Det medvetna och undermedvetna

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 22 nov 2008 21:49

J R Auk skrev:
Avantgardet skrev:Det materiella är det som har kvaliteter, och allt faktiskt, alltså det som per definition existerar, har kvaliteter. Men kvaliteterna har inga kvaliteter själva, eftersom de är idealiteter, de är begrepp med vilka vi beskriver och förstår vår upplevelse. En färg kan vara röd, men begreppet "röd" är själv inte rött - och kan förstås heller aldrig vara det. Ett begrepp har emellertid, som påpekats, en materiell sida också, vilket är inskriptionerna, och som sådana existerar de och har kvaliteter. Är du med på noterna?

Ja men du missade poängen med mitt exempel om röd. För du tycks tro att vi bör benämna "röd" till något som existerar med kvaliteter vilket inte kan vara fallet. För det krävs en mängd saker. Yta, medium för reflektion, perception.

Vad skulle en materiell ytegenskap för röd vara, dess inskription? Att den reflekterar det och det av spectrat ljus?

Skulle kunna tänkas vara fallet. Problemet blir bara att vi på en typ av yta får rött sken av vitt ljust, hela spektrat, medan vi på en annan typ av yta får rött sken av rött ljus, en del av spektrat. Fenomenet, "röd", går igen oberoende av dess, objektet som illumineras och ger av sitt sken, egna kvaliteter.

Det här är det komplexa som gör att vi inte bör reducera.

Vad tycks jag tro säger du? Jag säger blott att rött är en kvalitet på materia, inget annat, vad du sen yrar om har jag ingen aning om. Och ursäktar det att du helt bortser från poängen med det jag skriver? Är du med på noterna frågar jag, och du svarar "ja", men sen yrar du iväg i nåt fullkomligt irrelevant. Det här handlar inte om färger eller deras naturvetenskapliga förklaringar utan om hur begrepp svarar mot det verkliga, hur idealiteter och fakticiteter skiljer sig åt.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

J R Auk

Inläggav J R Auk » 22 nov 2008 23:58

Avantgardet skrev:Läs om för fan Auk. Ett typiskt exempel, och jag börjar bli så djävla less nu:

J R Auk skrev:Du säger att det är dasein, vara-till. Men sen då? Vad är att vara-till? Inget annat än materien? Vad är då materia? För materien i den vara-till position, som upptar din rumstidsliga position (vilken ju enbart kan bestämmas relativt en bestämmare), förbyts och kan inte sägas vara det som närvarar. Den är så att säga godtycklig. Vi kan fylla dig med proteiner från kyckling eller från morötter. Vi kan ta från nästan vad som och fylla den vara-till, som menar att jag inte förstår här och nu, eller nyss, så vad är det för något som "mitt" vara-till förhåller sig till? Intet annat än det jag vara-till när detta är en tv och bilder där på?

Dasein skall förstås ontologiskt, och likförbannat så gör du om frågan till en ontisk ur vilken du menar dig utvinna nåt slags ontologisk kunskap. Men det funkar inte den vägen! Kategorifel! Du måste gå från det ontologiska till det ontiska, inte tvärtom. Det är detta som är det ontologiska felslutet som jag påtalade redan inledningsvis. Du får fan skärpa dig nu.

Du har så svårt med kategorierna märker jag. Du försöker förtingliga också dasein, när jag gång på gång sagt att det inte kan göras, och menar att materiens förändring på något sätt skulle vara problematiskt för mig, men därigenom bevisar du bara, återigen, att du ingenting förstått. Här är jag benägen hålla med Beethoven som till sin elev sa följande: "du har ännu mycket att lära innan du lärt dig att du ingenting kan". Det är som om det uppstår nån översättningsproblematik när du för över det jag säger till dina egna termer.

Läs om vad jag skrev om egenskaper och egenskaper på egenskaper. En tom form är ingenting, alltså finns inte idealismen i din idealism utan den är blott en kvalitet på det materiella. Det är dock inte något som en idealist vill gå med på, så gissningsvis pekar du då på att fysikerna säger att allt är energi eller nåt i den stilen (eller kanske rent av kvantfysiken) men så begår du det där ontologiska felslutet som jag tjatar om. Det är bara inse, istället för att tro att du ska kunna ställa mig mot väggen här. Det börjar bli djävligt tröttsamt och inte en enda gång har du kunnat svara på min väsentliga motfråga: "hur motiverar du din egen begreppsapparat?". Det är du som har jobb att göra här, och det är lite förolämpande att du inte tar till dig det.

