god afton,
är en ny kvinna i detta sammanhanget. jag har noterat att det just nu inte händer så mycket här. vadan detta?
ämnet är ju oändligt så tankarna borde vara många. jag har funderat lite på maktbalansen i ett sadomasochistiskt förhållande och upplever den vid första anblicken så påfallande tydliga maktstrukturen som en chimär. möjligen oaktat de tillfällen s/m används som terapi, men troligtvis även då. jag menar, för att ett verkligt utbyte ska kunna vara möjligt förutsätts väl ett dubbelt givande och tagande, dels ett givande av smärta från sadisten til masochisten, vilket ger ett visst maktspel, men även ett givande av tillit från masochisten till sadisten och utan detta givande stannar ju situationen och upplöses. därmed ett helt annat maktperspektiv...eller?
snygg entre,
///bijou
tankar om makt
Moderator: Moderatorgruppen
Re: tankar om makt
bijou black skrev:god afton,
är en ny kvinna i detta sammanhanget. jag har noterat att det just nu inte händer så mycket här. vadan detta?
ämnet är ju oändligt så tankarna borde vara många. jag har funderat lite på maktbalansen i ett sadomasochistiskt förhållande och upplever den vid första anblicken så påfallande tydliga maktstrukturen som en chimär. möjligen oaktat de tillfällen s/m används som terapi, men troligtvis även då. jag menar, för att ett verkligt utbyte ska kunna vara möjligt förutsätts väl ett dubbelt givande och tagande, dels ett givande av smärta från sadisten til masochisten, vilket ger ett visst maktspel, men även ett givande av tillit från masochisten till sadisten och utan detta givande stannar ju situationen och upplöses. därmed ett helt annat maktperspektiv...eller?
snygg entre,
///bijou
Hej! Hade du någon konkret fråga? Annars så är det den undergivne som sätter gränserna. En relation mellan två SM-utövare är som vilken relation som helst med det undantaget att rollfördelningen är uttalad och det finns gränser som de dominante inte överskrider samt att man tillsammans har kommunicerat innan på ett sätt som kanske upplevs som ovanligt för vissa. Makt är något annat och man kämpar inte om rollfördelningen i t ex en D/s relation – det är det som är hela iden. Kommunikation och lyhördhet är mycket viktigt. Detta gäller naturligtvis inte alla BDSM-relationer men är avgörande för om en relation skall upplevas som givande för bägge två. Makt är nog lättare att studera på annat håll än i SM-sammanhang – ironiskt nog.
För den som tror behövs inga bevis. För den som inte tror finns inga bevis.