Hur ska man tolka verkligheten

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Hur ska man tolka verkligheten

Inläggav Harald Davidsson » 06 jul 2012 08:28

då Jesus dömdes till döden berodde det på

1.att han var Guds son
2.eller att han var Judarnas konung

då Sokrates dömdes till döden berodde det på

1. att han vilseledde ungdommarna
2. eller att han var kritisk emot folk på gator och torg
och ifrågasatte deras grundläggande vetande

då Saddam Hussein dömdes till döden berodde det på

1. att han var emot folket i Irak
2. eller att han var kritisk till USA.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Re: Hur ska man tolka verkligheten

Inläggav Pilatus » 06 jul 2012 12:21

Harald Davidsson skrev:då Jesus dömdes till döden berodde det på
1.att han var Guds son
2.eller att han var Judarnas konung

Anklagelsen mot Jesus framställs som en komplott från översteprästerna som betalade Judas Iskariot.
Romarna var inte lika mordlystna: Pilatus sade på nytt: ”Vad skall jag då göra med honom som ni kallar judarnas kung?”
Mark 15:12
då Sokrates dömdes till döden berodde det på
1. att han vilseledde ungdommarna
2. eller att han var kritisk emot folk på gator och torg
och ifrågasatte deras grundläggande vetande

Sokrates dömdes till döden av Atens folkförsamling, anklagad för att ha förlett ungdomen och förnekat gudarna,
då Saddam Hussein dömdes till döden berodde det på
1. att han var emot folket i Irak
2. eller att han var kritisk till USA.

Domstolsfrågan gällde de 148 shiaaraber som mördats i byn Dujail 1982,
Moderator

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 06 jul 2012 14:43

Vad folk säger och vad folk gör är två olika saker. Är man medveten om att handlingar ofta är ett spel, eller kan ha ett spel, så vet man inte den riktiga orsaken.
Det går inte att tolka. Men det går att konspirera.

Man kan nog utgå från att många handlingar görs för någons intresse.
Vems berättelse är det vi hör om jesus ?, inte hans egen version, det diskuteras ju om personen fanns överhuvudtaget. De närmsta källorna är brev (30-50 år efter) som skrevs efter hans död, och har antagligen modifierats i ett par hundra år till den version vi ser idag.

Vem dödade Saddam ? Amerika. dom har nytta av att han avrättades.
Vem dödade Sokrates ? Atens politiker.

Vem är det som tystar ner, då som nu ?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 06 jul 2012 17:19

Marko skrev:De närmsta källorna är brev (30-50 år efter) som skrevs efter hans död, och har antagligen modifierats i ett par hundra år till den version vi ser idag.

Paulus brev ligger närmast i tiden efter Jesus död. Paulus avrättades cirka år 64-65 med svärd i Rom.
Vissa mindre tillägg och ändringar är kända i Nya Testamentet. Det vet man eftersom det finns mycket gamla handskrivna kopior av evangelierna. De kan skilja sig åt i mindre detaljer. Men några omfattande redigeringar är det inte tal om.
Moderator

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 06 jul 2012 17:44

Pilatus skrev:
Marko skrev:De närmsta källorna är brev (30-50 år efter) som skrevs efter hans död, och har antagligen modifierats i ett par hundra år till den version vi ser idag.

Paulus brev ligger närmast i tiden efter Jesus död. Paulus avrättades cirka år 64-65 med svärd i Rom.
Vissa mindre tillägg och ändringar är kända i Nya Testamentet. Det vet man eftersom det finns mycket gamla handskrivna kopior av evangelierna. De kan skilja sig åt i mindre detaljer. Men några omfattande redigeringar är det inte tal om.

Vilka verk ger bevis för att paulus skrivit om en äkta person som heter jesus ? och hur vet man att kopiorna är äkta då inga original finns ?
Borde vi inte minst ha en död kropp och lite materiella fyndigheter för att ens kunna börja göra en rimlig bedömning ?, Det som nämns om honom går inte att verifiera. Det blir en tro det tillslut kommer att handla om.

En person med namn Pontius Pilate verkar ha existerat under jesu tid.
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jso ... sarea.html

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 06 jul 2012 19:01

Marko skrev:
Pilatus skrev:Paulus brev ligger närmast i tiden efter Jesus död. Paulus avrättades cirka år 64-65 med svärd i Rom.

