Pilatus! Försöker …
Så se det ur den synvinkeln.
Tycker det är ett okej som grovt utkast.
För att försöka förmedla vad som rör sig i mitt huvud.
Mer tydliga illustrationer och liknelser i texten.
Ta till språklåda för mer nyanserade uttryck.
Sedan en rikare sammanflätning.
Utkast till Pilatus!
Moderator: Moderatorgruppen
Re: Utkast till Pilatus!
Vad kan vi lära oss av spelteori och applicera på Börsen?
En trader på börsen har testat, simulerat och analyserat sina tradingmetoder innan pengar sätts i rullning och det är med samma förfarande för en yrkesspelare med likadana tillvägagångsätt inom sport världen.
På grund av att yrkesrollerna inte skiljer sig åt i någon större utsträckning och har många likheter med beprövade och välkända metoder såsom swing trading för att nämna en.
Så är syftet här att överbrygga okunskapen och eventuella missuppfattningar med tillhörande fördomar.
Att förklara och tydliggöra vissa likheter som kan förekomma.
Så att med en gnutta tålamod kan nya möjligheter uppstå med nya infallsvinklar om hur du skulle kunna investera eller testa en ny ide.
Via genomförandet av att simulera och pröva en ide för att skaffa ett underlag för riskbedömning och skaffa dig en egen uppfattning utifrån dina egna preferenser av vad som fungerar och inte fungerar.
Då växer man med uppgiften att se nytt och få en djupare insikt i dom tekniska verktygen och redskapen för att investera på olika sätt än bara förlita sig blind på vad andra säger och tycker.
Så att åtminstone försöka frigöra tanken av dom formaterade normer och riktlinjer som servas, så kan man göra ett försök att titta på möjligheterna med andra ögon.
Visst är mainstream både tryggt och säkert för dom flesta, samt den lätta vägen till en möjlighet att investera på börsen.
Men prövar man ett nytt tänk genom att nosa och utforska med andra möjligheter, så kan det öppna upp för nya lukrativa investeringar.
Trading metod med en fotbollsmatch och dess speltekniska trading tekniker kan man med en viss kreativitet eventuellt applicera på börsen.
Eftersom analys av underlag är det som ger förutsättningarna så är processen att skanna marknaden med dom matcher som har dom rätta statiska egenskaperna ett viktigt moment.
För att ta fram urvalsprocess av kandidater används speciell programvara som lyfter fram dom rätta statistiska värdena för att lagen ska kvalificera.
Programvaran analyserar marknaden och plockar fram dom matcher där 5% eller mindre mål gjorts mellan tidsintervallet 10 till 20 minuter under första halvlek under rådande säsong.
Samt ett filter som visar hur pass hög % av första halvlek slutar med 0–0 utan något mål.
För en övergripande bedömning.
Så kort är tradingförärandet att du vinner 10% under tidsintervallet 10 till 20 minuter om det inte sker något mål.
Där även realtids data används som indikation för att identifiera ett lågt tempo eller högt tempo hos matchen som antingen ger indikationer för högre eller lägre sannolikhet för mål under det specifika tidsintervallet.
1 skott på mål är 1 poäng.
1 skott utanför mål är 1 poäng.
1 hörna är 1 poäng.
Om du får 3 poäng innan 10 minuter eller under traden mellan 10 till 20 minuter avslutar du traden.
Med en del vinst eller en break-even.
Undantagsregel
Om 2 skott på mål
För om dessa värden inte blir sanna så är matchen långsam med lite tempo och sannolikheten för ett mål minimerats med realtids data
Om dessa värden blir sanna så är matchen med högt tempo och hög sannolikhet för ett mål ökat med realtids data.
Genom att vinsten är 10% av en varierande procentsats av potentiell förlust som styrs av hur lång gången tiden är med tidsintervallet 10 till 20 minuter.
För att man köper loss vinstandelar med 2 minuters etapper.
10 till 12 minuter ger 55% förlust
12 till 14 minuter ger 40% förlust
14 till 16 minuter ger 25% förlust
16 till 18 minuter ger 0% förlust (traden kan inte gå förlorad)
18 till 20 minuter ger 0% förlust (traden kan inte gå förlorad)
Med en marknad där man spekulerar i att den inte kommer ske 4 mål.
Varav om det första sker mellan 10 till 20 minuter så är marknadens reaktion en halverad förlust och inte en hell förlust vid tillfället.
Eftersom marknaden har svårt att uppskatta om det kommer eller inte kommer blir 4 mål där du aldrig tar en full risk med 100%.
