Faran med diagnosens framfart!

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 21 maj 2012 10:52

förstår mig själv skrev:troligen förstod Einstein helheten efter delen... Av vad jag sett av honom framgår att han förstod helheten men började med delen... Förstod han i rätt ordning så skulle han aldrig förstå sin relativitetsteori.

Vilka texter har du läst av Albert Einstein? Menar du att du förstår fysik bättre än Albert Einstein, och att du har ett vidare perspektiv på vad fysik handlar om? Varför påstår du något sådant? Skulle det, på något sätt, kommit teorin till skada att Einstein skrev den speciella relativitetsteorin (1905) före den allmänna (1916)?  :?

Me
Kontakt:

Re: Faran med diagnosens framfart!

Inläggav Me » 30 maj 2012 20:27

Rotkiv skrev:Idag har vi möjligheten att ge en diagnos och en behandling som passar. Detta är väldigt bra i sig, för nu kan vi lösa det personliga mysteriet med att varför en person känner sig utanför eller agerar som en dåre i jämförelse med andra "normala". Idag kan personen få en förklaring plus behandling som fungerar.

Problemet blir att vetenskapen som pressas framåt av både läkemedelsbolag och egot, målet att vinna ett nobelpris för att ha på hyllan i fjällstugan, går för fort fram. Det behövs en plan för hur vi ska hantera en samhällssituation där 20% har en diagnos av någon form. En stämpel som hjälper arbetsgivare att putta dig åt vänster medan de som får arbete går åt höger. Hemsk liknelse men ändå, den stämmer.

Skulle du som arbetsgivare anställa en person med adhd, FKRL plus lite LR? Hur ska en diagnos någonsin få möjligheten att bli en människa!

Idag fungerar det ganska bra då problemet än så länge inte är så stort. Problemet blir sen när du skapar ett klassamhälle som bygger på diagnoser. Och 20-30% har en diagnos som gör att du blir plötsligt handikappad.

Det behövs en plan för hanteringen av den fantastiska forskningen som genomförs på hjärnan och kopplingen till våra handlingar!

Hur ser du på detta?

Är det inte lite för mycket diagnostik nu för tiden? Vissa "störningar" tycker jag oftast är mer eller mindre normalt beteende.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 30 maj 2012 22:26

Me skrev:Är det inte lite för mycket diagnostik nu för tiden? Vissa "störningar" tycker jag oftast är mer eller mindre normalt beteende.

Det är många gånger ett patientkrav att doktorn skall diagnosticera "störningar". Utmattningsdepression, ADHD, Tourettes syndrom, borderline, Aspergers syndrom, Attention Deficit Disorder (ADD), Minimal Brain Dysfunction (MBD), Developmental Coordination Disorder (DCD) och mycket annat. Vad anser du borde göras? De gamla mentalsjukhusen är nedlagda. Det var rätt förfärliga inrättningar ibland, men för många blev det en räddning undan hemlöshet och misär. Vilka diagnoser anser du kan raderas ur den omfattande Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM)?
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 31 maj 2012 08:52

Om skolbarn får en diagnos av något slag har barnet rätt till mer hjälp än utan diagnos. Många föräldrar vill ha en diagnos på sitt barn så de får rätt att kräva mer av skolan. Det kan gälla någon bokstavskombination (ADHD etc.)  eller läs - och skrivsvårigheter.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 31 maj 2012 19:44

min diagnos är LD, logisk dyslexi.

Diagnoser, läkaren får läsa av patienterna och anpassa sig ?
läste att många som får cancer tar livet av sig efter beskedet.

kan tänka mig att mentala hinder har samma brist, att man blir deprimerad av diagnos.
Själv blir jag glad av att veta vilka problem jag har.. och ibland diagnostiserar jag mig själv,
tillfälliga kortlivade empatistörningar, vibrationer av psykopati..översympatisk, tar dom inte på allvar iaf.

Sceptisk

Inläggav Sceptisk » 23 maj 2013 22:04

Analyserar man begreppet "diagnos" så ser vi att det består av två delar, prefixet "dia" och substantivet "gnos". Dia från grekiskan betyder "genom" eller "mellan" men kan också ha rötter i latinets "duo" som betyder två. Gnos kommer såklart från gnosis, vilket betyder vetande. Sammansatt så blir innebörden att ha delad kännedom om något. Det betyder alltså inte att man sätter en stämpel på någon utan betyder att det finns en kunskap som är genomgående, delad eller befinner sig mellan då åtminstone två parter. Det viktiga att förstå i sammanhanget av vad diagnos har kommit att associerats till är att ordet diagnos inte betyder sjukdom. Det säger inte heller något om vad som är bra eller dåligt utan betyder i den enklaste betydelsen endast delad kunskap.

