Väldigt många problem tycks härstamma från industriell matproduktion. Industrin vill att människor ska tro att den gör nytta. De argument som brukar framföras är att industrin behövs för att vi då får en högre levnadsstandard och även kunna föda alla de människor som svälter.
Detta argument är helt felaktigt. Det som händer när vi producerar mer mat än vad vi behöver är att vi måste arbeta MER för att bara slänga bort en massa mat som vi inte behöver. Varje dag slängs det tonvis med mat bara så att vi ska kunna gå till en affär och köpa det vi behöver.
Angående svälten så fungerar det inte alls som industrin vill mena. Det som händer är att en viss yta mark kan producera tillräckligt mycket mat för X antal innevånare. Men om man då för in mat utifrån så höjer man tröskelvärdet för hur många människor som kan leva på denna yta. Eftersom människor är som dom är så ökar deras population också i förhållande till hur pass mycket mat som finns tillgängligt. När vi då tar undan denna externa matranson så försätter vi ett helt samhälle i svält. Detta är vad som händer i Afrika. Med andra ord så är det den industriella matproduktionen som gör att dessa människor befinner sig i konstant svält eftersom de har blivit gjorda beroende av vår matproduktion.
För vår egen del så måste vi arbeta 40 timmar om veckan för att kunna tjäna tillräckligt med pengar för att kunna köpa mat från affärn och andra saker till lägenhet och bilar osv. Medan bönderna oftast får arbeta betydligt mer än så och dessutom inte har någon ledig helg. Maten som produceras i industrin måste föras från olika platser och därför så behövs det transportfordon som sköter detta. Flyg, båtar, lastbilar och tåg.
Detta ökar på miljöföroreningarna och miljöförstörelsen.
Plus det lidande som många djur utsätts för.
Plus det lidande som många arbetare utsätts för.
Plus en massa krånglig byråkrati och allmänna sociala problem i samhället.
Plus krig. (Olja till transporter)
Det vore mycket enklare, billigare och mer humant både mot människor och djur ifall vi producerde maten gemensamt och skippade mellansteget, alltså skippade den industriella matproduktionen. Det skulle involvera mycket mindre arbete, mera humana omständigheter, betydligt mindre slöseri eftersom allt går att ta tillvara på, en bättre miljö, ingen svält och inga eller åtminstone betydligt färre krig.
Som ett exempel:
En potatisplanta behöver omkring 40 gånger 40 cm utrymme för att kunna växa och producera potatis. Om vi säger att plantorna producerar i genomsnitt 5 potatisar (brukar vara mer) och en person äter tre potatisar per dag. Då behövs det omkring 35 kvadratmeter (~6*6 meter) för att kunna odla tillräckligt med potatis för en person och år. En hel hektar (ca 63*63 meter) skulle därför kunna producera potatis för över hundra personer och år.
En ko under produktion kan producera upp till 35 liter mjölk per dag. En ko kan producera mjölk i 2 till 4 månader efter kalvningen. Detta är totalt omkring 1800 till 3600 liter mjölk.
Det går åt omkring 10 liter mjölk för att göra 1 kg ost. En ko kan därför producera tillräckligt för att göra 180 till 360 kg ost på två månader. Ungefär detsamma gäller för smör.
Den industriella matproduktionen är ansvarig för miljöförstörelsen, djurplågeri, svält och överbefolkning, dåliga arbetsplatser och förhållanden, kall och inhuman byråkrati och krig.
Vissa kanske vill säga att elektricitet är problemet. Men elektricitet har inget med matproduktionen att göra, vi hade industriell matproduktion innan vi hade elektricitet. Det finns inget som säger att vi inte kan använda elektricitet. Däremot går en mängd elektricitet åt till den industriella matproduktionen. Elektricitet som vi istället skulle kunna lägga på annat.
Industriell matproduktion - produktion av problem
Moderator: Moderatorgruppen
100*100meter är 10000meter-1 hektar. En ko mjölkar tills den kalvar nästa gång. Om den inte blir dräktig kan den mjölka flera år men vanligen kalvar den efter ett år,då börjar den producera mjölk på nytt. Mängden mjölk per dag är avhängigt av vad slags foder kon äter.
Det funderas för lite omkring hur ett framtida hållbart samhälle skulle kunna se ut med en blandning av gamla och nya tekniker och system. Många ryggar tillbaka då de hör-att återgå till det gamla. Det kan troligen enligt mig vara en väg framåt att blanda det bästa från förr med något nytt. Ett komplett fungerande ekologiskt system har vi haft. En återgång till det vore verkligen ett framsteg. Vi kan i det absolut använda oss av modern teknik om den är stadfäst ofarlig för vår jord. På det sociala planet finns bara vinster att göra om alla blir delaktiga i framställnlngen av basbehoven. Kläder skor mat värme och hus. Granskar man det industriella ser man strax skadan och lidandet som är större än nyttan. Onyttan är att fabrikörer samlar kapital,stjäl människors tid och förstör vår jord.