Momenten ligger i att med hög frekvens av vinstsviter av bra underlag och bra realtids data för att läsa av marknaden är detta ett vinnande koncept.
Belyser att detta görs med speciell utvald marknad på spelbörsen vars upplägg med tillgång och efterfrågan samt prisrörelser är likvärdiga börsens prismönster.
Eftersom analys av underlag är det som ger förutsättningarna så är processen att skanna marknaden med dom matcher som har dom rätta statiska egenskaperna ett viktigt moment.
För att ta fram urvalsprocess av kandidater används speciell programvara som lyfter fram dom rätta statistiska värdena för att lagen ska kvalificera.
Programvaran analyserar marknaden och plockar fram dom matcher där 5% eller mindre mål gjorts mellan tidsintervallet 10 till 20 minuter under första halvlek under rådande säsong.
Samt ett filter som visar hur pass hög % av första halvlek slutar med 0–0 utan något mål.
För en övergripande bedömning.
Så kort är tradingförärandet att du vinner 10% under tidsintervallet 10 till 20 minuter om det inte sker något mål.
Där även realtids data används som indikation för att identifiera ett lågt tempo eller högt tempo hos matchen som antingen ger indikationer för högre eller lägre sannolikhet för mål under det specifika tidsintervallet.
1 skott på mål är 1 poäng.
1 skott utanför mål är 1 poäng.
1 hörna är 1 poäng.
Om du får 3 poäng innan 10 minuter eller under traden mellan 10 till 20 minuter avslutar du traden.
Med en del vinst eller en break-even.
Undantagsregel
Om 2 skott på mål
För om dessa värden inte blir sanna så är matchen långsam med lite tempo och sannolikheten för ett mål minimerats med realtids data
Om dessa värden blir sanna så är matchen med högt tempo och hög sannolikhet för ett mål ökat med realtids data.
Genom att vinsten är 10% av en varierande procentsats av potentiell förlust som styrs av hur lång gången tiden är med tidsintervallet 10 till 20 minuter.
För att man köper loss vinstandelar med 2 minuters etapper.
10 till 12 minuter ger 55% förlust
12 till 14 minuter ger 40% förlust
14 till 16 minuter ger 25% förlust
16 till 18 minuter ger 0% förlust (traden kan inte gå förlorad)
18 till 20 minuter ger 0% förlust (traden kan inte gå förlorad)
Med en marknad där man spekulerar i att den inte kommer ske 4 mål.
Varav om det första sker mellan 10 till 20 minuter så är marknadens reaktion en halverad förlust och inte en hell förlust vid tillfället.
Eftersom marknaden har svårt att uppskatta om det kommer eller inte kommer blir 4 mål där du aldrig tar en full risk med 100%.
Momenten ligger i att med hög frekvens av vinstsviter av bra underlag och bra realtids data för att läsa av marknaden är detta ett vinnande koncept.
Belyser att detta görs med speciell utvald marknad på spelbörsen vars upplägg med tillgång och efterfrågan samt prisrörelser är likvärdiga börsens prismönster.
En fallbeskrivning ur ett spelteoretiskt perspektiv och se om den går att tillämpa på börsen!
Eftersom vi kan anta att köpa billigt och sälja dyrt är en av dom optimala förutsättningen för att göra en vinst.
Blir det lockande att köpa under en nedåttrend och sedan sälja vid uppgång.
I syfte att under olika tillfällen under en nedåtgående trend köpa vid mindre och större nedåttrender som kan ge lukrativa vinstsiter när marknaden vänder.
Så med lite sofistikerad uppdelning kan man handla för mindre belopp i början av en nedåttrend
där man sedan gradvis ökar i etapper i relation till hur pass djupt trenden sjunker.
Användandet kan slutligen också göras omvänt i etapper med samma förfarande vid säljtillfället.
Ett moment är att resonera som en yrkesspelare som aldrig riskerar mer än 5% av det totala investeringskapitalet med ett enskilt tradingtillfälle för att sätta saker och ting med dom rätta proportionerna.
Konservativ 1 till 2%
Medvetet risktagande 3 till 4%
Säker på sin sak 5%
Belyser att om detta ska bli ett lönsamt upplägg, får man räkna på avgifternas kostnader och sätta dom i relation till vad man är villig att riskera.
Eftersom vi kan anta att köpa billigt och sälja dyrt är en av dom optimala förutsättningen för att göra en vinst.
