Sadomasochism

Moderator: Moderatorgruppen

Jonas Nystrom

adress

Inläggav Jonas Nystrom » 30 jul 2005 00:32

Dig såklart. Och den som för övrigt tar åt sig: det är ett öppet forum, det här.

jn
Ab aspera ad astra!

Tatjana

Inläggav Tatjana » 31 jul 2005 02:32

Att lyssna är att underkasta sig. En god lyssnare kan konsten att underkasta sig liksom en god talare kan konsten att dominera. Det finns goda talare liksom det finns goda lyssnare. Det ena är inte bättre än det andra. Att läsa är att lyssna.

jn

Godkväll

Är inne på en lite mindre konservativ linje idag, kanske beror på hormonerna.
Jag kan se ett samband mellan sm och terapi, men inte i den formen att du hjälpte Sofia (heter hon så) utan att Sofia hjälpte dig.
Ditt "dolda" behov att få dominera. Det faktum att det sker på en helt ofarlig grund där du (numera) inte riskerar att få dina fötter undansopade är ju ett klart positivt faktum.
Vad hade hänt om ditt behov inte hade blivit tillfredställt, se fakta i vitögat det var du som öppnade dörren.
Personligen så ser jag tillfredställelse i den totala hängivenheten och det förtroendet som finns i ett sm förhållande. Jag kan både se mig själv som dominant och dominerad. Lite av det som har kommit upp här på tråden ang "ett välbalanserat liv" som behöver stökas till lite....
Hade en relation över 2år där jag har fått lära mig hur jag själv fungerar sexuellt, jag är mycket tacksam för det. Den mannen var mycket dominant vilket i och för sig krockade med min egen dominanta ställning, sexuellt fungerade vi men inte i vardagen då ingen av oss böjer rent praktiskt, då han är en total skitstövel. Det märkliga var att hans dåliga humör och totala nonchalans oödmjukhet och narcissicsm var just precis det som tände mig. Jag skulle för allt i världen inte skaffa barn med den här mannen men jag kan ha sex med honom precis när som helst.
Man kan skilja på sex och samlevnad, i ditt fall har det ju verkat som du kunnat bejaka båda(s) intressen, vilket är det ultimata naturligtvis.
Jag vet precis vad jag tänder på sexuellt, hårda tag, manlighet, ord.
Tyvärr, får jag väl tillägga då det inte direkt matchar min framtoning i övrigt :)
Jag hör ofta mina tjejkompisar prata om att de önskade att deras män var mindre tafatta i sängen, precis som killarna vill att tjejen skall ta för sig mer. Att misshandla en tjej är en sak men att "ge smisk på stjärten" är en annan. Bara man kan hålla sig inom gränserna.
En bekant till mig gillar "stryp" sex, han stryper sin tjej och återupplivar henne med mun mot mun metoden.
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 02 aug 2005 18:39

Det här med stryp-sex gör mig väldigt illa berörd. Jag skulle gärna vilja veta mer om det. Kan du ge en mer detaljerad beskrivning? Hur upplever parterna det? Hur långt tid tar det för honom att återuppliva henne? Varför vill de göra så?

Viola
Avslutat konto

Inläggav Viola » 02 aug 2005 18:44

Skogsälvan skrev:Det här med stryp-sex gör mig väldigt illa berörd. Jag skulle gärna vilja veta mer om det. Kan du ge en mer detaljerad beskrivning? Hur upplever parterna det? Hur långt tid tar det för honom att återuppliva henne? Varför vill de göra så?

Hmm - det finns en anledning att man vid obduktioner ibland tillkallar
expertis för att avgöra om något skett frivilligt eller ej.....

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Mun mot mun-metoden

Inläggav hovnarr » 02 aug 2005 19:58

Skogsälvan skrev:Varför vill de göra så?

Jag gissar att hon är ute efter kicken av en NDU, kombinerat med orgasm. Wow, jag kan knappt föreställa mig hur det skulle kännas. Två dop samtidigt. Stora och lilla jokern i en royal straight flush! Inget för mig - jag skulle inte få något gjort på dagarna.

S, andande

belfegor

Inläggav belfegor » 03 aug 2005 01:15

Ursäkta mig Herr nyström, blev en smula försenad med att svara på er fråga.
Har själv erfarenhet av både de ena och de andra, kanske inte så mycket som har med smärta och göra, däremot maktförskjutning, skulle nästan vilja påstå att nyttjande av smärta som njutning knappast sker utan maktförskjutning?

