Egen autodidakt inlärning av ett nytt språk utan kurser eller litteratur.

Debattinlägg och texter utan öppen frågeställning. Trådar där rubriken är en åsikt eller vinklat påstående flyttas hit.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
unik

Egen autodidakt inlärning av ett nytt språk utan kurser eller litteratur.

Inläggav unik » 24 okt 2024 06:54

Egen autodidakt inlärning av ett nytt språk utan kurser eller litteratur!

Genom att göra som en författare en gång gjorde när han flyttade från ett land till ett annat för att lära sig ett nytt språk.
Där han började med att läsa serietidningar för att på ett snabbt sätt fånga essensen i språket.
För att kunna kommunicera både i tal och skrift på ett enkelt och effektivt sätt.
Vilket i sin tur även påverkade hans författarskap i att skriva slagkraftigt, innehållsrikt och samtidigt med lagom omfång och tydlighet.

Min ringa uppfattning är att det finns andra vägar att gå som är mer effektiva, såsom detta ämne ska behandla.
Både billigare och mindre komplicerat där man som självlärd kan göra saker och ting på sina egna villkor.

Därför kan man med lite planering och framförhållning göra det mesta själv och vara sin egen mästare, utan att förlita sig på andra.
För det är både billigare och mindre komplicerat, för de flesta med kurser har ett vinstintresse och är utdragna i sitt lärande.
Istället för bibliotekets gratis språkkurser, eller betalda, är de för mig tillkrånglade.
Där oftast början är ord, sedan betydelse och slutligen satta i sammanhang, vilket är en enligt mig dålig uråldrig inlärningsmodell.
Genom att se till företeelsen att snabbt komma igång att kunna föra mindre saker på tal i tidigt skede i både skrift och tal är den vägen man vill gå. Vilka också kommer oftast med lärdomar i att man kunde uttryckt eller sagt något på ett annat sätt.

Om komplexiteten ligger i att motpoler skapar dynamik i att utföra och lyckas, men ibland misslyckas.
Blir oftast lärdomen av sin egen resa både mer spännande med inlärningsprocess, samt att man växer med uppgiften.

Jag belyser här att växa med uppgiften ger en djupare insikt och förståelse inför vad man är involverad i.
Där ska förstärkas att då både kunskapen och att behärska sina nya lärdomar är en del av en själv.
Och inte som en inlärning som kan liknas vid att upprepa glosor för att lära sig nya ord.

Skillnaden ligger i den föränderliga processen man genomgår är allt annat än att monotont följa de inlärningsmetoder som erbjuds vid dagens språkinlärning.
Här tycker jag man kan lära av vad denna författare gjorde.
Min minnesbild av vad jag läst vid ett tillfälle för många år sedan är att det var antingen Umberto Eco eller Ernest Hemingway som gjorde denna resa och erfarenhet.

Tack för ordet!

Användarvisningsbild
unik

Re: Egen autodidakt inlärning av ett nytt språk utan kurser eller litteratur.

Inläggav unik » 24 okt 2024 08:20

Vardagslogik och jordnära är melodin med lärande!

I detta utförande ligger vikten i mun till mun metoden där man uttrycker sig fel ibland och tillrättavisas av andra ibland för slutligen få till det.
Vidare är utöver källan serietidningar som utgångspunkt även tv serier och program på gällande språk en bra kombination för mer djup insikt i inlärningen.

Serietidningens slagkraft och dynamik är spännande som inlärning med komplement av internetvideos och tv program med det aktuella språket.
Genom att skriva och förmedla vad man vill få sagt och ta hjälp med GPT Chat för uttal och ovan nämnda.
Så får man en helhet.

Därför att allt detta är gratis och man kan strukturera upp med en punktlista för hur man ska göra, samt vad som ska följa av vad i rätt turordning.
För att med hjälp av punktlista får man en tydlig överblick att vad som ska göras och inte göras.
På sådant sätt kan man lägga upp självlärandet under dom tider man har tid.
Och lägga upp på vilket sätta man ska förverkliga sin självinlärda process.
Genom detta kommer andra fördelar som att lära sig planera och klura ut egna tillvägångsätt.
Vilka kan anpassas till en själv som individ, för vi alla fungerar olika med våra särskilda egenheter.

Om man gör på detta sätt är jag övertygad om att man kommer lyckas i slutändan.
Med att ha vetskapen att misslyckas och ta nya tag med bättre vetande är en del av processen i att slutligen lyckas.

Belyser att det är det som är framgångsreceptet i all i livet, se bara på tolv stegs programmet för en person som ska bli nykterist och med uppföljande AA möten.
Sådana beprövade strukturer i att bryta och ändra betanden mönster är en mycket betydande faktor i allt vad livet har att erbjuda, samt att kunna gå sin egen väg på egna villkor.

Där det ska förstärkas att lista och punkta upp dagordningar i det mesta livet.
Då kommer oftast till insikt om hur samt vad som följer av vad i rätt turordning.
Som är nyckeln till att knäcka koden till att vara autodidakt.

Detta funkar om man har vetskapen som nämnt ovan, att låta sig misslyckas för att slutligen lyckas, med förståelsen att det är resans gång med gjorda erfarenheter som är kärnan i framgång och växa som människa.

Tack för ordet!

Användarvisningsbild
unik

Inläggav unik » 24 okt 2024 12:59

Hur jag ska förbättra skrivandet.
Från en skala 0 till 10
Uselt till mycket väl godkänt.

Nu skvalpar jag runt 6 eller 7.
Siktar mot 8 eller 9.
Innan jag börjar skriva min blogg.

Förbättringarna ligger i följande:

Klarhet
Skriva korta meningar eller med mindre omfång.

Övergångar
Skapa meningar som binder ihop stycken.
I följsamhet med vad som följer av vad.
På ett enkel och stilfullt sätt.

Nyanser
Använda mer synonymer.
Samt med ordval som omfamnar istället för påstå företeelsen.

Användarvisningsbild
unik

Inläggav unik » 24 okt 2024 13:40

Är detta pricken ovanför i:et ….

Skapa dynamisk text.

Genom fler konkreta illustrationer som kan härledas ur textens kärnbudskap.
Där både en reflekterande eller argumenterande text får en djupare variation.

Tonvikten i att förtydliga med djupare insikt.
Vilket uppnås i hur saker och ting förhåller sig.
Samt på vilket sätt vad som följer av vad.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 26 okt 2024 09:47

Haha, köpte Asterix en Hispania för ett par veckor sen, igår ramlade Asterix i Spanien upp i förbutiken. Jävla svårt, Franska och Italienska går an men hur spanjorerna bygger upp meningar… och sen alla random arabiska ord förstås. Asterix lärde mig franska så pass att jag läser det hyfsat obehindrat. Att förstå en fransmans eller fransyskas tal kommer jag inte kunna lära mig.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
unik

Inläggav unik » 26 okt 2024 18:27

Spännande….

Min kombo

Ex Chile
Dotter talar och skriver på Spanska obehindrat

Serietidningar Spanska
GPT Chat
Internet

Lära sig fraser

Ska vi gå och handla
Ska vi träffas

Då kan man vid ett tillfälle sammanfoga