Alternativa metoder inom psykvården

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 03 maj 2008 14:21

OCH (bara ett kort tillägg) - ska man mixtra med dopamin och noradrenalingrejer som detta så menar jag att det är inte speciellt lämpligt om din vän har ångestproblematik då denna kan försvåras, men jag är ju ingen expert på det här området.

Makterna

Inläggav Makterna » 04 maj 2008 00:31

Skogsälvan skrev:OCH (bara ett kort tillägg) - ska man mixtra med dopamin och noradrenalingrejer som detta så menar jag att det är inte speciellt lämpligt om din vän har ångestproblematik då denna kan försvåras, men jag är ju ingen expert på det här området.

Hon har återupptagit sin Lyrica-behandling nu. Den funkade förra gången, men hon blev så tjock av dem, vilket orsakade mer ångest (hon har förvrängd självbild, tror att hon är tjock när hon väger ett hekto över BMI), så jag vet inte vilket som är bäst. Men nu när den är påbörjad så får vi försöka beställa fler såna på nätet, så det finns när de tar slut. Eller om det är nån här som har Lyrica liggande hemma så privatmaila så betalar vi apotekspris. Kostar skjortan tydligen, 4 askar för 683 kr.

Fick just reda på att hon fått återfall i förrgår. Hade (s)taten låtit henne få vård hade det inte skett.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 04 maj 2008 03:09

Fick just reda på att hon fått återfall i förrgår. Hade (s)taten låtit henne få vård hade det inte skett.

Hur vet du det?

Har du tillgång till bevis, och dessutom kunskap om hennes kompatibilitet med den grupp och omständigheter som bevisat det?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Makterna

Inläggav Makterna » 04 maj 2008 10:42

J R Auk skrev:

Hur vet du det?

För att hon erkände när jag tvingade lämna urinprov.

Har du tillgång till bevis, och dessutom kunskap om hennes kompatibilitet med den grupp och omständigheter som bevisat det?

Man kan såklart aldrig uttala sig säkert om potentiella saker, utan detta är en bedömning. Som kan vara för sträng, men lika gärna för mild.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 04 maj 2008 12:45

Jag menade bara på det bisarra i att anklaga (S)taten för att inte ge henne vård, (varför hänger ens (S):et med fortfarande, är det inte M nu?) och säga att de gör henne sjuk.

Det du borde säga är att de inte följer sitt uppdrag så som de borde. Men minns att det uppdraget är självpålagt. Det går alltså inte att kritisera viljan, utan genomförandet, eller bedömningen av relevans.

Men det måste finnas en mängd olika läkare man kan gå till för att få stöd för sitt behov av vård. Så tvingas väl många göra, bland annat om läkaren inte finner svaret på vad som botar symptomen.

Har hon testat elchocker? Och vet att det funkar? Eller talar du pillerna som gav henne ångest som det som förvägras henne?

Har hon ens sökt att gå någon form av terapi, och inte bara medicinera sig?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 04 maj 2008 13:17

Men varför vänder ni er inte till en privatpraktiserande läkare? Visst, det kostar ju en slant att gå dit, men det blir ju betydligt billigare än att köpa preparat på nätet. Jag har för mig att Voxra inte går under högkostnadskortet, men det gör Zyban. Vet inte riktigt skilladen mellan dessa, lika är de iallafall. Jag hade en halv kasse med Lyrica, men jag slängde den nog. Tyvärr har ju Lyrica ofta en tendens att sluta verka efter ett tag. Även om jag skulle ha skickat de till er så hade det varit en kortsiktig lösning. Ni måste söka er till en mer stabil plattform. Att man självmedicinerar med alkohol och droger är väldigt vanligt. Hon får dock knappast någon sorts Benso med sin beroendeproblematik. Medeciner är ett komplicerat ämne och det bästa för din vän är att det finns en kunnig läkare med i bilden när det gäller piller. Jag tycker verkligen synd om din vän, Makterna, men ge inte upp!

