tittar efter om människan ändrar sina rörelser.
Allt följer av strävan efter frihet=lycka och att viljan inte är fri. (dvs då skulle man se vid prövning att teorin inte stämmer).
Alla förstår vi naturen på lite olika sätt harolika fantasier om den och vi rör oss därmed mer oordnat och oförutsägbart.
Förstår du dig själv förstår du direkt om en människa eller djur är räddoch kan se varför, närma dig denne och hjälpa den att övervinna sin RÄDD få den att förstå verkligheten och sig själv lite bättre. Bota den från sitt lidande.
RÄDD kan vara rätt. Hästen som flyr tex när en förnimmelsekombination sker i naturen. Måste fly några gånger i onödan (sannolikhetslära) annars dör den förr elleer senare och innan den han föra sina gener vidare. Arten skulle dö ut.
När du bli RÄDD. Förstå varför sedan bestäm vad du vill göra. RÄDSLAN ska inte behöva förlama dig. du ska inte behöva ligga kissnödig eller hungrig i sängen för att du är rädd tex... Ju mer du förstår av naturen(verkligheten) ju mindre rädd blir du. Du har egentligen inget val tyvärr, det enda jag är rädd för är spinoza. Ska se om jag vågar förstå mer. Då blir jag klokare och lyckligare så mycket vet jag. Verkligheten ändras(det är jag lite rädd för, föreställningen om verklighetsförändringen, vad jag kommer att se, förstå och GÖRA efteråt)... Ologiskt och knäppt jag vet men jag har ju inte heller någon fri vilja.
Det som står är naturlag. Gäller alla djur och människor. DVS DIG och ALLA andra som läser kan förstå detta, bevisa och använda er av det för att må bättre. KAN frågan är om ni GÖR, beror på om ni VILL och VILJAN är inte fri utan är ett resultat av er "verklighetsuppfattning" och den uppstår av vad ni sett och gjort tidigare i livet(lite genetiskt också, alla kan allt mer eller mindre bra, springa mer eller fort, lösa korsod mer eller mindre bra, spela schack mer elelr mindre bra, ALLT även förstå sig själv mer eller mindre bra). Ju mer lika mig ni är ju mer förstår ni mig och jag er.