fri vilja - den KYREANSKA TESEN

Moderator: Moderatorgruppen

Mr.M

Inläggav Mr.M » 12 nov 2010 15:08

Älvan av skogen,  :smt061
Jorå det kan jag förstå,
Det är bra att en trådskapare tar ansvar över sin egen tråd.
Och försöker leda iväg OT till egna trådar.

Men vad är viktigast ?
en levande debatt (detta inkluderar pelargonia prat) som lockar läsarna
eller en politisk korrekt tråd som dör ut för att ingen hittar pratet mellan trådarna ? (forumet dör ut)

Det ska givetvis finnas en ballans, men om vi börjar radera OT här (och på andra forums) så kommer det bli ganska tomt.
Men jag håller med i princip att rena stora OT ska flyttas till egna trådar.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 12 nov 2010 15:23

Ja, jag vet vad du menar, jag drar också iväg till skogs ibland ;) Men jag känner ändå förståelse för Kyreus. Om rubriken lyder Recept på omeletter, följt av ett första inlägg med 4 ägg, en näve räkor, en nypa dill, lite salt och citronpeppar och så mynnar det ut i diskussioner som handlar om kornas existensberättigande så blir det ju lite snurrigt för den som söker på recept på omeletter.

Mr.M

Inläggav Mr.M » 12 nov 2010 15:37

Skogsälvan skrev:Ja, jag vet vad du menar, jag drar också iväg till skogs ibland ;) Men jag känner ändå förståelse för Kyreus. Om rubriken lyder Recept på omeletter, följt av ett första inlägg med 4 ägg, en näve räkor, en nypa dill, lite salt och citronpeppar och så mynnar det ut i diskussioner som handlar om kornas existensberättigande så blir det ju lite snurrigt för den som söker på recept på omeletter.

Ooh det lät gott med en omelett.
Korna lägger inga ägg så det borde klassas som en OT.

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

Efterskrift till frågande:

Inläggav * KYREUS * » 14 nov 2010 14:25

När talar jag, KYREUS?

I  de fall jag har något att säga,
och det är inte alltid....

För övrigt är jag tyst och försöker lyssna på de andra, kloka.

Med vänlig hälsning och på vissas begäran om besked!

* CHRISTER KYREUS
Tro inte; sök!
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM

/*Dies hodiernus amicus tuus
      - dies hesternus conscientia tua *

=  Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.

(c)  KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/

Användarvisningsbild
freddemalte

Re: Efterskrift till frågande:

Inläggav freddemalte » 14 nov 2010 15:27

* KYREUS * skrev:När talar jag, KYREUS?

I  de fall jag har något att säga,
och det är inte alltid....

För övrigt är jag tyst och försöker lyssna på de andra, kloka.

Med vänlig hälsning och på vissas begäran om besked!

* CHRISTER KYREUS
KYRESUS

Det där verkar vara en bra strategi och inte alls negativ, men tystnaden i sig kan i vissa fall vara förödande - eller åtminstone lika missvisande som "det galna uttrycket" etc.

Jag avser då framför allt det Martin Luther King försökte belysa med det kända citatet:

"Den stora tragedin är inte de onda människornas brutalitet utan de goda människornas tystnad."

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 15 nov 2010 01:11

Men skogsälvan om du synat tråden skulle du se att jag har hållit mig till trådens ämne. Med enda avvikelse att jag påpekade att implicit förtal är värre än explicit dito i mina ögon.

Ändå så får man inte något svar. Det är ett konstaterande jag gör. Sen skiter jag högeligen om det är en "stil".

Jag blir helt enkelt tvungen att påpeka då att det här med diskussion inte verkar vara avsikten, utan snarare att få vräka ur sig något och leka auktoritet ett tag. Vilket i och för sig inte gör något. Jag lämnar gärna utrymme för det då det så ypperligt ger mig chansen att påpeka en generell attityd i samhället. Att tyckanden är något personligt och privat och något man inte skall ifrågasättas över.

Här råder filosofins lag, kan man inte motivera sig får man skämmas.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 15 nov 2010 01:20

Har sett det, Auk :) Notoriskt obstinat av mig att ständigt påpeka och försvara Kyreus minoritet i den här drösen av småslingerväger från motorvägen som vi, jag inräknad, utgör här på forumet. Pröva att visa Kyreus lite ok istället för gnäll på hans sätt och hans åsikter. Var lite kreativ, Auk  :) Din dumma knarkare ;) Skäms!  :smt049

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 15 nov 2010 04:22

Auk

du är en pärla......låt de döda begrava de döda

Användarvisningsbild
CarpeDiem

Inläggav CarpeDiem » 15 nov 2010 17:07

freddemalte skrev:"Den stora tragedin är inte de onda människornas brutalitet utan de goda människornas tystnad."
drömma kan man ju alltid göra. de som höjer rösten brukar få ett skott i pannan.

CD
"Curiosity kills the cat"

Användarvisningsbild
mullback

Inläggav mullback » 16 nov 2010 16:04

CarpeDiem skrev:
freddemalte skrev:"Den stora tragedin är inte de onda människornas brutalitet utan de goda människornas tystnad."
drömma kan man ju alltid göra. de som höjer rösten brukar få ett skott i pannan.

CD

All that is necessary for the triumph of evil is that good men do nothing.
Edmund Burke

Great spirits have always encountered violent opposition from mediocre minds.
Einstein

eller denna hehe:

It is always good men who do the most harm in the world.
Henry Brooks Adam
Människan är en tid och sen blir hon gräs och frid.
Nils Ferlin

Återgå till "Psykologi"