MORAL - grundnatur, eller inlärt "trams"?
Moderator: Moderatorgruppen
- * KYREUS *
- Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...
- Svar till JR AUK
Bra fråga och du har en poäng. I min roll som präst förväntas jag representera den sk normgivaren - kristna läran. Samtidigt är jag en människa i mängden och i Sverige fri enligt Grundlagar om Tryck- och Yttandefrihet att säga min mening - fritt. Så har varit fallet för mig för:
3 gånger har jag stått inför LUNDS DOMKAPITEL, anmäld för att fritt har kritiserat diverse etiska och moraliska förhållanden. Alla 3 gångerna friades jag - just med hänvisning till yttrandefriheten. Min debatt hade skett i massmedia - därför friande. Hade jag däremot stått i prediksstolen och propagerat med samma ämnen hade jag blivit fälld.
Men förstås: en fri författare kan gå ännu hårdare fram än en präst som förväntas vara mild mot medmänniskan.
(c) KYREUS
3 gånger har jag stått inför LUNDS DOMKAPITEL, anmäld för att fritt har kritiserat diverse etiska och moraliska förhållanden. Alla 3 gångerna friades jag - just med hänvisning till yttrandefriheten. Min debatt hade skett i massmedia - därför friande. Hade jag däremot stått i prediksstolen och propagerat med samma ämnen hade jag blivit fälld.
Men förstås: en fri författare kan gå ännu hårdare fram än en präst som förväntas vara mild mot medmänniskan.
(c) KYREUS
Tro inte; sök!
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM
/*Dies hodiernus amicus tuus
- dies hesternus conscientia tua *
= Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.
(c) KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/
Re: - Svar till JR AUK
(c) KYREUS skrev:Bra fråga och du har en poäng. I min roll som präst förväntas jag representera den sk normgivaren - kristna läran. Samtidigt är jag en människa i mängden och i Sverige fri enligt Grundlagar om Tryck- och Yttandefrihet att säga min mening - fritt. Så har varit fallet för mig för:
(c) KYREUS
Och således så visar du att du redan visste svaret på din fråga och därigenom inte undrade bakom din fråga!
Lurifax där.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
- * KYREUS *
- Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...
- Svar till Hovnarr!
Egentligen skulle jag förstås skrivit en rätt lång utläggning om dogmatism, och kyrkans stora rädsla för förändring och - egentligen - människors vanliga vardagsliv. Men eftersom de 3 processerna mot mig var mycket plågsamma för mig och min familj, nöjer jag mig med att precisera de punkter som var själen i :
1. min opinionsbildning - - - - 2. DOMKAPITLETS kritik av mig
Jag talade då de åren på 1990- talet om STORA BEHOV av nya synsätt
ang tre väsentliga ting:
1. Synen på BIBELN
2. Synen på Jesus + samt Kyrkans Jesus-berättelser
3. Samt sist och inte minst viktigt: synen på prästens frihet i ämbetet
Alla dessa ting debatterade jag friskt och glatt i ord och bild, på ett så "modernt" sätt att de traditionella inom Kyrkan baxnade.
Mera vill jag inte säga för stunden, eftersom såren från de 3 processerna med DOMKAPITLET ännu inte är riktigt läkta. Kanske kan jag vidareutveckla senare. Med vänlig hälsning, Christer Kyreus
1. min opinionsbildning - - - - 2. DOMKAPITLETS kritik av mig
Jag talade då de åren på 1990- talet om STORA BEHOV av nya synsätt
ang tre väsentliga ting:
1. Synen på BIBELN
2. Synen på Jesus + samt Kyrkans Jesus-berättelser
3. Samt sist och inte minst viktigt: synen på prästens frihet i ämbetet
Alla dessa ting debatterade jag friskt och glatt i ord och bild, på ett så "modernt" sätt att de traditionella inom Kyrkan baxnade.
Mera vill jag inte säga för stunden, eftersom såren från de 3 processerna med DOMKAPITLET ännu inte är riktigt läkta. Kanske kan jag vidareutveckla senare. Med vänlig hälsning, Christer Kyreus
Tro inte; sök!
Re: - Fråga till Orm!
(c) KYREUS skrev:Du talar om en "normalt fungerande människa". Vad är det?
Frågan för dagen
(för mig) - - - vad är en NORMAL människa?
kan vi verkligen lära oss NYTTIGA ting
av anarkister; i så fall vad - med exempel??
Ja du verkar ju svara på din egen fråga här.
Vad är en normal människa?
Kan vi lära nyttiga ting av anarkister?
Svaret på första frågan är alltså vi eller ni om man ser det från min socialdemokratiskt anarkokommunistiska synvinkel.
Svaret på andra frågan besvarar jag med en mot fråga?
Vilka är "vi"
Frågan för dagen vilka är "vi" eller ni.