Vart lämnar det här dig då? Hur kan du göra normativa utsagor?

Varför jag antar min begreppsapparat är väl skit samma, jag skulle lika gärna kunna kalla det vad som helst. Jag inser att vi vill göra normativa utsagor, och begrepp som rättvisa m.m behöver något att svara emot. Detta något måste vara identiteter. Annars finns det ingen grund för att göra normativa anspråk.

För övrigt inte särskilt givande diskussion, du tjatar om och om igen om dina jävla distinktioner, men jag ser inte att du kommer någon vart. Lämpligt så svarar du inte på de frågor som skulle kunna ge mig någon slags insyn i din begreppsliga djungel och far ut med en massa självömkande skitsnack istället om att du är trött hit och trött dit. Sluta skriva då. Om du skriver vill jag att du söker kommunicera, och då räcker inte att rapa ur sig något som man läst i en bok, då får man till att anpassa sig till situationen.

Jag antar att Heideggers projekt var att grundlägga något för att sedan kunna bygga en teori om människans väsen och hennes goda, så att moralen för en gång skull når en fast grund?

Men som det verkar så vill du bara rycka mattan under fötterna på allt vad normativa utsagor heter.

Svara åtminstone på det här.

Anser du det behövas någon grund för idér som rättigheter, skyldigheter, rättvisa, förtryck, privilegium, och om du gör det hur löser du problemet med att det inte har någon grund om det inte finns någon identitet att fästa dem mot?

Ps Det var du som försökte svara mig förut genom att säga att identiteten lutade sig mot en rumstidslig position så kom inte o gnäll om det. Ds
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 23 nov 2008 00:40

Men för fan Auk, du besvarar redan din egen fråga i ditt eget inlägg, men du är helt blind för det. Om du tagit till dig det jag sagt så är berättelser truistiskt berättelser, och det finns en rad olika sätt att återberätta något. Beroende på hur man berättar något så får man implikationer av olika slag. Detta är vad lag och rätt essentiellt sett är, det är normerande diskurser. Och därför är det, än en gång, inte "skit samma" hur du motiverar din begreppsapparat! Så sluta för fan att slingra dig!

Som sagt var, det finns ingen objektiv och absolut grund, helt riktigt, vilket får till följd att vi måste motivera vår begreppsapparat. För vi är väl inte modernistiskt naiva och ignoranta, eller? Vill du gå bakåt eller framåt?

Och vad är denna distinktion du gör mellan att kommunicera och att "rapa upp" saker man läst? Ska du pracka på oss ytterligare nåt slags ontologi här som du saknar stöd för? När ska du syna dina egna grunder, och ställa den rätta frågan: "hur motiverar jag detta språkbruk?". Eller har du tänkt köra med dina implicita maktanspråk hela vägen? Tycker inte det är riktigare att som jag lyfta fram dem istället? Sluta lalla för helvete.

Varför jag inte svarar på de frågor som skulle, som du säger, kunna ge dig insyn i min begreppsapparat är just av det skäl att de går i helt fel riktning. Dina frågor är ditt eget problem, du ställer fel frågor. Om nån är så dum att han kastar bort hela livet på att söka Gud som ett ting så skulle både du och jag skaka på huvudet. Vad skulle vi svara honom? Att han söker efter något han aldrig kan finna. Att hans frågeställning är nonsens, kort och gott. Detsamma gäller här.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 23 nov 2008 00:45

Avantgardet skrev:Måste nog säga att du tagit på dig skyddlapparna Auk. Du gör precis detsamma som jag, men du ger ingen motivering för egen räkning (vilket jag dock gjort). Du använder dig också av en specifik begreppsapparat, som är specifik just eftersom den skiljer sig från t.ex. den jag använder. Och dina invändningar mot mig, vad skulle de vara annat än ett slags språkkritik? Vad skulle filosofin vara annat än ett slags språkkritik? Riktigt tydligt blir det om man ser till ditt första inlägg i tråden där du ryckte in för att försvara Ågren som hade flugit på materialisterna, vilket jag ansåg honom ha gjort alldeles för förhastat och på felaktiga grunder.

