Vision eller hallucination?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Luipa
Kontakt:

Vision eller hallucination?

Inläggav Luipa » 21 okt 2005 12:23

Mina nattliga drömmar faller oftast in i gruppen triviala hallucinationer. Jag upplever det som om mina vardagliga nonsenstankar genom drömmen helt enkelt gestaltas. Resultatet blir ett stycke känslomässigt färgade ljud- och ljusspel.

Vid några enskilda tillfällen har drömmen burit på en mening, ett budskap. Drömmen har genom ett symbolspråk förtydligat någon viktig del av mitt liv. Riktat min uppmärksamhet mot det väsentliga. De meningsfulla drömmarnas betydelse har inte omedelbart uppdagats för mig. Insikten om drömmens betydelse har krävt ett beslut att förstå, följt av medveten reflektion.

Jag väljer att försöka förstå de drömmar jag tror bär ett budskap. Denna första gallring genom trons hjälp sker enbart med hjälp av den flyktiga och svårfångade intuitionen. Jag är övertygad om att jag ofta misstar intuitionen och därför bedrar mig själv.

Min huvudfråga: Hur kan man skilja de olika drömkategorierna ifrån varandra, hur skall jag se om drömmen är en vision eller hallucination?
/luipa

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 21 okt 2005 13:10

Var glad Luipa att du har hanterbara drömmar.
De få gångerna jag drömmer så är det alltid marddrömmar typ 3 meter långa snubbar jagar mej i en mörk gränd.
Ibland tror jag att dessa marddrömmar orsakas av mina skriverier här i FF. Fast jag hade de innan också..så jag vet inte.
Annars tror jag att drömmar är hjärnans fria associationer och inte förmedlar något som man inte redan vet i vaket tillstånd.

Användarvisningsbild
Luipa
Kontakt:

Inläggav Luipa » 21 okt 2005 16:24

suchanother skrev:...inte förmedlar något som man inte redan vet i vaket tillstånd.
Håller i stort med. De drömmar som klargjort min situation har pekat på problem och lösningar som varit tillgängliga i vaket tillstånd om jag öppnat mig för dem. Drömmen har varit som vännens kloka råd, något man egentligen vet men definitivt behöver höra. Mitt antagande är att jag drömmer fler av denna sorts drömmar men i min okänslighet missar dem, därav frågan.

Mardrömmar är inte kul, jag läste på nätet om s.k. "reality check", har du provat det? Principen verkar gå ut på att under dagtid regelbundet 'testa' verkligheten genom att ex. då och då blunda och föreställa sig att världen framför näsan radikalt förändrats när du åter tittar upp. Om världen inte förändras efter testet, t ex du har inte flyttats från lägenheten till Mars så är du vaken, praktiskt eller hur :D ? Nå, poängen är att om du gör det till en daglig vana så dyker testet upp i drömmen med skillnaden att du faktiskt hamnar på månen, alltså du vet att du drömmer och kan då aktivt hantera mardrömmen. Det var ett sidospår.

sköt om dig
/luipa

Bambi
Kontakt:

Inläggav Bambi » 12 nov 2005 16:23

Tror att man fastnar i vissa tankegångar ibland och då kan det var bra att få nya perspektiv. Om man drömmer så kanske man får se på sina problem på ett litet annorlunda och sätt. På så sätt tror jag inte dina visioner och hallucinationer skiljer sig nämnvärt. Det är bara det att visa av dina drömmar betyder nått för dig i vaket tillstånd och därför tror jag att de kan te sig som visioner, särskilt när man känner sig lite vilsen.

PS. vad hände med att nypa sig i armen för att kolla om man drömmer? :)

J R Auk

Inläggav J R Auk » 12 nov 2005 17:00

Jag tror inte man bör skilja mardrömmar från andra typer av drömmar. Jag anser också att det är vardagshändelser som bearbetas, i drömmarna, av det undermedvetna för att klargöras.
Personligen så känner jag aldrig någon rädsla i mardrömmar längre. Jag ser dom hemska sakerna men jag upplever det aldrig som skrämmande.
Jag har märkt att mardrömmar behandlar introspektiva frågor, och kanske är det därför dom upplevs som skrämmande.
Man måste ta ställning till något som står i relation til det egna jaget i motsats till yttre (vänner, jobb och föremål som drömmen behandlar) omständigheter.
Självklart är det ett mera stressfyllt ämne att behandla. Avgörandet i frågan (för frågor är väl det som bearbetas i drömmar, kan ni hålla med?) får en direkt inverkan istället för indirekt.

Bara för att man vet något i vaket tillstånd så betyder det inte att man är medveten om det. Jag tror drömmar klargör detta, belyser det som döljs av det vakna jagets anpassning till sin omgivning. Jag upplever det som att drömmarna släpper dom spärrar som egot lägger på jaget, och det är därför man kan få visioner i drömmar som inte nås i vaket tillstånd.

Tetsa att frammana lucida drömmar, det är krävande men har hört att det ska gå att få en rutin i det.
Har själv testat genom att använda mantrat:
-Jag kommer somna snart och jag kommer då vara medveten om att jag sover.

