En präst kan ju förstås säga sånt som inte alls har med religion att göra men då fungerar han inte som präst just då
Så du menar att den präst som läste ur Mumintrollen inte fungerade som präst just då?
Jag tänker mig mer etablerade religiösa symboler. Vem tolkar inte krucifixet eller "Herren skall uppväcka dig på den yttersta dagen" som religöst?
Ja, direkta Bibelcitat kommer ju utan tvekan att bära en biblisk prägel så att säga. Men hur är det med Narnia-böckerna t.ex? Religiösa eller allmänmänskliga symboler? Eller kanske både och, beroende på mottagare. Ett kors i en kyrka är en religiös symbol men fönstrets spröjsning är inte det. Hur är det då med fönstrena i en kyrka? Tuff fråga, beror kanske på betraktarens fattningsförmåga.
Men Svenska kyrkan kanske inte är så intresserad av att hjälpa folk ur denna villfarelse? I så fall är det väl ett sorts förtryck?
Varför blanda in Svenska kyrkan? Läs det du beskriver alldeles ovan detta citat - där pratar du om vad du hört enskilda präster säga och göra. Jag har mött människor med liknande övertygelse som du har, och en sak jag märkt är att de tänker i termer av "Svenska kyrkan är sån och sån, men visst finns det präster som...". Alltså, när präster beter sig dumt åt tillskriver vi organisationen misstaget. Men när präster beter sig bra ser vi dem som individer eller rent av undantag utan statistiskt belägg. Är det inte mer rätt att lasta individen för hans egna misstag istället för att göra Svenska kyrkan till syndabock?
att relgionen är något som i sig kan bli självförtryckande är en erfarenhet som jag inte vill kasta överbord - eftersom det är en tragisk realitet för många fortfarande
Ja det där är intressant och nog värt att bena vidare i. Är det religionen som gör det? Hur kommer det sig att vissa drabbas av, låt oss kalla det "religionsmissbruk", medan andra kan förhålla sig "nyktert" till det. Helt klart en intressant fråga som jag gärna diskuterar vidare. Men nu måste jag på lunch!