Jag har några frågor om hur näringsfysiologi påverkar dem biologiska faktorerna och transmittorsubstanserna i hjärnan.
Frågorna är huvudsakligen riktade på transmittorsubstanserna dopamin och serotonin, som påstås vara "lyckoframkallande".
Serotonin bildas såvitt jag vet av aminosyran tryptofan, och för att maximera produktionen bör man öka insulin pådraget för att få bort andra icke-relevanta aminosyror.
Och dopamin bildas av högt blodsocker, som i sin tur är baserad på den glykemiska laddningen i vad vi äter.
Så frågan är, om jag äter en måltid som gör mig mätt, får jag effekterna från serotonin och dopamin, medans jag inte känner någon alls skillnad på mitt humör om jag dricker en paket fettreducerad mjölk som innehåller vassle-protein och som har mycket högt glykemiskt index och insulinpådrag.
Påverkar maten några andra transmittorsubstanser eller är det något som inte är tillräckligt när man dricker mjölk?
Andra frågan var om serotonin och dopamin hjälper ens koncentration? För jag arbetar och lär mig mycket snabbare när jag ätit.
Jag ställde frågan här i och med att det handlar om psykologi från det biologiska perspektivet, hoppas någon känner till svaret, tack på förhand.
Dopamin och serotonin.
Moderator: Moderatorgruppen
(bilen går oftast bättre när det finns bränsle i den också.
maten du ätit/energin är ju vad som driver din hjärna.
det trodde iaf jag var den huvudsakliga anledningen till koncentrationsförmågans o övriga hjärnaktiviteter relation till födointag.
men rätta mig om jag har fel någon
jag är ingen expert, men jag skulle säga att det enda, om något, serotonin etc har med förbättrad inlärningsförmåga att göra, är väl kanske den indirekta humörsgrejen med intresse o liknande, kanske endast märkbar om det är något fel på dig, som på mig tex, som inte har de rätta generna för en trivsam tillvaro/kass serotoninnivå, förmodligen är det lättare att lära sig saker om man inte är deprimerad helt enkelt...har man de fysiologiska möjligheterna med sig, maximerar man väl sina förutsättningar, men jag tror nog att de mentala bitarna är betyyyydligt mer aktuella i sammanhanget, så som vad för morot man har.. ont så wajter, som vi säger ibland.)
maten du ätit/energin är ju vad som driver din hjärna.
det trodde iaf jag var den huvudsakliga anledningen till koncentrationsförmågans o övriga hjärnaktiviteter relation till födointag.
men rätta mig om jag har fel någon
jag är ingen expert, men jag skulle säga att det enda, om något, serotonin etc har med förbättrad inlärningsförmåga att göra, är väl kanske den indirekta humörsgrejen med intresse o liknande, kanske endast märkbar om det är något fel på dig, som på mig tex, som inte har de rätta generna för en trivsam tillvaro/kass serotoninnivå, förmodligen är det lättare att lära sig saker om man inte är deprimerad helt enkelt...har man de fysiologiska möjligheterna med sig, maximerar man väl sina förutsättningar, men jag tror nog att de mentala bitarna är betyyyydligt mer aktuella i sammanhanget, så som vad för morot man har.. ont så wajter, som vi säger ibland.)