Jag ångrar ingenting????
Moderator: Moderatorgruppen
-
Filosofika
Jag ångrar ingenting????
Edith Piaf sjunger jag ångrar ingenting ändå verkar hon ha varit storkonsument av sprit och droger, hur går det ihop och finns det verkligen så lyckligt lottade människor att dom inte ångrar någonting????
- Knutenborg
Jag ångrar ingenting! (trots en mängd misstag i det förflutna)
Inget jag kan minnas i alla fall, och hur skulle jag kunna ångra någonting då summan av alla mina val har fört mig hit (precis där jag är nu).
Sedan vet jag inte om det finns någon egentlig anledning att ångra något. Gjort är gjort, i och med tidens gång finns det ögonblicket inte längre kvar. So waths the point?
Inget jag kan minnas i alla fall, och hur skulle jag kunna ångra någonting då summan av alla mina val har fört mig hit (precis där jag är nu).
Sedan vet jag inte om det finns någon egentlig anledning att ångra något. Gjort är gjort, i och med tidens gång finns det ögonblicket inte längre kvar. So waths the point?
-
Filosofika
- Knutenborg
Intvingade? Jo förvisso det kanske vi blir, men även om vi har blivit tvingade in i en situation så har vi valet att göra det bästa/sämsta av situationen. Jag snackar inte nädvändigtvis om de stora valen utan om de där små som vi inte märker, de som nästan spelar större roll för utgången av B, C och D.
Är faktsikt säker på att jag inte ångrar mig, men mer än det så står jag fast 100% vid att det inte leder någon vart att ångra sig så...Varför göra det!
Är faktsikt säker på att jag inte ångrar mig, men mer än det så står jag fast 100% vid att det inte leder någon vart att ångra sig så...Varför göra det!
Om man aldrig ångrade sig skulle man aldrig be någon om ursäkt för
någonting, man skulle aldrig göra något för att ställa till rätta det man
gjort galet. Ånger är bra som en påtryckande faktor för att vidta
åtgärder men som ett kroniskt psykiskt tillstånd är det tämligen
meningslöst och destruktivt.
Har man förstört sitt liv med droger eller på något annat sätt kanske man har behov av lite självsuggestion och att sjunga en sång som handlar om att man inte ångrar sig.......
någonting, man skulle aldrig göra något för att ställa till rätta det man
gjort galet. Ånger är bra som en påtryckande faktor för att vidta
åtgärder men som ett kroniskt psykiskt tillstånd är det tämligen
meningslöst och destruktivt.
Har man förstört sitt liv med droger eller på något annat sätt kanske man har behov av lite självsuggestion och att sjunga en sång som handlar om att man inte ångrar sig.......
- Knutenborg
På tal om att ångra sig, så kommer här en liten anekdot:
Jag var sex år, gick alltså på förskola och hade gjort någonting som ansågs dumt mot en av mina klasskamrater.
Då sa fröken till mig:
- Nej nu tycker jag att du skall skämmas.
Varvid jag replikerade:
- Jag vet inte hur man gör när man skäms.
Det tror jag fortfarande inte att jag har förstått mig på.
Jag var sex år, gick alltså på förskola och hade gjort någonting som ansågs dumt mot en av mina klasskamrater.
Då sa fröken till mig:
- Nej nu tycker jag att du skall skämmas.
Varvid jag replikerade:
- Jag vet inte hur man gör när man skäms.
Det tror jag fortfarande inte att jag har förstått mig på.
Principfast
Det är lugnt, man mognar.
S, skämd och skrämd
S, skämd och skrämd
- Knutenborg
Nej, jag har ofta undrat hur det kommer sig..somliga ångrar och ångrar..
..jag har förmodligen (minst) lika mycket att ångra som de..men känner ingen ånger ...troooor jag?
Ånger borde väl ha mest att göra endera med en egoistisk sådan, att man ångrar ett handlande för att man själv förlorade på det..(om detta nu är någon väsentlig ånger) och annars den där det blir förslitningar mellan individ och norm/samhälle - moraliska förpliktelser typ...
..Jag brukar svara när någon undrar hur jag "inte kan bry mig"..att det hjälper ju inte att ångra..det är ju inte konstruktivt!..(ångra som i älta och ömka då, inte inse brister och söka åtgärda..- min vän är typ 1 där nämligen
)
Men det är ju inte det som är svaret egentligen! för att jag inte ångrar beror inte på den åsikten (att det inte hjälper) utan är helt fristående från eller oberoende av den, - förmodligen är det bara en oförmåga att känna ånger som gör att jag inte känner någon..men annars skulle nog ånger egentligen passa väldigt(!) bra ihop med resten av mig
så..kanske är den bara undantryckt och förnekad?
Åh, jag skulle gärna vilja veta om så är fallet!