En anorlunda känsla infann sig en gång eller två men jag har inte lagt någon större ansträngning på att söka närmare i det. Vet inte ens om det kan sägas likna dom lucida drömmar som kommit utan min strävan efter dom.
Vet iofs inte heller om det varit lucida drömmar i den mening som begreppet avser.
Det jag upplevde var "vaken medvetenhet" i drömmarna och såvitt jag förstår är det vad som avses med begrepppet lucida drömmar. Men det verkar läggas en mer mystisk betoning i det också från vissa håll.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Luipa
Kontakt:

Inläggav Luipa » 14 nov 2005 16:48

bambi skrev: ...visa av dina drömmar betyder nått för dig i vaket tillstånd och därför tror jag att de kan te sig som visioner
Jag upplever det som att de hugger tag redan under drömmens pågående. För att de berör något viktigt till skillnad från mina flesta drömmar som är triviala. Jag tror att det rör sig om olika sorters drömmar och inte enbart efterhanskonstruktioner.
J R Auk skrev:Jag anser också att det är vardagshändelser som bearbetas, i drömmarna, av det undermedvetna för att klargöras.
I mitt fall tror jag inte allt 'bearbetas för att klargöras'. Jag tror det också pågår en nyproduktion av nonsens under drömmen. D v s, inte enbart en bearbetning av 'gammalt' material. Men ibland sker det en bearbetning med ett klargörande som följd, och det är de drömmarna jag kallar visioner. Men hur urskilja dem?
J R Auk skrev:Bara för att man vet något i vaket tillstånd så betyder det inte att man är medveten om det. Jag tror drömmar klargör detta
Håller som sagt var med, men reserverar mig till att vissa drömmar klargör detta.
J R Auk skrev:Jag upplever det som att drömmarna släpper dom spärrar som egot lägger på jaget, och det är därför man kan få visioner i drömmar som inte nås i vaket tillstånd.
Tror också att en 'spärr' eller ett 'motstånd' lättas under drömmen. Och att detta kan medföra visioner.
J R Auk skrev:Tetsa att frammana lucida drömmar, det är krävande men har hört att det ska gå att få en rutin i det.
Har själv testat genom att använda mantrat:
-Jag kommer somna snart och jag kommer då vara medveten om att jag sover.
För mig funkar det att under dagtid intressera mig för drömmarna, skriva i denna tråd t ex. Saknar dock en hållbar rutin. Min drömmar är enbart sporadiskt lucida.
Jag tror inte man behöver lägga något mystiskt i fenomenet lucida drömmar, de är väl helt vedertagna, eller?
/luipa

Användarvisningsbild
Druiden
Kontakt:

Inläggav Druiden » 23 nov 2005 20:12

J R Auk skrev:Jag upplever det som att drömmarna släpper dom spärrar som egot lägger på jaget, och det är därför man kan få visioner i drömmar som inte nås i vaket tillstånd.

Man har väl också kommit fram till detta genom att se hur hjärnan beter sig då man drömmer.

Jag har inga vettiga källor eller så men har ett minne av någon dokumentär som SVT sände om Timothy Leary. Han talade där om någon spärr som man har när i vaket tillstånd som bland annat hindrar en från att få hallucinationer av allt man tänker på. Denna spärr försvagas då man intar LSD, vilket dels gör att man börjar hallucinera men också gör att hjärnan arbetar "friare" precis som den gör då man drömmer.

Om någon har tips på artiklar om det här så är jag mycket intresserad - av skillnaderna mellan vaket och drömmande tänkande då snarare än vad LSD gör med hjärnan.

Angående att drömmar bär på "budskap"... Jag är i grund och botten skeptisk mot det eftersom hjärnan så fort och effektivt som möjligt försöker röjja undan alla eventuella minnen av drömmar man haft efter att man har vaknat. Om det var tänkt att man skulle dra en massa lärdom av sina drömmar så borde det ju vara annorlunda. Dock har jag vid tre tillfällen haft sanndrömmar så egendomliga att jag på intet sätt kan tro att det rört sig om sammanträffanden, och varje gång så har jag "känt" på mig att det rört sig om en annorlunda dröm, denna känsla har jag inte upplevt efter andra drömmar. Så med de erfarenheterna i bagaget kan jag ju inte utesluta budskapsteorin heller.

Så om jag ska ge Luipa något tips om hur man ska veta vilka drömmar som är vilka så... om man nu känner att man fått ett budskap, så var det nog en budskapsdröm. Kände man inte så så var det nog någonting annat. Jag skulle tro att dessa typer av drömmar väcker till uppmärksamhet på olika sätt beroende på individen som drömmer.