Vilka verk ger bevis för att paulus skrivit om en äkta person som heter jesus ?

Jag antar du med äkta person menar historisk person, en person som verkligen funnits? Första Korinthierbrevet har angetts, speciellt kapitel 15 där Paulus skriver att Jesus korsfästs, begravts och uppstått. Det var inte något Paulus själv bevittnat, men det borde ha funnits gott om personer som var bekanta med händelserna kring Jesus liv och död.
och hur vet man att kopiorna är äkta då inga original finns ?

Om det förekommer förfalskningar så borde ju dessa skilja sig från de som anses äkta.
Borde vi inte minst ha en död kropp och lite materiella fyndigheter för att ens kunna börja göra en rimlig bedömning ?,

Ponera att man skulle finna någon skelettdel som verkligen tillhört Jesus. Hur skulle du kunna binda den till Jesus person? Vilket slags referensmaterial har du tillgång till? Släktingars DNA?
Det som nämns om honom går inte att verifiera.

Men de tidiga kristna församlingarna, hur uppstod de om det inte funnits en ledare som predikat i främst Galileen?
Det blir en tro det tillslut kommer att handla om.

Jo, det behöver inte förklaras. Det som kräver en förklaring är hur den kristna rörelsen uppkom om inte en Kristus-person har existerat.
Moderator

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 06 jul 2012 19:23

Arkeologiska fynd bekräftar texter och ger ut information som kan utesluta felaktigheter i tid och plats.

Tex är det med större sannolikhet att jesus Inte korsfästes, utan pålades eller bara dödades. hur ska då pilatus ha kunnat rista in sina ord på jesu kors, då ett kors troligtvis aldrig existerat i sammanhanget.

Borde inte pilatus ha skrivit ner sina händelser ? Har pilatus någosin nämnt jesus i något sammanhang utanför bibeln ?

Det jag ifrågasätter är inte kristendomen eller jesus,
Men vi kan inte göra beslut eller tolka något som vi inte har fakta om.
det var hela min poäng. Jesus kan mycket väl ha existerat i någon form och kanske varit den person som beskrivs...

Det är samma problematik jag möter när jag ska förklara mina upplevelser,
det går inte, inte utan något hållbart. Det betyder inte att något är sannt eller falskt.
det betyder att vi inte kan göra vettiga tolkningar. Jag har upplevelser och fakta, men kan inte verifiera eller visa dem (det hela kommer då att handla om att andra tror mig eller inte)

Saddam och sokrates är mer väl dokumenterade och går att tolka.
Fast det blir nog konspirationer av det med när faktan inte räcker till.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 06 jul 2012 19:57

Men det verkar finnas en gemensam nämnare i de tre exempel som harald tog,
politik.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 06 jul 2012 20:24

Marko skrev:Arkeologiska fynd bekräftar texter och ger ut information som kan utesluta felaktigheter i tid och plats.

På vilket sätt då, menar du? Det är till exempel inte ens klart belagt att Nasaret var en bebyggd ort runt år noll.
Tex är det med större sannolikhet att jesus Inte korsfästes, utan pålades eller bara dödades.

Man har funnit t-formade konstruktioner på vilka upprorsmän och förbrytare skikades och bands upp av romarna.
hur ska då pilatus ha kunnat rista in sina ord på jesu kors, då ett kors troligtvis aldrig existerat i sammanhanget.

Att fästa en skylt med inskriptionen kan inte ha varit något större problem för de män som tillverkade dessa redskap att hänga upp folk på.
Borde inte pilatus ha skrivit ner sina händelser ?

Det kanske han gjorde. Vad vet vi om det? Till kejsaren Tiberius måste han ju rapporterat.
Har pilatus någosin nämnt jesus i något sammanhang utanför bibeln ?

Pilatus har inte skrivit något som är känt.
Det jag ifrågasätter är inte kristendomen eller jesus,
Men vi kan inte göra beslut eller tolka något som vi inte har fakta om.
det var hela min poäng. Jesus kan mycket väl ha existerat i någon form och kanske varit den person som beskrivs...

Vad är fakta i sammanhanget? Några hårda fakta finns sällan om händelser som är 2000 år gamla. Tempelplatsen och Västra muren är vad som återstår från Herodes den stores dagar.
Moderator

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 06 jul 2012 20:42

På vilket sätt då, menar du? Det är till exempel inte ens klart belagt att Nasaret var en bebyggd ort runt år noll.

