Om egoism

Moderator: Moderatorgruppen

kaktus

Om egoism

Inläggav kaktus » 29 maj 2008 09:39

Jag tänker att alla människor är egoister på olika sätt.

Man kan ju säga att det är egoism att stortrivas som singel därför att då behöver man inte anpassa sig,ta hänsyn o.s.v.

Vi i i-länderna konsumerar upp miljön på u-ländernas bekostnad.

Det är egoism att vilja ha egna barn med tanke på lidandet i tredje världen så skulle alla människor adoptera barn. Det är bara en generell tanke,ingen personlig kritik.jag menar förstås inte att det är egoism att vilja ha egna barn,men med tanke på nöden så skulle man adoptera istället.På samma sätt kamn man säga att det är egoism att avstå från barn med tanke på att det blir flera äldre och färre yngre och att då hjälper man åtminstone ingen fattig faminj från Afrika o.s.v

Vi köper billiga kläder som ngn i Kina har sytt för en lön på 2 kronor i timman. o.s.v

Detta med etik och moral är alltid ett stort diskussionstema.

Alla kan ju inte leva som moder theresa heller.

Är tacksam för inlägg :)

magicadehex

Inläggav magicadehex » 29 maj 2008 18:07

När man tänker efter faller de flesta av våra handlingar in under "kategorin" egoism. Eller gör det inte?

kaktus

Inläggav kaktus » 29 maj 2008 20:14

Tack för ditt svar.När jag var barn så tänkte jag mkt på djurförsök,alla har väl sett program på hur grisarna i Danmark bli behandlad.Vi konsumerar upp jordklotet på tredje världens bekostnad.Varje människa kan ändå göra ngt för att bidra till miljön,plantera ett träd,sluta köpa platpåsar på konsum,skaffa värmepump.Därför att elektriciteten kommer inte räcka till alla människor på jordklotet i framtiden och energin måste fördelas,vi i västvärlden måste dra ner på elförbruket.
Jag är ingen naturvetare,men önskar att jag hade mera kunskap.I sommar tänker jag använda en hel del tid på Ibsen,hade jag tänkt.
Jag har inte miljöbil,så är det med det.
Jag tänker också på egoism i medmänskliga relationer.Vem har rätt att vara spydig och elak i munnen mot ngn annan?Människor kväker ur sig så mkt nervärderande kommentarer,som man måste sluta ta till sig.
Klagar man på ngn annan kan man försöka vara ett bättre exempel själv.
Jag kan ju stå ut med ngn som jag upplever som jobbig,ngn enstaka ggn per år,men om det är en människa jag har att göra med varje vecka,då undviker jag den här människan om jag kan.Varför ska man använda en massa tid och krafter på ngn som inte lyssnar och bara försvarar sitt beteende?jag tänker på mobbning.
Varje människa kan bidra med att göra ngt gott för sin medmänniska istället för att tänka på sig själv i första hand.Samhällsklimatet är kyligare och detta med att man ska bry sig om hur ngn annan har det,det existerar inte för många,därför att "man har nog med sig själv".
Det är sällsynt att en gammal människa får hjälp med att skruva ihop en möbel utan att betala för sig.

magicadehex

Inläggav magicadehex » 29 maj 2008 21:28

Kaktus, jag håller med, alla kan vi göra något för att höja stämningen på planeten.

kaktus

Inläggav kaktus » 29 maj 2008 23:13

Tack,jag skriver detta för att påverka,orkar inte sitta bara med armarna i kors och läsa artiklar om vanvård inom sjukvården och liknande.Vad är ett människoliv värt?,med tanke på att människor kan ligga döda i sina hem i veckor.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 30 maj 2008 13:32

Psykologiska egoister är vi allihopa, går inte vara annat, men etiska egoister inte nödvändigtvis, skilj dem åt så ni inte blandar ihop dem och trasslar in er i motsägelser.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

kaktus

Inläggav kaktus » 30 maj 2008 21:10

Tack,måste bara citera Srrindberg "Det är synd om människorna"

magicadehex

Inläggav magicadehex » 31 maj 2008 00:27

Avantgardet skrev:Psykologiska egoister är vi allihopa, går inte vara annat, men etiska egoister inte nödvändigtvis, skilj dem åt så ni inte blandar ihop dem och trasslar in er i motsägelser.

