Jonas Nystrom skrev:Hur kan du säga åter i köttet om det är ett nytt kött?
Hur kan man säga att det åter regnar när det är nytt regn? Samma skillnad.
Det är ju samma regn.
Vad är det för mening med att ha en personlighet om den inte skall bestå?
En personlighet är ett sätt att uppleva och upplevas på. Ditt jag är en andlig, oförgänglig realitet (jf Paulus "kropp, själ och ande" om du absolut måste ha biblisk anknytning till allting du tänker i eskatologiska frågor)
Misstänkte att tråden var inriktad på religiösa frågor. Bibeln talar om själ som=liv inte som en del av kroppen som kan avlägsnas och leva vidare.
"Av stoft är du kommen och till stoft skall du åter bli"
"Jorden kryllar av själar, i havet i himlen..."
Jag kan personligen inte se en mening med att födas i en kropp (i en tro på gud eller inte) som sedan skall brytas ner när jag blir runt 25 och totalt sluta fungera vid ca 80års ålder. Tanken att min själ sedan skall sväva runt i ett myriader av transcendentalt kosmos gör mig lite förvånad.
varför har jag inte fått insikten och harmonin? Om det är detta som är mitt faktum, harmonin och insikten ligger i det vardagliga livets dilemma, jobba, äta, sova, dö, älska bli älskad. (och ibland dessvärre motsatsen)
Hur kan jag känna en längtan att känna gräs mellan mina tår och viljan av att fånga en fågel för att se att den är vacker om det inte är det som är meningen.
Om det finns en gud och han har skapat människorna så kan jag inte tro att han gjorde paradiset av ett misstag, ett paradis som råkar vara det finase vi kan tänka oss.
- det oförgängliga i insikten - tillfaller det oförgängliga i oss - och det kan man kalla "jaget" eller människoanden
.
Så vi partionerar oss själva som en seg hårddisk i brist på ekonomiska möjligheter till uppgraderingar?
Så "jaget" får intryck i livet som sedan förs över till en ny kropp och där samlas nya intryck in i "jaget" osv osv. Men varför har jag inget minne av mina tidigare liv? Varför gör jag samma misstag om och om igen?
Och vem bestämmer vad jag skall bli i mitt nästa liv? Jag själv eller en gud? När tar det slut. om det tar slut, vart kommer "jag" då? Hur kommer jag dit? Då behövs inga lagar i världen för jag kommer ju ändå att födas om igen?
Det enda jag har gemensamt med den människa jag nu skriver till är alltså det som inte kan definieras och som vi kallar vårt ”jag”. Själva närvarokraften; närvaroviljan;
Så igentligen finns det inga nya människor utan bara en massa "jag"?
vart befinner sig "jaget" när kroppen dör?
En person som tar livet av sig?
Det låter konstigt att "närvaroviljan" är den som försvinner.
Vill inte närvaroviljan vara med sin "egen" kropp?
Är kroppen bara ett redskap då?
Det står där för den som har öron att höra, som det heter.
Frågan är nog inte vad det står utan vad man vill att det skall stå
Så vad Paulus menar med det eviga livet är det eviga återfödandet i reinc? Och vad menar han då med Guds rike?
Det är väl så att just reincarnation inte kommer från kristendomen utan från andra läror.
Mvh Tanja
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....