Skogsälvan skrev:Tja, med då kanske det är läge för en lätt spark på smalbenet till att börja med, Anders. Du var mig en dryg typ
Parning under slag som det sägs inom kabbalan. Kicka vidare du!
/Modesty
?
Moderator: Moderatorgruppen
Skogsälvan skrev:Tja, med då kanske det är läge för en lätt spark på smalbenet till att börja med, Anders. Du var mig en dryg typ
Parning under slag som det sägs inom kabbalan. Kicka vidare du!
/Modesty
J R Auk skrev:Praktiskt ja visst. Men vem fan vill vara praktisk i mötet med andra? Man vill ju att mötet skall konstituera situationen som något värt i sig. Så att alltså mötet konstituerar subjektet i bedömning. Med andra ord; att båda parter gynnas av situationen framför att man får sitt ut av situationen på sin sida, och sedan enbart har en förhoppning om att den andre når det samma på sitt hörn.
Nej, det är en förbannad plikt att lyfta varje samtal, varje dialog, till en meningsfull verksamhet i sig självt. Och i dagens samhälle glöms detta ofta bort. Vi möter varandra som objekt, som om vi vore vackra tavlor att titta på, eller sköna aktiviteter att nyttja. Som man säger populärt idag; att någon får ligga.
J R Auk skrev:Ligga med vem blir ju frågan? Det är uteslutet ur uttrycket, som om det vore en förberedelse för roboten. Den som man kan vara ensidig med, vara i samlag med utan att dela något.
Så inte fan handlar det om att lyssa, lyssna är överskattat. Det som det handlar om är att närvara i dialogen. Om det sen är att lyssna eller att tala är irrelevant. Talet och lyssnandet är två sidor på samma mynt. Men det meningsfulla i samtalet ligger inte i att någon hör, utan i att någon hör och reflekterar. Att någon engagerar sig. Där sker mötet.
Skogsälvan skrev:Vad jag menar, Anders, är att försöka att inte använda sig av artigt kallprat, smickrande för smickrandets skull, utan försöka spontant säga saker du tänker. Det är ett bra sätt att komma varann närmare om du kan förmedla en känsla av grunduppskattning, men att du kanske inte gillar allt personen gör eller tycker om. T ex är hemma hos någon lyfta upp en figurin och fråga "Och den här tycker du är snygg...?"
Minded skrev:J R Auk skrev:Praktiskt ja visst. Men vem fan vill vara praktisk i mötet med andra? Man vill ju att mötet skall konstituera situationen som något värt i sig. Så att alltså mötet konstituerar subjektet i bedömning. Med andra ord; att båda parter gynnas av situationen framför att man får sitt ut av situationen på sin sida, och sedan enbart har en förhoppning om att den andre når det samma på sitt hörn.
Nej, det är en förbannad plikt att lyfta varje samtal, varje dialog, till en meningsfull verksamhet i sig självt. Och i dagens samhälle glöms detta ofta bort. Vi möter varandra som objekt, som om vi vore vackra tavlor att titta på, eller sköna aktiviteter att nyttja. Som man säger populärt idag; att någon får ligga.
Det låter förvisso trevligt det du säger, men något känns off med det. Hur lyfter man egentligen en dialog till en meningsfull verksamhet i sig självt? Är detta verkligen möjligt? Om du är inne på att allting är ett och att det inte är någon skillnad mellan dig och din nästa (varför fenomenet förvisso ej heller går att relatera till, tala om), så är jag med dig (heh), men annars? Hur kan jag veta vad någon vill? Kan jag veta det? Vet ens min nästa vad denne själv vill?
Även om sladdrigt, jag har svårt att formulera mina tankar ovan precist.J R Auk skrev:Ligga med vem blir ju frågan? Det är uteslutet ur uttrycket, som om det vore en förberedelse för roboten. Den som man kan vara ensidig med, vara i samlag med utan att dela något.
Så inte fan handlar det om att lyssa, lyssna är överskattat. Det som det handlar om är att närvara i dialogen. Om det sen är att lyssna eller att tala är irrelevant. Talet och lyssnandet är två sidor på samma mynt. Men det meningsfulla i samtalet ligger inte i att någon hör, utan i att någon hör och reflekterar. Att någon engagerar sig. Där sker mötet.
Vad menar du att mötet i sig skulle ha för värde, för syfte?
J R Auk skrev:Alltså den här analysen som artikeln presenterar är ett skämt.
Till att börja med. Han startar upp med att säga att han kan definiera vad som är svenskt för att han inte är svensk men i ett svenskt samhälle. Det är att stipulera en princip där enbart det som inte är kan säga vad detta är. Alltså, enbart genom att inte vara människa tex skulle vi kunna säga vad människa är. Accepterar vi det så accepterar vi att ingen självhjälp finns att få, eller att inget liv kan levas för att förverkliga det livet. Alla projekt är dömda att misslyckas, då ingen realisation finns att få annat än att vi ger upp projektet. Det placerar det meningsfulla utanför det som skall ges mening.