Precis.. vi kan inte dra slutsatser innan vi vet.
Nasaret som plats fanns säkert beboelig vid jesu tidpunkt, konstigt vore det annars.
Vi kan inte utesluta att jesus bodde på en plats som kallades för nasaret,
Det kan vara en överdriven beskrivning av tex folkmängd, senare tolkning av orten, fel daterat i kommande texter.. vad vet jag. Felkällor brukar det finnas gott om.

Vet inte hur det gått med denna utgrävning och vad dom kommit fram till är rätt eller fel.http://varldenshistoria.se/dagligt-liv/ ... -i-nasaret .. tror en person påstod att den skulle feldaterad med några femtio år.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 06 jul 2012 20:58

Marko skrev:Men det verkar finnas en gemensam nämnare i de tre exempel som harald tog,
politik.

Vad slags politik menar du är gemensam i de tre fallen? Varför var det mest naturligt att döma
dessa män till att dö på de mest förnedrande sätt?
Moderator

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 06 jul 2012 21:07

Pilatus skrev:
Marko skrev:Men det verkar finnas en gemensam nämnare i de tre exempel som harald tog,
politik.

Vad slags politik menar du är gemensam i de tre fallen? Varför var det mest naturligt att döma
dessa män till att dö på de mest förnedrande sätt?

Sokrates blev dömd av politiker av politiska skäl.
Saddam blev dömd av politiska skäl.
Jesus blev förråd av en politiker. (skälen kan vi väl bara gissa oss till)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 06 jul 2012 21:10

Marko skrev:

Nasaret som plats fanns säkert beboelig vid jesu tidpunkt, konstigt vore det annars.

Jag tror man funnit en enda husgrund. De fynd som gjorts är några oljelampor, men de är av något yngre datum.
Vi kan inte utesluta att jesus bodde på en plats som kallades för nasaret,

Det är ju snarare tvärtom. De flesta är ju helt övertygade om att det är från just denna plats han kommer och är uppväxt!
Det kan vara en överdriven beskrivning av tex folkmängd, senare tolkning av orten, fel daterat i kommande texter.. vad vet jag. Felkällor brukar det finnas gott om.

Alltså får man försöka eliminera dessa felkällor så gott det går. Arkeologin hjälper dåligt i detta fall. Kanske fanns det någon annan plats som låg betydligt bättre till för den ritt som Maria gjorde då hon skulle skattskrivas. Mellan Nasaret och Betlehem är det ca 15 mil. Jag skulle vilja se den kvinna som dagarna innan en förlossning rider femton mil på en åsna. Någon som har någon erfarenhet, eller annat belägg?
Moderator

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 06 jul 2012 21:28

hittar tyvärr inga källor till den husgrunden som hittades,
det finns lite spridd information, men vet inte hur det gått med insamlingen av föremål,
men det var inte bara lampor ser ingen info om det alls. mer lerkrukor och keramik var en del av fynden.
http://edition.cnn.com/2009/WORLD/meast ... reth.home/

Jag ville inte ifrågasätta bibeln som jag sade,
jag ville bara ifrågasätta hur vi kan avgöra hur jesus dog, utan några som helst bevis.

men ska man utgå från det som bibeln säger, ja då blev han förråd och dödad av en politiker och hans män.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 06 jul 2012 21:30

Marko skrev:Saddam blev dömd av politiska skäl.

Visst, om en dödsdom i samband med folkmord skall räknas till politiska skäl så har du givetvis helt rätt.
Jesus blev förråd av en politiker. (skälen kan vi väl bara gissa oss till)

Det var några överstepräster som konspirerade och Judas Iskariot som pekade ut Jesus. Ingen behöver gissa något om varför Jesus ansågs obekväm. Han grälade ständigt på fariséer och skriftlärde och bildade en egen liten religiös sekt som hade en viss framgång. Han verkade ibland gå till våldsamma överdrifter.

Han gjorde en piska av repstumpar och drev ut allesammans ur templet med deras får och oxar. Han slog ut växlarnas pengar och välte omkull deras bord, Joh 2:15
Moderator

Återgå till "Religion och andlighet"