Ingen vill möta en människa som är full av kärlek

Moderator: Moderatorgruppen

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 25 mar 2012 18:39

Annicken skrev:Känslor finns för att vi ska överleva, säger du Marko - och kärlek är en känsla. Alltså finns kärlek, säger jag.

Jag håller inte med dig i ditt resonemang och tycker inte att det håller. Men: huvudsaken att du tycker det håller, så får du leva efter det, medan jag lever efter mina tankar!

exakt vilken känsla är kärlek ?

Annicken

Inläggav Annicken » 25 mar 2012 18:53

Hur förklara det självklara? Om jag säger att kärlek är en känsla, menar jag att det är ett faktum som jag inte kan vidare förklara (att det inte handlar om att gilla ett par skor el älska makt, i min värld, det kan jag förtydliga ordet med, men inte mer).
Vilka känslor menar du finns?

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 25 mar 2012 19:19

Annicken skrev:Hur förklara det självklara? Om jag säger att kärlek är en känsla, menar jag att det är ett faktum som jag inte kan vidare förklara (att det inte handlar om att gilla ett par skor el älska makt, i min värld, det kan jag förtydliga ordet med, men inte mer).
Vilka känslor menar du finns?

Sorg, glädje, lust, trygghet, samhörighet, eufori, lugn, lycka, tillfredsställelse, acceptans, längtan etc  i olika variationer och kombinationer skapar känslor ur kombination i hur vi agerar med och i en omgivning.

kärleken kan byggas upp på olika grunder och har olika innehåll med olika känslor.
Det kan tex enbart innehålla sorg och längtan. ett vanligt tema för film och drama :)
Den kan vara egoistisk eller social.

Därför anser jag att man lite kan se kärlek i en koncept-liknande form.

Kristendomen lär tex ut sitt koncept på vad kärlek är.

Annicken

Inläggav Annicken » 25 mar 2012 21:05

Jag ser inte hur de känslor du räknar upp skiljer sig från kärleken i sin essens.  
T ex samhörighet, eufori, lugn, glädje, etc etc ... alla kan byggas på olika grunder och ha olika innehåll.

Du verkar se kärleken utifrån, som ett koncept som du säger. På film skildras kärlek, sorg, glädje etc. Och kärlek kan leda till mycket besvikelse etc, så att man kanske förkastar kärleksbegreppet. Men har du inte känt kärlek inifrån dig själv, lika väl som sorg el glädje?

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 25 mar 2012 21:30

Annicken skrev:Jag ser inte hur de känslor du räknar upp skiljer sig från kärleken i sin essens.  
T ex samhörighet, eufori, lugn, glädje, etc etc ... alla kan byggas på olika grunder och ha olika innehåll.

Du verkar se kärleken utifrån, som ett koncept som du säger. På film skildras kärlek, sorg, glädje etc. Och kärlek kan leda till mycket besvikelse etc, så att man kanske förkastar kärleksbegreppet. Men har du inte känt kärlek inifrån dig själv, lika väl som sorg el glädje?

Det är en fråga som jag tycker är intressant,
finns äkta altruism ? Hur ser den ut och hur fungerar tex kärlek som benämns som ovillkorlig. (tror inte på slogans som äkta kärlek)

jag tror inte att det finns något eget jag, jag är del av ett sammanhang, skapad och beroende av detta sammanhang.
det som finns i mig är delvis kommen utifrån mig... och det som passerar mig är inte enbart min egen vilja.
så, det som jag ger utryck för, är ur ett större sammanhang plus mina egna värderingar.

min personliga syn på det som kan kallas för kärlek ligger då på en högre dimension, jag är bara ett redskap för detta.

visst känner jag mig lycklig och vill ge allt till mina barn, intalar mig själv att det är min egen vilja i varadagen,
men rent filosofiskt och andligt, så tror jag att det har ett större syfte. (tänker inte på någon religion här)

vi är inte isolerade öar i denna värld, vi samverkar på olika plan, eller på alla plan.

det är min syn på världen, och kanske även på 'kärleken'.

'kärleken' kommer inifrån som utifrån, det är ett vara som flödar genom 'alltet', och som vi alla intuitivt tar del av.
Beroende på vilka individer vi är med våra kunskaper, vilja och så vidare så tar vi del av olika saker, gillar olika saker och gör olika saker, alla faktorer spelar in för hur resultatet ska bli.

Annicken

Inläggav Annicken » 25 mar 2012 21:44

Marko
Altruism som oegennytta är en sak, kärlek något annat. Man älskar inte utifrån viljan att vara oegennyttig, man älskar för att man känner kärlek (så är det i alla fall för mig).

Kanske finns det en slags all-kärlek som verkar genom oss, men i så fall bara om vi är öppna för den. Tror att många (jag var själv en av dem) som stänger sig för kärleken. Jag kan ta emot denna kärlek "utifrån", utan att veta exakt varifrån. Men jag ser inte mig själv enbart som ett redskap för kärlek (el annat), inte heller enbart som formad i ett sammanhang.