Det funderas för lite omkring hur ett framtida hållbart samhälle skulle kunna se ut med en blandning av gamla och nya tekniker och system. Många ryggar tillbaka då de hör-att återgå till det gamla. Det kan troligen enligt mig vara en väg framåt att blanda det bästa från förr med något nytt. Ett komplett fungerande ekologiskt system har vi haft. En återgång till det vore verkligen ett framsteg. Vi kan i det absolut använda oss av modern teknik om den är stadfäst ofarlig för vår jord. På det sociala planet finns bara vinster att göra om alla blir delaktiga i framställnlngen av basbehoven. Kläder skor mat värme och hus. Granskar man det industriella ser man strax skadan och lidandet som är större än nyttan. Onyttan är att fabrikörer samlar kapital,stjäl människors tid och förstör vår jord.
Jag översatte fel från engelskan. Jag menade såklart inte en hektar, utan ett tunnland.
Det vore helt klart ett steg framåt ifall vi lämnade dessa jätteindustrier. Jag ser en koppling mellan industrierna och i stort sett alla problem i samhället. Men industrierna i sin tur bygger på konceptet att maten ska vara inlåst så att folk kan köpa tillbaka maten. Detta koncept sätter handklovar på alla i samhället, inklusive de i administrationerna. Alla måste tvingas att arbeta i denna kultur, alla måste tvingas leva "perfekta" liv.
Jag anser, varför inte bryta upp all idiotisk asfalt som kväver världen, vi skulle kunna bo i hyddor om vi ville. Vem bryr sig liksom? Vi har ett enda liv och det finns ingen Gud som bestämmer hur vi ska leva. Vi skulle kunna rasera alla dessa döda betonghus som står och ser ut som gravstenar, och leva som människor, hjälpas åt, odla basvaror gemensamt. Dom som inte behövs på fälten kan ju fortfarande arbeta på olika teknologiska innovationer, eller skriva böcker, göra film och så vidare. Helt beroende på. Livet behöver inte vara centralplanerat för att fungera. Se bara på alla stamfolk som lyckats leva genom miljoner år utan att behöva någon centralplanerare. Dom reder sig ändå. Medan vi, med all planering och centralstyrning håller på att ta kål på varandra och världen.
Det vore helt klart ett steg framåt ifall vi lämnade dessa jätteindustrier. Jag ser en koppling mellan industrierna och i stort sett alla problem i samhället. Men industrierna i sin tur bygger på konceptet att maten ska vara inlåst så att folk kan köpa tillbaka maten. Detta koncept sätter handklovar på alla i samhället, inklusive de i administrationerna. Alla måste tvingas att arbeta i denna kultur, alla måste tvingas leva "perfekta" liv.
Jag anser, varför inte bryta upp all idiotisk asfalt som kväver världen, vi skulle kunna bo i hyddor om vi ville. Vem bryr sig liksom? Vi har ett enda liv och det finns ingen Gud som bestämmer hur vi ska leva. Vi skulle kunna rasera alla dessa döda betonghus som står och ser ut som gravstenar, och leva som människor, hjälpas åt, odla basvaror gemensamt. Dom som inte behövs på fälten kan ju fortfarande arbeta på olika teknologiska innovationer, eller skriva böcker, göra film och så vidare. Helt beroende på. Livet behöver inte vara centralplanerat för att fungera. Se bara på alla stamfolk som lyckats leva genom miljoner år utan att behöva någon centralplanerare. Dom reder sig ändå. Medan vi, med all planering och centralstyrning håller på att ta kål på varandra och världen.
Inte för att det har någon betydelse för potatisexemplet men för att om någon vill räkna med ytenheter kanske det är viktigt i något fall att vara exakt. Det kan också vara så att en del redan är förvillade och då för att de inte skall gå alldeles bort sig på någon yta: en engelsk acre är 4047kvm. ett norskt tunnland är 3939kvm. ett danskt tunnland är 5516kvm. ett svenskt och finskt tunnland är 4937kvm.
Jo,jag vet det om en tunna utsäde. Men på 1600-talet fastsälldes det mer nogräknat uppmätt i alnar (som också skiljer sig mellan de nordiska länderna) till en yta som staten kunde ha att räkna med. Detta är översatt till kvadratmeter så det blir ju ojämna ytor siffermässigt. Detta är roligt för någon att veta tänker jag och är inget klagomål på ditt bra inlägg. Funderade lite idag på vad man skall göra för framtiden.Jag har varit ekologisk bonde även med ekologisk mjölk. Har lärt mig köra med häst både i skog o lantbruk. Har utövat hantverk i olika former och är intresserad av mer än jag kommer att prova på. Arbetar nu som anställd med ett slags hantverk. Nu tycker jag inte längre som när jag deltog i ekologisk matproduktion att jag gör nåt speciellt bra för framtiden.
