dödar jämställdheten romantiken?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Avantgardet

Re: Till Atavismgardet! :)

Inläggav Avantgardet » 19 jun 2007 14:04

Algotezza skrev:
Avantgardet skrev:Glöm det! Jag kommer aldrig bli kär i nån utav er!

Jag antar att ditt livs, liksom mitt livs, största kärlek är det egna svullna egot.  I mitt fall mitt ego, i ditt fall ditt.

Solipist - javisst! I ären alla speglingar av mina tankeprocesser!

Den enda sanna kärleken är egenkärleken.

Den enda sanna glädjen är skadeglädjen.

Den enda sanna rättfärdigheten är självrättfärdigheten.

Det enda sanna sexet är ensamsexet.

Den enda sanna kommunismen är antikommunismen (fritt efter Lars Hillersberg).

A

Så sant som det var sagt!
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Till Atavismgardet! :)

Inläggav Algotezza » 19 jun 2007 15:21

Avantgardet skrev:
Algotezza skrev:
Avantgardet skrev:Glöm det! Jag kommer aldrig bli kär i nån utav er!

Jag antar att ditt livs, liksom mitt livs, största kärlek är det egna svullna egot.  I mitt fall mitt ego, i ditt fall ditt.

Solipsist - javisst! I ären alla speglingar av mina tankeprocesser!

Den enda sanna kärleken är egenkärleken.

Den enda sanna glädjen är skadeglädjen.

Den enda sanna rättfärdigheten är självrättfärdigheten.

Det enda sanna sexet är ensamsexet.

Den enda sanna kommunismen är antikommunismen (fritt efter Lars Hillersberg).

A

Så sant som det var sagt!

Det tager vi en elefantöl på - gôtt i sommarvärmen!

A
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
bumbimys

Inläggav bumbimys » 27 jun 2007 02:55

Varför jämför vi alltid kvinnan och männen som hot imot varandra att den ena ska vara bättre än den andra. Mannen och kvinnorna ska sammarbeta i samhället då funkar allt bäst. Titta på arbetsplatser och sällskap där det är blandade kön visst funkar de bättre. Jag tycker det i.a.f för trots allt är kvinnan och mannen olika och deras olikheter matchar varandra och då kommer man fram till bästa lösningarna.

Har ni vart i närheten av en byggfirma tex hade det funnits någon kvinna där som organisera de hela bättre skulle de bli bättre, eller har ni vart i en butik där kvinnorna har velat fram och tillbaka vad de ska köpa då passar mannens raka beslut bäst. Sammarbete är nykeln till framgång inte att tävla och jämföra om vilket kön som är bäst enligt mig. :)
Varför hata när man kan älska? Ta hand om varandra. Peace

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 27 jun 2007 11:10

Jag tycker inte att män och kvinnor har så tydligt olika egenskaper som du låter påskina, bumbimys.

Skulle kvinnor per automatik komplettera mig bättre än män? Nej, jag tycker skillnaden är större mellan oss som individer. Jag känner att jag har mer gemensamt med många kvinnor än män i det sammanhang som du pekar på.

Jag tror också att samhällsklass och habitus spelar större roll än könen. Jag har definitivt mer gemensamt med kvinnor i min bransch och min samhällsklass än vad jag har med byggjobbarkillarna.

Så; jag håller med dig om att det är meningslöst att jämföra könen mot varandra i ngn sorts tävling, men ditt förslag på lösning tycker jag är en del av problemet; överdriven könskategorisering.

Användarvisningsbild
bumbimys

Inläggav bumbimys » 28 jun 2007 01:34

Det är stor skillnad på kvinnor och män. De tänker olika. En man och en kvinna kan komma fram till exakt samma svar men de använder olika delar av hjärnan för att komma fram till samma lösning. Vi tänker mer olika än vi tror fast vi kanske kommer fram till samma lösning.

Det finns fler saker man kan hitta om olikheterna mellan kvinnor och män på howstuffworks.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 28 jun 2007 15:19

bumbimys skrev:Det är stor skillnad på kvinnor och män. De tänker olika. En man och en kvinna kan komma fram till exakt samma svar men de använder olika delar av hjärnan för att komma fram till samma lösning. Vi tänker mer olika än vi tror fast vi kanske kommer fram till samma lösning.

Det finns fler saker man kan hitta om olikheterna mellan kvinnor och män på howstuffworks.com

Vi är också mer lika än vad myten säger.

A
Algotezza aka Algotezza

What Gives?

Inläggav What Gives? » 29 jun 2007 12:05

bumbimys skrev:Det finns fler saker man kan hitta om olikheterna mellan kvinnor och män på howstuffworks.com

Varför gå till en websida eller annat för att söka förståelse för andra? Om man vill veta hur en person fungerar tycker i alla fall jag det bästa är att lära känna denne personligen.

Användarvisningsbild
bumbimys

Inläggav bumbimys » 29 jun 2007 20:36

What Gives? skrev:
bumbimys skrev:Det finns fler saker man kan hitta om olikheterna mellan kvinnor och män på howstuffworks.com

Varför gå till en websida eller annat för att söka förståelse för andra? Om man vill veta hur en person fungerar tycker i alla fall jag det bästa är att lära känna denne personligen.

Självklart så kan man inte säga hur en människa är på en hemsida utan bästa är att lära känna människor. Det är rätt självklart att det inte var så jag mena. Jag menar på att de fysiska och hur våra olika kön är uppbyggda finns att hitta på hemsidan och de olika uppbyggnaderna visar på olikheter hos könena.

Återgå till "Psykologi"