rara-gossen skrev:Tro måste kanske rent utav vara hypotetisk a priori? Tro och sanning är väl två oförenliga begrepp, två dikotomier...precis som det du skrivit kan tolkas som (om du nu ser logik och tro som, i det här fallet, två synonymer till varandra)
Det var det jag sa, med vad som måste uppfattats som otydliga ord. Men om jag fäller sista omdömet i hur en tanke skall tillta mig, hur kan man särskilja gränsen ifrån min egen logik och det som jag blivit tillsagd vara så och därför oundvikligen tror på? Det kanske spelar mindre roll, då man oftast inte kan utpeka varifrån man fick ett mönster på sinnet som utgör identiteten, alltså varifrån man fick tankarna som gör att man tänker som man gör.
Ateismdiskussion hör inte hemma i denna tråd, men dina tankar om rationalitet och logik färgas av ateism, så helt irrelevant är väl inte ämnet. Nu blev jag dessutom lite mer upplyst inom ämnet, och det är ju alltid trevligt.
Nu tänkte jag främst på vilka som har tagit åt sig äran i vår historiska moraluppfostran - kristendomen. Moralen och etiken existerar ju såklart utanför religionens portar.
Uppkomsten av tro är någonting jag huvudsakligen påstår händer innan eller rent av utan direkt erfarenhet. Jag vill dock inte påstå att tro och sanning är en dikotomi; blind och rationell tro är möjligen en dikotomi om något alls.
Allt kommer till en viss mån utifrån (tabula rasa tycker jag låter förnuftigt), sedan är det en stor andel av detta som kommer ifrån andra människor. Det är därför skeptiskt tänkande är så viktigt, annars skulle du vara helt öppen för alla idéer; bra såsom dåliga. Man kan dock aldrig vara helt säker på att man själv har den mest rationella synen om ett visst ämne, vilket är varför man borde vara öppen för ny information från alla håll - så länge man har förmågan att bearbeta denna information med ett skeptiskt sinne.
Jag tycker absolut att det är mer eller mindre relevant; tänkte dock att alla inte håller med om det så jag vill slippa förklara mig själv senare. :3