Det skulle alltså vara fullt möjligt att säga att när två personer har en diskussion eller annan relation så ställer de även diagnos på varandra, denna diagnos är inte alltid möjlig att omformulera i ord och göra begreppsmässiga definitioner av vilket alla som har vänner och familj kan intyga. Däremot så finns det en risk att ordet går att tolka som att det betyder absolut vetande, genom att ordet "dia" också kan betyda genomgående, alltså fullständig kännedom och det är där som en del av problematiken med ordet börjar. En relation är allt annat än enbart objektiv eller lätt att förklara för att alla som haft relationer med någon vet att en relation hela tiden utvecklas och förändras och inte alltid går eller bör förklaras.

I det avseenden så är psykiatrins diagnoser avvikande på så sätt att de försöker att definiera vad som sker i en relation med den förmodade avsikten är att skaffa sig fullständig objektiv kännedom om en person. Något som ifall man skulle bete sig likadant mot en vän eller familjemedlem så skulle den relationen också snabbt bli en helt annorlunda typ av relation än innan. Psykiatrin blir i det avseendet mer som en domstolsförhandling där brottslingen ska inspekteras, brottet ska bevisas/motbevisas och avsikterna läggas fram i öppen dager.

I det sammanhanget så blir det engelska ordet "delusional" betydligt mer informativt än Svenskans "vanföreställning" men ligger kanske närmare begreppet "villfarelser". Delusional kommer från ordet "delude" som givetvis betyder att luras. Alltså inte helt olikt Svenskans villfarelser som går att härleda till att "fara med villor", eller helt enkelt "sprida lögner". Utifrån denna etymologiska analys av begreppen så kan man se att den sjuke alltså inte är sjuk i någon fysisk bemärkelse utan är en lögnare. Ordens betydelse säger därför att mentalsjuka lider av dåligt samvete - vilket innebär att den mentalsjuke lider av rädsla för bestraffning för omoraliskt beteende. Omvänt kan man då säga att det är rädslan för det dåliga samvetet som tvingar fram sjukdomen. Om man vill kan man säkert härleda denna föreställning till medeltida och Bibliska idéer om att Gud bestraffar synden med infektioner, svält och allehanda farsoter inklusive jordbävningar och hagelstormar.

Kanske är rädslan för bestraffning så djupt rotad i den mänskliga naturen att vi helt enkelt inte kan tänka oss sjukdom utan att härleda det till omoraliskt leverne. Om man är ärlig så klarar man sig undan bestraffning men ingen klarar sig undan diagnoser. Vi ställer även diagnoser på oss själva, vi har en bild av den person vi vill vara och märker hur mycket vi inte klarar av att leva upp till den personen. Vi har då två val, antingen att försöka realisera den inre perfekta bilden av sig själv som fulländad eller att börja ljuga för sig själv (och andra) och inbilla sig att man redan anlänt till perfektion och på så vis gradvis sjunka ner i galenskapen.

Såg en dokumentär om schackspelaren Bobby Fischer och det tycks mig återspegla i stora drag precis det som jag nyss beskrivit. Från att ha ägnat hela sin tid åt att studera och spela schack för att bli världsmästare och när han uppnått sitt mål, dra sig undan från schackvärlden, bli allt mer paranoid och konspiratorisk, för en tid gå med i en kult för att sedan isolera sig allt mer från omvärlden. Han hade uppnått sitt mål att bli världsmästare och sedan drog han sig undan (no pun intended :) ), kanske för att inte riskera att bli besegrad i kommande tävlingar. Det tycks mig som att då detta var ett så ensidigt mål i hans liv så kanske han helt enkelt inte visste vad han skulle göra då han uppnått det, annat än att försöka bita sig fast vid idén om att ha uppnått perfektion men samtidigt avstå från schackturneringar och på så vis undvika att bli detroniserad.

Men som ni förstår så utgår hela det här resonemanget utifrån begreppet "delusional" och inte utifrån det begrepp som används i de kataloger varifrån psykiatrin ställer sina diagnoser. Den nuvarande katalogen för psykiatrins diagnos av mentala sjukdomar heter DSM-IV och står för Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. Psykiatrin vill troligtvis inte använda sig av ett begrepp som går att härleda till omoraliskt leverne utan använder sig istället av ett "snällare" ord som bara betyder "oordning" som översätts till "sjukdom" i Svenskan. Det är snällare eftersom det pekar på att det finns en möjlighet att personen själv är ett offer istället för att själv vara en lögnare och därmed förövare.