Önskar jag kunde stoltsera med, och hitta på något snyggt att det var pga det ena eller det andra som jag inte kände ånger, men...icke
*ärlig*
..jag har förmodligen (minst) lika mycket att ångra som de..men känner ingen ånger ...troooor jag?
Ånger borde väl ha mest att göra endera med en egoistisk sådan, att man ångrar ett handlande för att man själv förlorade på det..(om detta nu är någon väsentlig ånger) och annars den där det blir förslitningar mellan individ och norm/samhälle - moraliska förpliktelser typ...
..Jag brukar svara när någon undrar hur jag "inte kan bry mig"..att det hjälper ju inte att ångra..det är ju inte konstruktivt!..(ångra som i älta och ömka då, inte inse brister och söka åtgärda..- min vän är typ 1 där nämligen
Men det är ju inte det som är svaret egentligen! för att jag inte ångrar beror inte på den åsikten (att det inte hjälper) utan är helt fristående från eller oberoende av den, - förmodligen är det bara en oförmåga att känna ånger som gör att jag inte känner någon..men annars skulle nog ånger egentligen passa väldigt(!) bra ihop med resten av mig
Åh, jag skulle gärna vilja veta om så är fallet!
Önskar jag kunde stoltsera med, och hitta på något snyggt att det var pga det ena eller det andra som jag inte kände ånger, men...icke
*ärlig*
Allt som någonsin har hänt har lett till det som är.
Vad man ska fråga sig är vad man tycker om det som är.
Ångrar gör man för framtiden inte för det förgångna.
Varför skulle jag ångra något om det jag lever i och är glädjer mig?
Jag är den jag är pågrund av det jag gjort, så om jag ångrar vad jag gjort ångrar jag vad jag är.
Jag ångrar ingenting. Men nu lever jag också efter principen att inte göra något som jag tror mig komma att ångra.
Vad man ska fråga sig är vad man tycker om det som är.
Ångrar gör man för framtiden inte för det förgångna.
Varför skulle jag ångra något om det jag lever i och är glädjer mig?
Jag är den jag är pågrund av det jag gjort, så om jag ångrar vad jag gjort ångrar jag vad jag är.
Jag ångrar ingenting. Men nu lever jag också efter principen att inte göra något som jag tror mig komma att ångra.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
Låter som ett stillsamt... och tråkigt liv. Att chansa och leva på gränsen är ju en del av livet. Om man aldrig gör något som man riskerar att ångra senare i livet måste man ständigt begränsa sig och leva förnuftigt. Lever man ett passionerat liv kommer man så småningom att ångra en del av sina val. Ånger behöver inte vara något negativt, bara om de leder till svår ångest.
Om man aldrig ångrar några beslut man tagit är det ju det samma som att säga att man är nöjd med alla beslut och skulle göra samma val om man fick ett nytt försök.
- Knutenborg
Om man aldrig ångrar några beslut man tagit är det ju det samma som att säga att man är nöjd med alla beslut och skulle göra samma val om man fick ett nytt försök.
Vad är det för fel med det då? Vad är det för fel med att vara nöjd med sin situation. Vad är det som säger att man på ålderns höst måste sitta och gräma sig över vägval i livet.
Vad är det som säger att människan hela tiden måste ha någonting att vara missnöjd över? Det är ett under att evolutionen inte har tagit bort oss, vi är ju för fan aldrig nöjda och om vi är det så är det alltid någon som kan trycka oss tillbaks i skorna och påpeka att världen inte är
"Den bästa möjliga av alla världar."
"Men ibland måste vi odla vår jord också"
Alltså vara nöjda med det vi har för händerna just här och just nu!
(inte ett helt exakt citat från Candide men det duger).
Vad är det som säger att människan hela tiden måste ha någonting att vara missnöjd över? Det är ett under att evolutionen inte har tagit bort oss, vi är ju för fan aldrig nöjda och om vi är det så är det alltid någon som kan trycka oss tillbaks i skorna och påpeka att världen inte är
Och jag som trodde att evolution innfattade utveckling. Är det då kanske inte just därför att vi aldrig är nöjda som vi kan utvecklas. Hade vi varit nöjda med samhället med oss själva hade vi accepterat allt det dåliga.
Om man nu tror på evolution på alla plan, eller på något...
Alltså vara nöjda med det vi har för händerna just här och just nu!
Men innefattar det att vi behöver vara nöjda med alla dåliga beslut som vi tidigare tagit. Låt oss säga att du tidigare i ditt liv mördat någon och kommit undan med detta. Viist kanske lite extremt men i er disskussion verkar det som om ånger i allmänhet är något fel. Att inte ångra något sådant tycker jag tyder på en acceptans av allt elände i världen. Som följd blir en a-moral.
Återgå till "Tankar och känslor"