Sexuella kontakter mellan barn och vuxna.
Moderator: Moderatorgruppen
Re:
Fann skrev:
Fast det säger väl inte emot idén att det även i fortsättningen är så att kvinnor från arbetarklassen kommer att vara starkare än männnen? Och att skillnaderna skulle öka dessutom? Att komma hem som krigshjälte. även om man blivit invalid, gav ju ändå en status som är förenlig med en patriarkal syn. Men att inte kunna försörja sig är det inte.
Nå, krigshjältar är de NU när de flesta är döda. Under långa tider har de ju varit allt annat än hjältar, dessutom kom ju flertalet som sagt hem invalidiserade och i en eller annan omfattning oförmögna att försörja sig.
Dessutom utbildar sig kvinnorna mer o mer så gapet ökar även av den anledningen..
Gapet? För att få samma lön som en byggjobbare antar jag att en kvinna ska ha betydligt mer utbildning än vad byggjobbaren har.
Just detta med arbetsmarknandens omvandling är något jag tror man måste ta på allvar. Jag har inga som helst idéer på vad man skulle kunna göra. Man har ju gjort försök att göra vårdjobb mer "manliga", det kan ju vara en väg men jag gissar att det bara kan ha mariginell betydelse
Hm ja..jag "ser" inte den där omvandlingen så tydligt. Det byggs vägar och hus och annan infrastruktur som aldrig förr åt alla håll och där ser jag bara fullt sysselsatta män. I vårdbranschen är det däremot snuttjobb och korttidsvikariat och inhoppande hit och inhoppande dit.
Men jovisst, det är klart att gamla hederliga industrijobb försvunnit till stor del. Men de sysselsatte ju också horder av kvinnor.
Re: D offenbare Geheimnis...
Jonas Nystrom skrev:Riktiga hushållsskolor för de som vill bli prestigefyllda hemmafruar och husmödrar i större sammanhang. Allmän, stenhård värnplikt för alla män. Vill man inte "lära sig att döda" (vilket inte såna som t ex jag skulle ha velat eller ens gått med på i den åldern, halsstarrig idealist som jag var) så får man lära sig annat smått och gott i överlevnadsbranschen. Full Metal Jacket.
Så slipper vi de där osäkra som egentligen VILL vara hemma med barn men inte törs inse det för att de skulle bli mobade av typ prick hela samhället då. De skulle få stolthet och integritet.
Och så slipper vi de där brölande ölgrabbarna och värstingarna. Allt väl!
Och alla vi andra kan ju bara fortsätta som förut, typ.
jn, enkel
Fast grejen är att de där hemmafruarna då inte skulle ha nån som försörjde dem eftersom tillverkningsindustrierna antingen flyttat till Kina eller teknologiserats så att man måste ha civilingenjörsutbildning för att komma i fråga. Att göra lumpen och lära sig döda kanske är bra för självkänslan men ger inga jobb.
Dessutom BEHOVS kvinnorna i vård, skola och omsorg, det är det enda vi vet om framtiden. Arbetskraften kommer inte att räcka till när 40-talisterna blir "äldre-äldre" ens om man importerar folk.
Eller ska man placera ut gamlingar och sjuka i hemmen kanske? Hmmm undrar om det då är så många som "egentligen" vill vara hemma?
Utvecklingen är irreversibel, det går inte att få tillbaka ett annat sätt att leva, men det är klart att man inte är fången i utvecklingen och att man kan påverka den.
Även om det skulle vara så att de flesta kvinnor egentligen vill vara hemma med sina barn så vill de knappast vara det hela livet. Svårt att tro att ens den mest "urkvinnliga" kvinna skulle vilja stanna hemma mer än 15 år. Och då har hon antagligen minst 25 år kvar att arbeta. Och därmed hota sin arbetslösa och öldrickande man.
"Hemmafrun" fanns ju bara under 50- och 60-talet. Det är ingen "naturordning" med lönearbetande man och "hemmafru" i en lägenhet eller villa. Dessförinnan arbetade alla kvinnor med familjens försörjning (utom överklassen förstås). Och kärnfamilj var inte den vanligaste samlevnadsformen. Så detta med vad som är "naturligt" är inte lätt att säga.
-
Jonas Nystrom
från piedestalen
Så detta med vad som är "naturligt" är inte lätt att säga.