Alla de frågor du ställer nu Auk har jag besvarat i en annan tråd där du också ställde dem. Identitet är ett begrepp (en idealitet) som vi tillskriver saker för att kunna tala om dem. Idealiteten användes för att ögonblicket skall överleva sig självt. Det är ett slags spår, som också är materiellt eftersom det måste existera någonstans, inte sant? Det måste existera som inskriptioner i en eller annan mening, antingen i luften, på papper, i våra kroppsliga vävnader, eller någon annanstans (t.ex. här på en skärm). Medvetande är inte en andlig substans (som du hela tiden förutsätter det vara). Förstår inte varför du har så svårt att tänka dig medvetande som något annat än ett immateriellt ting. Är färgen röd också en andlig substans? Självfallet inte! Röd är en kvalitet på vissa ting, men om man abstraherar en "rödhet" så hamnar man direkt i svårigheter. Då måste man helt plötsligt husera denna "rödhet", denna de röda perceptionernas "essens", någonstans. Man skapar således en idealitet, ett postulat som säger att alla perceptioner av rött har något gemensamt. När du frågar var medvetandet "sitter" så är det således själva frågan det är fel på. Du föreställer dig en andlig substans, och råkar därför i svårigheter när du sen frågar dig var denna andliga substans finnes. Så länge du håller fast i den där begreppsapparaten kommer du ha detta problem, och kommer inte kunna konceptualisera det på annat sätt heller. Men allt detta har jag redan påtalat för dig tidigare.

Läs ovanstående igen, det skulle fungera precis lika bra nu som när jag skrev det första gången.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 23 nov 2008 06:21

Avantgardet skrev:Men för fan Auk, du besvarar redan din egen fråga i ditt eget inlägg, men du är helt blind för det. Om du tagit till dig det jag sagt så är berättelser truistiskt berättelser, och det finns en rad olika sätt att återberätta något. Beroende på hur man berättar något så får man implikationer av olika slag. Detta är vad lag och rätt essentiellt sett är, det är normerande diskurser. Och därför är det, än en gång, inte "skit samma" hur du motiverar din begreppsapparat! Så sluta för fan att slingra dig!

Som sagt var, det finns ingen objektiv och absolut grund, helt riktigt, vilket får till följd att vi måste motivera vår begreppsapparat. För vi är väl inte modernistiskt naiva och ignoranta, eller? Vill du gå bakåt eller framåt?

Och vad är denna distinktion du gör mellan att kommunicera och att "rapa upp" saker man läst? Ska du pracka på oss ytterligare nåt slags ontologi här som du saknar stöd för? När ska du syna dina egna grunder, och ställa den rätta frågan: "hur motiverar jag detta språkbruk?". Eller har du tänkt köra med dina implicita maktanspråk hela vägen? Tycker inte det är riktigare att som jag lyfta fram dem istället? Sluta lalla för helvete.

Varför jag inte svarar på de frågor som skulle, som du säger, kunna ge dig insyn i min begreppsapparat är just av det skäl att de går i helt fel riktning. Dina frågor är ditt eget problem, du ställer fel frågor. Om nån är så dum att han kastar bort hela livet på att söka Gud som ett ting så skulle både du och jag skaka på huvudet. Vad skulle vi svara honom? Att han söker efter något han aldrig kan finna. Att hans frågeställning är nonsens, kort och gott. Detsamma gäller här.

Jasså, trist, inte ens hur du anser dig kunna göra normativa utsagor kan du klämma ur dig.

Tomt tycker jag det verkar.

Jag söker inte efter någon absolut grund, men jag har motiverat mitt identitetsbegrepp med att det krävs för normativa utsagor, jag har även motiverat att det inte går att förlägga detta i kropp eller "idealitet" som tanke eller liknande, varpå jag enbart kan sluta mig till att formen, eidos, av dessa två, är att föredra som "ting" att peka på. (Och sen har jag påpekat att synen, sinnena, ger oss en materia, som är mycket mindre "materiell" än vad det verkade. Det är inte bara matematik, utan de experimentella metoderna utvecklas också.)

