Utilitarismen, liksom faktiskt alla ideologier och idéer som har som beståndsdel att "ju mer av x, desto bättre", eller "ju mindre av x, desto bättre" verkar få problem om universum är oändligt. Om universum är oändligt, tycks det vara så att vad man än anser bör maximeras - t.ex. lycka, preferenstillfredsställelser, goda handlingar, utveckling, skönhet etc - eller minimeras - t.ex. lidande, preferensfrustrering etc - så stöter man på problemet att det redan finns oändligt mycket av alla de där sakerna i universum oavsett vad man som ändlig varelse gör. En oändlig mängd av något kan inte ökas eller minskas genom tilläggande eller borttagande av en ändlig mängd av detta något.
Problemet tas upp på:
http://www.nickbostrom.com/ethics/infinite.pdf
Jag tänkte mig då ett universum bestående av ungefär lika många svarta som vita pingisbollar. Vidare tänkte jag mig att om en svart pingisboll konverterades till en vit i ett oändligt universum så måste antalet vita pingisbollar öka. Tänk såhär: Om vi applicerar principen att i oändlighet konvertera pingisbollar så ser vi framför oss att de vita ökar. Och det måste väl ändå vara detta som ligger till grund för problemet som var aktuellt här. Att det inte går att lägga till det ena eller andra i ett oändligt universum då den totala mängden inte kan ökas eller minskas i en inbördes relation synes mig felaktigt om jag i en oändlighet kan observera en dominans av det ena eller andra? Detta om vi utgår ifrån att en princip implanteras i en oändlighet. Vi måste således kunna acceptera en sådan princip.
Vidare: En oändlighet är väl ändå konstant; om vi nu har ett universum av vita och svarta pingisbollar så måste den vita färgen öka sin dominans om svarta pingisbollar börjar konverteras? Det är ju inte så att vi kan börja skjuta in fler svarta pingisbollar i oändligheten för att kompensera upp bristen?
Rätta mig om jag tänker fel.
/Johan