Och jag sa det inte heller. Däremot är jag säger på att den passagerit som "lära sig döda" innebär kan ge unga män stake nog att ta sig för saker när de annars skulle ha suttit hemma och kollat på p-rullar. Teknologin dit pepparn växer... våra överblivna arbetargrabbar får bli ekobönder och konsthantverkare. Eller hitta på nya yrken med all den där modiga påhittigheten de får av att lära sig överleva på daggmask och vildhonung i skogen.
Ser du nåt?
jn, kisar
Ab aspera ad astra!
Re: från piedestalen
Jonas Nystrom skrev:Så detta med vad som är "naturligt" är inte lätt att säga.
Och jag sa det inte heller. Däremot är jag säger på att den passagerit som "lära sig döda" innebär kan ge unga män stake nog att ta sig för saker när de annars skulle ha suttit hemma och kollat på p-rullar. Teknologin dit pepparn växer... våra överblivna arbetargrabbar får bli ekobönder och konsthantverkare. Eller hitta på nya yrken med all den där modiga påhittigheten de får av att lära sig överleva på daggmask och vildhonung i skogen.
Ser du nåt?
jn, kisar
OK, huvudpoängen är att restaurera männen. Jo men det är en bra idé, om det sen ska ske genom lump eller på annat sätt. Gör man det behöver nog inte en o annan "stark kvinna" leda till pedofili.
Och då kan kvinnorna arbeta utanför hemmet (om de vill) utan att hota männen. Jo det är männen man ska satsa på och bry sig om. Det ser jag med mina närsynta ögon.
hygienbordeller
Kring förra sekelskiftet löste man (i Sverige) detta med den galopperande sexuella ohygienen, inte minst den som involverade barn, och därtillhörande lika galopperande farsoter av könssjukdomar, genom upprätthållande av bordeller där männen (av de bildade klasserna) i en kontrollerad omgivning fick utlopp för det som de - trots sina oerhörda ansträngningar måttligheten och självbehärskningen till fromma - inte kunde hålla inne med. De lägre klassernas sexuella ohygien löstes annorledes och där kom den gryende kunskapen om ärftlighet samhällets ledare till mötes på ett förtjusande sätt.
Statliga bordeller, för alla klasser och alla kön och alla smaker, det vore kanske nåt?
Statliga bordeller, för alla klasser och alla kön och alla smaker, det vore kanske nåt?
Re:
Nonstop skrev:Fann skrev:
Fast det säger väl inte emot idén att det även i fortsättningen är så att kvinnor från arbetarklassen kommer att vara starkare än männnen? Och att skillnaderna skulle öka dessutom? Att komma hem som krigshjälte. även om man blivit invalid, gav ju ändå en status som är förenlig med en patriarkal syn. Men att inte kunna försörja sig är det inte.
Nå, krigshjältar är de NU när de flesta är döda. Under långa tider har de ju varit allt annat än hjältar, dessutom kom ju flertalet som sagt hem invalidiserade och i en eller annan omfattning oförmögna att försörja sig.
Men håll med om att den nya sortens underordning är ännu mer kränkande! Att inte överhuvudtaget behövas!
Dessutom utbildar sig kvinnorna mer o mer så gapet ökar även av den anledningen..
Gapet? För att få samma lön som en byggjobbare antar jag att en kvinna ska ha betydligt mer utbildning än vad byggjobbaren har.
Alltså detta är ju inte fallet NU utan det som håller på att ske. Värre i vissa områden förstås och till stor del relaterad till befolkningspyramiden som ju inte heller fördelar sig på samma sätt överallt. Men det är klart att du har rätt i det du säger att vårdjobb idag är deltid och underbetalda och att en byggnadsarbetare tjänar betydligt mer än tex en lärare. Men, som sagt, detta är en ett framtidscenario och redan i dag har unga flickor lättare att få jobb än unga män.
Det hela handlade om mäns rädsla för starka kvinnor och denna rädsla som orsak till pedofili, vill jag minnas.
Re:
Fann skrev: Det hela handlade om mäns rädsla för starka kvinnor och denna rädsla som orsak till pedofili, vill jag minnas.
ah, jag visste att det var nåt det handlade om.
Jo. Efterlys pedofiler i media och genomför omfattande djupintervjuer. Då får de känna sig behövda, ja rentav oumbärliga, och man får möjligen svar på diverse frågor.