The Punisher

ECT

Inläggav The Punisher » 05 maj 2008 22:55

Men vad säger ni om biverkningarna om ECT? Läser man runt lite grann på webben så är det ganska uppenbart att vissa patienter har fått rejäla biverkningar av ECT.
Personligen tycker jag att det låter väldigt riskabelt??? Jag läste bl.a. en patient och hon menade att hon fått hjärnskador av ECT

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 05 maj 2008 23:20

Händer något oönskat så klandrar man omgivningen/utomliggande faktorer. Så tickar folk för det mesta. ECT i nutiden är effektivt, smärtfritt och har enbart nedsättande minnesfunktion i samband med behandlingen, vilket antagligen bör ses som ett plus då man vanligtvis mår dåligt om man får ECT. Det är ju inte "normla" människor som får ECT och då är det inte konstigt om dessa problemfyllda människor kommer med sådana uttalanden, som de för övrigt själva säkert tror på.

Makterna

Inläggav Makterna » 06 maj 2008 00:14

J R Auk skrev:Jag menade bara på det bisarra i att anklaga (S)taten för att inte ge henne vård, (varför hänger ens (S):et med fortfarande, är det inte M nu?) och säga att de gör henne sjuk.

Moderaterna har ju inte ändrat ett skit, det finns många förbud och andra hinder mot att idka privat läkarvård, de får t.ex. inte ansluta sig till Försäkringskassan. Jag har provat att ringa Sjukvårdsupplysningen men det finns bara en handfull privata psykologer i Göteborg och ingen får utöva ECT.

Har hon testat elchocker? Och vet att det funkar? Eller talar du pillerna som gav henne ångest som det som förvägras henne?

Nej, men det verkar ju funka på 100% såvitt jag har kunnat ta reda på.

Har hon ens sökt att gå någon form av terapi, och inte bara medicinera sig?

Ja, kuratorer finns det ju i överflöd. Idén med samtalsterapi verkar de politiker som finansierar vården älska, att staten sätter sig ner med individen och de pratar lite, och staten får visa moderskänslor ett tag. Men nej, ingen sån terapi har lyckats, och så är hon tyvärr inte den typen som har lätt för att öppna sig för en terapeut heller. Ska gå med henne på onsdag och prata allvar med läkarhelvetet. Om de fortfarande vägrar hjälpa till är väl självmedicinering enda utvägen. ECT är lite svårt att göra själv, men jag tänkte låta henne prova GHB om de fortfarande vägrar ge henne vård, det är tydligen ångestdämpande. I vettiga doser då givetvis, inte i några missbrukardoser, eller blandat med alkohol. Att det är förbjudet verkar mest bero på den höga risken för missbruk. Benso kan man också köpa på Internet (och i varenda trappuppgång runt Backaplan) men det är inte aktuellt, eftersom hon varit beroende av det tidigare. Klotterborttagningsmedel kan man tydligen köpa i tyska webbutiker, nån som vet nåt enklare sätt?

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 06 maj 2008 00:26

Jag vet inte om det är lönt att försöka "få bort ett negativt", tror snarare på att "tillföra ett positivt" - och det är mer än en lek med ord. Fundera på det. Kanske begriper man inte alls vad jag försöker säga, men vi skapar problemen genom att fokusera på dem. Ta NA som exempel. Varför ska man överhuvudtaget problematisera sin relation till något, och låta det utgöra ett nav i hela ens tillvaro, varför denna överdrivna fokusering? Varför inte istället försöka fokusera på något annat, något som man kan betrakta som positivt och därigenom se på de något ljusare aspekterna av tillvaron? Ingen dogm, men kanske en tankeställare.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

The Punisher

Inläggav The Punisher » 07 maj 2008 22:07

Skogsälvan skrev:. Det är ju inte "normla" människor som får ECT och då är det inte konstigt om dessa problemfyllda människor kommer med sådana uttalanden, som de för övrigt själva säkert tror på.

Du låter ganska nedvärderande ang. de som får ECT? En smula orättvist tycker jag. Jag personligen tycker ECT verkar vara mer skadlig än den hjälper.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 07 maj 2008 22:15

The Punisher skrev:
Skogsälvan skrev:. Det är ju inte "normla" människor som får ECT och då är det inte konstigt om dessa problemfyllda människor kommer med sådana uttalanden, som de för övrigt själva säkert tror på.

Du låter ganska nedvärderande ang. de som får ECT? En smula orättvist tycker jag. Jag personligen tycker ECT verkar vara mer skadlig än den hjälper.

Inte alls. Jag har själv fått ECT. Vad har du själv för erfarenhet?

Återgå till "Psykologi"