Humor - Går det att bli en roligare person?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Skyline

Humor - Går det att bli en roligare person?

Inläggav Skyline » 30 jul 2007 01:46

Vissa människor har lätt för att vara roliga och lätt få folk att skratta. Andra har liten kompetens för humor och har jättesvårt att komma på något att skämta om. Min fråga:

Går det att träna sig till att bli en roligare människa? Att bli bättre på att hitta på roliga saker att säga? Har det kanske med fantasin att göra?

Några funderingar, livserfarenheter?

Mvh

Skyline

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 30 jul 2007 11:19

Det tror jag absolut att det går. Mitt namn skvallrar ju om vad jag är för en, men vartefter jag mognat har blivit bredare i min humor och på det sättet "roligare", tror jag. Alla tycker inte om samma sorts humor. Vissa gillar ordskämt, andra grövre och mindre sofistikerad humor, vissa social humor (typ manligt/kvinnligt) osv. Genom att känna av och anpassa stilen blir det roligare, och man har roligare själv också.

-narr-

Användarvisningsbild
eken
Kontakt:

Re: Humor - Går det att bli en roligare person?

Inläggav eken » 30 jul 2007 11:55

Skyline skrev:Vissa människor har lätt för att vara roliga och lätt få folk att skratta. Andra har liten kompetens för humor och har jättesvårt att komma på något att skämta om. Min fråga:

Går det att träna sig till att bli en roligare människa? Att bli bättre på att hitta på roliga saker att säga? Har det kanske med fantasin att göra?

Mvh

Skyline

Nej, det går inte. Roligare än så här blir det inte.

Dessutom, varför gå omkring och ha roligt när man istället kan få njuta av att göra sin moraliska plikt?

Mvh
Anders
Amor et scientia

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 30 jul 2007 12:21

eken skrev:
Skyline skrev:Vissa människor har lätt för att vara roliga och lätt få folk att skratta. Andra har liten kompetens för humor och har jättesvårt att komma på något att skämta om. Min fråga:

Mvh

Skyline

Dessutom, varför gå omkring och ha roligt när man istället kan få njuta av att göra sin moraliska plikt?

Mvh
Anders

Att göra sin moraliska plikt bör inte vara en njutning.

A
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
tomtefader

Inläggav tomtefader » 30 jul 2007 12:40

Algotezza skrev:
eken skrev:

Mvh

Skyline

Mvh
Anders

A

Den moraliska plikten bör däremot vara att njuta.
"Jag har talat" - Okänd

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 30 jul 2007 12:44

tomtefader skrev:
Algotezza skrev:
eken skrev:

Mvh

Skyline

Mvh
Anders

A

Ja, men man bör inte njuta av att utföra själva plikten, bara av dess innehåll. Svår balansgång men med optimal potträning och spänd överläpp är allt möjligt.

A
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Vad som krävs för att svara på frågan

Inläggav Algotezza » 30 jul 2007 12:50

Mvh

Skyline

För att jag öht skall kunna svara  meningsfullt på dina frågor och så att vi må få en givande och fruktbar dialog krävs att vi är överens om ordbruk och bokstavskötsel.

Alltså, hur definierar du:

"vissa människor"

"roliga"

"att skratta"

"kompetens för humor"

"att skämta"

"träna sig"

"roligare människa"

"roliga saker"

"fantasi"

"funderingar"

"livserfarenheter"

Med hopp om en kommande inspirerande dalog, tecknar jag

A(nalytisk filosofisk perukstock)
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Skyline

Re: Vad som krävs för att svara på frågan

Inläggav Skyline » 30 jul 2007 18:28

Algotezza skrev:

Mvh

Skyline

För att jag öht skall kunna svara  meningsfullt på dina frågor och så att vi må få en givande och fruktbar dialog krävs att vi är överens om ordbruk och bokstavskötsel.

Så du förstår inte poängen i min fråga? Jag måste alltså definera varje ord? Okej, låt gå, får se om du då kan komma med något vettigt svar.  :wink:  

"vissa människor" - Jag syftade på de människor som är mer roliga och humoristiska än de andra. De som har lättare att skämta.

"roliga" - Ja,  vad är humor? Det går inte att definera. Försök själv. Jag skapade för ett tag sedan en tråd om det men fick inga bra svar.

"att skratta" - Vad kan "att skratta" mer betyda?  :shock:

"kompetens för humor" - Att kunna vara rolig. Skämta om saker så det blir roligt. Att kunna se roliga samband i saker o ting som inte andra så lätt kommer på.

"att skämta" - Samma sak som ovan i princip.

"träna sig" - Att öva och bli bättre på något. Att utvecklas och kunna prestera bättre än innan.

"roligare människa" - Att bli bättre på använda sig av humor i samtal med andra människor. Eller i skrift, ansiktsutryck, kroppsrörelser eller vad man vill använda sig av.  

"roliga saker" - orkar inte mer..

"fantasi" - Att kunna hitta på saker, att vara kreativ, bryta mönster och hitta på egna. Och kunna skapa utan att göra plagiat.

"funderingar" - Att man har tänkt på ämnet tidigare och har någon tanke eller teori om hur det kan vara.

"livserfarenheter" - Saker man upplevt tidigare i sitt liv. Att man i det här fallet t.ex. kanske känt någon människa som tidigare varit en väldigt trist och torr människa men som på något sätt sedan blivit full av humor och skämt.  

Algotezza skrev:Med hopp om en kommande inspirerande dalog,.