Att någon skall utarbeta en plan som är bra och sedan ....ja,kommer den att följas och kommer vi att bli överens om planen. Skall vi bara se på när krafterna verkar ut och allting förstörs. Blir det då att plocka ibland spillrorna och börja om.
Att någon skall utarbeta en plan som är bra och sedan ....ja,kommer den att följas och kommer vi att bli överens om planen. Skall vi bara se på när krafterna verkar ut och allting förstörs. Blir det då att plocka ibland spillrorna och börja om.
Det är roligt att det skrivs i flera trådar här rörande förändring i levnadssätt och världsekonomi. Ett ökande intresse märks att g sig ut och leva på landet eller i skogen,särskilt bland de unga. Problemen är desamma som förut.Marken är inte gratis. Det går inte en längre tid att inte redovisa inkomst om man försöker leva självförsörjande. Det behövs en del pengar i alla fall för att leva och göra saker. Jag menar att efter ett tag skönstaxeras man ,sedan drivs skulderna in av kronofogden och de saker man då har för sin självförsörjning konfiskeras.
Marken måste bli gratis. Vi är alla urinvånare. Hur detta ska hända vet jag inte ,men det borde kanske ske någorlunda samtidigt världen över. De nuvarande pengarna kanske blir värdelösa förr än vi anar. Helst ser jag att detta sker fredligt,gm att insikten sprider sig även hos de som nu har pengarna. När marken är fri för varje ung man o kvinna att bo och leva på,vad hindrar exploatörer då att våldföra sig på jorden? Att ingen handlar med dom,att det är värdelöst det dom gör. Fortsätt och skriv ,spinn vidare.
Marken måste bli gratis. Vi är alla urinvånare. Hur detta ska hända vet jag inte ,men det borde kanske ske någorlunda samtidigt världen över. De nuvarande pengarna kanske blir värdelösa förr än vi anar. Helst ser jag att detta sker fredligt,gm att insikten sprider sig även hos de som nu har pengarna. När marken är fri för varje ung man o kvinna att bo och leva på,vad hindrar exploatörer då att våldföra sig på jorden? Att ingen handlar med dom,att det är värdelöst det dom gör. Fortsätt och skriv ,spinn vidare.
scirocco
Jag håller med dig. Alla problem går att härleda till att marken är "låst" och måste köpas av "någon" som "äger den. Detta i sin tur går att leda till den industriella matproduktionen. För att denna industri ska kunna existera så måste mat och land vara inlåst. Den industriella matproduktionen förstör både miljön och försätter människorna i ett beroendetillstånd till industrin och den administration som sköter industrin. Denna administration blir därför som ett överhuvud som de flesta medlemmar i samhället inte känner de kan påverka. Ett folk som inte tror dom har något inflytande är ett ofritt folk. Men jag har en idé om en lösning som kan gälla generellt, utan att för den delen attackera det nuvarande systemet. Min idé handlar om ett sätt vi kan använda det nuvarande systemet som en språngbräda in i ett nytt slags samhälle. Läste du mitt inlägg i "Occupy Sweden" tråden? Jag utvecklar min ide lite mer där.
Jag håller med dig. Alla problem går att härleda till att marken är "låst" och måste köpas av "någon" som "äger den. Detta i sin tur går att leda till den industriella matproduktionen. För att denna industri ska kunna existera så måste mat och land vara inlåst. Den industriella matproduktionen förstör både miljön och försätter människorna i ett beroendetillstånd till industrin och den administration som sköter industrin. Denna administration blir därför som ett överhuvud som de flesta medlemmar i samhället inte känner de kan påverka. Ett folk som inte tror dom har något inflytande är ett ofritt folk. Men jag har en idé om en lösning som kan gälla generellt, utan att för den delen attackera det nuvarande systemet. Min idé handlar om ett sätt vi kan använda det nuvarande systemet som en språngbräda in i ett nytt slags samhälle. Läste du mitt inlägg i "Occupy Sweden" tråden? Jag utvecklar min ide lite mer där.
Jo jag läste,och lite nogrannare nu. Jag är glad för att du tänker o skriver. Vill inte förkasta någonting alls . JAK banken har funnits länge.Där skulle man först spara för att få låna,sedan betala av i en hög takt så att det kunde bli lättare att låna ien vanlig bank. Annars är det räntefritt i J A K-banken.Fortfarande skall hela kalaset betalas.Lokala valutor som bytesmedel låter bra.Verksamhet som är skadlig skulle då på nåt sätt inte vara bytbar med någon valuta eftersom ingen skulle efterfråga sådant. Hur? Medvetenheten skulle vara sådan. Titta när som helst på marken. Fråga dig ;vill jag kunna gå,vill jag kunna gå på marken imorgon? Mina söner är födda i skuld,de är skyldigaliksom jag och alla.Vi måste betala! Jag önskar att alla bebisar föds skuldfria,fria att gå varsomhelst på jorden. Att länderna blir upplösta.
