Psykos

Moderator: Moderatorgruppen

Kristofer

Inläggav Kristofer » 24 maj 2012 23:43

Harald Davidsson skrev:
förstår mig själv skrev:
Harald Davidsson skrev:det vi vill säga sitter fast i halsen som en hård stor jordklump som aldrig kommer ut, det vi säger är inte ens i närheten av det vi vill säga, för det vi vill säga kan inte förankras direkt i verkligheten omkring oss, för om vi fick ut det vi vill säga skulle hela omgivningen rasa i hop, så klumpen i halsen sitter där den sitter på grund av mot-trycket från omvärlden,

och skulle bara en liten liten bit av klumpen komma ut skulle ambulansen omedelbart komma och ilfart till psyket och alla skulle skrika, psykos, psykos

Japp
Sitter nu på psyket faktiskt sedan 4 dagar. Polis, LPT, tvångsvård... Men men... Är man fri så är man. Spelar ingen roll var jag är just nu. Det dåliga med detta är främst att tankefriheten minskar en aning. Bara tanken att man är fri gör att man tänker bättre på allt annat också. Eller ja fri och fri. Finns kvar en del psykoser i mig ändå. Det är ju relativt det också.

du är inte psykotisk, de försöker tränga upp dig emot väggen därför att du är alltför rak, öppen och ärlig du har en hemskt ond grupp av människor omkring dig, de är alla fantastiskt avundsjuka på dig, därför att de alla är mekaniska och schablonmässiga, de har inte ens kontakt med klumpen i halsen, men de förstår att du är en äkta och riktig människa,
men kom ihåg att detta är bara ett test du genomgår, försök att smyg ut ur denna onda gruppen som håller dig i chack, utan att skapa en öppen konflikt till dem, för i denna situationen har du rätt att ljuga, hitta på vad som helst för att komma bort från psyket, för psyket är alltid ett psykiskt slakthus, låt dem inte försöka att slakta ditt tänkande, denna onda gruppen består av
skenheliga vänliga samhälls-kontrollanter, men låt dig inte stämplas av dem, men ju mer du attackerar dom desto starkare blir deras grepp om dig,

spela FOOL, det har jag alltid gjort då jag gripits av nån sån här ondskefull grupp, som försöker framstå som sken-goda,

du har förmodligen ännu en ondskefull grupp emot mot dig, men på utsidan, dessa som sände dig till psyket, du måste också försöka komma ut ur deras grepp,

ondskan har alltså fångat dig, precis som odysses,
men han satt instängd i en grotta,

men precis som han använd din list
för att komma ut ur instängdheten

Sluta generalisera harald! du vet inte vilka dessa människor är och kan därför inte påstå att de är onda...om ondska innebär en total frånvaro av godhet, vad är då godhet? jag tror att du kallar dom onda för att du är rädd för att bli ifrågasatt. genom att kalla andra människor onda legitimiserar du dina egna tankar och beteenden i dessa situationer och behöver inte bemöta varken dom som individer eller deras resonemang. är detta p g a att du är god och dom onda? näe, det beror på att du allt för ofta stöter på motsägelsefulla tankar i dessa situationer som du inte vet hur du ska hantera.

Ju mer av världen man förstår desto friare är man, ju större förmåga man har desto mindre fasta ramar behöver man förhålla sig till...men ju mindre man förstår desto mer försöker man generalisera, dela upp grupper i ont och gott, svart och vitt...det blir ett sätt att skapa ramar i en värld som är för stor...det blir en trygghet...din värld är för stor harald...du söker frihet men vågar inte utnyttja den...du har knäckt låset till fängelsedörren men vågar ändå inte öppna den. därför sitter du i din cell och kritiserar alla som går där utanför...dom ser inte det du ser...ändå vågar du inte möta dem eller låta dem se det du ser.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 25 maj 2012 08:41

kris

du är ett eko av det kollektiva helvetets avund emot den fria individens rätt att tänka självständigt,

det först du ska försöka förstå

att kärleken älskar det goda tänkandet

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 25 maj 2012 08:54

förstår mig själv skrev:
Harald Davidsson skrev:
förstår mig själv skrev:Jag påverkar min omgivning(även psykiatern) och alla med patienter, mycket mer än de påverkar mig. Här kan jag vara ganska aktiv jmf med annars. Är bland människor. Dessutom. Har man förstått så har man. Har gått in så långt i mig själv att det inte längre går att påverka. Har fixerat mig och rättat till hjärnan. Även om man tar bort minne och ändrar känslor händer inte så mycket. Är både AKTIV "MANISK" och "PSYKOTISK". Det är vad de ser/tror. De är passiva, och psykotiska det är vad jag vet och kan bevisa.