En liten parantes angående bdsm som terapiform, jag är övertygad om att man ventilerar förtryckta sidor av sig själv. att få känna sig helt utlämnad åt någon måste vara en otroligt befriande känsla ifall det aldrig inträffar i sitt habituala tillstånd av olika anledningar, tex rädsla för tillit el motsvarande. mm.
Har faktiskt själv gjort egna empiriska iaktagleser angående detta, kan givetvis inte kalla detta vetenskap=) men ändå.
parallellerna mellan en persons sexualitet och habituala tillstånd (normaltillstånd) har varit slående, det som visat sig (här har vi doktorerat) att de gott tvärt emot, i ett maktballans perspektiv.
sen hur detta utryckt har ju som väntat varit mer individuellt.
Maktbalansen och lek med denna, har hur som hellst alltid tett sig som det mest Fundamentala.

Det här med strypsex är förövrigt en angenäm sysselsättning, det är inte bara den mentala känslan som upplevs eggande, utan det finns dessutom en rent fysikalisk aspekt, vilket är att vid olika stadier på vägen till orgasm infinner sig naturliga andningsuppehåll, som blir allt mer högfrekventa ju närmre orgasmen kommer, och har att göra med muskelsammadragningar och blodflöde, sekundärt syrebrist i delar av hjärnan som ger en mer euforisk känsla. denna under rubrik inom bdsm är ju inte specillt liten, det finns masker mm att köpa i mer välsorterade erotik handlar, dvs masker som tex ett succensivt motsånd då andningsdjup/frekvens ökar.

Att ta strypsex till en nivå då man väcker sin partner med HLR ter sig sjukt kanskse, men som jag skrev tidigare i detta forum må gränsen gå där dessa individer själv tycker, då båda gör detta av fri vilja.
kan hände att frågan inte längre är självklar om man drar in aspekter som drogpåverkan eller psykiska störningar? vad nu de e...
arte et marte

Tatjana

Inläggav Tatjana » 03 aug 2005 01:42

Skogsälvan skrev:Det här med stryp-sex gör mig väldigt illa berörd. Jag skulle gärna vilja veta mer om det. Kan du ge en mer detaljerad beskrivning? Hur upplever parterna det? Hur långt tid tar det för honom att återuppliva henne? Varför vill de göra så?

Man kan nog se det från olika perspektiv, precis som med allt annat.
En kvinnas perspektiv är ju vanligtvis att hon inte kommer i första hand och att mannens tillgivenhet inte är tillfredtällande i proportion till hennes uppofringar. Jag tror och inbillar mig att i ett sm och framför allt i den relationen där strypsex förekommer, har man suddat ut gränserna för vem som ser vem mest. Och litar 100% på min partner.
Att lämna sitt liv i någon annans händer är en otrolig kick.
Vi gör ju det dagligen utan att tänka på det, bussen, bilen, på väg till jobbet på trottoaren.
I den här situationen har du full kontroll. Kontrollen är ju naturligtvis en maktfaktor-makt är ju onekligen rätt häftigt.
Sedan kanske man kan se det ur ett sjukt perspektiv om man sätter på sig de glasögonen, vad vet jag.
Jag har olika erfarenheter vad det gäller kommentarer ang detta, en del tjejer har flytt hals över huvud.
Att ha sex är nog mer än just "att ha sex" jag tror att man måste bygga upp ngt för att överhuvudtget kunna utöva detta. Att ha strypsex med ett one-night stand är nog inte att föredra, även om det kan ha sina tjusningar att inte veta. Här handlar det ju inte om tillit utan snarare om ren gissning, som att ha sex med pistol riktad mot huvudet och killen har epilepsi.
Tiden är nog ganska olika, kanske att föredra att inte vänta för länge då man kan riskera att få en skada.
Det finns väl light varianter oxå- en svimmning tex.
Varför? Ja varför gillar man just jordgubbsglass? Barndommen, hormonerna, bejakelsen, ingen aning....

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

J'appele un chat un chat...

Inläggav hovnarr » 03 aug 2005 07:53

Tatjana skrev:Att ha sex är nog mer än just "att ha sex"

Bra! Har både lätt och svårt för uttrycket "att ha sex". Svårt, därför att det förringar något som borde kallas älska, knulla, sätta på, befrukta etc. till ett tandläkarbesök. Lätt, just för att det är en slags tabu-bypass. Man kan nästan säga "ha sex" i fikarummet på jobbet utan att någon rodnar, men man kan inte säga knulla. Fastän alla vet att det är det man menar. På så vis förstörs en del av charmen med det hela. "Att ha sex" är helt enkelt jävlig osexigt, precis som en utställning med erotiska fotografier ofta är det mest oerotiska man kan tänka sig.

S, jet-laggad

Viola
Avslutat konto

Re: J'appele un chat un chat...

Inläggav Viola » 03 aug 2005 12:49

hovnarr skrev:
Tatjana skrev:Att ha sex är nog mer än just "att ha sex"

Bra! Har både lätt och svårt för uttrycket "att ha sex". Svårt, därför att det förringar något som borde kallas älska, knulla, sätta på, befrukta etc. till ett tandläkarbesök. Lätt, just för att det är en slags tabu-bypass. Man kan nästan säga "ha sex" i fikarummet på jobbet utan att någon rodnar, men man kan inte säga knulla. Fastän alla vet att det är det man menar. På så vis förstörs en del av charmen med det hela. "Att ha sex" är helt enkelt jävlig osexigt, precis som en utställning med erotiska fotografier ofta är det mest oerotiska man kan tänka sig.