Angående drömmar i allmänhet... Jag tenderar att tro att drömmarna är en sorts sorteringsprocess för det nätverk av associationer man använder sig av för att tolka "verkligheten". Men mina aningar där är nog för vaga och ofärdiga för att de ska kunna diskuteras på ett vettigt sätt.
Att jag tycks befinna mig här bevisar absolut ingenting

Användarvisningsbild
Luipa
Kontakt:

Inläggav Luipa » 26 nov 2005 13:04

Druiden skrev:...varje gång så har jag "känt" på mig att det rört sig om en annorlunda dröm, denna känsla har jag inte upplevt efter andra drömmar.
Det är precis så även jag upplever det. Har dock noterat att denna känsla kan variera i styrka, eller är det enbart min mottaglighet som skiftar?
En lustig drömmeffekt är även hur lätt det är att acceptera helt skruvade saker i drömmen. Min syster träffade nyligen sin älskade sons dubbelgångare. Hon började lungt och metodiskt undersöka vem som var den äkta varan, och lyckades faktiskt identifiera honom. Men hade samma dilemma uppträtt i det vakna livet skulle det antagligen resultera i en mycket svår och lånvarig kris.
/luipa

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 27 nov 2005 20:31

Budskapens "ontologiska status" har kan jag tänka mig är väldigt sekundärt, liksom synkronistiska sammanträffandens ontologiska status. För mig är det helt OK om dessa sanndrömmar är helt och fullt upplevelsebaserade, utan någon som helst verifierbarhet eller intersubjektivitet, så länge jag är införstådd med att de är upplevelsebaserade och heller inte äger någon ontologisk status. Jag brukar leka väldigt mycket, t ex att Gud finns, att hon sitter på ett moln med sitt långa skägg och bestämmer att trafiklysena skall slå om till grönt precis när jag kommer. Det får mig att känna mig utvald och speciell, och ger mig en upplevelse av "flow". Mer än så behövs inte.

Förresten måste jag ursäkta den dåliga svatningen idag, tangentbordet är lite konstigt.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 18 jun 2006 19:27

För min del har jag enbart upplevt sanndrömmar under den hynogoga fasen, dvs. när jag befinner mig mellan sömn och vakenhet. Då kan jag "snacka med mig själv" genom bilder. Jag tänker alltså en konkret fråga/tanke och ser då en bild/film. För att exlempifiera kan jag se en pinne som knäcks och sedan ett gipsat ben och för mig betyder det avbrott/avbryt. Drömlexikon tror jag inte ett skvatt på och jag arbetar med att förstå mitt symbolspråk.

Användarvisningsbild
Luipa
Kontakt:

Inläggav Luipa » 18 jun 2006 19:34

Skogsälvan
Vet du att det är en sanndröm medans du drömmer den? Eller är det först efteråt?

archaxe
Jag förstår faktiskt inte ditt inlägg. Du får gärna försöka omformulera det.
Man is the missing link between primitive apes and civilized human beings.
- Konrad Lorenz?

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 18 jun 2006 19:49

Vet och vet... snudd på. Jag är såpass öppen att jag kan förstå att jag har misstolkat, blandat in önskningsscenarion i det hela, det händer och jag är som sagt inte helt insatt i mitt symbolspråk. Men jag har varit med om åtskilliga händelser som legat utanför min makt att styra som har bekräftat sanningshalten för mig, exempelvis att en kompis var gravid och det uppfattade jag under hennes första graviditetsvecka då hon själv inte var medveten om det. Och ibland är jag helt säker på att jag har uppfattat det hela korrekt, ja. Det känns i hela kroppen. Och jag borde kanske förtydliga: Jag är alltså helt medvetande under dessa hallisar. Jag kan röra mig, kan prata normalt, höra om det ringer på dörren osv. Ingen sömnparalys.

Användarvisningsbild
Luipa
Kontakt:

Inläggav Luipa » 18 jun 2006 20:28

Intressant att du kan röra dig under 'hallisarna'. Är kroppen din inte försjunken eller tung överhuvudtaget? Du bedömer alltså sanningshalten genom att använda din intuition, är det korrekt?

- Konrad Lorenz?

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 18 jun 2006 20:43

Ja, det kan man kanske säga, men min intuition är inte tillgänglig för mig på samma sätt i vaket tillstånd. Jag är alltså extremt avslappnad. Det jag ser under de här sekvenserna kan lika gärna vara symboliskt som autentiskt. Jag kan alltså träffa en gubbe som jag aldrig har sett förut i verkligheten, men som jag har sett natten innan som säger mig någonting, men en främmande gubbe kan lika gärna symbolisera något. Därför är det svårt för mig att var hundra säker. Jag hoppas du förstår hur jag menar, Luipa :) Annars får du gärna komma med följdfrågor. Det jag ser är alltså i svartvitt, men annars helt realistiskt, som fotografier, eller filmer, och ibland tittar jag bara på, ibland är jag med.

Användarvisningsbild
Luipa
Kontakt:

Inläggav Luipa » 18 jun 2006 21:39

Jag tror jag förstår. Men den andra frågan: Intressant att du kan röra dig under 'hallisarna'. Är kroppen din inte försjunken eller tung överhuvudtaget?

luipa

- Konrad Lorenz?

Återgå till "Psykologi"