Hur ska jag bli mer balanserad och mindre negativ.
Av någon anledning så har jag länge haft en väldigt dystopisk framtidsbild, överhuvudtaget så så har jag varit negativ. Jag ha kanske projicerat mina egna problem och personliga orosmoment, över på att jag formulerar dystra framtidbilder, när det gäller miljöfrågor.
Jag vet egentligen inte varför jag funderar på miljöproblem, helst vill jag få en mer balanserad bild, eller släppa frågorna mer eller mindre helt.
Är det någon som har några infallsvinklar och förslag.
Hjälp mig sluta oroa mig om miljöfrågor
Moderator: Moderatorgruppen
Tja, om du har personliga problem (det har väl alla i någon mån) så tycker jag du ska prata med vänner, familj och andra du känner dig väl till mods med. Man kan också överväga samtalsterapi. Om det är något speciellt du har problem med (typ spindelfobi, dåligt självförtroende etc) så är kognitiv beteendeterapi bra. Det finns också många läsvärda böcker på området "hjälp till självhjälp". T.ex. kan jag rekommendera Phil McGraw's "Life Strategies" om man står ut med hans amerikanska, något mästrande ton.
Själv tycker jag att det är jättebra att du funderar på miljöproblem. Det borde fler göra. Men alla världens miljöproblem är inte dina att lösa. Du kan fundera på vad du själv kan göra som konsument. Spara el, använda vattenkokare, panta burkar osv. Det låter kanske banalt men tänk om du gör det och dessutom inspirerar två andra att göra det, som inspirerar två andra osv. Du kan också få utlopp för din passion i yrkeslivet genom att jobba med miljöfrågor eller på organisationer som har ett mer uttalat miljöarbete. Om det är en särskild miljöfråga som engagerar dig kan du även söka upp en seriös organisation som arbetar för det syftet.
Lycka till!
§
Själv tycker jag att det är jättebra att du funderar på miljöproblem. Det borde fler göra. Men alla världens miljöproblem är inte dina att lösa. Du kan fundera på vad du själv kan göra som konsument. Spara el, använda vattenkokare, panta burkar osv. Det låter kanske banalt men tänk om du gör det och dessutom inspirerar två andra att göra det, som inspirerar två andra osv. Du kan också få utlopp för din passion i yrkeslivet genom att jobba med miljöfrågor eller på organisationer som har ett mer uttalat miljöarbete. Om det är en särskild miljöfråga som engagerar dig kan du även söka upp en seriös organisation som arbetar för det syftet.
Lycka till!
§
Jag skulle rekomendera en djupdykning kring värden av världen.
Har världen ett värde om du inte finns här för att uppleva den?
Och framför allt. Har det något värde att oroa sig, om oron bara skapar en negativ stämning i ditt humör?
Gör något åt saken, eller lär dig att acceptera saken.
Men bästa sättet att påverka utan att styra om sitt liv helt är att lägga om sina köpvanor.
Sluta handla onödiga varor (du bestämmer självklart vad som är onödigt).
Köp miljövänligt och ekologiskt, inte kanske för att dessa varor är så mkt bättre, men i undersökningar om folks köpvanor kommer det märkas och spridas till produktionsbolagen.
Har världen ett värde om du inte finns här för att uppleva den?
Och framför allt. Har det något värde att oroa sig, om oron bara skapar en negativ stämning i ditt humör?
Gör något åt saken, eller lär dig att acceptera saken.
Men bästa sättet att påverka utan att styra om sitt liv helt är att lägga om sina köpvanor.
Sluta handla onödiga varor (du bestämmer självklart vad som är onödigt).
Köp miljövänligt och ekologiskt, inte kanske för att dessa varor är så mkt bättre, men i undersökningar om folks köpvanor kommer det märkas och spridas till produktionsbolagen.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
- AlLvEtArEn
Jag har varit i samma situation som du. Min lösning var att börja resan med att ta reda på vem jag själv är på en djup nivå. Det brukar också vara lösningen på de flesta sjukdommar och stresstillstånd. "Och jäklar vilka lögner man bär om sig själv!"
En av de stora anledningarna till att jag bar världens problem på mina axlar var att jag var äldste sonen med en frånvarande fader. Detta skapade naturlitvis en fruktansvärd ansvarskänsla som jag burit med mig till vuxen ålder.
PS. Min åsikt är att majoriteten av alla vuxna människor inte vet vem dom är. DS
En av de stora anledningarna till att jag bar världens problem på mina axlar var att jag var äldste sonen med en frånvarande fader. Detta skapade naturlitvis en fruktansvärd ansvarskänsla som jag burit med mig till vuxen ålder.
PS. Min åsikt är att majoriteten av alla vuxna människor inte vet vem dom är. DS
Kunskap kommer innifrån med yttre stimulans!
Här kommer ett förslag till att slippa oroa sig över växthuseffekten.
Tänk först ut vem som gynnast mest av att forskning bedrivs som fastslår att växthuseffekten är framkallad av fossila bränslen.
En gissning: kärnindustrin.
Ta reda på om och hur kärnindustrin initierar, underblåser och stöder den nuvarande forskningen. Finner du något samband kan du vara säkert på att kärnindustrin en vacker dag framstår som räddande ängel ur dilemmat som oroar.
Senast när detta sker bör det väl anslås pengar till forskning som nagelfar dagens forskning utan att genast hamna i skamvrån till följd av den allmänna opinionen.
Under tiden slipper du oroar dig - tills saken är utredd.
Tänk först ut vem som gynnast mest av att forskning bedrivs som fastslår att växthuseffekten är framkallad av fossila bränslen.
En gissning: kärnindustrin.
Ta reda på om och hur kärnindustrin initierar, underblåser och stöder den nuvarande forskningen. Finner du något samband kan du vara säkert på att kärnindustrin en vacker dag framstår som räddande ängel ur dilemmat som oroar.
Senast när detta sker bör det väl anslås pengar till forskning som nagelfar dagens forskning utan att genast hamna i skamvrån till följd av den allmänna opinionen.
Under tiden slipper du oroar dig - tills saken är utredd.
Du kan ta en titt på min åsikt att naturen till allra största delen är ond och dålig. Kombinationen Djurens frigörelse av Peter Singer ( http://members.fortunecity.com/djurfri/ ) och Den själviska genen av Richard Dawkins är bra.
Ned med miljön! Krossa ekosystemen!
Ned med miljön! Krossa ekosystemen!
hovnarr skrev:db: skummade lite av djurfri - hur kopplar du samman den boken med att naturen är ond och dålig?
Den argumenterar för att även känslorna hos individer som tillhör andra arter än den/de mänskliga måste tas på allvar. (Läs kapitel 1, och gärna 5 och 6.) I "naturen" är det ständig överbefolkning och svält. Där finns ingen sjukvård, ingen äldreomsorg och inget rättsväsende. De allra flesta kännande djur lever sina liv under svåra umbäranden och dör en tidig död i svält eller grovt våld. Vanligt exempel på det senare är att bli uppäten levande. Detta är dåligt. Det är också den "balans" i ekosystemen som många säger sig tycka om.
Ett mänskligt samhälle som fungerade likadant skulle vi tycka var avskyvärt. Vill vi inte utsättas för sådant själva ska vi inte säga att det är bra när andra drabbas heller. Så i min utopi finns inga ekosystem med kännande varelser i längre.