Kul med så många bra tankar på mitt inlägg
Jag upplever i alla fall i mitt liv att det är fantastiskt att vara med människor i en grupp där det är ett bra emotionellt klimat, där alla tankar och känslor är välkomna. Motsatsen blir så kontraproduktiv; när människor ler ljuvt men kan känna något helt annat.
Hur många gånger har man inte i föreningslivet eller i olika arbetsgrupper märkt effekterna av nedfrysta känslor, de poppar upp som gubben i lådan bakom ett hörn eller i helt fel sammanhang. Likadant kan man se effekterna av en emotionellt otydlig chef, personalrummet svallar av förtryckt vrede.
Hur befriande är det inte ibland för en grupp när någon med eftertryck(varm ilska) säger sin mening i en viktig fråga. Någon släpper sin rädsla för att inte längre vara omtyckt, som sedan i bästa fall kan sprida sig till gruppen som ringar på vattnet. Rädslan att inte längre vara älskad om man säger sin åsikt är otroligt stark.
Nu finns det ju de som alltid säger sin åsikt och alltid verkar vara arga, men de är nog också en form av missriktad ilska.
Kan det vara så att kärlek är liktydigt med den sunda varma vreden?
/O