Slå dem som slagit så löser sig allt.
Sluta.
Nu krumbuktar Du dig igen. Svara på frågan. Jag tar gärna del av din kunskap.
Moderator: Moderatorgruppen
Är Du nihilist? Tänkte väl det. Du får inte uttala Dej. Allt är ju relativt i din skådning.
Du, Tractatus, har emellertid inte alls redogjort för vilken grund då står på - i det nuvarande ser det ut som kvicksand, i vilken du sjunker djupare för varje yttrande.
Utilitet?
Men straffet är ju verkningslöst. Inspärrning för att skydda? Skydda från vad? Oliktänkande? Så sethnys invändning är befogad: Vilken moral? Redogör för den först så kan vi tala sen.
Utilitet, jag antar att jag tillgrep en försvenskning av utility - vilket jag trodde skulle vara ganska uppenbart och lätt att begripa. Döm av min förvåning när du sedan talar om -ismen som bygger på just detta begrepp. Sen undviker du likväl alla invändningar och stånkar på som ett blindstyre. Slutligen kommer du med nån hastigt, och mindre omsorgsfullt, bakad moralkaka i den där kvicksanden du står i och faller med. Skall du inte förbjuda all trafik också, folk kan ju skada sig!
Tractatus skrev:Vet inte under vilken kategori denna tråd lämpar sig.
Hur som haver;
Dagens fängelser är långt ifrån välfungerande. Man, mer eller mindre kastar in den skyldige i cellen och skjuter fram samhällsproblemet en tid framåt. Återfallen är många. Behandlingsprogram finns, men hur bra är dessa? Hur bör en vardag för en inlåst se ut?
Hur skulle det optimala fängelset, enligt Dig, se ut.
Tractatus skrev:
Jösses. Läser Du inte igenom föregående inlägg innan Du börjar skriva?
Ja, inspärrning för att skydda är en viktig del av bestraffningen - men givetvis inte den enda. Skydda vem? Skydda mig, och skydda dig. Och skydda förövaren. Skydda kollektivet. Skydda från vad? Från att någon blir skadad.
Återfallsbrottslingar är defekta, livsovärdiga halvmänniskor som på grund av testosteronöverskott, destruktivt beroende av fara och spänning samt bristande impulskontroll förstör livet för andra i sin jakt på snabba pengar och kickar. De är en sjukdom i samhällskroppen.
Algotezza skrev:Tractatus skrev:Vet inte under vilken kategori denna tråd lämpar sig.
Hur som haver;
Dagens fängelser är långt ifrån välfungerande. Man, mer eller mindre kastar in den skyldige i cellen och skjuter fram samhällsproblemet en tid framåt. Återfallen är många. Behandlingsprogram finns, men hur bra är dessa? Hur bör en vardag för en inlåst se ut?
Hur skulle det optimala fängelset, enligt Dig, se ut.
Jordklotet är den perfekta uppfostringsanstalten för individer som gjort sig omöjliga på andra planeter.
För övrigt är det perfekta fängelset det osynliga som finns och håller internerna i schack men som internerna inte är medvetna om, så länge de "håller sig inom ramarna".
A
J R Auk skrev:Var är er empati. Vad är dom skygglappar som vägrar inse er delaktighet i dom hemskheter som sker?
Och Funky, varför undviker du frågan om tempererade bevis, varför undviker du frågan om rättssveriges legitimering av figurerade bevis för att stärka en svag åtalsbas?
Motsägelserna haglar och dom enda argument som presenterats är:
........
Tycker ni inte att det saknas något?
Men det hör återigen inte hit, jag drar min poäng igen: personligt hämndbegär och straff åsido, så är hård bestraffning det som håller kriminaliteten stången. Den förebygger brott innan de inträffar. Om alla presumtiva brottslingar istället visste att de skulle mötas av "kärlek", "förståelse", vård och dylikt ifall de greps för sina överträdelser så skulle det inte finnas något som hindrade dem. Kärlek är något man förtjänar.
Utför inte brottslingen sitt brott hotet om bestraffning till trots? Inser du inte då det fullständigt absurda i ditt spekulativa påstående? Sen talar du om "presumtiva brottslingar", är det ALLA eller någon speciell grupp i riskzonen? Måla ut dig ur hörnet nu. Det här med Nazityskland tar jag på mig, och det har fortfarande lika stor relevans - det är inte tillräckligt att avfärda det som retorik, och du borde kanske lappa ihop skotthålen i din överrock.
funkyzeit skrev:Jag empatiserar med brottsoffren. De får noll stöd och förståelse idag. Brottslingen ställs i centrum och behandlas som ett offer som skall rehabiliteras och stödjas. Om du själv eller någon av dina anhöriga skulle falla offer för grov brottslighet (vilket jag verkligen inte hoppas inträffar) så faller nog din barnsliga naivitet och ignorans ifrån ganska så kvickt. Då kommer du att intuitivt förstå vad jag pratar om. Och då kommer du att förstå hur hycklande, dysfunktionell och avgrundsdjupt orättvis din "välvilja" gentemot brottslingar är.
Men det hör återigen inte hit, jag drar min poäng igen: personligt hämndbegär och straff åsido, så är hård bestraffning det som håller kriminaliteten stången. Den förebygger brott innan de inträffar. Om alla presumtiva brottslingar istället visste att de skulle mötas av "kärlek", "förståelse", vård och dylikt ifall de greps för sina överträdelser så skulle det inte finnas något som hindrade dem. Kärlek är något man förtjänar.
Och Funky, varför undviker du frågan om tempererade bevis, varför undviker du frågan om rättssveriges legitimering av figurerade bevis för att stärka en svag åtalsbas?
Kan du ge något konkret exempel där det inträffat? Och även om det förekommit sådana instanser, så är givetvis inte rättsapparaten ofelbar. Ty den är (som jag återigen känner mig tvingad att påpeka, för du har ännu inte fattat det här) en mänsklig konstruktion. Som upprätthålls, omförhandlas och effektueras av människor. Som inte är ofelbara. Men vi gör så gott vi kan. Världen blir inte svart-vit, hur gärna du än vill det.
Motsägelserna haglar och dom enda argument som presenterats är:
........
Tycker ni inte att det saknas något?
Jo, att du presenterar din egen ståndpunkt. Hittils så har dina inlägg bara bestått av grova missförstånd av andras synpunkter samt klumpiga försök att punktera mina och Tractatus åsikter (bl.a. genom att släpa in Nazityskland i debatten). Tycker att du ska sluta fabricera brister i andras argumentering, och istället sortera dina tankar och konkret redogöra för hur DU vill att kriminalvården skall se ut. Varsågod!
Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster