klorofyll skrev:Låt säga att man tror att någon har varit taskig emot en.
Jag ska presentera två alternativa lösningar:
1. Du förlåter personen för vad den har gjort emot dig.
2. Du kommer fram till att personen aldrig var taskig emot dig, du bara upplevde det så då.
Alltså:
3. Enligt det första alternativet har någon varit taskig mot dig, men du har förlåtit den.
4. Enligt det andra alternativet så har personen inte varit taskig mot dig, du bara upplevde det så.
Mina frågor blir:
5. Vad är skillnaden mellan dessa alternativ?
6. Är det samma sak?
7. Blir resultatet annorlunda?
(Jag sätter olika siffror för att det ska bli lättare att hålla ordning på)
Jag tänker på förlåtelse som något som inbegriper medkänsla och ödmjukhet, därför ser jag oberördhet som något väldigt annorlunda.
Effekterna är också helt olika: att förlåta är utvecklande; att vara oberörd är stagnerande. Jag förlåter genom att a) skilja mellan person och handling och; b) tro på allas förmåga att bli mer insiktsfull och harmonisk med tiden:
Jag förlåter dig därför att det du åsamkar mig, gör du p.g.a. en kontextuell bakgrund, som lika gärna kunnat se helt annorlunda ut. Då skulle din inställning och dina perspektiv kanske ha varit andra, vilket förmodligen skulle ha inneburit att du hade handlat på ett helt annat sätt emot mig.
Jag förlåter dig därför att jag ser att om jag befunnit mig i din sits, kanske jag med skulle ha agerat på samma vis som du gjorde emot mig, mot någon annan.
Jag förlåter dig därför att jag tror på din förmåga att en dag inse att du inte
måste låta dig styras av livets kontexter.
Jag förlåter dig därför att jag vet att du har samma förmåga som vi alla har, att en dag komma på att du kan påverka andra människors framtida kontexter (sådana som ännu ej vet hur de ska låta bli att bara styras av kontexter, t ex) på ett
positivt sätt, genom att bemöta dem med ödmjukhet