Tack för dom orden, Butter- trassla själv inte in dig så mycket och blanda ihop forums-livet och privatlivet.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 31 maj 2008 02:07

Jag orkar nog inte tjorva till det och skaffa mig flera olika liv, men vad menar du? I morse hade jag, totalt oväntat - och dessutom omotiverat - ett meddelande från dig att du var arg på mig, så jag försökte få tag på dig men du gjorde dig oåtkomlig, och förövrigt har jag inte hört ett ljud från dig på flera månader. Så det var lite obegripligt. Vad är du arg på? Vad har jag gjort den här gången för att reta upp dig? Du har ett problem, med humöret skulle man kunna säga men ska sanningen fram är ditt problem att du är kvinna - precis som alla kvinnor :lol: Men jag menar, vad sysslar du med, varför skrev du ett sånt där inlägg? Vad var meningen med det? Jag måste verkligen gjort nåt hemskt mot dig... men jag vet inte direkt vad det skulle vara, och du kommunicerar ju uppenbart på nåt sätt med mig. Som sagt, jag kan åtminstone peka på drogerna, vad har du för ursäkt att bete dig såhär?

Säg då! Varför är du arg nu? Förresten, som jag sa, G'et är tillbaka, polisen fann honom utanför systembolaget. Jag smider på min praktikplats, klockrent väder också. Allt är fördjävla bra, men ska upp imorgon och hjälpa till med två flyttar. Hälsa ungarna och din morsa!

magicadehex

Inläggav magicadehex » 31 maj 2008 02:32

Avantgardet.. du glömde lämna ut min adress också, annars har du ju duktigt lämnat ut mitt nr till annan forumsdeltagare, utan min vetskap & du undrar varför jag är arg? Nu har du dessutom snart lämnat ut hela min familj här också. Nåt annat du vill delge diverse forumsdeltagre som rör mitt privatliv????
Du har ett sjuhelvetes storhetsvansinne som jag tycker du ska ta och tackla. Och lägg av med din offermentalitet, för det är det värsta jag vet! Fan, jag har fått nog av sånna i mitt liv, om du inte fattat det. Sitta och tycka synd om sig själv och snacka om knark, Been there done that! Du försöker bara söka andras sympatier, och vet du vad? Jag hoppas verkligen att nån tycker synd om dig, för det är ju det du vill. Har du aldrig frågat dig själv VARFÖR du vill att alla ska tycka synd om dig? Och vet du en annan sak? Det är synd om alla! Det är en jävla dödssynd att ens dimpa ner genom fitthålet på sin morsa och ut i den förskräckliga världen, men det är det livet handlar om, ATT LEVA och inte sitta och uggla och tycka synd om sig själv, för det är fanimej den ultimata egohandlingen. Jag vill inte ha några kommentarer på det här Och låt mig framstå som ondare än ondast, det skiter jag fullständigt i. Det här är min gåva till dig, att hela jävla forumet kommer att sitta och tycka synd om dig i flera dagar efter de läst mitt inlägg till dig. VARSÅGOD!

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 31 maj 2008 02:49

Försökte ju få tag i dig på annat sätt, men du envisades med att skriva mellan raderna på det här stället istället. Fast jag vet inte varför nån skulle tycka synd om mig? Varför skulle nån tycka synd om mig? Visst jag strular till saker ibland, men det är som det ska va, är bara uppriktig. Är heller inte den som tycker synd om mig själv. Projicera sina bilder på mig kan man ju göra, men enklare är det om man talar med mig och frågar mig hur jag tänker och ser på något istället för att sitta och tro sig veta allting. Det där när jag gav Skogsälvan ditt nummer var ju för att du anklagade både mig och henne för nåt som var rent nonsens, och du hade helt slutat svara när jag ringde dig. Helskruvat hela grejen.

Men varför skickade du det där meddelandet i morse om att du var arg på mig, och för vad? Inget man bör tycka synd om mig för, tvärtom bör man avundas mig för att jag har ett spännande liv. Det är inte varje dag sånt här händer.  :lol:

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 31 maj 2008 02:50

magicadehex skrev:Kaktus, jag håller med, alla kan vi göra något för att höja stämningen på planeten.

... håller annars med i det.

magicadehex

Inläggav magicadehex » 31 maj 2008 02:54

Var snäll och ta bort mina barns namn från ditt förra inlägg, annars kanske någon av moderatorerna kan redigera?

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 31 maj 2008 02:57

Kirrat! Men varför är du nu arg då? Lust att berätta?

magicadehex

Inläggav magicadehex » 31 maj 2008 03:05

Ta en banan och slappna av för fan.

Återgå till "Psykologi"