du kan inte påverka de omkring dig, för de dubbel-spelar, de kan ej förstå dig, de ser dig bara som en slags sjuk individ, ingen lyssnar riktigt på djupet, alla

LÅTSAS MED DIG

Jag älskar dig för att du förstår mig. Jag fylles av starka goda känslor när jag läser vad du skriver. Vi ljuger inte för varandra utan vi öppnar oss och talar sanningens språk. Du är SANNINGEN och JAG. Jag har haft tur att jag kan sprida mig här.. Vet att det du skriver stämmer, har tänkt själv det du skriver. Jag har samma mål som du när det gäller min egen frihet. Vi får se vad som händer. det värsta som kan hända(som jag ser det) är BÄLTE och spruta. Det hjälper inte. Lite minne kan försvinna och jag verkar mer normal. För eller senare kommer jag ut. Vill jag ut så kommer jag ut, går alltid. För tillfället vill jag vara här men vill ha mer frihet. (får bara gå ut med personal, dvs får inte röra mig som jag vill, dvs tanken blir inte helt fri)....
Ha det bra....

då jag börja på univeristetet jobbad jag ibland extra som mentalvårdare, och en kväll kom en lite stökig patient in till intaget, jag försökte prata med honom, en medelålders man och han satte sig ner på stolen, strax kom det dock ett gäng mentalvårdare som var utbildade och fast anställda, alltså två männ och två kvinnor in springhande i rummet och mannen blev rädd och reste sig upp, men då tog de tag i hans armar och sparkade till honom på fötterna så han gled ner helt handlöst på golvet, och jag försökte protestera, men ingen lyssnade på mig, de satte sig på honom och tryckte ner huvudet emot golvet så han inte kunde röra sig sedan körde de in en stor spruta i ryggen på hams fastspända kropp, jag orkade inte se på längre men drog mig ut i hallen, strax låg han ganska avspänd på golvet och då bar de ut honom som ett lik ur mottagnensrummet och la honom på en säng i ett av de små rummen, alla var förbannade på mig, jag sprakades från detta mentala sjukhus,
kanske var de rädda att jag skulle skvallra för ledningen för sjukhuset.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 25 maj 2012 09:09

förstår mig själv skrev:Märkligt vilka vägar ondskan kan ta och hur den kan uppenbara sig ur nästan toma intet. Lärorikt. Alla dessa varianter. Jag går ofta nu dit jag inte vill. Det är bra. Lär mig. Dock går jag därifrån ganska snabbt. Duttar lite... Mer än så går inte nu.
TIPS. Gå dit ni inte vill ibland och förstå varför ni inte vill. Då utvecklas ni. FÖRSTÅR BÄTTRE. Dutta och dra er ur när ni mår bättre. Försiktigt. Möt ondskan från ondskans perspektiv.

Här fungerar tangentbordet bättre än hemma och skriver inte lika många stavfel här i alla fall.

ondskan är alltid på jakt efter godheten,

och försöker smutska den,

kan du inte fråga din psykiater ifall du kan få börja i psykoterapi, för ifall du får tag i en hygglig terapeut kan han hjälpa till att skydda dig emot psykiatrin, jan kan också hjäpa dig att komma ut ur papperskvarnen,

skriva och berätta, jag lyssnar och är där

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 25 maj 2012 09:12

förstår mig själv skrev:Märkligt vilka vägar ondskan kan ta och hur den kan uppenbara sig ur nästan toma intet. Lärorikt. Alla dessa varianter. Jag går ofta nu dit jag inte vill. Det är bra. Lär mig. Dock går jag därifrån ganska snabbt. Duttar lite... Mer än så går inte nu.
TIPS. Gå dit ni inte vill ibland och förstå varför ni inte vill. Då utvecklas ni. FÖRSTÅR BÄTTRE. Dutta och dra er ur när ni mår bättre. Försiktigt. Möt ondskan från ondskans perspektiv.