Hoppas jag med :D

Mvh

Skyline

Användarvisningsbild
eken
Kontakt:

Inläggav eken » 30 jul 2007 19:58

tomtefader skrev:
Algotezza skrev:
eken skrev:

Mvh

Skyline

Mvh
Anders

A

Tomtefader slår huvudet på spiken! Och då bör vi naturligtvis också njuta av att göra vår plikt.

Mvh
Anders
Amor et scientia

Användarvisningsbild
tomtefader

Inläggav tomtefader » 30 jul 2007 23:36

eken skrev:
tomtefader skrev:
Algotezza skrev:
eken skrev:

Mvh

Skyline

Mvh
Anders

A

Tomtefader slår huvudet på spiken! Och då bör vi naturligtvis också njuta av att göra vår plikt.

Mvh
Anders

Men för att vi skall njuta av att göra vår plikt, krävs sedermera också en grund som säger att det är av godo att göra sin plikt - vi behöver en moral! (Ja, gott herrefolk, detta går att utveckla.)
"Jag har talat" - Okänd

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 31 jul 2007 00:04

Humor handlar först och främst om ett sätt att varsebli sin samtid. Att kunna se ett mönster, ett samband, en skillnad eller en likhet som öppnar ögonen för dem man talar med. Såsom när Bill Hicks säger "har ni tänkt på att de som inte tror på utvecklingsläran ... de ser alltid väldigt outvecklade ut?" Det behöver förstås inte vara så sofistikerat, men nästan alla som är vardagsroliga tycker jag lyfter fram sådana där saker som man är medveten om, men inte tydligt formulerat i tanke.

Den där sortens talang är nog svår att träna upp. Men i bekräftandet och samspråket med andra människor så hamnar man nog i synk med dem och kommer in i deras vibe; så om det är något som kan tränas upp så är det i så fall via den vägen.

Sedan handlar det förstås också mycket om teknik. Om formuleringskonst, om karisma, om typiska humorknep som fungerat i alla tider; såsom upprepningar; och timing. Sådana här saker går nog också att tränas upp, men tyvärr så sitter nog även en hel del väldigt djupt rotat. Jag har alltid hört att jag skulle vara rolig, ända sedan dagis - och alla jag känner som jag tycker är roliga är sådana som varit roliga i hela deras liv. Så jag känner knappt någon vars humor förändrats nämnvärt med åren.

Däremot påverkas ens upplevda rolighet väldigt mycket av andra faktorer, vilka är enklare att förändra. Självförtroende, till exempel. Jag ger alltid sjukt dåliga första intryck på människor - just för att jag har så svårt att hitta min roll bland främmande människor. Med sådana upplever jag hela tiden att mina försök till skämtsamheter slår fel.

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 31 jul 2007 00:44

Rising skrev:Humor handlar först och främst om ett sätt att varsebli sin samtid. Att kunna se ett mönster, ett samband, en skillnad eller en likhet som öppnar ögonen för dem man talar med. Såsom när Bill Hicks säger "har ni tänkt på att de som inte tror på utvecklingsläran ... de ser alltid väldigt outvecklade ut?" Det behöver förstås inte vara så sofistikerat, men nästan alla som är vardagsroliga tycker jag lyfter fram sådana där saker som man är medveten om, men inte tydligt formulerat i tanke.

Den där sortens talang är nog svår att träna upp. Men i bekräftandet och samspråket med andra människor så hamnar man nog i synk med dem och kommer in i deras vibe; så om det är något som kan tränas upp så är det i så fall via den vägen.

Sedan handlar det förstås också mycket om teknik. Om formuleringskonst, om karisma, om typiska humorknep som fungerat i alla tider; såsom upprepningar; och timing. Sådana här saker går nog också att tränas upp, men tyvärr så sitter nog även en hel del väldigt djupt rotat. Jag har alltid hört att jag skulle vara rolig, ända sedan dagis - och alla jag känner som jag tycker är roliga är sådana som varit roliga i hela deras liv. Så jag känner knappt någon vars humor förändrats nämnvärt med åren.

Däremot påverkas ens upplevda rolighet väldigt mycket av andra faktorer, vilka är enklare att förändra. Självförtroende, till exempel. Jag ger alltid sjukt dåliga första intryck på människor - just för att jag har så svårt att hitta min roll bland främmande människor. Med sådana upplever jag hela tiden att mina försök till skämtsamheter slår fel.

Suvärent Rising! Precis ett svar som ditt som jag eftersökte.

Du skrev att du märkt att de som du känner som är roliga har varit roliga hela livet. Och det kan jag nog hålla med om. Förrutom några undantag faktiskt. Några jag känner har när de kommit upp i 20 års åldern blivit roligare personer. Så visst går det kanske.

Rising skrev:Om formuleringskonst, om karisma, om typiska humorknep som fungerat i alla tider; såsom upprepningar; och timing. .

Detta stämmer bra. Små upprepningar och bra timing kan få en väldig humoristisk effekt. Har inget bra exempel nu. Jag skall klura på det. Allt blir enklare med exempel i handen.

/Skyline

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 31 jul 2007 01:18

Humor: http://www.myspace.com/avantgardet  Låten som heter nåt i stil med "Den omskurne fjollan vid hovet". För att få in Jesus i "kristendomen" blev jag tvungen företa mig en resa i tid och rum, och göra situationen pinsam.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
miles davis

Inläggav miles davis » 31 jul 2007 03:11

Bra grejer där, avant. Keepin' it real.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 31 jul 2007 03:36

(Humor - Går det att bli en roligare person?) http://www.youtube.com/watch?v=EwTZ2xpQwpA än honom? nej

Återgå till "Psykologi"