Sen vilka är det som har utfört det här "social experiment"? Vi ser också vad som sägs följa av det här experimentet: "Then they got together with new partners and the children had to contend with wave after wave of new step-parents and half-siblings." Våg efter våg? Att flera olika bryter upp flera olika relationer gör inte att varje partikulär får leva under det kollektivas effekt. Det är som det bisarra påståendet att jag skulle bli mer mätt för att fler likt mig skulle äta mat. Jag blir bara mätt på den mat jag äter, inte den mat andra äter. Det går inte att blanda samman allmänt-individuellt på det plan som här söks göras.
Överhuvudtaget så kan man som en kommentar till hela den här artikeln säga något så simpelt som att det kritiserar svenskar genom lutheranismen för att den börjar ge upp denna lutheranism.
Det är inte en obeservation personen gör. Det är en selektion av observation, och alltså en normering av hur vi skall förstå 'svensk'. Han söker alltså definiera svenskar.
Det man bör fråga sig är varför familjen överhuvudtaget tas som den ursprungliga enheten. Familjen är ju i sin historicitet en revolution från tidigare förhållanden för samvaro. Ingenstans argumenteras det för varför de ideal som presenteras som jämförelsenorm (för varför svenskar är så dåliga) är giltiga. Det är alltså en rent auktoritär stipulation av etik vi läser här. Det är klassiskt religiöst.
Det här avslöjar det bäst tycker jag:
"Couples often meet in this haphazard manner and decide for unknown reasons to make a go of it."
Vad vi ser här är alltså det klassiskt kristna om att förneka kroppen. Vilka personer vi ingår samvaro med skall inte bestämmas av känsla utan av förnuft. Och det är motsägelsefullt eftersom artikeln startar upp med att säga att vi har blivit "socialt experimenterade med" alltså övertagna av någon annans ideal.
Vad han förmodligen inte vet om denne självutnämnde vetbästare är att det fanns en livlig debatt om just kristendomen och hur den borde bli en privat angelägenhet, alltså att man om man söker gud skall söka den själv. Med andra ord, vi har detroniserat präster. Så vi får här veta att vi är dåliga för att vi tar orden från ovan, från staten, men vi är också dåliga för att vi gör personliga val (låter känsla, kåthet, bestämma partner).
Jag förstår heller inte varför det vore fel att vi närde omtanke om alla människor. Det här med "one world goverment" har två aspekter. En där stat definieras som mer än dess medborgare, och en där stat definieras som summan av sina medborgare. Det första är fascism det andra är humanism. Hur en global humanism är dåligt får man allt ta och argumentera för innan jag accepterar det. Det är som med kärlek, inte blir en kärlek mindre för att det uppstår en annan kärlek. Att tro det, eller att definiera kärlek så, är att förtingliga relationen och gör objekt av relationens subjekt. Eller säga att det enda värdet som existerar i en kärleksrelation är dess effekter. Konsekventailism med andra ord och behängt med alla de problem som konsekventialism innebär.
J R Auk skrev:Minded skrev:J R Auk skrev:Så inte fan handlar det om att lyssa, lyssna är överskattat. Det som det handlar om är att närvara i dialogen. Om det sen är att lyssna eller att tala är irrelevant. Talet och lyssnandet är två sidor på samma mynt. Men det meningsfulla i samtalet ligger inte i att någon hör, utan i att någon hör och reflekterar. Att någon engagerar sig. Där sker mötet.
Vad menar du att mötet i sig skulle ha för värde, för syfte?
Tja till att börja med måste jag definiera subjekt. Dvs likt hur vi använder det för att beskriva en sats del som är primär, och tillskrivs predikaten. Så jag menar att vi skall ta samtalet som ett subjekt. Ungefär som när man dansar med någon. Du står inte och stampar i ditt hörn utan ingår i en aktivitet. Det delas en aktivitet. Så jag menar, för att göra en analogi, att vi skall partnerdansa i samtalet. Och precis i sådan dans är det aldrig en parts fel när någon blir trampad på tårna. Bådas fötter måste uppta samma plats för att det skall ske. Och ingen beskyllan kan göras mot den andre. Vi kan göra en beskyllan på dansen i sig, att vi inte dansar bra med varandra. Men vi kan inte säga att den andre dansar dåligt när den trampar mig på tårna.
J R Auk skrev:Sartre menade först att det var omöjligt. Men han ändrade sig senare. Hans förklaring var att vad vi i vår subjektivitet är: det som är vad det inte är och inte är vad det är. Dvs vi negerar vår historia i vår rörelse framåt. Eller med andra ord. Vi projicerar negationen av oss själva tagna som historicitet och transcenderar oss själva. Vi är fundamentalt för oss själva. Och inte i oss själva, vilket ett objekt är.
Problemet som han först såg var att i mötet med en annan så blir vi antingen för denne andre, jmfrt för oss själva. Eller så blir den andre för oss.