Jag förstår inte hur du menar dig ha detta som alternativ, alltså att göra normativa utsagor om människor, och särskilt specifika "personer", när "människa" är död materia, i en närvaro-relation.

Vad är det som ger dig till exempel rätten att åtnjuta "rättvisa" medan en stol inte har det? Så jävla svår fråga är det inte. Och jag tycker den är relevant i relation till frågor om medvetande, och i dess förlängning identitet.

Distinktionen jag gör på att rapa upp är att om man inte utvecklar sin tanke så tror jag antingen inte du har behärskat den eller saknar vilja att kommunicera den. Om det är så att jag brister i fattningsförmåga så tål det väl att utvecklas istället för att dra till med smädelser?

(Jag kan upprepa min syn på begrepp igen, de får sin relation relativt varandra, x, y osv du vet. Därav är det skit samma hur jag motiverar dem, bara relevant hur jag relaterar dem.)
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk

Inläggav J R Auk » 23 nov 2008 06:40

Jag tror alltså inte att de "inskriptioner i kroppens vävnader" du talar om ger det som du söker när du vill författa sagan om "rätten". Det är i min mening godtyckligt då, och det är en väg mot den utilitaristiska "rätten".

Till skillnad från den individualistiska.

Sen kan jag hjälpa dig till förståelse över hur trugar med att se medvetandet som "immateriellt" med att jag alls inte har något sådant krav, vi kan gott ändra materiebegreppet och säga det vara helt materiellt.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 23 nov 2008 07:41

J R Auk skrev:
Avantgardet skrev:Men för fan Auk, du besvarar redan din egen fråga i ditt eget inlägg, men du är helt blind för det. Om du tagit till dig det jag sagt så är berättelser truistiskt berättelser, och det finns en rad olika sätt att återberätta något. Beroende på hur man berättar något så får man implikationer av olika slag. Detta är vad lag och rätt essentiellt sett är, det är normerande diskurser. Och därför är det, än en gång, inte "skit samma" hur du motiverar din begreppsapparat! Så sluta för fan att slingra dig!

Jasså, trist, inte ens hur du anser dig kunna göra normativa utsagor kan du klämma ur dig.

Tomt tycker jag det verkar.

Jag söker inte efter någon absolut grund, men jag har motiverat mitt identitetsbegrepp med att det krävs för normativa utsagor, jag har även motiverat att det inte går att förlägga detta i kropp eller "idealitet" som tanke eller liknande, varpå jag enbart kan sluta mig till att formen, eidos, av dessa två, är att föredra som "ting" att peka på. (Och sen har jag påpekat att synen, sinnena, ger oss en materia, som är mycket mindre "materiell" än vad det verkade. Det är inte bara matematik, utan de experimentella metoderna utvecklas också.)

Jag förstår inte hur du menar dig ha detta som alternativ, alltså att göra normativa utsagor om människor, och särskilt specifika "personer", när "människa" är död materia, i en närvaro-relation.

Vad är det som ger dig till exempel rätten att åtnjuta "rättvisa" medan en stol inte har det? Så jävla svår fråga är det inte. Och jag tycker den är relevant i relation till frågor om medvetande, och i dess förlängning identitet.

Distinktionen jag gör på att rapa upp är att om man inte utvecklar sin tanke så tror jag antingen inte du har behärskat den eller saknar vilja att kommunicera den. Om det är så att jag brister i fattningsförmåga så tål det väl att utvecklas istället för att dra till med smädelser?

(Jag kan upprepa min syn på begrepp igen, de får sin relation relativt varandra, x, y osv du vet. Därav är det skit samma hur jag motiverar dem, bara relevant hur jag relaterar dem.)

