Agnostica skrev:Men enligt din "inre resa" behöver du knappast droger för att fantisera
och uppleva.
Johan Ågren skrev:Psykedeliska sessioner handlar således inte om "fantasier", känslosensationer (primärt) eller rosa elefanter.
Precis ja.
Johan Ågren skrev:Vissa psykedeliska droger gör skäl för att kallas hallucinogener, medan andra endast i undantagsfall presenterar sådana synintryck.
Jag tror jag börjar förstå. Jag är inte alls ute efter att se rosa elefanter, eller fantisera ihop saker. Jag har en utmärkt fantasi och behöver inte förbättra den. Ett förtydligande till Agnostica: Fantasin är för mig ett verktyg för att nå den inre världen. Fantasin kan styras helt medvetet. Den inre världen är inte helt och hållet under min medvetna kontroll, och därför ingen fantasi i sin helhet i den meningen.
Johan Ågren skrev:Det är till största delen en automatiserad selektiv process, något som psykedelian bryter ner.
Se där, vad jag är ute efter. Men om vi nu skiljer på jag-nedbrytande (låt oss kalla detta just psykedeliska) effekter och hallucinogena effekter, vad får oss överhuvudtaget att tro att det skulle finnas en koppling mellan de två? Varför skulle ett erotiskt möte med en salviaplanta få mig att minnas fosterlivet?
Är det så att en stor del av de hallucinogena drogerna bara råkar vara psykedeliska och vice versa? Är man ens säker på om det är samma molekyl som förorsakar bägge typer av effekter? Menar du att salvians hallucinogena effekter helt överskuggar de psykedeliska, och att det i fallet med flugsvampen är uteslutande hallucinogena effekter? Shamaner lär ju inte bli visare av att se rosa elefanter, så hur förklarar man då salvians utbredda användning i vissa kulturer?
Jag ska läsa in mig mer på salvia med denna nyvunna insikt i bakhuvudet.
P.S. Fick jag inte behålla min egna stavning på "usch"?
Börjar vi förstå varandra nu kanske? Att uppleva något sådant medvetet är ju en himmelsvid skillnad och en del av vad jag hoppas uppnå mha psykedeliska substanser. Vill du prova?
Men jag kan förstå den känsla och den längtan som driver