Sadomasochism

Moderator: Moderatorgruppen

Jonas Nystrom

'känna in' mellan 'känna till' och 'känna av'

Inläggav Jonas Nystrom » 25 apr 2005 14:33

Det antar jag också. Men sm måste inte begränsa sig till nödlösningar.

jn, alkahest
Ab aspera ad astra!

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 08 jul 2005 23:05

Vill tacka (framförallt jn) för en givande diskussion. Jag har alltid trott att sm kretsar kring ömhet, inte smärta.
Jag skulle vidare vilja fråga jn varför du inte vill kalla din kvinna slyna? I min värld är subba ( jaja, jag hörde den försvenskade förkortningen) ett riktigt nedlåtande uttryck som betyder kärring, eller varför inte gris. Slyna har iallafall en erotisk klang, men det kanske inte är önskvärt?

Jonas Nystrom

öm och upphöjd

Inläggav Jonas Nystrom » 09 jul 2005 13:10

Tack, skogsälva! Visst har du rätt i att sm kretsar kring ömhet (oj, det blev en dubbelmening!) snarare än kring smärta. Men det är just det - att det är ömheten, innerligheten, närheten och det tysta samförståndet det kretsar kring och varken smärtan eller sexualiteten. Både smärtan och sexualiteten är liksom vestibuler med egenvärde. Liksom förnedring och tvång kan vara. Alltå maktförskjutningar. Genom dem - antingen endera eller bådadera eller allihop - kommer man till det ömhetens och det tysta samförståndets rum som det "handlar" om.

Men det kanske du har egna erfarenheter av...

Och om tillmälen: Slyna, slampa, subba och så vidare. De är ju alla nedsättande i dagligt tal. Alltså har de en laddning och alltså ett värde. Precis som makt: gör man inte något gott av det så blir det något dåligt av det. Det är laddat, det har en moralisk kvalitet.

I mitt personliga ordförråd, alltså det förråd av ord jag skulle kunna använda spontant med någon sorts övertygelse ingår väl varken subba i vanlig mening eller slyna. Möjligen slampa. Några slampor tror jag mig ha träffat i mina dar. Endel av dem riktigt härliga människor - men slampiga. Det är alltså inte per definition ett nedsättande ord för mig.

Slyna är den kvinnliga formen av slyngel och det är heller inget ord jag använder. Att det har fått en sexuell prägel förmodar jag har en hel del att göra med försök att översätta amerikansk sm-jargong till svenska. Där använder man ordet "slut" [slõtt] som ett sexuellt utmanande och moraliskt förringande tillmäle. Jag skulle snarare översätta det med "slampa" men nu heter det "slyna". Mitt sätt att använda ordet "subba" är förvisso också en travesti på amerikansk sm-jargong men med glimten i vitögat: "submissive", alltså undergiven, brukar förkortas "sub" och ställar i relation till "dominant" eller "dom". Ergo: i sängkammaren subba och herre. I det offentliga rummet: herre och dam!

Genom att villigt sänka sig och underkasta sig sin man i den intima sfären upphöjs hon visavi honom - och överhuvudtaget - i den offentliga sfären. Blir en Dam. Får värdighet och status. Sådan är dynamiken i det jag har försökt beskriva på denna tråd. Sedan kan man bejaka eller förkasta detta som samhällsideal, det är en annan sak. Givetvis är detta inte politiskt korrekt just idag - eller ens politiskt gångbart - men off the record så får man både uppskattande och igenkännande blickar från de mest oväntade håll när man som par utstrålar denna dynamik även om man är diskret. I synnerhet då. Det är helt enkelt mycket djupare än politik. En ursprungligare OCH ädlare, mer förädlad, modell än den missbrukssäkrare men därmed sterilare jämlikhetsmodellen vi alla officiellt bekänner oss till idag. Om vi vill behålla huvudet som offentliga personer.

Och du då?

jn, herre
Ab aspera ad astra!

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 09 jul 2005 14:44

"Och du då?" Jag är ledsen, men jag förstår inte riktigt frågan.

Jonas Nystrom

esse till esse

Inläggav Jonas Nystrom » 09 jul 2005 22:37

Jaa... du då! Som i: vad gör du dig för reflektioner i ämnet? Hur ser du på det som dryftats i denna tråd eller vad väcker det för tankar i dig?

Jag har svårt att förstå att det var svårt att förstå men whatever. Sommarvärmen och så.

jn, med inter esse
Ab aspera ad astra!

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 09 jul 2005 22:51

Jonas, det här är ett brett och djupt ämne. Du kan inte förutsätta att jag förstår vilken aspekt du är intresserad av. Jag tycker det har varit en väldigt intressant läsning, som jag sa, även om jag tycker den har varit lite väl fokuserad på smärta. Personligen är jag mest fascinerad av fyrverkeriet av hela känslospektrumet. Som jag ser det är sm ett sätt att nå alla sina känslor och det kan vara en svindlande upplevelse. Jag är däremot inte alls inne på smärta så som det beskrivs här, däremot kontrasterna. Ömhet och brutalitet. Värme och kyla.

Jonas Nystrom

cor de pudelio

Inläggav Jonas Nystrom » 10 jul 2005 01:03

Ah, tack! Det jag var och är intresserad av var vad som intresserar just DIG. Med det vi så löst som möjligt rubricerar "sm" så att så lite som möjligt hamnar utanför och inte får plats. Och du måste inte säga mer om du inte har lust. Självklart är det jättekul för mig om fler än jag delar med sig av erfarenheter och funderingar men det måste ju komma från hjärtat. Tack för att du alls sa nåt!

jn, de cor
Ab aspera ad astra!

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 10 jul 2005 12:52

Jag tycker det är modigt och generöst av dig att dela med dig av dina upplevelser. Dessvärre kan jag nog inte påstå att jag är lika modig och generös. Dessutom ser jag det som problematiskt att diskutera detta ämne på en rumsren nivå och vi befinner ju oss som sagt var på ett filosofiforum.

Men om vi hoppar tillbaks till örfilen. Jag är inte speciellt förvånad över att den fick en så lyckad effekt, men du är ute på farlig mark när du beter dig så. Alla kan göra missbedömningar, vilka kan få obehagliga konsekvenser, men det förstår du ju själv. Jag har varken lust eller befogenhet att tala om för dig hur du ska bete dig.
Jag kan bara spekulera i hur jag själv skulle reagera i den situationen. Med allra strörsta sannolikhet skulle jag först bli paralyserad som ett rådjur på motorvägen och vilken känsla som skulle komma sedan har jag absolut ingen aning om.

Det är vidare intressant med relationen smärta-njutning. När blir smärta njutning och vice versa? Är det smärtan eller njutningen man vill nå? Egentligen. Man kan ju bli hög på smärta.

Även i vanilj finns en touch av dominans och underkastelse och man kanske retas och småplågar varann. Sedan töjs gränserna. Ska man då töja gränserna? Varför? Och hur långt ska man töja dem?

Jonas Nystrom

Chili och lakrits

Inläggav Jonas Nystrom » 11 jul 2005 00:14

Till alla andra: "vanilj" är sm-jargong för icke-sm-relaterad sexualitet.

Till skogsälvan: Tror du verkligen att man kan fastställa generella riktlinjer för sexualitet? Där tycks vi ju vara så oerhört olika och flexibla. Vissa har ö h t inte något aktivt sexuellt liv och är glada ändå. Andra har det inte och är olyckliga över detta. Ytterligare andra knullar som kaniner och tycker det är den självklaraste saken i världen. Och så vidare. Just därför är det klokt att ämnet är tabu. Ju MINDRE man pratar om sex desto BÄTTRE mår det sexuella skiktet i oss. Oavsett hur mycket eller lite vi knullar och så vidare. Det menar jag på fullt allvar. Och vill tillägga att jag med denna tråd varken är ute efter att exponera mitt privata, sexuella liv eller uppmuntra andra att göra det. Eller ens vill "prata sex" in abstracto. Jag har tagit risken det innebär att använda mig själv som exempel. Som du har sett har det väckt reaktioner åt alla möjliga håll. Det jag har varit ute efter har varken med mig eller med sex att göra utan med de fenomen som kan iakttas i samband med frivilliga maktförskjutningar och frivilligt givande och mottagande av smärta. Ofta sker dessa lekar i sexuellt laddade rum. Men inte alltid.

Ett tabu innebär, som jag ser det, att det tabubelagda ämnet av olika skäl FÅR idkas men INTE drytftas. Ska vi kunna leva med varandra behöver vi våra tabun, det är helt centralt i varje gemenskap, stor som liten. Men redan att dryfta detta - liksom att påpeka att något är tabu - är något av ett tabu...

jn, tabulist
Ab aspera ad astra!

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 11 jul 2005 02:06

Naturligtvis tror jag inte att det finns några generella riktlinjer. Det finns mycket inom sm som jag inte alls förstår mig på. Jag var intresserad av din subjektiva uppfattning. Som jag ser det så kretsar inte sm kring sex i den vanliga bemärkelsen. Det rör psyket.

belfegor

Inläggav belfegor » 27 jul 2005 18:48

Till angelina och jonas.
om nu ditt resonemang hadlar om sm eller terapi har jag inte förstått riktigt, om de nu är en terapiform så bör knappist din lust premieras över huvud taget! om så är fallet har du nyss skaffat dig en fiende som ser ner på dig med förakt!
Men du på en intuitivt sätt gått till väga så som ni sagt och att hennes behov av hjälp har stått i centrum för ert att agerande, samt att ni haft full övertygelse om att dina handlingar skulle ha helande effekt. ja du bugar jag, som angelina skrev var det en risk en måhände utifrånsett en dum risk, men icke om det utförsts i avvägd finkänlighet och intution då är det mod och inte dumdristighet!
Förövrigt så är jag starkt övertygad om att sm eller annan sexuell lek alltid skall premiera alla inblandandes välfinnande i lika hög grad!
sex är inte sex om inte alla inblandade njuter av det! och här bör allas gräns gå för det tillåtna och icke!!
arte et marte

starblaze
Kontakt:

Inläggav starblaze » 29 jul 2005 10:04

bara båda är med på det så har ja ingert imot vare sig bd eller sm, Är man nöjd å lycklig så och? Då kan det ju vara lika bra som något annat.

Jonas Nystrom

konkretiseringar

Inläggav Jonas Nystrom » 29 jul 2005 16:07

Och var tycker du själv? alltså i sakfrågan. Har du några egna positiva eller negativa erfarenheter av frivillig maktförskjutning eller smärta, sexuellt relaterad eller inte?

Sånt tycker jag vore spännande att tala om. Om det är möjligt.

jn, på tunn is och har det glatt
Ab aspera ad astra!

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 29 jul 2005 18:52

Oboy, den som fick sex överhuvudtaget!

Sen när man får nog av detta, kanske dax då att ta en spade och gräva sej ner i källaren.

belfegor

Re: konkretiseringar

Inläggav belfegor » 29 jul 2005 20:42

Jonas Nystrom skrev:Och var tycker du själv? alltså i sakfrågan. Har du några egna positiva eller negativa erfarenheter av frivillig maktförskjutning eller smärta, sexuellt relaterad eller inte?

Sånt tycker jag vore spännande att tala om. Om det är möjligt.

jn, på tunn is och har det glatt

vem pratar du med?
arte et marte

Återgå till "Psykologi"