Fann skrev:värken var något som gick "ned" och tog sats för att bygga upp smärtfriheten
Var detta i syfte att få en starkare/längre upplevelse av smärta eller en starkare/längre upplevelse av smärtfrihet (genom att konvertera smärta till "negativ smärtfrihet")?
Jag tror att det jag ville säga var att metaforer påverkar hur vi upplever något. Att "bygga upp" är något annat än "bygga ned" och själva upplevelsen av smärta blir annorlunda om den bygger "nedåt" än om det "tornar upp sig". Så upplevde jag i alla fall den här förlossningen men det var inte som syfte att njuta längre av smärtfrihet eller känna längre smärta utan att jag kunde just gå in i smärtan medan den var på ett annat sätt. Och låta smärtfriheten vara det den var utan att känna panik för att nästa värk skulle komma och "störa".
Jag är inte säker på att det är smärtupplevelse heller utan kanske att man går in i det som sker i kroppen och som man gör klokast i att följa med i. Men för mig var det viktigt med själva smärtan, jag upplevde nån slags frihet i den som jag inte riktigt kan förstå jag heller. Det hade inte med endorfiner att göra, så mycket är i alla fall säkert.
a tolka dominerad som en upplevd lättnad av att överlämna ansvar (obs: till någon ansvarsfull!) eller något liknande. Och jag skulle vilja tolka referensen till smärta som "uppnå sexuell tillfredsställelse genom att kunna tillgodogöra mig smärta". Just uttrycket "bli smärtad" tyckte jag pekade på att det är detta att någon annan gör en illa som är det centrala, snarare än upplevelsen av smärtan. Men det har jag (enligt ovan) ju svårt att begripa, så jag skulle gärna se att det var ett missförstånd från min sida.
jn har sagt nån gång tidigare något om att gå emot sin "grundprogrammering". Jag tycker att Södertass också är inne på detta. Att undvika smärta är en djup överlevnadsinstinkt. Vi SKA undvika smärta. Vi undviker ju alla former av obehag och obehagskänslor är ju ofta (men inte alltid) adekvata varningsignaler. Det som inte känns bra känns inte bra för att det är nåt skadligt eller olämpligt med det. Skulle vi resonera rationellt om precis allting och inte alls "känna efter" skulle vi nog inte bli särskilt långlivade. Så jag skulle säga att själva "magin" eller kraften i frivillig smärta är att den just går emot grundprogrammeringen. Och antagligen inkluderar det i sm detta med att "låta någon" smärta en.
Men vi gör det ju småskaligt de flesta av oss. De flesta barn leker med smärta, stoppar fingrar i ljuslågor, drar åt snören, sticker sig med nålar etc. Det är kanske "mandomsprov" men antagligen har själva smärtan en betydelse där också (det hänger ju ihop fö).
"Överlämnandet" är lockande för många, kanske särskilt kvinnor. Schejkromaner var porr på 30-talet, min mormor dreglade över sådana och drömde om prinsar som förde bort henne trots hennes protester. Om detta är en sjuklig regrediering, en dröm om att slippa ansvar, eller om det är en aspekt av mänskligt liv är inte gott att säga. Jag kan bara för egen del konstatera att jag också har ett sånt sug och jag är inte ett ögonblick rädd att förlora min självständighet eller bli ett "våp" även om jag tillfälligt kan gå in i ett sådant överlämanande.
Jag gör det ofta i dialoger, bestämmer mig för att "nu är det du som för" men tappar aldrig mig själv utan kommer alltid tillbaka så jag vill nog se det som att även om det rör sig om regrediering så är det en regrediering som kan ingå i ett sammansatt och komplext liv som även rymmer andra aspekter. Men det hindrar inte att jag också är oförstående till en hel del av den här, som jag upplever det, ideologiserande retoriken...
Fann skrev:Det där är det ju inget konstigt med men vill man kommunicera med världen "utanför" kan ju just den här typen av uttryck bidra till mystifieringen.
Just. Sådana uttryck väcker frågor hos mig, ofta provocerande, som jag hoppas blir besvarade, så att jag ska kunna sätta mig in upplevelsen istället för min tolkning av beskrivningen av upplevelsen.
Problemet med uttryck som utvecklats inom en viss krets är ju att de utifrån kan uppfattas som jargong. Metaforerna kan nog vara levande för dem som använder dem men när de levereras till en oförstående omvärld blir de mest emblem utan levande innebörd. I synnerhet om de upprepas och inte varieras. Metaforer är ju något man kan använda för att levandegöra något annat. Det är skillnad på metaforer man utvecklar i kommunikativt syfte med andra och sådana man använder som ett slags intern kod eller som en personlig gestaltning av upplevelser, för eget bruk.
