Nja, inte tolkar jag begrepp tvärtemot hur de används, men jag kan dock ge argument till varför de skall tänkas annorlunda. Men man måste utgå från den traditionella förståelsen av ett begrepp för att kunna ändra på det, du måste ha det framför dig för att kunna börja stuva om det. Här håller jag alls inte med dig dock:
J R Auk skrev:Det är förstås helt ok, och som sig bör att man har sina egna definitioner, men vill man förstå eller kommunicera så måste man läsa det som menas
Det är just det som är grejen, vad vi menar är oväsentligt, texten har sina betydelser oavsett vad vi menar. Orden har sina betydelser utan att vi animerar dem med nåt menande. Du kan förstås säga "potatis" istället för subjekt, men för att det ska gå att förstå som subjekt så måste du sätta "potatis" i relation till andra begrepp med vilka bilden av "subjekt" träder i stället för indikatorn "potatis". Och i det fallet så skulle jag nog likväl tala om överlagrade betydelser hos begreppet "potatis", för det slutar inte betyda just potatis bara för att du vill eller menar något. Men om tvärtomspråket är din grej så kör på det.
Varför är du förresten så vag och svepande i din kritik? Inget konkret att komma med? Visst, förlåt, ursäkta mig, men jag läser faktiskt bara in en massa indignation i det. Ryck upp dig för helvete!
J R Auk skrev:Tja nu talar jag inte om dekonstruktionen utan om dig. Du är inte en dekonstruktör utan en normativ och positiv skribent. Jag säger inte att dekonstruktionen förnekar världen utan att du gör det.
Här borde du ju avslöja dig själv i verket. Jag kom med en saklig kritik av ett antagande du gör, och du börjar dra in en massa som inte har nåt alls att göra med saken.
J R Auk skrev:Att det inte finns någon "ren varelse" är gammal skåpmat, problemet ligger väl i att du har en självbild av att du besitter den här förståelsen som är ny och unik.
Om det är gammal skåpmat, varför fortsätter du då hävda det gång på gång på gång på gång? Min självbild? Grandios! Och det med rätta.
J R Auk skrev:Kommunikationen bryter ju ner på grund av detta. Du tar dina begrepp för andras och så tolkar du enbart ett stort oförstående och förmedlar på det de här, nu gamla, klyschorna.
Vadå
mina begrepp? När blev subjektet
mitt begrepp? Om du nu inte menar det som alla andra menar med subjekt, utan har din lilla privata tolkning, kan du då inte redogöra för den så att vi vet om vi ska gå med på den eller inte? Lättare att fara ut mot mig med en massa grundlösa beskyllningar än att ta tjuren i hornen...
Fan, jag börjar tro att du vill dansa karl! Du försöker ju provocera mig!
J R Auk skrev:Dekonstruktion eller analytisk filosofi är bara en metodfråga, även om jag vet att din hero inte vill medge någon metod. Ta dem inte för att vara en distinktion gjord på åskådning.
Nej, analytisk filosofi är en metod, visst, men en metod som man aldrig motiverar utan bara tar för given, medan dekonstruktionen överhuvudtaget inte är en metod.
J R Auk skrev:Varför jag fann det lustigt att du gör beskyllningar om logocentrism är för att mig veterligen betecknar begreppet att man lägger vikten (centrism) vid det tänkta, rationaliteten eller ordet (logo) = logocentrism.
Ja, och vad betecknar subjektet enligt dig? Du ser inte hur de hänger ihop? I den vulgära meningen är subjektet och förnuftet (logos) ett och detsamma, redan hos Herakleitos har vi den kopplingen tydlig som i dagen, och hos Descartes är syntesen fullbordad.
J R Auk skrev:Vad rör dina alster om inte ordet? Vad rör dina texter om inte ordets makt över människan? Över världen. Språket är ju i din mening besjälat. Och meningen kretsar kring dess ande istället för den relation vi innehar.
När fan har jag påstått att språket är besjälat? Hur var det med att läsa in sin egen mening hos andra? Vad är det här för struntprat. Skulle förstås uppskatta om du kunde precisera, kanske rent av citera, när du kommer med såna här påståenden. Känner inte igen det.
J R Auk skrev:Jag vet det. Men jag talar inte i Heideggers termer, utan influerat av hans termer. Som du borde veta vid det här laget har jag en språkteori som skiljer sig markant från de som du föredrar.