Här fungerar tangentbordet bättre än hemma och skriver inte lika många stavfel här i alla fall.

ondskan är alltid på jakt efter godheten,

och försöker smutskasta den,

kan du inte fråga din psykiater ifall du kan få börja i psykoterapi, för ifall du får tag i en hygglig terapeut kan han hjälpa till att skydda dig emot psykiatrin, han kan också hjäpa dig att komma ut ur papperskvarnen,

skriva och berätta, jag lyssnar och är där

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 25 maj 2012 09:19

Harald Davidsson skrev:
förstår mig själv skrev:
Harald Davidsson skrev:
förstår mig själv skrev:Jag påverkar min omgivning(även psykiatern) och alla med patienter, mycket mer än de påverkar mig. Här kan jag vara ganska aktiv jmf med annars. Är bland människor. Dessutom. Har man förstått så har man. Har gått in så långt i mig själv att det inte längre går att påverka. Har fixerat mig och rättat till hjärnan. Även om man tar bort minne och ändrar känslor händer inte så mycket. Är både AKTIV "MANISK" och "PSYKOTISK". Det är vad de ser/tror. De är passiva, och psykotiska det är vad jag vet och kan bevisa.

du kan inte påverka de omkring dig, för de dubbel-spelar, de kan ej förstå dig, de ser dig bara som en slags sjuk individ, ingen lyssnar riktigt på djupet, alla

LÅTSAS MED DIG

Jag älskar dig för att du förstår mig. Jag fylles av starka goda känslor när jag läser vad du skriver. Vi ljuger inte för varandra utan vi öppnar oss och talar sanningens språk. Du är SANNINGEN och JAG. Jag har haft tur att jag kan sprida mig här.. Vet att det du skriver stämmer, har tänkt själv det du skriver. Jag har samma mål som du när det gäller min egen frihet. Vi får se vad som händer. det värsta som kan hända(som jag ser det) är BÄLTE och spruta. Det hjälper inte. Lite minne kan försvinna och jag verkar mer normal. För eller senare kommer jag ut. Vill jag ut så kommer jag ut, går alltid. För tillfället vill jag vara här men vill ha mer frihet. (får bara gå ut med personal, dvs får inte röra mig som jag vill, dvs tanken blir inte helt fri)....
Ha det bra....

då jag börja på univeristetet jobbad jag ibland extra som mentalvårdare, och en kväll kom en lite stökig patient in till intaget, jag försökte prata med honom, en medelålders man och han satte sig ner på stolen, strax kom det dock ett gäng mentalvårdare som var utbildade och fast anställda, alltså två männ och två kvinnor in springhande i rummet och mannen blev rädd och reste sig upp, men då tog de tag i hans armar och sparkade till honom på fötterna så han gled ner helt handlöst på golvet, och jag försökte protestera, men ingen lyssnade på mig, de satte sig på honom och tryckte ner huvudet emot golvet så han inte kunde röra sig sedan körde de in en stor spruta i ryggen på hams fastspända kropp, jag orkade inte se på längre men drog mig ut i hallen, strax låg han ganska avspänd på golvet och då bar de ut honom som ett lik ur mottagnensrummet och la honom på en säng i ett av de små rummen, alla var förbannade på mig, jag sprakades från detta mentala sjukhus,