Fann skrev:även om jag inte blivit "religiös" eller ändrat personlighet av dem
Detta får mig att tänka på det jag skrev i början av detta inlägg. Är det smärtan
i sig som är det utvecklande, eller upplevelsen av det som smärtan ger upphov till. Gaaahh, jag vet varken ut eller in.
ja jag tror (är övertygad om) att smärtan i sig ÄR något. Jag har personligen svårt för "personlighetsutveckling" överhuvudtaget. Det känns väldigt egotrippat och instrumentellt. Men man får ju kalla det vad man vill. Jag tror inte att jag själv utsätter mig för frivillig smärta för att "personlighetsutvecklas" eller "trancenderas" eller så utan för att det är en stark erfarenhet i sig själv, möjligen är "personlighetsutveckling" eller "trancendens" något som HÄNDER när man går emot sin grundprogrammering men syftet är själva handlingen.
Jag jämför med sång igen. Inte sjunger man för att personlighetsutvecklas eller för att utveckla sin lungkapacitet eller så utan sjunger är något man gör för att göra det. Det främmande är ju att att tänka sig att man kan göra något som är motbjudande och skrämmande bara för att göra det. Men jag tror faktiskt vi gör sånt hela tiden fast inte i så extrem skala som man gör inom sm. Att titta på skräckfilm är ju egentligen obehagligt, tex. Det är ju mycket som är djupt utmanande i sm, inte bara smärtan utan minst lika mycket detta med dominans och underkastelse.
Fann skrev:Den fara jag själv undrar över när jag läser berättelserna hör inte ihop med själva smärtan/våldet utan främst med hur det påverkar en att leva utanför samhället och att ha "hemligheter" som blir en del av sin identitet.
Det skulle i alla fall vara ett stort problem för mig. Jag skyr hemligheter som pesten. Jag kan bevara andras hemligheter utan problem, men jag vill snabbt bekänna mina egna havanden och göranden. Kanske för att få acceptans, men snarare för att få reaktioner. Får man göra så? Vad tycker du om att jag är sån? Kan du fatta att jag gör så här? Det är en del av att lära känna mig själv, misstänker jag.
Detta med att ha en "utanför-identitet" är ju inget ovanligt. Kanske har de flesta av oss en sån, nån slags känsla av att man inte är riktigt "som andra" osv. Och det lär ha blivit allt vanligare att man "hoppar av" och bildar små enklaver vid sidan av grottekvarnssamhället (hörde ett radioprogram om detta i bilen hem nyss). Men detta att syssla med något som man vet inte är acceptabelt, kanske snudd på brottsligt, något som inte ens en föräldrar bör veta och som ändå är en stor och viktig del av ens liv kan givetvis påverka en på alla möjliga negativa sätt.
Det brukar ibland talas om att det är detta som är det riktigt farliga med narkomani. I samhällen där åtminstone haschmissbruk är accepterat uppstår inte de skadeverkningar som vi ser här och det skulle då (enligt dem jag hört tala om detta) bero på "anti-socialiteten", man blir ofta benägen att se sig själv som en övermänniska, vanliga svenssons är mer eller mindre föraktliga och fattar i vart fall ingenting av det som är värt att fatta något om. Man knyts samman i en gemenskap soom bygger på att man inte är accepterad av andra och att man är utvald och exklusiv. Om detta är farligt eller inte är svårt att säga men säkert finns den här sortens mekanismer med i sekter typ Knutby och likande. Det kan skena iväg och man kan rättfärdiga det mesta i namn av sin utvaldhet och sitt utanförskap. Detta kan varken jn eller södertassen svara på för det är klart att de inte ser det på detta sätt när det gäller dem själva men de skulle kunna svara på om de nånsin tänkt på den risken.
När jag började läsa jn:s skriverier för två år sen blev jag dels chockad men dels förundrad att det FANNS sånt här. Det måste gå att förstå, tänkte jag.
Min reaktion också. Skulle du kunna tänka dig att det FANNS människor som hade samma positiva förhållande till att bli kränkta och förnedrade som sm-utövare har till smärta? Då menar jag känslan av att verkligen ha blivit kränkt, till skillnad från "åh, faan vad coolt att man kan göra så här, det är så jävla förbjudet". Jag kommer tillbaka till det där hemska
egentligen som aktualiserades när du talade om din sura morfar (har jag för mig att det var). Gränserna mellan bra och dåligt blir bara luddigare och luddigare.
ja du.. är inte "kränkt" per definition något dåligt ändå? Liksom "skada"? Men visst finns det människor som är självdestruktiva och som ser till att de blir kränkta och illa behandlade. Det är väl då man kan tala om sjukliga beteenden… (Sen är detta med "kränkt" inte så lätt. En person med stark integritet blir ju inte kränkt ens om hon blir illa behandlad eftersom hon inte är sårbar på det viset. Men blir man ständigt utsatt för respektlöshet och andras förakt så tappar man ju ofta sin integritet.)[/quote]