Alltså, vad argumenterar du mot för halmdocka? När har jag talat om "död materia"? Vad skulle ens "död materia" vara för nåt? Jag talar om till-varo, som sagt. Sluta sitta och hitta på bara för att du själv inte förmår tänka dig världen utan en massa spöken. Bara för att man inte tror på Gud betyder det INTE att man förnekar att världen skulle finnas. Vad är det för trams du kör med? Och lägg av med lögnerna, redan i början av den förra tråden där vi diskuterade detta klargjorde jag exakt det du frågar efter. En begreppsapparat måste motiveras. Har jag sagt nånting annat vid nåt enda tillfälle? Varför ska jag behöva upprepa mig så sjukt många gånger, kan du inte åtminstone göra mig den äran att du läser vad jag skriver och inte bara sitta i din högfärdighet och dikta ihop en massa strunt som du sen tillskriver mig? "Död materia", bah!

Jag förstår att du gärna talar om nåt annat, men jag skulle föredra om du kunde hålla dig till ämnet. Vad ger mig rätten att åtnjuta "rättvisa"? Ingenting annat än vi som själva tillskriver oss de rättigheterna. Säg inte att du gått och blivit mystiker som Chloe, som tror att människan alltid har några av Gud givna rättigheter och att de inte är något som hon själv tillskriver sig själv! Jag menar, nu får du väl ändå ge dig. Har jag sagt nånstans något som pekar i någon annan riktning än att människan själv tillskriver sig rättigheter? Och hur svårt kan det vara att förstå detta "hon tillskriver sig själv"? Jag blir tvungen fråga eftersom jag i två veckors tid nu upprepat det regelbundet riktat till just dig och det tydligen fortfarande inte har fastnat. Ska jag summera så att det blir lättare? Jag tar mig den friheten (ser du!  :wink:  Fucking djävla förskola!):

Ögonblicket (det som alltid flyter, du vet) överlever, cementeras (eller rättare avgjutes, som en gipsmask eller nåt), i idealiteter (begrepp/koncept osv.). Det är första steget, och jag tror inte du har nåt att invända där. Det innebär kort och gott att det faktiska måste ta sin tillflykt i ett språk för att alls kunna talas om, i språket överlever det faktiska sig självt så att säga. Är du med? Identiteten är en idealitet, för den är väl knappast saken själv, eller hur? Du är väl inte ditt namn? Identiteten är alltså ett begrepp, inget annat, som vi tillskriver världen, som vi så att säga lägger över världen för att överhuvudtaget kunna begripa världen i någon mening. Utan att tillskriva världen dessa idealiteter så är den bara ett obegripligt kaos av intryck med flytande, rent av fullkomligt upplösta, gränser. Det som finns i det faktiska är kvaliteter, vilka vi anser oss beskriva med idealiteter. Men som sagt, ordet "röd" är inte självt rött. Medvetande, Auk, är inte ett ting, det finns ingen substans, inget att ta på, där. Att människan är medveten, betyder inte att hon har ett medvetande. "Att vara" något är något helt annat än "att ha" något. Att jag är gåendes betyder inta att jag har ett objekt i min ägo som heter gång. Det är för mig ett helt befängt sätt att tänka. Och likväl så gör du exakt det när du talar om idealismen som om den vore sann. Allt det här har jag förklarat för dig jag vet inte hur många gånger nu. Kommer du med samma invändningar igen så tar jag det som att du skämtar med mig.

Det är väl klart att vi måste beskriva något för att kunna säga endera bu eller bä om saken. Skulle jag ha sagt nånting annat menar du? Det har jag aldrig ifrågasatt eller motstridit på något som helst sätt. Det är en förutsättning. Du ger sken av att jag skulle ha sagt nånting annat, men faktum är ju att det är exakt vad jag sagt hela tiden. Så då undrar jag igen varför det hela är så svårt för dig. Att du behöver ett språk för att kunna säga bu eller bä rättfärdigar på inget sätt det specifika språk du väljer! Det är vad jag envisats med, men som du än en gång bara slingrar dig undan. Det som behövs motiveras är vilket språk vi väljer för att beskriva det hela. Säger vi att han "bantar" eller att han de facto "svälter". Så nej, orden framträder inte av sig själv, emanerandes ur objekten, som du tycks tro, utan det är något vi tillskriver objekten. Har vi rätt till rättvisa så är det för att vi anser oss ha en sådan rätt.

När det gäller begrepp som "rättvisa" och liknande så menar jag emellertid att en filosofisk motivation, i synnerhet på ett ontologiskt plan, vara direkt onödig, och direkt idiotisk med handen på hjärtat. Håller nån på att dö av svält så är det inte avsaknaden av filosofi som är det onda, tvärtom skulle filosofi (precis som de där djävla kärringarna i Strindbergs "Röda rummet" som skall frälsa trasproletariatet) vara det onda i en sån situation. Att den som svälter inte har någon gudagiven rätt till mat betyder emellertid inte att andra har mer rätt till det. Hans situation är ett vädjande till medmänniskorna. All diskussion om vad som ska göras är fel där, det enda som är rätt är att tillmötesgå denna vädjan och fixa fram maten. Det han hungrar efter är inte begrepp, utan något faktiskt. Men nu talar vi ju om ett hypotetiskt exempel (en idealitet) och inte något verkligt (en fakticitet), så där är väl filosofin motiverad i brist på annat att göra. Är du med nu då?

Tycker emellertid att det är lite slarvigt av dig att tala om logiskt tvång som etik blott och bart i det att det är "normerande". Tycker det är lite missbruk av språket. Men så säg nu, hur motiverar du din begreppsapparat? Varför väljer du en sätt att beskriva saker framför alla andra? Det tycks som att jag här är den som menar att rationaliteten skall vägas in, medan du istället menar att infall är tillräckligt oavsett konsekvenser. Tycker du är ansvarslös helt enkelt.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 23 nov 2008 07:51

J R Auk skrev:Jag tror alltså inte att de "inskriptioner i kroppens vävnader" du talar om ger det som du söker när du vill författa sagan om "rätten". Det är i min mening godtyckligt då, och det är en väg mot den utilitaristiska "rätten".

Till skillnad från den individualistiska.

Sen kan jag hjälpa dig till förståelse över hur trugar med att se medvetandet som "immateriellt" med att jag alls inte har något sådant krav, vi kan gott ändra materiebegreppet och säga det vara helt materiellt.

Varför skulle det vara godtyckligt? Även begreppet "godtyckligt" är ju inskriptioner i dessa vävnader. Även det hämtar sin näring därur.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 23 nov 2008 15:40

Det var många ord, hade du skippat retoriken och smädelserna hade du behövt en tredjedel.

Ointressant.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 23 nov 2008 15:42

Utan att tillskriva världen dessa idealiteter så är den bara ett obegripligt kaos av intryck med flytande, rent av fullkomligt upplösta, gränser.

Så även om du inte vill erkänna det öppet så har du det i det fördolda, nu behöver vi inte diskutera saken mer för då förstår jag din position, och den är inte orimlig.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 23 nov 2008 16:57

Vad är det jag inte vill erkänna?

Och hur blev det med ett motiverande av begreppsapparat från din sida? Eller är det bara helt tomma maktanspråk du har att komma med?

Var ingen retorik där, blott uppriktig djävla irritation över att du i dryga två veckor gnatat och tjatat och inte ens kunnat bevärdiga mig ett svar på den enda motfråga jag ställt. Jag får väl inget svar nu heller kan jag tänka. Du är feg, rakt av. Du gömmer dig bakom frågor för att du inte har nåt svar att ge mig.

JimmyAberg

Inläggav JimmyAberg » 23 nov 2008 18:05

...(städar lite)...

JimmyAberg

Inläggav JimmyAberg » 23 nov 2008 18:47

...(städar lite)...

Minded

Inläggav Minded » 23 nov 2008 20:12

Idag kallar jag Avantgardets teknik den mest relevanta, mest korrekta, på forumet.

Visst, skit på hans pedagogik, den uppenbara ytan, men det ger inte relevant anledning att förkasta det faktiskt sagda. Principiellt är det likvärdigt med att benämna någon med fel (annorlunda) byxor som irrelevant, som slöseri av kolatomer. Dvs samma principiella riktning som är anledning till exempelvis rasism. Att pissa revir i all ära...

Minded

Inläggav Minded » 23 nov 2008 20:15

Jimmy, du såg uppenbarligen upp till Åkes granne. Fråga henne om hon anser Avant som relevant eller inte.

Återgå till "Filosofi"