Fruktansvärt. Att människor kan göra detta mot andra för att den ser en dell i denna människa som den inte gillar. Typ fel färg på skosnöret. Istället bör de försöka känna människan och sedan ge råd. Inte först misshandla och sedan förstå. Inte ens detta gör de utan först misshandla och sedan inte förstå!. Sjukt. Läkaren sitter på sitt rum och ordinerar doser ökar och ändrar i medicinerna utan att ens se patienten!!. Ser inte vad han gjort.
Deras mål med medicineringen är att jag ska bli sluddrig(dvs hela hjärnan fungerar sämre)tröttare och sänka mitt stämningsläge. Dessa delar a vmig är de bra på att se.
Harald älskar dig för du förstår mig bäst av alla jag hittils pratat med. Du tolkar mina ord som jag vill att de ska tolkas och du säger saker som jag skulle vilja säga. Har nu 2 vårdare som njuter av att tvinga. deras hat ska jag försöka vända till kärlek. De man hatar kan man älska mer än andra. Avlägger rapport senare:)...
Människorna här är interessanta, de är lite olika. Ingen är galen.(några har liten koll, andra har mycket större koll än personalen). Generellt sätt "gillar" jag de unga bättre de är mer adaptiva och inte så fixerade vid sin självbild.
Harald vill du skriva en bok? Du skriver (som jag upplever det) både poesi och naturvetenskap på samma gång.
Ps Hur kan man vara i indien, kan du vara dig själv och finna liknande människor där. Kan inte mycket om hinduism men har förstått att tao/hinduism är en lära som är överlägsen kristendom och muslim. Muslim ser jag bara vissa ondskefulla atribut men  det måste finnas något bra där också. Kan du detta? Ska försöka läsa bibeln och koranen för att se vad som är bra och dåligt. KAn ju vara så att deras lära skiljer sig stort mot hur de lever?. Orkar du svara på detta?
Du har varit en vacker människa så länge. Jag har varit som "alla andra" mer än du tror jag tidigare. Mer ondskefull än du tidigare. Du förstod tidigare. Utvecklas du fortfarande och i vilken takt? Många frågor alltså. Det kan räcka med att de även beskriver mig så svara bara om du vill/orkar.. Annars skriv något annat. Allt du skriver är bra.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 25 maj 2012 09:47

förstår mig själv skrev:
Harald Davidsson skrev:
förstår mig själv skrev:
Harald Davidsson skrev:

LÅTSAS MED DIG

Ha det bra....

Fruktansvärt. Att människor kan göra detta mot andra för att den ser en dell i denna människa som den inte gillar. Typ fel färg på skosnöret. Istället bör de försöka känna människan och sedan ge råd. Inte först misshandla och sedan förstå. Inte ens detta gör de utan först misshandla och sedan inte förstå!. Sjukt. Läkaren sitter på sitt rum och ordinerar doser ökar och ändrar i medicinerna utan att ens se patienten!!. Ser inte vad han gjort.
Deras mål med medicineringen är att jag ska bli sluddrig(dvs hela hjärnan fungerar sämre)tröttare och sänka mitt stämningsläge. Dessa delar a vmig är de bra på att se.
Harald älskar dig för du förstår mig bäst av alla jag hittils pratat med. Du tolkar mina ord som jag vill att de ska tolkas och du säger saker som jag skulle vilja säga. Har nu 2 vårdare som njuter av att tvinga. deras hat ska jag försöka vända till kärlek. De man hatar kan man älska mer än andra. Avlägger rapport senare:)...
Människorna här är interessanta, de är lite olika. Ingen är galen.(några har liten koll, andra har mycket större koll än personalen). Generellt sätt "gillar" jag de unga bättre de är mer adaptiva och inte så fixerade vid sin självbild.
Harald vill du skriva en bok? Du skriver (som jag upplever det) både poesi och naturvetenskap på samma gång.
Ps Hur kan man vara i indien, kan du vara dig själv och finna liknande människor där. Kan inte mycket om hinduism men har förstått att tao/hinduism är en lära som är överlägsen kristendom och muslim. Muslim ser jag bara vissa ondskefulla atribut men  det måste finnas något bra där också. Kan du detta? Ska försöka läsa bibeln och koranen för att se vad som är bra och dåligt. KAn ju vara så att deras lära skiljer sig stort mot hur de lever?. Orkar du svara på detta?
Du har varit en vacker människa så länge. Jag har varit som "alla andra" mer än du tror jag tidigare. Mer ondskefull än du tidigare. Du förstod tidigare. Utvecklas du fortfarande och i vilken takt? Många frågor alltså. Det kan räcka med att de även beskriver mig så svara bara om du vill/orkar.. Annars skriv något annat. Allt du skriver är bra.