Re: hygienbordeller
Nonstop skrev:Kring förra sekelskiftet löste man (i Sverige) detta med den galopperande sexuella ohygienen, inte minst den som involverade barn, och därtillhörande lika galopperande farsoter av könssjukdomar, genom upprätthållande av bordeller där männen (av de bildade klasserna) i en kontrollerad omgivning fick utlopp för det som de - trots sina oerhörda ansträngningar måttligheten och självbehärskningen till fromma - inte kunde hålla inne med. De lägre klassernas sexuella ohygien löstes annorledes och där kom den gryende kunskapen om ärftlighet samhällets ledare till mötes på ett förtjusande sätt.
Lysande! Men man löser väl inte självkänsleproblemet (om det nu är det som är haken) på det viset. Men kanske arbetslösheten? Och därmed självkänsleproblemet. Kan kanske kombineras med ett gammat förslag jag hade på den tiden när sjukvården var besatt av att leka marknad. Jag skrev ett blygsamt förslag att eftersom man dels höll på att lägga ned sjukhus och hade arbetslös sjukvårdspersonal (fortfarande aktuellt med nedlagda sjukhus) dels hade problem med AIDS och dessutom hade ont om pengar så skulle man helt enkelt öppna bordeller på de gamla sjukhusen. Med billig sprit och hygienutbildad personal och massor med sängar skulle flera problem kunna lösas samtidigt.
Re:
Nonstop skrev:Fann skrev: Det hela handlade om mäns rädsla för starka kvinnor och denna rädsla som orsak till pedofili, vill jag minnas.
ah, jag visste att det var nåt det handlade om.
Jo. Efterlys pedofiler i media och genomför omfattande djupintervjuer. Då får de känna sig behövda, ja rentav oumbärliga, och man får möjligen svar på diverse frågor.
Nå men det var en ännu bättre idé. Eller låt dem medverka i Paradise Hotel! Eller Farmen!
Re: hygienbordeller
Fann skrev:
Lysande! Men man löser väl inte självkänsleproblemet (om det nu är det som är haken) på det viset.
Nej, men då såg man ju själva sexualiteten som roten till det onda. Måttlighet, kyskhet, självbehärskning, var idealet och den enda vägen till ett friskt och framgångsrikt liv. En lössläppt könsdrift var direkt förödande för tankearbetet och försvagade kroppen. Sexuell samlevnad var ett nödvändigt ont i barnalstringens tjänst. MEN samma läkare som nyss konstaterat allt detta konstaterade också att de sexuella avarterna och inte minst syfilisen existerade i enorm omfattning. Därav bordellerna.
Kan kanske kombineras med ett gammat förslag jag hade på den tiden när sjukvården var besatt av att leka marknad. Jag skrev ett blygsamt förslag att eftersom man dels höll på att lägga ned sjukhus och hade arbetslös sjukvårdspersonal (fortfarande aktuellt med nedlagda sjukhus) dels hade problem med AIDS och dessutom hade ont om pengar så skulle man helt enkelt öppna bordeller på de gamla sjukhusen. Med billig sprit och hygienutbildad personal och massor med sängar skulle flera problem kunna lösas samtidigt.
- Johan Ågren
- Administratör
Det hela handlade om mäns rädsla för starka kvinnor och denna rädsla som orsak till pedofili, vill jag minnas.
Snöa inte in på "starka kvinnor" så mycket. Jag menade egentligen kvinnor som vi inte kan förlika vår genetiskt betingade sexualitet med i huvudtaget, inklusive den kvinnoroll som existerade under den victorianska perioden. Det hela handlar om en behovsmässig förlikning, och att denna hämmas. När denna hämnas avstannar varje individs sexualitet på den nivå som lättast får utlopp, eller tar andra riktningar. Detta gör den för att vi har känslomässiga behov som i grunder inte är könsinriktade, dessa utvecklar sig först vid puberteten. Kan man inte förlika sig vid de efterpubertala impulserna så utgår man från de rudimentära prepubertala impulserna, och föremål för dessa blir övergångsobjekt till den efterpubertala sexualiteten = pedofili. Så det är fråga om en sjuklig hybridsuxualitet som inte läker ut. Den sexuella akten hos utövande pedofiler måste alltid starta utifrån den prepubertala nivån för att sedan utmynna i den efterpubertala nivån. Det kräver ett övergångsobjekt som inte är identiskt med de hämmade föreställningarna.