Vi blir till i samspel med andra, ja - men jag har också en egen kärna. Den kärnan måste jag finna för att kunna vara mig själv helt och fullt, och för att kunna älska helt och fullt. Jag har funnit den, kanske jag ska tillägga ...
Och jag o alla har en egen vilja att handla på bästa sätt, att göra gott och/eller göra ont, tyvärr.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 25 mar 2012 21:52

Man älskar inte utifrån viljan att vara oegennyttig, man älskar för att man känner kärlek

Jag känner inte kärlek, men jag känner mer eller mindre lyckliga stunder.
Jag känner att vissa personer tycker om mig och bryr sig om mig. det är gott nog.
Att dra till med kärlek är kvinnliga dramatiseringar och religiösa extas tillstånd. (skapade situationer)

intressant att du inte såg altruism som kärlek, för det är där jag börjar närma definitionen till kärlek
om altruism är sant, så finns kärlek. om inte så är det egennytta

Annicken

Inläggav Annicken » 25 mar 2012 21:52

För övrigt gillar jag tanken på att vi samverkar och är delar i ett sammanhang, bara vi kommer ihåg att vi agerar på egen hand. Och jag förstår ditt resonemang kring kärleken bättre nu, Marko, tack!

Att jag inte tänker helt lika är en annan sak, men det är kul, givande o intressant att ta del av din syn!

Annicken

Inläggav Annicken » 25 mar 2012 21:56

En sak: när jag menar att jag känner kärlek, då menar jag en kärlek som går ut ifrån mig, inte att jag känner att jag tar emot det ... och vad jag ser som viktigast är att jag själv förmår älska andra.

Kanske får jag kärlek tillbaka, el att någon tycker om mig. Fast det var inte den känslan jag nu avsåg när jag talade om känslan kärlek.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 26 mar 2012 13:04

I gruppen finns ingen kärlek

för i det ögonblicket
du känner dig älskad
har gruppen på en bråkdels sekund dunstat bort med sitt tyrraniska gruptryck
att alla ska vara lika

och plötsligt erkänns du som den unika individ du alltid varit

för när kärleken kommer in i gruppen
föds individualiteten
och politiken förlorar då sin kraft

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 26 mar 2012 14:56

Grupper byggs upp på olika vis.

en familj är en grupp som normalt sett tar hand om varandra.

En annan form av grupp är där alla parasiter samlas, en kapitalistisk individualistisk och egoistisk grupp där man är vän med varandra tills män kunnat utnyttja varandra maximalt.. det funkar fint det med.. (dessa individer verkar se det som kärlek)

själv gillar jag att spendera tid i tekniska gupper där man delar arbeten och erfarenheter med varandra.
Den gruppen utnyttjar inte varandra. Allt arbete är fritt och oftast även helt gratis. det håller ihop  gruppen
Du får gärna vara udda och enstöring, det är inget hinder och du blir inte utesluten för det. du kan även vara en mördare, ditt arbete klassas inte ner för det. (tänker på hans reizer som mördade sin fru) Tyvärr kommer det in kommersiella snubbar och säger att det är sig inte passande att använda den koden för att han var en mördare..

kommersiella grupper ska hålla sig utanför på sin spelplanshalva.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 27 mar 2012 07:07

Marko skrev:

En annan form av grupp är där alla parasiter samlas, en kapitalistisk individualistisk och egoistisk grupp där man är vän med varandra tills män kunnat utnyttja varandra maximalt.. det funkar fint det med.. (dessa individer verkar se det som kärlek)

själv gillar jag att spendera tid i tekniska gupper där man delar arbeten och erfarenheter med varandra.
Den gruppen utnyttjar inte varandra. Allt arbete är fritt och oftast även helt gratis. det håller ihop  gruppen
Du får gärna vara udda och enstöring, det är inget hinder och du blir inte utesluten för det. du kan även vara en mördare, ditt arbete klassas inte ner för det. (tänker på hans reizer som mördade sin fru) Tyvärr kommer det in kommersiella snubbar och säger att det är sig inte passande att använda den koden för att han var en mördare..

grupp står alltså i motsats till individ
och bara individer kan älska varandra

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 27 mar 2012 13:25

Marko skrev:

Tekniska grupper känner jag väl, och håller med om att det inte är så mycket knivar i ryggen... men nån KÄRLEK har jag inte känt av, direkt. Möjligen på nån kickoff/kickout (på den tiden det fanns såna)

Håller generellt med dej Harald, det är jäkligt sällsynt med kärlek i en grupp. I familjen ja, men ytterst sällan annars.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 27 mar 2012 15:12

Tekniska grupper känner jag väl, och håller med om att det inte är så mycket knivar i ryggen... men nån KÄRLEK har jag inte känt av, direkt. Möjligen på nån kickoff/kickout (på den tiden det fanns såna)

Håller generellt med dej Harald, det är jäkligt sällsynt med kärlek i en grupp. I familjen ja, men ytterst sällan annars.

Det beror på hur du definierar kärlek,
Det är mer på en platonsk nivå av kärlek i vissa communitys.
Man är mån, rädd om och värderar högt det system som koden ingår i.
Medlemmarna är underordnade denna högre ordning av en simpel regel. källkoden med förändringar ska vara tillgänglig för alla. Denna regel skapar en anda och atmosfär som sprider sig. Dela med dig och frihet börjar värderas på ett nytt sätt.

rätt fantastiskt att en enda regel kan skapa en sådan community som open source och linux.
Visst ogillar medlemmar ibland varandra, det är mänskligt att bli arg och visa sin ilska då och då.

jag kan älska ett samhälle som fungerar fint, eller hur : )

Kärlek till människor, vi älska alla i en grupp likadant. vi gillar olika personer.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 28 mar 2012 08:49

jag kommer ihåg då jag älskade med Marianne,

jag vet inte om vi låg med varandra tusen år eller tio minuter,

världen försvann,

vi hade kunnat stuckigt till månen
och bott där ensamma
tillsammans men denna vår kärlek,

men jag skulle nog ha glömt bort att ätit
och kanske dött av svält då jag var djupt inne i henne,
men vem bryr sig om sånt då allting brinner inombords