Blir det lockande att köpa under en nedåttrend och sedan sälja vid uppgång.
I syfte att under olika tillfällen under en nedåtgående trend köpa vid mindre och större nedåttrender som kan ge lukrativa vinstsiter när marknaden vänder.
Så med lite sofistikerad uppdelning kan man handla för mindre belopp i början av en nedåttrend
där man sedan gradvis ökar i etapper i relation till hur pass djupt trenden sjunker.
Användandet kan slutligen också göras omvänt i etapper med samma förfarande vid säljtillfället.
Ett moment är att resonera som en yrkesspelare som aldrig riskerar mer än 5% av det totala investeringskapitalet med ett enskilt tradingtillfälle för att sätta saker och ting med dom rätta proportionerna.
Konservativ 1 till 2%
Medvetet risktagande 3 till 4%
Säker på sin sak 5%
Belyser att om detta ska bli ett lönsamt upplägg, får man räkna på avgifternas kostnader och sätta dom i relation till vad man är villig att riskera.
Här exemplifieras spelmodellen där antagandet utgår från att börsen alltid återhämtar sig!
Därför att kan man lyfta fram och skaffa sig en uppfattning om vilka marknader där en specifik tillgång eller tillgångar har för företeelser när det kommer till upp -och nedåtgående trender.
Såsom för turbulent marknad, vilken man vill undvika och en för långsam marknad där man försöker hitta det bästa av två världar.
För att med hjälp av lite analys och inhämtning av historiska data kan man lyfta fram värden och informant om hur en specifik marknad och en specifik tillgång ter sig med sina prisrörelser.
Så att ta fram markörer som visar dom vanligaste arketyperna med egenskapen att vara en liten nedåtgående trend.
Och med samma förfarande lyfter man fram mellan och stora nedåtgående trender.
Kan man hitta ett mellanvärde som identifierar vad dom vanligaste arketyperna.
Genom den kunskapen har man skaffat styrvärden för deras egenskaper att vare en liten nedåttrend och prisfallet blir en bestämd procentsats baserat på historiska statistiska data.
Varav en indikation för köp.
Med samma förfarande för mellan och stora nedåtgående trender.
Sedan omvänt vid försäljning.
En uppdelning skulle kunna se ut så här:
Prisfall 30% (mindre sjunkande trend)
Köp 0,4% av totala investeringskapitalet
Prisfall 60% (mellan sjunkande trend)
Köp 0,6 av totala investeringskapitalet
Prisfall 90% (stort sjunkande trend)
Köp 1% av totala investeringskapitalet
Momenten ligger i att om du får mindre och en trög tillbakagång med uppåttrenden, så ligger den inbyggda riskfördelningen i att du säljer av dom större köptillfällena först och dom mindre sist.
Och det är ju inte så pjåkigt resonerat som riskbedömning.
Belyser att om antagandet att börsen alltid återhämtar sig inte är ett besannat antagande så fallerar hela resonemanget med denna tradingmodell.
Därför att kan man lyfta fram och skaffa sig en uppfattning om vilka marknader där en specifik tillgång eller tillgångar har för företeelser när det kommer till upp -och nedåtgående trender.
Såsom för turbulent marknad, vilken man vill undvika och en för långsam marknad där man försöker hitta det bästa av två världar.
För att med hjälp av lite analys och inhämtning av historiska data kan man lyfta fram värden och informant om hur en specifik marknad och en specifik tillgång ter sig med sina prisrörelser.
Så att ta fram markörer som visar dom vanligaste arketyperna med egenskapen att vara en liten nedåtgående trend.
Och med samma förfarande lyfter man fram mellan och stora nedåtgående trender.
Kan man hitta ett mellanvärde som identifierar vad dom vanligaste arketyperna.
Genom den kunskapen har man skaffat styrvärden för deras egenskaper att vare en liten nedåttrend och prisfallet blir en bestämd procentsats baserat på historiska statistiska data.
Varav en indikation för köp.
Med samma förfarande för mellan och stora nedåtgående trender.
Sedan omvänt vid försäljning.
En uppdelning skulle kunna se ut så här:
Prisfall 30% (mindre sjunkande trend)
Köp 0,4% av totala investeringskapitalet
Prisfall 60% (mellan sjunkande trend)
Köp 0,6 av totala investeringskapitalet
Prisfall 90% (stort sjunkande trend)
Köp 1% av totala investeringskapitalet
Momenten ligger i att om du får mindre och en trög tillbakagång med uppåttrenden, så ligger den inbyggda riskfördelningen i att du säljer av dom större köptillfällena först och dom mindre sist.
