Vad är fakta? hur vet någon överhuvudtaget att allt man upplever inte bara är en illusion?. Hur kan något vara rätt eller fel?. Allt är bara varje individs tolkning av varje enskilt ord.
Och sen för att verkligen gå på djupet,
Hur kan någon påstå sig veta något med 100% säkerhet, när vi fortfarande inte ens kan förstå människohjärnans uppbyggnad
Är det någon som på RIKTIGT fastnat i sådan här tankar?. Visst är jag fullt medveten om att det är bäst att acceptera att det inte finns något svar på detta. Men jag kan inte tåla maktlösheten. Är jag Ensam?. Är det kanske någon form av psykisk sjukdom som jag bara inte kan förstå som gör att jag inte kan acceptera. Hjälp! För även om det går att tillfälligt få stopp i huvudet så blir det svårare för varje gång.
Hur kan någon veta nåt med säkerhet?!
Moderator: Moderatorgruppen
Hur kan någon veta nåt med säkerhet?!
Finns det något svar?.
Stopp i huvud-ett? Hm, du kan testa att skapa en alternativ personlighet som har som motto: "Det är farligt att tänka för mycket. "
Och verkligen gå in för det.
Annars är det bara att ge vika och låta tankarna flöda fritt. Kämpa inte emot.
Något som förbryllade mig oerhört som barn var den plana ytan, hur man hade kunnat skapa den, för det verkade omöjligt. Hur kan någonting vara så exakt och rakt? Hur såg den första helt plana ytan ut? Nu vet jag att den inte finns, att jag hade rätt hela tiden. Den plana ytan är bara en illusion. Men eftersom illusionen är allt vi har så är den våran verklighet.
Har maktlösheten verkligen med tankens flöde att göra? Eller är det något annat du räds? Att du skulle vara psykiskt sjuk för att du tänker? DET är vansinne, så visst, du kanske är galen. Men gå för all del inte till en psykolog för det.
Jag har mött så många som litat på samhällets uppbyggnad och trott att det är de själva det är fel på och sökt hjälp hos behörig myndighet och sedan fastnat i ett beroende av psykofarmaka. De verkar skriva ut det helt slentrianmässigt. Särskilt till ungdomar. Så gå inte dit, möt dig själv istället och inse att du är helt ok precis som du är, inklusive alla, för tillfället, obegripliga tankar. Frågorna finns för frågornas skull. De utvecklar din medvetenhet. Allt ÄR som det ska.
Och verkligen gå in för det.
Annars är det bara att ge vika och låta tankarna flöda fritt. Kämpa inte emot.
Något som förbryllade mig oerhört som barn var den plana ytan, hur man hade kunnat skapa den, för det verkade omöjligt. Hur kan någonting vara så exakt och rakt? Hur såg den första helt plana ytan ut? Nu vet jag att den inte finns, att jag hade rätt hela tiden. Den plana ytan är bara en illusion. Men eftersom illusionen är allt vi har så är den våran verklighet.
Har maktlösheten verkligen med tankens flöde att göra? Eller är det något annat du räds? Att du skulle vara psykiskt sjuk för att du tänker? DET är vansinne, så visst, du kanske är galen. Men gå för all del inte till en psykolog för det.
Jag har mött så många som litat på samhällets uppbyggnad och trott att det är de själva det är fel på och sökt hjälp hos behörig myndighet och sedan fastnat i ett beroende av psykofarmaka. De verkar skriva ut det helt slentrianmässigt. Särskilt till ungdomar. Så gå inte dit, möt dig själv istället och inse att du är helt ok precis som du är, inklusive alla, för tillfället, obegripliga tankar. Frågorna finns för frågornas skull. De utvecklar din medvetenhet. Allt ÄR som det ska.
-
What Gives?
Har du reflekterat över vad som föranleder dina känslor? Vad har du i så fall kommit fram till?
I mitt fall har jag haft ett behov liknande det du beskriver. Det hjälpte mig mycket att fundera över mina värderingar och systematiskt gå igenom min syn på tillvaron. Vissa filosofer har genom tiderna ägnat sig åt så kallade systembyggen, och det är kanske någonting du borde prova. Det handlar om att skapa någonting eget, tror jag.
Det finns mer att skriva om detta.
I mitt fall har jag haft ett behov liknande det du beskriver. Det hjälpte mig mycket att fundera över mina värderingar och systematiskt gå igenom min syn på tillvaron. Vissa filosofer har genom tiderna ägnat sig åt så kallade systembyggen, och det är kanske någonting du borde prova. Det handlar om att skapa någonting eget, tror jag.
Det finns mer att skriva om detta.
Då jag var yngre tänkte jag mycket i de där banorna. Men det fick mig aldrig att må bra. Sånt som "cogito ergo sum" känns bara kvasi. Jag mår bra då jag samlar kunskap utan att inbilla mig att jag vet det ena och det andra. Kan jag tycka att jag dessutom förstår nåt känns det utmärkt. Men att VETA nåt, vad skall man göra med det? Jag önskar att jag inte visste att jag skulle dö.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026