Jämför det med barnets gosedjur. Hade gosedjuret verkligen föreställt någon förälder så hade det enbart orsakta smärta eftersom föräldrarna inte finns närvarande. Men genom att avleda känslorna på ett annat objekt kan det bli ett surrogat. Destå mer föräldrarna aviker destå större blir smärtan och hämningen gentemot föräldrarna och destå starkare känslor gentemot surrogatet.
Pedofili är inte skräcken inför modern, utan inför vad modern förvandlats till när den pubertale mannen förväntas möta henne. Detta leder till rädslan att överbrygga det infantila känsloregistret och en hämning uppstår. Modern är en arketyp som är nedlagd i våra gener, och kulturella avikelser från denna får konsekvenser. Vissa män överbryggar hämningen medan andra resignerar och söker andra utlopp utifrån de intakta känsloregister han bär med sig, men också utifrån den efterpubertala sexualiteten som får utlopp genom olika övergångsobjekt.
Johan
Viola skrev:
Varför fortsätter du att gagga om 14-åringen? För att man kan ha så
många mer bestickande argument än om man talar om barn i alla
åldrar före puberteten?
Tja jag tror inte på att i koncensus sitta o jakande sucka tungt. Jag vill diskutera gränserna för att det är där problemen kommer uppstå.
Att en 35- åring inte ska ha sexuellt umgänge med en 5- åring tror jag vi båda är överens om.
Men jag tror att det många gånger kan handla om utnyttjande av
äldre män mot unga flickor, utnyttjar oerfarenheten, osjälvständigheten
det känslomässiga beroendet. Det är kanske inte lika bekvämt med
starka självständiga kvinnor. Sen att alla inte alltid är likadana är en
annan sak. Som sagt i vissa lägen kan det vara ett större utnyttjande
att vara med någon som har passerat 15-årsstrecket med god marginal.
Frågan är om det alltid är ett utnyttjande då en äldre man har en relation med en yngre kvinna?
Varför har du så svårt att erkänna kvinnans förmåga till egna beslut. Varför vill du inte låta henne bestämma?
Och jag tror faktiskt att det är en viss skillnade mellan flickor och pojkar.
Du som 14-åring skulle ha gillat att bli upplärd av en äldre dam - tjejer
är nog mer benägna att bli känslomässigt beroende.
Va?
Dom flesta tjejer jag träffat vill ha bra sex. Dom vill inte ha taffligt beteende eller osäkra pillningar. Det hade kanske sin charm när man likt armstrong satte sin första fot på månen, knäppte upp sin första bh/gylf för att känna efter vad som dolde sig under.
Är kvinnor mer benägna att bli känslomässigt beroende eller är bilden av kvinnen en bild där kvinnan ska vara känslomässigt beroende.
Du frågar vad det är för fel på äldre män - frågan kan ju vara vad
äldre män har emot damer i ungefär samma ålder? Vad är det för
fel på dem?![]()
Tja dom flesta svarar nog, vafalls är du inte klok. jag älskar min Agda och har gjort så i dom 35 år vi vart gifta.
Min fråga undersökte ditt ställningstagande och ditt svar tydliggör det.
Nu frågar jag igen.
Varför kan inte en ung kvinna ha behållning av en äldre man?
Det är inte heller alltid så att man som mycket ung och oerfaren kan
bedöma värdet av allting - det är inte alltid man kan som vuxen heller
men som sagt - vi måste bestämma oss för en gräns där vi juridiskt
sett är självständiga - det är ofrånkomligt. Och jag tror inte lagens
armar slår till så hårt om det handlar om ett förhållande med en
mogen 14,5-åring om det framstår tydligt att förhållandet är ömsesidigt
och utan alltför stora komplikationer. Men har 14-åringen råkat ut
för något som inte är bra kan det ju vara skönt att ha en lag bakom sig.
Det finns de som medvetet fiskar efter småflickor och manipulerar....
Men som sagt ska vi fortsätta diskutera sexuellt utnyttjande av barn
så gå ifrån gränsområdet
Man lär väl så länge man lever. Jag tycker nog vi måste tillåta folk att följa sina infall och lära av sina misstag.
Vad lagen slår hårt mot ska man inte förutsätta. Jag talade igår med min tjej om frågan. Hon hade läst om en 21-årig kille som riskerade fängelse för att en 14-årik flickas föäldrar inte godkände deras relation.