Och vad var din språkteori annat än att subjektet förutsattes som ett slags mästarsignifiant som undslapp signifiantkedjan, och just därför (än en gång)
logocentrism.
J R Auk skrev:Jag kan instämma i benämningen hus vad det gäller språket, för det är vad vi bygger som skydd mot världen, inte enbart i mening av flykt utan även i mening av bemästrande och bemäktigande.
Men jag fokuserar då på konstruktionen och inte vårat dväljande där.
Vad är poängen i att instämma på ett sätt som bokstavligen strider mot det Heidegger säger? Vi är
inkastade, vi bygger inte världen innan vi kliver in i den. Eller har du uppfunnit ditt språk från grunden? Du har inte ärvt det?
"När tomma tunnor...", skulle väl vara en smal sak att öppna upp tunnan då och visa på att den är just tom. Att i skräck springa undan från den, som om man var rädd att få ett oljefat på flera ton över sig vittnar inte direkt om att tunnan skulle vara tom, herr Auk.
J R Auk skrev:Vem är det som talar om "ren" självrelation? Vem är det som talar om "överensstämmelse"?
Jamen då kan du ju säga vad du menar med "sanningsenlighet gentemot en själv"? Har jag inte rätt om jag säger att det är en nonsensutsaga givet de kriterier du då har?
J R Auk skrev:Jag talar om något psykologiskt. Eftersom jag inte erkänner sanning som något som upprättas språkligt mot världen så kan jag heller inte anta att vi vet något om världen, i strikt mening. "Sanning" blir istället enbart vad jag tror om mig själv. Jag är sanningsenligt om jag agerar enligt min tro och inte söker göra av mig med det som övertygat.
Och då smyger sig det där med överensstämmelse in likförbannat, can't you see that? Om du agerar enligt din tro, det vill säga att ditt handlande måste just
överensstämma med den tro du har. Det vill säga att dörren är stängd och du är inlåst i språket, redan i din självrelation (som följaktligen inte är "ren", utan medierad).
J R Auk skrev:Jag talar alltså inte om något som "överstämmer" med personen. Jag talar enbart om vårat modus och om det utgår från det som antagits eller det vi vill anta.
Sant rör min beskrivning om min aktivitet såtillvida om den utgår från vad jag anger.
Ex.
Om jag anger att jag valde att agera moraliskt för moralens skull är det falskt om jag agerade så för att jag ville framstå som moralisk.
Inte så svårt, och betydligt mycket mindre anspråk än du gång om vart annat tillskriver mina utsagor.
Ser inte att det skulle rädda dig på nåt sätt alls. Ser du det?
J R Auk skrev:Sen att vi har lever i mångt och mycket i det omedvetna gör ingenting till. Det är inte för dig denna "sanning" kommer att gälla, det är en personlig angelägenhet. Det är alltså inte en fråga om världen verkligen är så att jag agerade efter vad jag påstod, utan det är en fråga om jag tror att jag agerade efter vad jag påstod.
Och visste du säkert vad du påstod, eller vad du ens menade med det? Är mening något fixt fast och färdigt en gång för alla, eller ändrar saker inte betydelse med tiden och med det sätt på vilket vi betraktar dem? (Det här är den typ av frågor jag anser att du måste ställa dig.)
J R Auk skrev:För övrigt har du funderat på As många ansikten?
Vad tänkte du?
J R Auk skrev:Jag talar om en uppfattning att sanning bör transcendera språket. Och jag säger att om något sådant är fallet får vi sätta vår tillit till intuitionen, eller kreativiteten. Det som så att säga kommer till oss, vart det nu kommer ifrån.
Jag förstår inte talet om kreativitet om det är inspiration som avses. För att sanning skall transcendera språket så måste man förutsätta en mästarsignifiant, en signifiant som undslipper språket, på samma gång innanför strukturen och utanför, och det är exakt där problemet ligger. Varför skulle någon signifiant erkännas sådan status?
Fan får fortsätta, måste rusa, ska hindra en snubbe från att dricka för mycket, eller okej, jag tänkte väl snuva han på ett par pilsner (och så har han med sig nå morotsbiffar och grejer som jag glömt hos honom, och som jag är i akut behov av), men jag kollar in senare och käftas klart med dig.