Ord yttrade av myndigheter får alltid politiska konsekvenser och sätter dagordningen för hur vi ska se på verkligheten. Om galenskap sägs vara orsakat av lögner så kan alla vara potentiella lögnare (då vi alla kan uppfattas vara mer eller mindre tokiga) och vem ska man isåfall tro på att tala sanning? Var och en tvingas därmed till ett ständigt skeptiskt sinnelag och ifrågasätter allt och alla i sin omgivning och vill se bestraffning av alla brott man tycker sig se hos alla - kanske även inkluderande sig själv. Det kan då leda till en brutalisering av samhället där man vill se allt hårdare straff för minde och mindre saker som uppfattas som "brottsliga", eller så kanske det leder till Kristendom. Å andra sidan om en person är ett offer då behöver denne en räddare, en läkare. Och om en person kan vara ett offer då kan alla vara potentiella offer och vem ska då alla se som sin räddare? Risken i offerparadigmen är att vi alla till slut blir inlemmade i ett enda stort sjukhus med varsin doktor som ger oss piller mot alla våra "krämpor" där friskhetstecken uppfattas som störande av både de som bestämmer men även de andra intagna och därav blir sundhetstecken "avvikande" och därmed sjukdomsförklarat. Samtidigt som brutala, hårdföra individer som saknar empati för andra går bärsärkargång också offerförklaras och därmed blir allmogen nödd att tycka synd om dessa missförstådda missdådare som bara skär upp kattungar, eldar bilar, våldtar och rånar för att de inte har något jobb.

Myndigheter uppfattas av de flesta som monolitiska, de som jobbar hos myndighet ses oftast inte som egna individer utan som representerande makten, ordet, logos, gud. De är alla ett. Därför får myndigheters ord betydelse för hur hela samhället kommer utvecklas. Att Svenskar ses eller ser sig som icke-hierarkiska är för att de har mottagit Gud/myndigheternas formulering av verkligheten - ord som beskriver verkligheten och alltså sätter dagordningen för alla inbördes relationer i samhället där begreppen används, konkretiseras eller missförstås och omtolkas. Relationer består även av avvikelser och utvecklas i hur vi lär oss hantera dessa. Säger då myndigheten att avvikelser beror på att någon blivit utsatt för något hemskt, eller fattigdom eller diskriminering då hamnar vi i offerparadigmen. Säger myndigheten att avvikelser beror på omoral så hamnar vi i moralpanik och häxjakt. Säger myndigheten att avvikelser beror på lögner så hamnar vi i religion och/eller extrem lag. Säger myndigheten att avvikelser beror på oansvarighet så hamnar vi i individualism. Säger myndigheten att avvikelser beror på ondska så hamnar vi i paranoian. Säger myndigheten att avvikelser beror på evolution så hamnar vi i elitism. Säger myndigheten att avvikelser beror på genetik så hamnar vi i uppgivenhet (alla har inte redskap att göra något åt gener) eller socialdarwinism eller rasism. Säger myndigheten att avvikelser beror på rikedom så blir vi kapitaliser och anti-kapitalister, osv. Så vad jag försöker säga är att vi diagnosticerar varandra hela tiden och hur vi förstår verkligheten beror i stor grad på hur makten diagnosticerar folket.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 23 maj 2013 22:49

Sceptisk skrev:Analyserar man begreppet "diagnos" så ser vi att det består av två delar, prefixet "dia" och suffixet "gnos". Dia från grekiskan betyder "genom" eller "mellan" men kan också ha rötter i latinets "duo" som betyder två. Gnos kommer såklart från gnosis, vilket betyder vetande. Sammansatt så blir innebörden att ha delad kännedom om något.

Inte delad kännedom, väl, Diagnos förekommer ofta med tillägget differentiell diagnos (som särskiljer sjukdomar vilka kan ett flertal gemensamma symtom). Man ställer snarast diagnosen på en sjukdom, i de flesta fall är sjukdomen känd och det finns oftast behandlingsmetoder som botar, mildrar symtom, bromsar sjukdomens förlopp, mildrar lidande och smittspridning.
Moderator

Sceptisk

Inläggav Sceptisk » 23 maj 2013 23:30

Det kan så vara, i betydelsen att diagnos, delande kännedom innebär att diskriminera mellan olika saker. Poängen var att ordet i sig inte går att härleda till specifikt sjukdomar.

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 24 maj 2013 08:48

Till stor del defineras psykiska sjukdomar genom att den sjuke avviker från normen. När normerna ändras och inte stämmer med vår natur blir fler "sjuka". Tex ADHD, Asperger, fibromyalgi, utbrändhet och olika personlighetsstörningar är några exempel.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 24 maj 2013 09:40

förstår mig själv skrev:Till stor del defineras psykiska sjukdomar genom att den sjuke avviker från normen. När normerna ändras och inte stämmer med vår natur blir fler "sjuka". Tex ADHD, Asperger, fibromyalgi, utbrändhet och olika personlighetsstörningar är några exempel.

