Homo sum, humani nihil a me alienum puto (Jag är människa, intet mänskligt är mig främmande)
Viola
Officianten ska inte enbart vara en skådespelare som spelar en roll som inte har med honom/henne som person att göra.
Jag är inte kameleont. Allt kameleontartat är mig främmande. Däremot är min uppfattning om de yttersta tingen sådan att den på intet vis utesluter andra människors erfarenheter. Som jag ser det så är det helt enkelt oproffsigt att inte ställa saken i centrum. Om "min tro" är saken så ska den stå i centrum, annars inte. Detta är inte skådespeleri, det är mänsklighet, saklighet, inlevelse och, om du ursäktar, andlighet. Sådant är inte förenligt med oärlighet.
Viola, igen:
kanske det är lättare för en troende att hålla en humanistisk ceremoni än för en humanist att hålla en religiös sådan.
Jag ser inte problemet. För mig står motsatsförhållandet mellan rigida och inlevelseförmögna mentaliteter, inte mellan " troende" och "humanister" (som då inte skulle vara "troende" eller? De "tror" ju på det de kallar "humanism"!)
Är jag rigid i min uppfattning, alltså vad man kallar "bokstavstroende" så tror jag på bokstaven, vare sig den står att finna hos Moses, Matteus, Marx eller Muhammed. Eller Tingsten eller vad vet jag. Ayn Rand, till exempel. Har jag en levande uppfattningsförmåga så kan jag bottna i många olika uttryck för många olika intentioner. Då är det inte speciellt svårt. För rigida är det omöjligt och vad värre är, de uppfattar det ofta som amoraliskt, eller rentav omoraliskt och fördärvligt, eftersom moralen för dem sitter i bokstaven, i form av yttre regler - det må vara Mose budord eller FNs mänskliga rättigheter eller fackliga avtal eller rådande lagstiftning eller listan på kylskåpsdörren - och alla tendenser att relativisera den heliga Bokstaven i sin förlängning leder till anarki och dekadens, allas krig mot alla och hela kittet.
Nej, visst tror jag att det pågår nån sorts krig på allvar men det är inte ett krig mellan "troende" och "humanister" utan ett krig mellan de som är trogna den levande anden och de som är trogna den döda bokstaven. Vad man sedan kallar saken är sekundärt, bara man förstår den. Men det kan jag kosta på mig att mena eftersom jag klart och tydligt står på EN av dessa två sidor. Kompromisslöst. Jag tackar mina skrifter men åberopar dem inte, det behövs inte. Alla ismer är döda, inklusive den så kallade humanismen.
Bokstavstroende kommer alltid att behöva bekämpa varandra. Det finns alltid olika bokstäver och bokstavskombinationer att tro på. Andetrogna har inte behov av att bekämpa andra andetrogna, även om deras vägar tar dem åt helt andra håll. Det ligger i sakens natur. Förstår man det så är man per definition andetrogen (kalla det vad du vill, som sagt). Är man bokstavstrogen så kan man inte förstå det.
jn, apokalyptiker