Och det är ju inte så pjåkigt resonerat som riskbedömning.
Belyser att om antagandet att börsen alltid återhämtar sig inte är ett besannat antagande så fallerar hela resonemanget med denna tradingmodell.
Med den här typen av resonemang, är det inte bra att presentera kvitto på resultat? Alltså typ datum xx hade jag såg här mycket pengar, och sedan satsade jag xx kr enligt principen xx, och sen senare vid datum xx, hade jag tjänat ihop till xx kr?
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Mitt skrivarkiv där jag postar debattartiklar, drömanteckningar m.m.: https://davidholmberg.se/
Mitt skrivarkiv där jag postar debattartiklar, drömanteckningar m.m.: https://davidholmberg.se/
David H skrev:Med den här typen av resonemang, är det inte bra att presentera kvitto på resultat? Alltså typ datum xx hade jag såg här mycket pengar, och sedan satsade jag xx kr enligt principen xx, och sen senare vid datum xx, hade jag tjänat ihop till xx kr?
Lyssnar och tror mig förstå.
Ska ta till mig.
Kan du citera dom stycken som du finner olämpliga i sammanhanget.
Syftar du på detta påstående?
unik skrev:David H skrev:Med den här typen av resonemang, är det inte bra att presentera kvitto på resultat? Alltså typ datum xx hade jag såg här mycket pengar, och sedan satsade jag xx kr enligt principen xx, och sen senare vid datum xx, hade jag tjänat ihop till xx kr?
Ska ta till mig.
Jag tänker att det krävs ganska mycket tankemöda för att följa med i dina resonemang här, och då kan en vilja veta om tankemödan är värt det.
T ex om det handlar om att tjäna pengar, då är det intressant att veta om metoden visat sig framgångsrik redan innan. Kunde du säga att du tjänat flera miljoner…skulle det innebära att du vore en expert inom området, och många föredrar att lyssna på experter än för dem okända personer.
David H skrev:unik skrev:David H skrev:Med den här typen av resonemang, är det inte bra att presentera kvitto på resultat? Alltså typ datum xx hade jag såg här mycket pengar, och sedan satsade jag xx kr enligt principen xx, och sen senare vid datum xx, hade jag tjänat ihop till xx kr?
Ska ta till mig.
Jag tänker att det krävs ganska mycket tankemöda för att följa med i dina resonemang här, och då kan en vilja veta om tankemödan är värt det.
T ex om det handlar om att tjäna pengar, då är det intressant att veta om metoden visat sig framgångsrik redan innan. Kunde du säga att du tjänat flera miljoner…skulle det innebära att du vore en expert inom området, och många föredrar att lyssna på experter än för dem okända personer.
Tack det ska jag lägga till som underton.
Samt testar ekonomi bloggen och forumet ”Rika-tillsammans”
Där tänkvärda mot argument kommer bli liknelser och illustrationer av alternativa resonemang i texten, både mer opartisk och nyanserad på det sättet.
Samt lär av andras tänkvärda funderingar och belysande begränsningar av resonmenaget.
Vilket tillför nya möjligheter där något nytt föds till min värld att se nytt och tänka i nya banor.
David H skrev:unik skrev:David H skrev:Med den här typen av resonemang, är det inte bra att presentera kvitto på resultat? Alltså typ datum xx hade jag såg här mycket pengar, och sedan satsade jag xx kr enligt principen xx, och sen senare vid datum xx, hade jag tjänat ihop till xx kr?
Ska ta till mig.
Det löser sig, sa han som sket i slasken.
Sakta och säkert till det bättre.
Utkast i ett större sammanhang.
Finns ingen tjusning i att vinna om man inte förstår innebörden i varför det är möjligt.
Tala om vinstbelopp eller hur mycket man omsätter är inte viktigt i sammanhanget.
Utan kunskap och vägen ditt är utmaningen.
Viktigt att undvika en massa kostsamma nitlotter under resans gång.
Lyssna eller ta hjälp av någon som redan gjort misstagen och har ett bättre vetande.
Summeringen ligger i att vara öppen och nyfiken på vad andra världar har att erbjuda.
Syftet är att belysa och förmedla att det finns andra möjligheter i livet.
Undvika fallgropar och bli en vinnande trader på Spelbörsen.
Eftersom det finns en hel djungel med oseriösa aktörer inom spelbranschen precis som med Bitcoin världen, så är det svår uppgift ibland att skilja agnarna från vetet.