Om en patient kommer till dig och känner sig illa däran, talar du då om att: "frun avviker från normen genom sin SVBK-diagnos." Skriver du i journalen att hon är en sveda-, värk- och brännkärring? Eller är du seriös och försöker vara till hjälp? Kanske är det någon form av hyperalgesi, eller fibromyalgi? Kan du avgöra det på något enkelt sätt? Är det inte likadant med psykiskt lidande fms? Faktum är väl att det inte ar någon enkel diagnos. Om det finns en ärrvävnad i pannloben som orsakar symtom är inte detsamma som att avvika från en norm i min värld. Men det kan orsaka vissa personlighetsförändringar, kanske den sociala förmågan fungerar sämre. Vad har det med normer att göra?
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 24 maj 2013 10:15

förstår mig själv skrev:Till stor del defineras psykiska sjukdomar genom att den sjuke avviker från normen. När normerna ändras och inte stämmer med vår natur blir fler "sjuka". Tex ADHD, Asperger, fibromyalgi, utbrändhet och olika personlighetsstörningar är några exempel.

Vilka normer stämmer och vilka stämmer inte med vår natur, menar du? Handlar sjukdomar bara att bryta mot en norm? Vad slags normer då?

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 24 maj 2013 14:54

Algotezza skrev:

Vilka normer stämmer och vilka stämmer inte med vår natur, menar du? Handlar sjukdomar bara att bryta mot en norm? Vad slags normer då?

/Algotezza

Om du läser tex DSV. Ovårdad klädsel, ohygienisk, pratar mycket osv. Tex utbrändhet leder till minnesstörning och negativa känslor. En människa som har många måsten, tex arbete, familj och vänner tar kraften. Tillslut går människan på max men hinner inte med mer. Och då uppstår symptomen. Tex fibromyalgipatienter är ofta dominanta, vill bestämma, är ofta kvinnor. Detta skapar problem i sociala relationer och de får ont i kroppen.
ADHD är ett tillstånd som karraktäriseras av att personen förefaller följa sina känslor mer än genomsnittet. Har svårt att bli lärd/hjärntvättad utan gör det den tycker är roligt istället. I och med alla krav i samhället iform av tex skola som ställs så avviker dessa i sitt beteende och en "diagnos" uppstår. Asperger har problem med att förstå "normala" människor. De förstår saker lite annorlunda men dock logiskt (det har även lite med känslor att göra), har svårt att verkställa order/arbeta osv.
Ett avvikande beteende vad är det? Är det något man måste vara läkare för att se? Oftast är det något ett barn kan se och det är inte sjukdom det är frågan om utan annorlunda.
Sjukdom är lätta att se. Tex stroke, MS, demens epilepsi, hjärntumör osv. Visst hittar man ju små skullnader i hjärnan men det är normalvarianter. Ungefär som att vi skulle finna att en del är längre än andra, en del har större muskler. Det är inga medfödda sjukdomar, normalvarianten har viss ärftlighet såklart ungefär. Mycket eller nästan allt tror jag när det gäller psykiska sjukdomar följer normalfördelningskurvan och man drar en gräns då beteendet tex leder till att man inte fungerar som normen. Det är oftast alltså en glidande skala och de flesta har mer eller mindre drag av alla sjukdomar.

Anne

Inläggav Anne » 24 maj 2013 15:14

Finns den där dokumentären om Bobby Fischer tillgänglig på nätet? Jag har själv bevittnat vad jag upplever som paranoida tankegångar hos en del personer som är riktigt duktiga på schack. Tyvärr :( Måste det alltid vara så att om man har en stor begåvning/tillgång ackompajeras det oundvikligen med en skuggsida/brist?

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 25 maj 2013 13:48

Har inte sett den tyvärr. Schacket är en form av verklighetsflykt. Tyvärr fastnar många där. De vet knappt något annat. Bobby F var ett sådant exempel.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 27 maj 2013 09:04

förstår mig själv skrev:Schacket är en form av verklighetsflykt.

Sveriges schackförbund som vet något om spelet anser att:
"Bra för koncentrationsförmågan. Övar upp matematiskt och logiskt tänkande. Tränar mönsterseende. Triggar fantasin. Utvecklar läsförståelsen. Listan över fördelarna med att skolbarn spelar schack var lång när Sveriges Schackförbund höll seminarium i Almedalen.
Att schackspelande kan stimulera matematikundervisningen är kanske logiskt, men det var schackets betydelse för elevernas sociala liv som lyftes fram under seminariet.
– Schack är ett socialt verktyg. Lärare vittnar om att schack skapar ett lugn i gruppen. Reglerna i schack är tydliga och det finns inget att förhandla om, schack uppmuntrar ett sportsligt uppträdande. Dessutom bedöms man inte för hur man ser ut i schack, utan för hur bra man är på att spela, säger Jesper Hall."
Moderator

Återgå till "Psykologi"