-
Lasmanowner
Jag anser att Moral är något som är inlärt men också om man går emot eller lyder den beror starkt på personen. Vissa kan gå emot moralen andra inte, endel kravlar över like för att få det dom vill ha, vissa vågar inte ens skada en fluga.
Men i rätt situation kan alla göra allt, detta resulterar i att alla är lika men har annorlunda infallsvinkel.
Men i rätt situation kan alla göra allt, detta resulterar i att alla är lika men har annorlunda infallsvinkel.
- * KYREUS *
- KYREUS ´ komplettering!
I en av de fina lilla småskrifterna från OXFORD UNIVERSITY PRESS, skriver AC Grayling och citerar Bertrand Russel, filosofen:
* RUSSEL*
" Every human beeing, wherever he or she goes, is encompassed by
a cloud of comforting convictions, which move with him like flies
on a summer day."
Kyreus:
Kunde inte sagt det bättre själv. Liknar min tanke om samvetet
som kompass.
KYREUS konklusioner om etik och moral:
1. Etiken föregår moralen
2. Etiken är tanken, moralen - handlingen
3. Etiken är den individuella slutsatsen om rätt och fel,
ont och gott mm
4. Moralen är de sociala och relationella konsekvenserna
och handlingarna - efter etiska överväganden
* RUSSEL*
on a summer day."
Kyreus:
som kompass.
ont och gott mm
Tro inte; sök!
Re: - KYREUS ´ komplettering!
(c) KYREUS skrev:I en av de fina lilla småskrifterna från OXFORD UNIVERSITY PRESS, skriver AC Grayling och citerar Bertrand Russel, filosofen:
* RUSSEL*
on a summer day."
Kyreus:
som kompass.
ont och gott mm
För min del gäller maximen
"Erst das essen und denn die moral"
BENJIE
Re: - Svar till JR AUK
(c) KYREUS skrev:Bra fråga och du har en poäng. I min roll som präst förväntas jag representera den sk normgivaren - kristna läran. Samtidigt är jag en människa i mängden och i Sverige fri enligt Grundlagar om Tryck- och Yttandefrihet att säga min mening - fritt. Så har varit fallet för mig för:
(c) KYREUS
Denna Din frågaställning kan vara av arten "svårare än någon annan" eftersom Din själ stöter på grund - pga sin "rättrådighet" - och säger... - JAG vet inte egentligen om GUD finns (i verkligheten) ...även om Du definitivt VÄRKER för att han skall finnas och därför tvingar Dig att ägna hela Ditt liv åt att TRO/ÖNSKA och mana på att han finns!?
Och som den HANDLINGEN känns som om DEN spränger Dina bojor via hans ord.....men OCKSÅ (hemska tanke ) att om han inte visar sig ...att Du TVIVLAR på att han finns...så sitter Du i RÄVSAXEN.
Har Du träffat GUD Kyreus?
Även i vårt land har människor torterats och slutligen dödats för att de hädat eller på annat sätt varit otrogna den Bibliske HERRENS ordning och bokstav.
Därför är det inte omotiverat att fråga Dig om Dina HÄRLIGA/HERRLIGA intressens GENSVAR?
Eller...?
BENJIE
- * KYREUS *
- Till Benjie!
Du frågar ifall jag mött GUD? På den frågan kan jag kort - eftersom vi är på internet och inte samtalar öga mot öga - svara att GUD har alltid funnits närvarande i mitt liv. Hurdå? Jag känner stor sjäslig frid och har alltid känt något slags vägledande ljus i horisonten. Dessutom - i alla mina svåra stunder - då när jag ber - känner jag mig alltid starkare och mera frimodig dagen därpå.
Pax et Bonum! Christer Kyreus
Tro inte; sök!
Re: - Till Benjie!
(c) KYREUS skrev:Du frågar ifall jag mött GUD? På den frågan kan jag kort - eftersom vi är på internet och inte samtalar öga mot öga - svara att GUD har alltid funnits närvarande i mitt liv. Hurdå? Jag känner stor sjäslig frid och har alltid känt något slags vägledande ljus i horisonten. Dessutom - i alla mina svåra stunder - då när jag ber - känner jag mig alltid starkare och mera frimodig dagen därpå.
Det innebär emellertid att Du - oavsett om Du har rätt eller fel i att solen ger väg fram över horisonten - med ett nytt ärligt hederligt och ädelt hjärta - KAN eller VILL se ..om en sak eller ett sammanhang är SANT eller EJ?
BENJIE
- * KYREUS *
- Svar till Benjie!
Bara den som vill möta GUD, möter GUD. GUD själv tvingar sig aldrig på.
Vill= medvetet eller omedvetet.
pax et bonum Christer Kyreus
Vill= medvetet eller omedvetet.
pax et bonum Christer Kyreus
Tro inte; sök!