själens Stängda Rum?
Moderator: Moderatorgruppen
till stardancer
Till stardancer:håller med om att nuet är det enda som "existerar" men jag undrar inte när känslorna äger rum utan var? D v s i kroppen, själen, medvetandet, gud, sinnet eller övrigt...
Vilka känslotillstånd kan det rena medvetandet känna? Är det rena medvetandet någonting i sig, eller är det den aktivitet som pågår? Vad är det rena medvetandet utan alla former av känslor?
Vilka känslotillstånd kan det rena medvetandet känna? Är det rena medvetandet någonting i sig, eller är det den aktivitet som pågår? Vad är det rena medvetandet utan alla former av känslor?
- Kontakt:
Re: till stardancer
Ok all dom känslor som uppfattas kommer helt från själens mitt.
Den utgår helt från kärlek, men förstå sig på det falska egot. Det rena/själsliga medvetandet är ren energi. Det rena medvetandet känner ingen dualism. De rena/ehets/kosmiskt medvetandet har en hel bredbands uppkopling mellan högra och vänstra delen av hjärnan.
Du har då harmoni,gglädje,lycka,toleran,ödmjukhet osv att utgå helt ifrån istället för det falska egot som inte har något att gör om vad vi igentligen är.
Människor som annses ha haft detta är människor som Kant,Dala LamaEinstain,Buddha,Ghandi,Olof Palme,Jesus,Martinus,Richard Maurice Bucke osv
Richard Maurice Bucke : http://kundalini.se/martinus/bucke.html
Den utgår helt från kärlek, men förstå sig på det falska egot. Det rena/själsliga medvetandet är ren energi. Det rena medvetandet känner ingen dualism. De rena/ehets/kosmiskt medvetandet har en hel bredbands uppkopling mellan högra och vänstra delen av hjärnan.
Du har då harmoni,gglädje,lycka,toleran,ödmjukhet osv att utgå helt ifrån istället för det falska egot som inte har något att gör om vad vi igentligen är.
Människor som annses ha haft detta är människor som Kant,Dala LamaEinstain,Buddha,Ghandi,Olof Palme,Jesus,Martinus,Richard Maurice Bucke osv
Richard Maurice Bucke : http://kundalini.se/martinus/bucke.html
Totalt obunden av tid, inga gränser vad det gäller kapacitet, ingen rädsla för döden, en stark känsla som styr över allt annat kärlek, ett stort hjärta av äventyr och glädje.
För varjer resa jag gör försvinner en Illusion
-
suchanother
- Avstängd
-
suchanother
- Avstängd
- Kontakt:
suchanother skrev:Dessutom är Dalai Lama bara en skitsnackare. Mästaren i plattityder som inte tillför nåt.
Och du själv kommer väl med den bästa kreativa kritiken/feedbacken man kan tänka sig för vidar utvekling i disskusionen?
Hegel....vem säger att jag glömt honom, det står osv
Jösses....glad sommar på dig
Totalt obunden av tid, inga gränser vad det gäller kapacitet, ingen rädsla för döden, en stark känsla som styr över allt annat kärlek, ett stort hjärta av äventyr och glädje.
-
suchanother
- Avstängd
-
suchanother
- Avstängd
Ibland är det bäst att deklarera sina åsikter öppet utan omskrivningar? Eller?
Inte alltid man orkar vara konstruktiv.
När Dalai Lama fick Nobels fredspris för några år sedan ordnade SVT en stor debattkväll med honom som huvudperson och representanter från näringslivet och den svenska intellektuella eliten. Meningen var väl att det hela skulle bli en höjdarkväll med djupsinninga diskussioner. Men Dalai Lama sabbade allt med sina plattityder. Detta märktes också på andra deltagare som skruvade sej besvärat. Allt rann ut i sanden.
För många representar Dalai Lama nog ett annorlunda tänkande där västerländskt tänkande får stå som motpol. Enligt min mening är detta en urusel utgångspunkt. Om en ideologi, tänkesätt, vill nå framgång krävs att det tillför någonting nytt för alla människor, inte bara filmstjärnor med sin lyxproblematik.
Inte alltid man orkar vara konstruktiv.
När Dalai Lama fick Nobels fredspris för några år sedan ordnade SVT en stor debattkväll med honom som huvudperson och representanter från näringslivet och den svenska intellektuella eliten. Meningen var väl att det hela skulle bli en höjdarkväll med djupsinninga diskussioner. Men Dalai Lama sabbade allt med sina plattityder. Detta märktes också på andra deltagare som skruvade sej besvärat. Allt rann ut i sanden.
För många representar Dalai Lama nog ett annorlunda tänkande där västerländskt tänkande får stå som motpol. Enligt min mening är detta en urusel utgångspunkt. Om en ideologi, tänkesätt, vill nå framgång krävs att det tillför någonting nytt för alla människor, inte bara filmstjärnor med sin lyxproblematik.
- Skogsälvan
- Avslutat konto
suchanother: Jag har väldigt svårt att förstå att du ser Dalai Lama som en skitsnackare som inte tillför någonting. Du kanske vill utveckla det hela? När jag läser ditt inlägg här upplever jag det som att du vill provocera? Eftersom du inte hör min röst, ser mitt minspel, vill jag tillägga att jag inte på något vis dömer dig, men jag förstår inte.