Att urskilja skojarna från dom som vet, så vänder man sitt fokus till dom som livnär sig på Spelbörsen.
Endast att ha göra med experter som verkligen vet vad som krävs.
Momenten ligger i att jämföra och utvärdera vilka tjänster som fyller den funktion och strida till verket.
Syftet är inte att ta den svåra och krångliga vägen ditt.
Väljer man gå sin egen väg och skaffa beprövade tradingmodeller.
Det finns även seriösa och oseriösa aktörer som säljer färdiga tradingmodeller.
En beprövad modell är fungerande om den innehåller två komponenter.
Där det finns ett filter som tar fram specifika urvalet som är underlaget för det optimala tradingtillfället, samt flera års bevisad statistiskt underlag med spredsheet med lagda spel.
Dessa kan räknas upp som få existerande alternativ med fingrarna på en hand.
En till två metoder räcker bra som inkörsport och ibland bättre att specialare och bemästra få en fler.
Syftet är att förstå relationen mellan förutsättningarna man skapar inför tradingtillfället med statistiskt underlag eller realtids data.
Kontenta:
Avsikten är att motivera och förmedla till andra möjligheter utan eget vinstintresse.
Genom att inte vara i någon beroendeställning eller vara underminerad, så finns det ingen bevisbörda eller ansvarstagande.
Utan man får strida till verket eller fortsätta göra som man alltid har gjort tidigare.
Viljan är fri och att bli allt du kan vara.
MVH
unik skrev:
Finns ingen tjusning i att vinna om man inte förstår innebörden i varför det är möjligt.
Tala om vinstbelopp eller hur mycket man omsätter är inte viktigt i sammanhanget.
Lyssna eller ta hjälp av någon som redan gjort misstagen och har ett bättre vetande.
Summeringen ligger i att vara öppen och nyfiken på vad andra världar har att erbjuda.
Eftersom det finns en hel djungel med oseriösa aktörer inom spelbranschen precis som med Bitcoin världen, så är det svår uppgift ibland att skilja agnarna från vetet.
Att urskilja skojarna från dom som vet, så vänder man sitt fokus till dom som livnär sig på Spelbörsen.
Momenten ligger i att jämföra och utvärdera vilka tjänster som fyller den funktion och strida till verket.
Där det finns ett filter som tar fram specifika urvalet som är underlaget för det optimala tradingtillfället, samt flera års bevisad statistiskt underlag med spredsheet med lagda spel.
En till två metoder räcker bra som inkörsport och ibland bättre att specialare och bemästra få en fler.
Syftet är att förstå relationen mellan förutsättningarna man skapar inför tradingtillfället med statistiskt underlag eller realtids data.
Kontenta:
Avsikten är att motivera och förmedla till andra möjligheter utan eget vinstintresse.
Genom att inte vara i någon beroendeställning eller vara underminerad, så finns det ingen bevisbörda eller ansvarstagande.
Utan man får strida till verket eller fortsätta göra som man alltid har gjort tidigare.
MVH
unik, låt gå för att det du skriver passar till den här trådens rubrik, "Utkast till Pilatus". Men jag tror då också det gäller att acceptera att det du skriver också är bara just utkast till Pilatus... och jag tror att Pilatus kommer inte nöja sig med bara ett utkast. Han brukar föredra sådant som är mer konkret, substantiellt.
För diskussioner på abstrakt idéplan brukar det funka bättre att vända sig exempelvis till användaren Smisk...men han verkar vara på semester nu.
David H skrev:unik skrev:
Kontenta:
MVH
unik, låt gå för att det du skriver passar till den här trådens rubrik, "Utkast till Pilatus". Men jag tror då också det gäller att acceptera att det du skriver också är bara just utkast till Pilatus... och jag tror att Pilatus kommer inte nöja sig med bara ett utkast. Han brukar föredra sådant som är mer konkret, substantiellt.
För diskussioner på abstrakt idéplan brukar det funka bättre att vända sig exempelvis till användaren Smisk...men han verkar vara på semester nu.
Förstår precis och framfört det med privat meddelande igår.
Försöker förkroppsliga mitt sätt att uttrycka tanke och känsla!
Senast igår läste jag om 7 enkla knep för att skriva kort och tydligt.
Arbetar och utvecklar den sidan hos mig själv.
Om för mycket off-topic kan vi ta bort tråden.
Kan hålla mig till min presentationstråd för sådana inlägg.
Ha en fin kväll!