Flickan sa att hon älskade honom och att dom hade en bra relation.
Föräldrarna kunde inte förlika sig med det och polisanmälde honom.
Var han pedofil? Nej det tror jag inte du kommer påstå. Var det moraliskt fel, nej inte det heller.
Men det som jag tror att du kan komma att påstå är att flickan var förvirrad och inte insåg sitt eget bästa, men här hoppas jag att jag har fel.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
-
Jonas Nystrom
emotionella beroenden och genus
Hej, jag skriver fran England sa det blir lite konstigt... men jag menar absolut att kvinnor ... och sarskilt da unga kvinnor som inte hunnit stanga av sjalen och blivit harda av livets bittra smartor ... ar betydligt mer benagna att bli kanslomassigt beroende an motsvarande man. Och att detta beror pa bade kropp, sjal, sexualitet och allt ... inte bara "sociala kostruktioner" och dylikt. Tank sjalv! Att bli pnetrerad...
Ab aspera ad astra!
J R Auk skrev:Viola skrev:
Varför fortsätter du att gagga om 14-åringen? För att man kan ha så
många mer bestickande argument än om man talar om barn i alla
åldrar före puberteten?
Tja jag tror inte på att i koncensus sitta o jakande sucka tungt. Jag vill diskutera gränserna för att det är där problemen kommer uppstå.
Att en 35- åring inte ska ha sexuellt umgänge med en 5- åring tror jag vi båda är överens om.
Inte med en tioåring heller - hoppas jag också vi är överrens om.
Jag gick emot en person här som försökte propagera för sexuella
kontakter mellan barn och vuxna.
Frågan är om det alltid är ett utnyttjande då en äldre man har en relation med en yngre kvinna?
Varför har du så svårt att erkänna kvinnans förmåga till egna beslut. Varför vill du inte låta henne bestämma?
Har jag påstått att det alltid är så. Har jag påstått att kvinnor inte ska få
bestämma själva? Om vi läste varandra lite bättre kanske
man slapp ifrån en massa rundgång och ältande i debatterna.
Va?
Dom flesta tjejer jag träffat vill ha bra sex. Dom vill inte ha taffligt beteende eller osäkra pillningar. Det hade kanske sin charm när man likt armstrong satte sin första fot på månen, knäppte upp sin första bh/gylf för att känna efter vad som dolde sig under.
Är kvinnor mer benägna att bli känslomässigt beroende eller är bilden av kvinnen en bild där kvinnan ska vara känslomässigt beroende.
Om det handlar om verklig kärlek kanske man har överseende med
det "taffliga beteendet" eller "osäkra pillningar" och man lär sig
tillsammans. Angående känslomässigt beroende vet jag inte riktigt
om det är inlärt eller genetiskt men jag tror i alla fall att män många
gånger har lättare att isolera den sexuella akten från allt annat.
Tja dom flesta svarar nog, vafalls är du inte klok. jag älskar min Agda och har gjort så i dom 35 år vi vart gifta.
Min fråga undersökte ditt ställningstagande och ditt svar tydliggör det.
Nu frågar jag igen.
Varför kan inte en ung kvinna ha behållning av en äldre man?
Har jag sagt att hon inte kan det?
Vad lagen slår hårt mot ska man inte förutsätta. Jag talade igår med min tjej om frågan. Hon hade läst om en 21-årig kille som riskerade fängelse för att en 14-årik flickas föäldrar inte godkände deras relation.
Flickan sa att hon älskade honom och att dom hade en bra relation.
Föräldrarna kunde inte förlika sig med det och polisanmälde honom.
Var han pedofil? Nej det tror jag inte du kommer påstå. Var det moraliskt fel, nej inte det heller.
Men det som jag tror att du kan komma att påstå är att flickan var förvirrad och inte insåg sitt eget bästa, men här hoppas jag att jag har fel.
Om min flicka om ett år, då hon är 14 skulle ha en relation med en
kille i tjugoårsåldern så hoppas jag att jag är fördomsfri nog
och känslomässigt distanserad nog att se om det är en naturlig, ömsesidig
relation eller om det pågår ett utnyttjande och relationen är destruktiv
för min flicka. Om det senare vore fallet skulle jag inte tveka att
utnyttja lagen för att hjälpa henne ur denna situation.
Tids nog får hon ta smällarna själv. Bara ett år senare så lär hon få göra
det.