ingen plats på jorden genererar så myckt mentala problem som dessa mentala sjukhus, jag tror faktiskt att dessa mentala sjukhus som även fanns på 1800 talet är själva roten till alla så kallade mentala sjukdommar, läs vansinnets historia av postmodernisten..för i indien finns knappt några mentala sjykdommar alls, för i Indien finns knappt några mentala sjukhus, ifall nån uppför sig lite underligt låter allmänheten denna personen var lite underlig men dock leva sida vid sida tillsammans med de andra, men i Sverige, väst kanske, hatas de mentala sjuka, varifrån kommer detta hatet, tror det är avundsjuka emot några som vågar försöka sig på att leva sitt liv, inte bara dagligen gräva sin egen grav.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 25 maj 2012 13:33

Harald Davidsson skrev:[...] läs vansinnets historia av postmodernisten..

Michel Foucault (1926-1984) I Vansinnets historia presenterar Foucault en bild av hur vansinnet har definierats som oförnuft i en utskiljningsprocess.
Eheu! quam infortunii miserrimum est fuisse felicem

Anne

Inläggav Anne » 25 maj 2012 14:25

En sådan här parantesfråga; men alltså... har du lagt sådana här årtal på minnet som jag sett dig skriva förut också?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 25 maj 2012 14:56

lynx skrev:En sådan här parantesfråga; men alltså... har du lagt sådana här årtal på minnet som jag sett dig skriva förut också?

Nej, inte alls. Men refererar man till böcker och personer så har omnämnandet av årtal en funktion.
Moderator

Anne

Inläggav Anne » 25 maj 2012 14:59

Vad jag menar - har du detta i ditt huvud eller googlar du eller så?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 25 maj 2012 16:43

lynx skrev:Vad jag menar - har du detta i ditt huvud eller googlar du eller så?

Hur jag söker efter faktauppgifter varierar. Att använda olika sökmotorer är en bra metod. Årtal är svåra att minnas, så det är alltid bra att kontrollera.
Moderator

Anne

Inläggav Anne » 25 maj 2012 16:49

Men varför är det av vikt för dig att poängtera när något skedde? Jag kan förstå att det är av vikt ibland och ju mer jag tänker på det så kanske det alltid är av vikt och att jag är slö och lat som inte tar reda på sånt. Så är det nog - tack för insikten!

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 25 maj 2012 17:01

Utan sjukhus och om människor förstod bättre varandra så skulle inte sinnesjukdommar finnas. Absolut. Det är definitioner av delar av en människa som man kallar sjukdom. tex "för glad" "uppvarvad"Man har utgått först från delen och sedan desperat letat i hjärnan efter en "sjukdom" vilken man tror sig finna... Det är NORMALVARIANT man har hittat... ENDAST NORMALVARIANT...
Rätt ordning= förstå människan först. Sedan leta sjukdom. Gör man på detta sätt så hittar man LÄTT sjukdomen.
De sjuka diskrimineras och torteras för att man har en vanföreställning om att de är SJUKA. De kallar detta "sjukdomsinsikt" men det är de själva som inte förstår varken dem själva eller den som de betäcknar som sjuk.

Patienten ska komma till doktorn pga att den förstår att den är sjuk... sedan förstår doktorn också detta på sitt sätt med hjälp av patienten och kunskaper/erfarenheter. sedan har man ett gemensamt mål. tex bota sjukdomen, bota ett symptom(SMÄRTA, ÅNGEST, RÄDD, ILLAMÅENDE, OSV Dvs en känsla)...
Man måste ha SAMMA mål. Patienten KÄNNER själv om den får rätt eller fel behandling. Får den fel behandling så SKA varken doktor eller patient vilja fortsätta behandlingen. Detta gäller även , psykos och mani.

Känner mig sugen på att åka till INDIEN. (penga problemet är löst för min del).
Vart i indien tycker du att jag ska åka??

Anne

Inläggav Anne » 25 maj 2012 17:08

Vid en egentlig mani eller psykos förstår inte den drabbade sitt eget bästa. Så är det och det är (förhoppningsvis )därför vi har dessa vårdinsatser.

Återgå till "Psykologi"