Hej Cosmic philosopher
Bra och viktig fråga! Dock svår då självförtroende rent begreppsmässigt ibland är lätt att blanda ihop med självkänsla, självbild och självsäkerhet!
Cosmic philosopher skrev:1) Vad innebär det att inneha ett bra/mycket bra självförtroende? Hur definierar du det?
Att ha en tro på sig själv, sin förmåga och känna att man klarar saker och ting samt besitter olika kunskaper etc.
Cosmic philosopher skrev:2) Har det goda självförtroende något att göra med hur skicklig man är på ett visst område/prestationer? Eller på flera områden? Kan man säga att ju skickligare man är på alla områden - desto bättre självförtoende har man?
Nix, det finns många som är superduktiga på saker och ting men som ändå inte tror att de kommer fixa det. Precis som det, tvärt om, finns de med en övertro på sig själva och som av den anledningen ofta klantar till det etc.
Cosmic philosopher skrev:3) Låt oss tänka oss en fullständigt lam,förståndshandikappad,autistisk,icke-talför person A med mycket inskränkt tankeförmåga(som ej förstår abstraktioner,innesluten i sin egen värld etc). Är det möjligt att A kan ha ett bra eller t o m mycket bra självförtroende?
Jag misstänker att ordet ej är applicerbart på en sådan person psyke - lite som att undra om en ett väldigt skadat flygplan utan vingar och motorer har bra lyftkraft etc.
Cosmic philosopher skrev:4) Kan hög intelligens hämma självförtroendet?
Om man ska betrakta den "exakta" definitionen på intelligens - dvs hur bra man klarar intelligenstest, så tror jag att det kan påverka självförtroendet om man får veta att man klarar många intelligenstest bra! Dock, om man inte gör några intelligenstest, utan ens intelligens enbart märks i andra sammanhang är de inte lika givet att det leder till ett ökat självförtroende.
Cosmic philosopher skrev:5) Hur stor andel av den idealiserade självbilden tror du "ligger bakom" "det dåliga självförtroendet"(som ligger i att man har en omedveten föreställning om att man borde kunna prestera mer än vad man har resurser eller förutsättningar för)? Där man helt enkelt överskattar sin förmåga och tror att man är skickligare än vad man egentligen är? Där detta dåliga självförtroendet är en reaktion på egna överkrav?
Nja, jag tycker inte att varken media eller allmänheten har särskilt stora krav på människor - det är ofta "korkade" människor som exponeras i TV i diverse dokusåpor etc, det var länge sedan jag såg att kunskap, intelligens och annat framhölls som något positivt. Visst existerar det en viss elitism i kraft av att den sämste röstas ut eller får dåliga betyg i skolan etc, men det dåliga själförtroendet tror jag mer (i de flesta fall) bottnar i att barn inte får prova sig fram, inte får misslyckas utan att bli utskällda, inte får tillräckligt med beröm för de bra saker de gör etc.
Cosmic philosopher skrev:6)Tror du att det är precis "lika illa" för självförtroendet att underskatta sig själv och sina förmågor som att överskatta sig själv? Vilket är vanligast tror du - att överskatta sig själv eller underskatta sig själv?
Det beror nog på situationen och personen. Om någon har en övertro på sin kunskap och av den anledningen gör bort sig eller klantar till det riskerar ju personen att få ett sänkt självförtroende, å andra sidan om personen inte tror att den klarar något och därmed alltid låter andra göra saker, tja då får vi ju också ett odlande av ett dåligt själförtroende. En rak och ärlig, trevlig och snäll omgivning är nog det bästa för självförtroendet.
Cosmic philosopher skrev:7) Vad är det bästa sättet anser du att stärka sitt självförtroende?
Att våga testa nya saker, läsa på det man känner att man inte behärskar, våga fråga andra människor om råd och hjälp etc.
Cosmic philosopher skrev:8.) Anser du att det finns något samband mellan självförtroende och ärlighet? Berätta! Är det viktigare med "själv-ärlighet" än ärlighet mot andra för ens självförtroende?
Japp, se ovan!
Cosmic philosopher skrev:9) Tycker du själv att du har ett gott självförtroende? Från skalan 1-10 - var bedömer du att du står just nu på denna tiogradiga "självförtroendeskalan"? Där 1 är botten och 10 toppen.
Ja, absolut en 10:a! Jag har aldrig haft ett dåligt självförtroende!