S, jet-laggad

Det är väl bra att man kan ha icke laddade uttryck så att man kan
diskutera ämnet, det låter i alla fall något mindre kliniskt än att
"ha samlag". "Älska" är väl inte speciellt laddat heller men det är
ett litet förljuget ord i sammanhanget.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Small talk

Inläggav hovnarr » 03 aug 2005 14:51

Viola skrev:Det är väl bra att man kan ha icke laddade uttryck

Nä, jag vet inte om jag tycker det är så bra. I många fall använder man eufemismer för att ord fått en dålig klang. Till exempel säger man "mörkhyad" istället för "svart" eller "neger". Det tycker jag är olyckligt. Enda sättet att rentvå ordet är ju att använda det i neutral eller positiv bemärkelse, istället för i den nedsättande bemärkelse det kommit att användas. Negrerna själva fattar ju detta, och kallar sig själva för negrer. Om jag var svart skulle jag vara stolt över att bli kallad neger, på samma sätt som jag som vit svensk känner mig stolt att stamma från vikingar, värmlandsfinnar och det nordiska. Men det är klart att man måste vara lite diskret till vardags.

I andra fall använder man eufemismer som "att ha sex" för saker man normalt inte bör prata om. Det är bra för de tillfällen då det kliar och bränner i skrevet och man behöver fråga en sakkunnig till råds, men det vardagliga och banala sexpratet tycker jag berövar handlingen dess mystik, skönhet, fukt och värme. Men du behöver såklart inte hålla med.

För övrigt finner jag "ha samlag" betydligt bättre än "ha sex". Att ha samlag innebär att ligga samman - det har en tydlig innebörd och är snudd på högtidligt. Ha sex innebär bokstavligen att ha kön, alternativt göra något sexuellt. "That depends on your definition of the word sexual", som gode Clinton sa. Och när man kommer och gör sig definitioner på såna områden, då har lusten för länge sedan hoppat genom fönstret.

Viola skrev:"Älska" är väl inte speciellt laddat heller men det är

Munnen talar varav hjärtat är fullt.

-narr-

Viola
Avslutat konto

Re: Small talk

Inläggav Viola » 03 aug 2005 15:29

hovnarr skrev:
Viola skrev:Det är väl bra att man kan ha icke laddade uttryck

I andra fall använder man eufemismer som "att ha sex" för saker man normalt inte bör prata om. Det är bra för de tillfällen då det kliar och bränner i skrevet och man behöver fråga en sakkunnig till råds, men det vardagliga och banala sexpratet tycker jag berövar handlingen dess mystik, skönhet, fukt och värme. Men du behöver såklart inte hålla med.

Man kan väl vilja prata sex på olika plan med vänner och bekanta
också.... man kan ju befinna sig i situationer där man inte vill
väcka någon björn i onödan t.ex. :wink:

.
Viola skrev:"Älska" är väl inte speciellt laddat heller men det är

Munnen talar varav hjärtat är fullt.

-narr-

Vems hjärta är fullt av vad :?:

Tatjana

Inläggav Tatjana » 04 aug 2005 22:26

Att knulla är en redan uppgjord process, att ha sex inefattar allt som man tar sig till i sängen. Därför valde jag uttrycket "att ha sex" knullar lesbiska? Petting? mm mm.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 05 aug 2005 10:24

Tatjana skrev:Därför valde jag uttrycket "att ha sex"

Såja, jag förebrår ingen för det uttrycket, absolut inte. Som sagt, måste man nu prata sex är det kanske det bästa för att inte ytterligare beröva de mer runda orden deras makt.

Tatjana skrev:knullar lesbiska?

Ja, det skulle jag säga. Fast det beror på. Alla som har sex knullar inte, men alla som knullar har sex. Det är en fråga om vildhet och rörelse. Någon förvenskande "hump" till "humpa". Det är ganska närliggande. Det är fråga om en sån rörelse (fram och tillbaka, upp och ned, in och ut, yin och yang), såsom jag uppfattar ordet. Och så det djuriska förstås.

-narr-

Tatjana

Inläggav Tatjana » 08 aug 2005 06:27

Min kompis brukar säga "tjoffa", låter lite som ett namn på en hund. :D

Ivan

Inläggav Ivan » 14 jan 2006 06:28

Sadistens största overklighet är medmänniskan. All despotism, allt slaveri, är underordnad rädslan för upproret mot det egna jaget - kringgåendet runt själva början. I detta tycks vi vara fågna eller kunna frigöra oss.

Återgå till "Psykologi"