Jag vet inte hur han senare menade att det gick att överbrygga detta. Men vet inte hur han löste det. Jag ser vårt fundamentala vara, i medvetenhet, vara dissociation med identifikation vi håller. Identifikationen föregår, men vi dissocierar oss den. Som vi måste objektifiera smärta för att känna den. Och kan missa smärtan som senare tar oss om vi är allt för fångade i det som är, vid rädsla eller dylikt. Eller som vi inte vore dugliga om smärtan tvunget kom före reaktionen av avvärja den.
Så jag tänker mig att vi inte skall dissociera oss samtalet, till att bli någon som samtalar, utan helt gå upp i det. Vara samtalet. Vara relationen istället för en person i relation ('person' definierar jag ungefär som minnet av mitt vara, alltså mig själv som objekt inför mig själv som subjekt. Så som jag klär mig för att vara en typ, tillhöra en grupp, i enlighet med min person).
Minded skrev:Om du är inne på att allting är ett och att det inte är någon skillnad mellan dig och din nästa (varför fenomenet förvisso ej heller går att relatera till, tala om), så är jag med dig (heh), men annars?
J R Auk skrev:Jag tycker det är viktigt att tala om värde framför syfte i samtal. När vi talar om syfte så talar vi om en teleologi för mig. Då existerar, träder det ut något, från mig, till samtalet. Istället för att jag upplöses i samtalet, blir del av samtalet. Man kan också säga att vi inte skall söka vara retoriska. Vi skall inte söka nå någon poäng utan låta poängen nå oss.
Men vad jag menar att mötet i sig skall ha för värde är att ställa fel fråga enligt mig. Mötet har ofrånkomligen ett värde. Som tex att vi avslöjar en vän eller en fiende i ett samtal som förmedlar den andre till oss, där jag kan bli den andre, i meningen att förstå (framför att förklara, vilket är en rationalisering) den andre.
Eller inte, och då är inget möte alls, utan just något annat (faktiskt just ett möte med något annat).
Minded skrev:Jag ser upp till tjejer, eftersom de generellt verkar ha fallenhet just för den här närheten till ögonblicket, där vi män snarare verkar abstrahera. Jag säger inte att kvinnor är bättre än män, men jag säger att där jag är nu, så kan jag lära mig av kvinnor, av kvinnlighet. Och reslutatet är ytterligare sofistikation. En enklare praktik. Back to basics, för simple is genious.
J R Auk skrev:Ja jo jag byter diskursen jag talar utifrån något mellan de olika posterna.
Det jag började tala om var det här tekniska i att lära "mig" hur "jag" skall förhålla mig för att verka intressant och få kontakt. Det är en hämsko att ens försöka göra sig intressant, eller ha en teknik för samtal. Men samtidigt är det inte det.
J R Auk skrev:Men då skall man i min mening tala om hur man skapar en situation som båda kan förhålla sig genom och vara trygga i. Som ett paraply som skyddar mot regnet som låter kyla sprida sig i kroppen som av kylan rister och inte kan närvara utan blir frånvarande.
Så jag håller med dig Minded försökte uttrycka det. Det handlar om att lära bort. Sluta skygga. Sluta ta andra som fundamentalt andra. Ta dem som jag och som något mig naturligt.
J R Auk skrev:Det är något fobiskt över många möten. Att man först måste ha symbolerna (klädsel osv) för att passa in i sammanhanget innan man kan bli privat med någon och närma sig dem. Dålig nihilism.
Angående det här med att allt ting är ett. Jag tror inte det, tycker inte det. Men allt är i sin partikularitet allmänt. Så som Kant säger i sin moralnorm via det kategoriska imperativet. Behandla aldrig andra bara som ett medel utan alltid även som ett mål i sig. I vår subjektivitet är vi lika med andra. Så som jag är för mig och för andra är andra för mig och för sig.
J R Auk skrev:Eller inte, och då är inget möte alls, utan just något annat (faktiskt just ett möte med något annat).
Precis. Och det är plikten jag talar om. Att inte vara utanför mötet som den som skall kliva in i det. Inte vara den som har bättre eller sämre social förmåga. Utan att vara i varje möte som sker, oavsett hur man då är.
J R Auk skrev:Det här med social förmåga är en myt mestadels. Och den beror på att vi är alienerade vår art, vår mänsklighet, i vår individualism.
Jag är övertygad individualist men menar att vi kan vara individuella i vår art framför individuella inför vår art.
Att "lyfta samtalet" är då att träda ut ur sin individualitet inför samtalet och vara individuell i samtalet. Värdeorden är just värdeord inför normeringen jag gör. Inte i sig. Och normeringen jag gör gör jag som en kritik över vår felaktiga praktik. Logos är saken själv ursprungligen, men har bytts till att vara idag mer relationen till saken. Saken för oss.
J R Auk skrev:Minded skrev:Jag ser upp till tjejer, eftersom de generellt verkar ha fallenhet just för den här närheten till ögonblicket, där vi män snarare verkar abstrahera. Jag säger inte att kvinnor är bättre än män, men jag säger att där jag är nu, så kan jag lära mig av kvinnor, av kvinnlighet. Och reslutatet är ytterligare sofistikation. En enklare praktik. Back to basics, för simple is genious.
Män som idealister och kvinnor som realister?
Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster