Du redogör inte för dina begrepp Auk, och du har ännu inte en endaste gång kunnat motivera den begreppsapparat och det perspektiv du anlägger. Vad har du för skäl att psykologisera? Inget alls, det föll sig bara naturligt. Det var en retoriskt strategi som låg nära till hands. Och i det menar du tydligen den vara rättfärdigad i sig själv? Som sagt, motivera!
Att bekanta sig med terrängen kan ibland innebära att man måste läsa vissa författare, och inte att "sätta sig in i frågorna per se". Eftersom frågorna ibland måste ställas från rätt håll, allstå genom en viss författare. Den analytiska filosofin inbillar sig att det går att formalisera allt, men det är långt ifrån fallet. Jag har medvetet använt mig av just Kant som ett slags knutpunkt för oss, just för att du ska kunna hänga med i det jag säger.
J R Auk skrev:Men terrängen är inte vissa verk, de är och kan enbart vara kartor över terrängen.
Vilket strunt! Om man diskuterar ett verk så är det ju just det som är terrängen, per definition. Nu vill du tydligen tala om begrepp som "själ" dock. Vad fan är problemet? Ni har inga som helst problem med att Johan Ågren far ut mot materialister, men nu har jag fått hela djävla pöbeln på mig tre gånger i rad för att jag kritiserat "själsbegreppet"? Och det är liksom inget förnuft i den kritik man riktar mot mig. Man anklagar mig för att jag är typ elak som tillrättavisar. Hallå vad är det här?
Du har åtminstone lite mer klass än Jimmy, och vet att inte sjunka till den nivån, men likförbannat vad har du åstadkommit? Du har ryckt fast mig och slängt en massa frågor på mig, försökt styra diskussionen till områden där du inbillat dig att man måste medge nåt slags "själ" eller åtminstone vad du avser med begreppet. Själv har du ständigt undflytt att ge ett konkret svar på frågan om "negativa begrepp med positiv existens". Sen beskyller du MIG för retorik?
På vilket sätt ger jag sken av att vara den enda grundliga? Och använder det som ett "ad hominem"? Skitsnack! Du har haft hur många möjligheter som helst nu att motivera din begreppsapparat, men har låtit bli trots att jag explicit efterfrågat det vid ett flertal tillfällen. Du gömmer dig bakom nåt slags anonym konvention och söker hävda dig blott genom dess tillskansade makt. Detta har jag också påpekat, och började påpeka redan för två veckor sen, vilket också är skälet till att jag efterfrågat ett motiverande. Men istället för motiverande har jag fått nåt slags känsloargument. Du "upplever" att det finns en fri vilja så därför talar du om viljan som fri, du upplever intuitivt en "själ" och därför pratar du om andliga substanser. Det räcker inte! Det måste motiveras, och om inte så låt bli att göra anspråk.
Det är inte bara så att förståelse och insikt kan breddas, de kan också svepas in i dimslöjor (typ andliga substanser), men tydligen får inte detta påtalas.