Den debatten du referar till har jag tyvärr missat och kan inte uttala mig om, men jag upplever Dalai Lama som en väldigt klok och vacker människa, en gåva till mänskligheten.
Den debatten du referar till har jag tyvärr missat och kan inte uttala mig om, men jag upplever Dalai Lama som en väldigt klok och vacker människa, en gåva till mänskligheten.
-
suchanother
- Avstängd
Vill definitivt inte provocera. Har inget behov att framhäva mej själv, men är en ärlig person som säger rakt vad jag tycker.
Problemet överhuvudtaget i dagens intellektulla debatt är feghet. Modenycker hit å dit och många vänder kappan efter vinden.
Jag själv kommer från ett arbetarhem med enkla förhållanden. Detta har definitivt satt prägel på mej och mitt sätt att tänka. Jag är uppvuxen med arbetarrörelsens värderingar och de kommer jag aldrig att rucka på.
Jag är väldigt tacksam mot detta samhälle som gav mej chansen att studera vidare. Skrattade åt överklassynglarna i gymnasiet som var dummare än tåget, många rena inavelshistorier.
Skogsälvan!
Vi översvämmas med information varje dag. Och måste sovra! I detta läget gör jag det kanske enkelt för mej och sätter en stämpel i pannan på Dalai Lama? Må vara mej förlåtet isåfall. Kan inte bättre.
(fick plötsligt en känsla att Johan skickar detta till sopkorgen...)
Problemet överhuvudtaget i dagens intellektulla debatt är feghet. Modenycker hit å dit och många vänder kappan efter vinden.
Jag själv kommer från ett arbetarhem med enkla förhållanden. Detta har definitivt satt prägel på mej och mitt sätt att tänka. Jag är uppvuxen med arbetarrörelsens värderingar och de kommer jag aldrig att rucka på.
Jag är väldigt tacksam mot detta samhälle som gav mej chansen att studera vidare. Skrattade åt överklassynglarna i gymnasiet som var dummare än tåget, många rena inavelshistorier.
Skogsälvan!
Vi översvämmas med information varje dag. Och måste sovra! I detta läget gör jag det kanske enkelt för mej och sätter en stämpel i pannan på Dalai Lama? Må vara mej förlåtet isåfall. Kan inte bättre.
(fick plötsligt en känsla att Johan skickar detta till sopkorgen...)
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Om jag vore Johan skulle jag inte skicka det till soptunnan iallafall. Jag uppskattar ärlighet och folk som går mot strömmen. Jag kommer också från arbetarklassen (och avskyr snobberi). Jag förstår dock inte vad det har med din stämpel på Dalai Lama att göra. Naturligtvis måste vi sovra, men är det inte lite sunt att försöka hålla sig öppen för andra åsikter än de som naturligt går i linje med vårt tänkande?
Peace, love & understandig
/Skogsälvan
Peace, love & understandig
- * KYREUS *
- Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...
- till sign Suchanother + Skogsälvan!
Bästa Vänner! Säg vad ni tycker. Vad är ni rädda för? Om ni säger från er bakgrund; ala bonneheure; om ingen förstår; vi ber er förklara;
MEN - säger Nestor *KADMOZ* - vägra aldrig att uppge er - ärliga åsikt.
"Farbror" - KADMOZ
MEN - säger Nestor *KADMOZ* - vägra aldrig att uppge er - ärliga åsikt.
"Farbror" - KADMOZ
Tro inte; sök!
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM
/*Dies hodiernus amicus tuus
- dies hesternus conscientia tua *
= Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.
(c) KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM
/*Dies hodiernus amicus tuus
- dies hesternus conscientia tua *
= Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.
(c) KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/
-
suchanother
- Avstängd
- Skogsälvan
- Avslutat konto
-
Jonas Nystrom
Papistiska projektiler
Understanding is for babies. Like Dalai Lama. Jag håller med, faktiskt, om att det ÄR en smula problematiskt med vår vän från Tibet som får andlighet att te sig som ett lyxjippo. Men är det inte främst just enkla själar (kvinnor främst) från arbetarklassen som svärmar för plattityderna? I de mer bildade skikten bottnar man i våra egna andliga traditioner och går inte på vad som helst.
jn, duckar...
jn, duckar...
Ab aspera ad astra!
Ducka på du
Jonas Nystrom skrev:Understanding is for babies. Like Dalai Lama. Jag håller med, faktiskt, om att det ÄR en smula problematiskt med vår vän från Tibet som får andlighet att te sig som ett lyxjippo. Men är det inte främst just enkla själar (kvinnor främst) från arbetarklassen som svärmar för plattityderna? I de mer bildade skikten bottnar man i våra egna andliga traditioner och går inte på vad som helst.
jn, duckar...
Svärmandet för asiatiska läror har väl hållit på länge och det tror jag
definitivt inte handlar om arbetarkvinnor. Antroposofin ingår väl i det
svärmeriet - där man plockat med en hel del från öster.
Så snacka om att gå på
Om det är religiösa svärmerier från egna eller andras traditioner
kan väl vara hugget som stucket förresten....