Känn dig själv älskare av psykologi

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
neo

Känn dig själv älskare av psykologi

Inläggav neo » 10 apr 2006 00:36

Psykoanalysens paradox är för mig den ultimata galenskapet som finns i världen, att tror sig veta vad som pågår i andras hjärnor, när själva psykiatern inte själv vet hur han/hon funkar och inte ens känne sig själv.

själv bedrägeri är den vanligaste sjukdomen som finns, jag tror att det var Descartes som sa det. han kanske har rätt, vem vet.
Philosophiae.
Neologismus: creandis linguis.
Metaphysicorum:
Sciertiam primorum in humana cognitione principiorum.

Kiifen

Inläggav Kiifen » 10 apr 2006 00:39

Man måste givetvis vara beredd på självbedrägeri så fort det handlar om att tolka saker, men jag är inte lika pessimistisk som vissa andra är. På sätt och vis tycker jag att pessimismen bara föder sig själv och det är lite typiskt jante och en slags sekterism att inte tro på att man faktiskt är kapabel till att göra tillräckligt rimliga bedömningar. Psykoanalys handlar ju dessutom inte om att psykologen ska veta exakt vad som pågår i klientens hjärna för att sedan berätta det för denne... i psykoanalys är det ju klienten som är i centrum, psykologen finns där för att hjälpa klienten att förstå sig själv genom att vara ett kritiskt bollplank.

Personligen anser jag att bra vänskap är lika effektivt som psykoterapi. En vän som inte bara stryker medhårs utan säger vad denne tycker men tillåter också mig att få tycka vad jag tycker. Att man kan skratta åt livets upp och nergångar osv. Det finns en övertro på att psykologi och analyserande är så mycket bättre än ren medmänsklighet och det leder ju också naturligtvis till myten om den felfria och alltigenom upplyste mästaren.

Pajtoor

Inläggav Pajtoor » 10 apr 2006 08:20

Att klanka ner på Psykoanalysen är orättvist, den grundades av en forskare som dog 1939 och blivit utbildad som en nertryckt jude. Ämnet är mycket mer diskuterat nu, att kväsa en teori som bildades då är som om dagens IT-Företag skulle klanka på skaparen av den första datorn.

Rafael

Inläggav Rafael » 11 apr 2006 12:03

Hmm vill bara klargöra. Psykoanalysen är en form av terapi. Freud var en Psykoanalytiker (grundare), han var inte Psykoanalysen. Att inget skulle hänt med Psykoanalysen sen Freud är som att säga att inget hänt med Fysiken sen Bohr.
(edit: missade ditt inlägg Pajtor, det var kanske detta du menade?)

Det är väl för övrigt betydligt lättare att i de flesta sammanhang analysera en annan person än att analysera sig själv (förutsatt att man "känner" personen väl). När jaget ska snurra runt o titta sig själv i spegeln är det inte alltid de mest smickrande bilder som dyker upp =)

Makterna

Re: Känn dig själv älskare av psykologi

Inläggav Makterna » 12 apr 2006 01:01

neo skrev:Psykoanalysens paradox är för mig den ultimata galenskapet som finns i världen, att tror sig veta vad som pågår i andras hjärnor, när själva psykiatern inte själv vet hur han/hon funkar och inte ens känne sig själv.

själv bedrägeri är den vanligaste sjukdomen som finns, jag tror att det var Descartes som sa det. han kanske har rätt, vem vet.

På vilket sätt skulle det vara avgörande huruvida en psykiatriker har förmåga att analysera sig själv?
Skulle en man med Skoda inte kunna arbeta som Mercedes-mekaniker? Kan en gourmetkock inte äga mikrovågsugn? Dah...

Ursäkta min irritation, jag är van vid nivån i Mensas forum då jag oftast debatterar där, så jag blir lite irriterad när jag läser sån där särskriven och felstavad smörja.

Tomas Brolins målgest

Inläggav Tomas Brolins målgest » 12 apr 2006 11:12

hahahaha

Psykoanalysen är väl för övrigt rätt så passé? Visst, den hade sin tid och sin plats, men den är ju sedan länge borttagen ur den professionella psykologin.
I Never Talked To Bob Dylan med Patti Smith är världens bästa bootleg.

Användarvisningsbild
neo

Inläggav neo » 15 apr 2006 20:33

Makterna skrev:
neo skrev:Psykoanalysens paradox är för mig den ultimata galenskapet som finns i världen, att tror sig veta vad som pågår i andras hjärnor, när själva psykiatern inte själv vet hur han/hon funkar och inte ens känne sig själv.

På vilket sätt skulle det vara avgörande huruvida en psykiatriker har förmåga att analysera sig själv?
Skulle en man med Skoda inte kunna arbeta som Mercedes-mekaniker? Kan en gourmetkock inte äga mikrovågsugn? Dah...

Ursäkta min irritation, jag är van vid nivån i Mensas forum då jag oftast debatterar där, så jag blir lite irriterad när jag läser sån där särskriven och felstavad smörja.

IRRITERAD. av vad? visste du att grundaren av MENSA var dyslektiker med hög perception kognitiv intelligens, likaså de flesta som är medlämmar där, är du en MENSA?

Apropå smörjan, självbedrägeri att tror sig veta mer än andra eller vara mer intelligent än andra är vanligt bland männisorna, speciellt bland de utbildade, akademiker och intelektuella.
hoppas att jag inte gjorde några felstavning och alla förstod vad jag skrev.
Philosophiae.

Neologismus: creandis linguis.

Metaphysicorum:

Sciertiam primorum in humana cognitione principiorum.

Fication
Kontakt:

Inläggav Fication » 16 apr 2006 10:04

Makterna skrev:

Tja, det skulle ju kunna vara så att om psykiatrikern inte har koll på sina egna problem som ligger och pyr under ytan så kan denne läsa in dessa problem hos sin klient.

Jag lägger in den här på bevingade uttryck-sidan om det är ok med dig. :)

Återgå till "Psykologi"