En tråkigare händelse(inblick i framtiden)är den att faktiskt dagens valutor blir värdelösa och då är det inte så mycket att fundera över.Kaos kommer att råda ett tag och människor roffa åt sig det de kan och en del krig i detta.Önskar därför att en mental revolution äger rum innan. De styrande är i minoritet. De kommer också att inse betydelsen av ..frid
En tråkigare händelse(inblick i framtiden)är den att faktiskt dagens valutor blir värdelösa och då är det inte så mycket att fundera över.Kaos kommer att råda ett tag och människor roffa åt sig det de kan och en del krig i detta.Önskar därför att en mental revolution äger rum innan. De styrande är i minoritet. De kommer också att inse betydelsen av ..frid
scirocco
Tack för dina stödjande ord. Jag ser att det definitivt går att göra en ordentlig förändring åt det positiva hållet. Roten till alla problem är som jag sagt hur matproduktionen ser ut. Det är den som håller igång detta destruktiva system. Mat är det mest nödvändiga, därför så centreras alla samhällen kring hur det får tag på maten. Så om vi ändrar det sätt som vi får tag i maten så kommer allt annat att också förändras i sin egen takt.
Precis, eftersom man kan få tag på samma saker ändå. Man kanske inte får lyxen av att gå till en affär, men det kommer alltid att finnas mat till alla. Om man tänker sig att samhället blir uppdelat i städer som odlar all mat dom behöver för regionalt bruk. Om det då inte skulle finnas den typ av mat som man är intresserad av lokalt så går det hur bra som helst att byta med någon annan stad. Då blir pengar nödvändiga eftersom det kanske inte går att byta mat direkt.
Men samtidigt, idag har vi en sådan teknologi att det går att odla exotiska frukter inomhus om man vill. Men man kanske måste köpa in frön och plantor och så vidare som inte finns lokalt. Man kanske också vill köpa in teknlogi som finns i en stad men inte i någon annan och då fungerar ju pengar också bra eller om det är något annat som kan fungera som utbyte. Jag har inte alla svaren, jag tänker att detta är problem som löser sig efter hand. Man kan inte veta vilka problem som skulle dyka upp.
Ja det vore verkligen nånting att sträva efter. Jag rekommenderar boken My Ishmael av Daniel Quinn och Jean Liedloffs bok "Kontinuumkonceptet", de har varit väldigt inflytelserika i hur jag ser på saken.
Tack för dina stödjande ord. Jag ser att det definitivt går att göra en ordentlig förändring åt det positiva hållet. Roten till alla problem är som jag sagt hur matproduktionen ser ut. Det är den som håller igång detta destruktiva system. Mat är det mest nödvändiga, därför så centreras alla samhällen kring hur det får tag på maten. Så om vi ändrar det sätt som vi får tag i maten så kommer allt annat att också förändras i sin egen takt.
Verksamhet som är skadlig skulle då på nåt sätt inte vara bytbar med någon valuta eftersom ingen skulle efterfråga sådant.
Precis, eftersom man kan få tag på samma saker ändå. Man kanske inte får lyxen av att gå till en affär, men det kommer alltid att finnas mat till alla. Om man tänker sig att samhället blir uppdelat i städer som odlar all mat dom behöver för regionalt bruk. Om det då inte skulle finnas den typ av mat som man är intresserad av lokalt så går det hur bra som helst att byta med någon annan stad. Då blir pengar nödvändiga eftersom det kanske inte går att byta mat direkt.
Men samtidigt, idag har vi en sådan teknologi att det går att odla exotiska frukter inomhus om man vill. Men man kanske måste köpa in frön och plantor och så vidare som inte finns lokalt. Man kanske också vill köpa in teknlogi som finns i en stad men inte i någon annan och då fungerar ju pengar också bra eller om det är något annat som kan fungera som utbyte. Jag har inte alla svaren, jag tänker att detta är problem som löser sig efter hand. Man kan inte veta vilka problem som skulle dyka upp.
Fråga dig ;vill jag kunna gå,vill jag kunna gå på marken imorgon? Mina söner är födda i skuld,de är skyldigaliksom jag och alla.Vi måste betala! Jag önskar att alla bebisar föds skuldfria,fria att gå varsomhelst på jorden. Att länderna blir upplösta.
Ja det vore verkligen nånting att sträva efter. Jag rekommenderar boken My Ishmael av Daniel Quinn och Jean Liedloffs bok "Kontinuumkonceptet", de har varit väldigt inflytelserika i hur jag ser på saken.
Återgå till "Politik och samhälle"