Ramblings

Moderator: Moderatorgruppen

thanksfish

Ramblings

Inläggav thanksfish » 28 nov 2008 16:54

Jag är ensam. DU är ensam. Alla är vi ensamma.
Min värld ser annorlunda ut än din värld.
Men det finns något som min uppfattning av världen baseras på,
det är världen med stort V. Det är samma värld som din värld baseras på.
Alltså finns det en sanning. En delad värld. Det är denna som är sanningen. Det som skapar min perception av världen är mina sinnen och min existens. Att jag upplever världen är en paradox, för jaget kan aldrig uppleva världen. Man kan inte uppleva världen. För vid varje form av upplevelse är den värld man upplever bara en produkt av det medvetandet som är att uppleva.

Den sanna världen ligger dold för våra medvetanden och som människor kan vi aldrig nå den. Vi är dömda, eller frälsta om man hellre så vill, att endast uppleva fenomenvärlden.

Eftersom att världen aldrig kan vara i medvetandet måste vi tänka oss
ett närmande av denna sanna världen genom ett annat medium än ett medvetande. Därmed blir en definition av medvetandet av intresse. En defintion jag nöjer mig med för stunden är att ett medvetande på något sätt innefattar ett reflekterande. Ett reflekterande i form av tankar/tankefragment eller liknande över vad som erfars och vad det är som erfar (dvs. jaget).

Jag kan inte finna en annat spektrum att skriva in medvetandet i, än i ett
med endast två punkter; medvetande och icke-medvetande. Den/Det/Osv som bäst kan närma sig denna Sanna Naturen är det som inte är medvetet. Och eftersom något som inte är medvetet inte kan erfara går den sanna naturen aldrig att nå. Den var dold i tidernas begynnelse, den är dold nu, och den kommer alltid att vara dold.

Det närmaste vi kan komma morgonen är när vi försover oss...

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 30 nov 2008 11:17

Du förklarar detta så pass bra att du lämnar lite utrymme , om något ,överhuvudtaget för motargumentation,och det är förmodligen inte din avsikt heller .
Jag tycker dock att jag kan mellan raderna läsa av en sorg , en ledsenhet över att du inte kan uppfatta världen på ett helt annat sätt.
Redan i antiken sa någon...VILL DU VARA LYCKLIG , ÖNSKA DIG INTE DET OMÖJLIGA.
Och jag menar , vill du verkligen förändra ditt sätt att uppfatta världen på ...finns det många sätt...frågan blir då vilket pris är du beredd att betala .

mvh
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 30 nov 2008 12:49

Återgå till "Psykologi"